Voorzover ik weet is 't een EU-besluit, waar weinig meer aan te veranderen valt. Buiten dan 'we doen 't niet', maar goed, nederland is zo'n beetje het braafste jongetje van de klas, dus dat lijkt me niet zo'n optie...quote:Op dinsdag 26 februari 2008 19:58 schreef NgInE het volgende:
maar staat het al vast dat deze maatregelen er gaan komen? of moet het nog doorgevoerd worden?
Niet helemaal, de vingerafdruk zelf zal altijd weer hetzelfde terugkeren zoals hij ooit bedoeld was. En een vingerafdruk heeft wel meer herkenningspunten dan 12 stuks, die 12 hanteren ze omdat je vanaf dat punt al een 'hit' hebt al dan niet. De lidtekens kunnen wel degelijk veroorzaken dat een vingerafdruk niet meer bruikbaar is, zoals het nu is, is de vingerafdruk dan geen bewijsstuk. Als ze de vingerafdruk op een ID stoppen en de controle ervan overlaten aan 'Jan en alleman' dan is de hele betrouwbaarheid gelijk weg, dactyloscoop ben je niet zomaar en is niet voor iedereen weggelegd. Begrijp me niet verkeerd, dit is precies de reden dat ik tegen een afdruk in een ID ben. Schijnveiligheid is daar precies het juiste woord voor.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:31 schreef Yildiz het volgende:
Ja, de littekens zijn over het algemeen tijdelijk. Afhankelijk uiteraard van de minimale beschadigingen. Sommigen helen binnen een week, sommigen binnen een half jaar, sommigen echter niet meer. (zulke heb ik zelf niet) Waar ik mee zit is dat zo'n vingerafdruk dus van dag tot dag kan veranderen. Het lijkt me dat geen enkel systeem daar goed mee overweg kan gaan. Zo wijkt mijn vingerafdruk van een jaar geleden dus erg af met die van gister, en die van gister weer met die van vandaag, als ik die werkzaamheden nog zou doen.
Ok, daar heb je gelijk in. Ik bekeek het zelf van praktisch oogpunt, zoals de scanners icm littekens, in plaats van te focussen op de vingerafdruk zelf. Dan zijn we het behoorlijk eens, denk ik zo.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 23:01 schreef elcastel het volgende:
[..]
Niet helemaal, de vingerafdruk zelf zal altijd weer hetzelfde terugkeren zoals hij ooit bedoeld was. En een vingerafdruk heeft wel meer herkenningspunten dan 12 stuks, die 12 hanteren ze omdat je vanaf dat punt al een 'hit' hebt al dan niet. De lidtekens kunnen wel degelijk veroorzaken dat een vingerafdruk niet meer bruikbaar is, zoals het nu is, is de vingerafdruk dan geen bewijsstuk. Als ze de vingerafdruk op een ID stoppen en de controle ervan overlaten aan 'Jan en alleman' dan is de hele betrouwbaarheid gelijk weg, dactyloscoop ben je niet zomaar en is niet voor iedereen weggelegd. Begrijp me niet verkeerd, dit is precies de reden dat ik tegen een afdruk in een ID ben. Schijnveiligheid is daar precies het juiste woord voor.
Maar een vingerafdruk is 100% uniek en met de juiste beoordeling ervan, is het een betrouwbaar bewijsstuk. Dat die beoordeling wel eens beroerd is, maakt een vingerafdruk niet minder uniek. In het Nederlandse (Havank) systeem heb ik wel vertrouwen, ik zou het lekker in die hoek houden, dan zie ik meer in een Iris scan, al weet ik niet hoe uniek die is en hoe betrouwbaar de meet methoden daarvoor zijn. Overigens ben ik dan nog van mening dat je dat aan de mensen zelf moet overlaten en niet moet verplichten.
Dat klopt ja. Het ging mij erom dat de vingerafdruk dus wel degelijk uniek is, maar dat een afdruk niet altijd bruikbaar is, nuance zeg maar.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 23:04 schreef Yildiz het volgende:
Ok, daar heb je gelijk in. Ik bekeek het zelf van praktisch oogpunt, zoals de scanners icm littekens, in plaats van te focussen op de vingerafdruk zelf. Dan zijn we het behoorlijk eens, denk ik zo.
Het is een EU besluit, maar in Nederland nog niet volledig goedgekeurd!quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:33 schreef gronk het volgende:
[..]
Voorzover ik weet is 't een EU-besluit, waar weinig meer aan te veranderen valt. Buiten dan 'we doen 't niet', maar goed, nederland is zo'n beetje het braafste jongetje van de klas, dus dat lijkt me niet zo'n optie...
Tja, er moet toch officiele bevestiging zijn ervan hè. En dat komt er als het goed is nu.quote:Op donderdag 28 februari 2008 10:52 schreef ron1872 het volgende:
Groen Links heeft het kabinet nu officieel gevraagd of er inderdaad kabinetsplannen in de maak zijn om een database aan te leggen van vingerafdrukken van de gehele bevolking:
http://www.security.nl/ar(...)rukken_database.html
Wel humor, heel Nederland weet het al en GL gaat het even navragen
quote:De onderzoekers zelf verwachten dat passagiers zich niet storen aan camera's en microfoons rond hun stoel.
Op veel andere plaatsen hangen immers al bewakingscamera's.
Men is echt de weg kwijt volgens mijquote:Op donderdag 28 februari 2008 13:45 schreef cyber_rebel het volgende:
http://www.nu.nl/news/145(...)gtuigpassagiers.html
En de beperking van privacy gaat dus weer een stap verder. Betwijfel sterk of dit ook maar 1 aanslag helpt te voorkomen. Ondertussen zal het wel weer een hoop geld kosten.
En dan dit stuk uit dat artikel:
[..]
FOK!users verwachten dat de onderzoekers een deegroller in hun achterste niet erg vinden. Ze poepen er immers al mee, en de deegroller ligt klaar in de la.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:45 schreef cyber_rebel het volgende:
En de beperking van privacy gaat dus weer een stap verder. Betwijfel sterk of dit ook maar 1 aanslag helpt te voorkomen. Ondertussen zal het wel weer een hoop geld kosten.
[..]
Ik ga lekker verdacht doen in het vliegtuig voortaan, en ik hoop dat iedereen meedoetquote:Op donderdag 28 februari 2008 13:45 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Goh, toeval?quote:Op donderdag 28 februari 2008 21:40 schreef Jarno het volgende:
Hey, maar het is de overheid hoor. Die zal echt wel discreet omgaan met al die vertrouwelijke info.
Toch?
Toch...?
quote:De binnenlandse veiligheidsdienst kwam de cd en laptop de volgende dag zes man sterk ophalen. Van iedereen die het apparaat en de schijf in handen had gehad werden DNA-monsters en vingerafdrukken afgenomen, zei Parry.
Het gaat eigenlijk nog veel verder: jij als goedwillende burger die zijn/haar burgerplicht vervuld moet nu als een ouderwetse criminineel vingerafdrukken maken (en dna afstaan). Dit vraagt dus gewoon om terrorisme, tegen de staat.quote:Op donderdag 28 februari 2008 22:38 schreef Xith het volgende:
Lol dat is wel heel 'big brother' zeg, van iedereen die de disk gezien heeft DNA samples nemen.
Vraag me af wat voor reden ze hiervoor gegeven hebben. En wat ze zouden doen als je weigert. Ik zou het niet geven als ze niet met een verdraaid goede reden komen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 22:38 schreef Xith het volgende:
Lol dat is wel heel 'big brother' zeg, van iedereen die de disk gezien heeft DNA samples nemen.
Hela hela, je hebt toch zeker niets te verbergen he!quote:Op vrijdag 29 februari 2008 09:14 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Vraag me af wat voor reden ze hiervoor gegeven hebben. En wat ze zouden doen als je weigert. Ik zou het niet geven als ze niet met een verdraaid goede reden komen.
Nou eigenlijk...quote:Op vrijdag 29 februari 2008 09:25 schreef Jarno het volgende:
Hela hela, je hebt toch zeker niets te verbergen he!
http://en.wikipedia.org/w(...)pping_case_2004-2005quote:The Greek telephone tapping case of 2004-2005, also referred to as Greek Watergate, involved the illegal tapping of more than 100 mobile phones on the Vodafone Greece network belonging mostly to members of the Greek government and top-ranking civil servants.
(...)
The Ericsson switches used by Vodafone Greece were compromised and unauthorized software was installed that made use of legitimate tapping modules, known as “lawful interception”, while bypassing the normal monitoring and logging that would take place when a legal tap is set up.
(...)
The taps (...) were removed in January 2005 without discovering the identity of the perpetrators.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |