abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56783600
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 08:41 schreef poemojn het volgende:
Nog niet hier geplaatst toch? Stamcellen ontdekt in moedermelk (engels).
Wie zei er ook alweer dat poedermelk net zo goed is als moedermelk?
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_56806659
en weer een vraag van lotje k heb al gezocht op borstvoeding.com enzo, (k kan niet vooruit met die site, vind m onduidelijk)
eerst maar beginnen te zeggen dat het super goed gaat met t mannetje! en t kolven doe ik minder geforceerd, t werkt goed als ik in mezelf zeg 't is voor de kleine' en me zo extra concentreer en ontspan
sofar so good...
nu valt t me de laatste tijd wel op dat meneer bij de laatste voeding eigenlijk net zo lief zou doorslapen. ik maak hem altijd weer netjes wakker want we hebben ook niet zoveel zin dat hij midden in de nacht ineens gaat komen. nu slaapt hij echt heel goed door.
toch heeft hij het eerder al eens, en vandaag voor de 2de keer voor elkaar gekregen om over de hele dag maar 4 keer te komen voor voeding! en dat met pas 8 weken.
doe ik er goed aan om t meer van hem te laten afhangen, of is 4 keer toch wel wat weinig?
wat denken jullie?
pi_56808255
Je doet het prima! Ik vind 4 keer ook wel wat weinig al heb ik geen idee meer wat de 'norm' is. Ik heb Emma ook een tijdje wakker gemaakt voor de late avondvoeding. Ook omdat ze anders gewoon door zou slapen en dan wakker zou worden als ik net sliep. Ook dat is voeden op verzoek

edit: ook

[ Bericht 11% gewijzigd door Jelief op 18-02-2008 08:49:20 ]
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_56808304
Lotje, ik zou het niet alleen van hem af laten hangen. Voeden op verzoek is goed maar als ze niet komen moet je er bijvoorbeeld maar een max van 3 of 4 uur tussen laten. En dan voeden op jouw verzoek dat is namelijk ook voeden op verzoek. Hier maak ik mevrouw standaard ongeveer na 2,5 a 3 uur wakker als ze nog niet wakker is voor een volgende voeding. Ze krijgt dan eerst een schone luier is ze namelijk wat meer wakker als het goed is en dan leg ik haar aan. Komt er op neer dat ze om de drie uur een voeding krijgt als ze niet zelf komt overdag. Bij de voeding voor de nacht doen wij nu ook nog een schone luier, want anders houdt de luier het niet vol tot de volgende ochtend en krijgt ze de laatste voeding voor we de nacht in gaan.

Het boekje babyvoeding 0-12 maanden van het CB zegt een minimum van 5 voedingen van 1 tot 5 maanden en pas na 5 maanden minimaal 4.

[ Bericht 8% gewijzigd door Randa_v op 18-02-2008 08:39:58 ]
pi_56812494
gister avond heb ik m idd sowieso nog wakker gemaakt voor zn laatste voeding, maar dat was toen pas zn 4de... ik ga er idd maar op letten dat ie iig 5 keer drinkt, want 4 is voor mijn gevoel ook wat weinig.
hij krijgt trouwens ook altijd n schone luier voor t voeden, en tot nu toe voor zn laatste voeding de wasbeurt (bad of washandje), nu zit ik nog even te denken of ik dat eerder zal doen omdat hij idd juist zo heel diep slaapt al, of dat het juist goed is om m even helemaal te wassen zodat ie helemaal wakker wordt ook.

leuk zeg dat opvoeden allemaal beslissingen moeten maken enzo
voorlopig ga ik t schema maar even aanhouden zoals t gaat (en dan dus 5 voedingen idd)
pi_56830475
pfff..... Moest gisteravond met dochterlief naar de open avond van twee scholen voor het voortgezet onderwijs... Was een beetje vergeten dat er in die tijd ook nog een meneertje zou willen "eten" .... Net rond de voedingstijd voordat we weg moesten gauw gekeken of het zou lukken met kolven.....

Er kwam 120 cc uit 1 borst!!

En die heeft ie heerlijk uit een flesje opgelurkt!!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_56834074
Vamp, heeft hij echt die 120 cc opgedronken? Da's best veel! Netjes ook dat je zo'n hoeveelheid er met de eerste kolfbeurt uit hebt gekregen.
.... met gevoel voor drama....
pi_56834284
Vamp wat goed
pi_56835186
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 12:15 schreef Kersjes het volgende:
Vamp, heeft hij echt die 120 cc opgedronken? Da's best veel! Netjes ook dat je zo'n hoeveelheid er met de eerste kolfbeurt uit hebt gekregen.
Hij heeft een bodempje laten staan...
We zijn van 18.30 tot 22.00 weggeweest...Hij had rond 18.00 bij mij nog gedronken en wilde toen ik thuis kwam eigenlijk meteen wel weer!

T is een enorme vreetzak!!

Maar ben enorm blij dat het zo makkelijk gaat! Durfde het eerder nog niet te proberen omdat ik enorm op zag tegen het behoorlijk vaak voeden en tussendoor kolven..... Vanmorgen weer geprobeerd en nu kreeg ik uit (de andere borst, waarvan ik sowieso al het gevoel had dat meneer er zelf ook minder uit kreeg) net geen 100 cc.
Dus met max 2 x per dag kolven kan ik best wat "extra" flesjes opbouwen voor als het "gelurk" me 's avonds teveel wordt!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_56840042
Lotje, ik zou ook 5 voedingen aanhouden (beetje spuit 11 reactie), hij is tenslotte nog best klein. Ik geloof ook dat weinig voedingen in de eerste 5-6 (tot 8?) weken later een invloed op de productie kunnen hebben. (dip rond 3-4 maanden, de beruchte ‘de melk was op’)

Randa, mooi dat Gwen zo goed is aangekomen!

Kersjes, herkenbaar. Ik heb hier ook zo’n madammeke dat graag alles ziet, ook als ze honger heeft. Wel naar van z’n exceem.

Vamperotica, wat goed dat de eerste keer kolven (en eerste keer flesje voor hem?) zo goed zijn gegaan! Ik hoop met je mee dat het “gelurk” ’s avonds gauw afneemt, want dat is best vermoeiend lijkt me, zeker als je andere kinderen hebt.

En ja, hier komt Iksje ook weer binnenvallen met een probleem. Zucht…
Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken. Vandaag naar het cb, Liande weegt nu 7.5 kg bij 66cm. Haar lengtecurve is twee lijnen gezakt (van p 90 naar p 50), haar gewichtscurve maar een beetje (hangt tussen p50 en p75). De dokter zei dat ze gewoon minder energie gestopt had in groeien maar dat haar gewichtstoename wel goed zat (800g op 2 maanden tijd)
Maar omdat Liande steeds vaker huilt overdag, en ’s nachts plots om de 2-3u wakker wordt, kan het zijn dat ze toch voedsel te kort komt. Dat ze huilt van honger.
Advies: starten met vaste voeding en proberen tussen 23u en 7u geen borstvoeding meer te geven. Ik kan er nog inkomen dat vaste voeding langer op de maag ligt en de honger dus langer stilt (ondanks minder aantal calorieën), maar haar zo lang zonder voeding laten? Dat wordt slopend voor beide partijen.
Ze is natuurlijk wel al bijna 6 maand…
Pfff ik weet het even niet meer. Soms denk ik dat het aan mijn productie ligt. Ik kolf nog steeds dezelfde hoeveelheid, alhoewel ik alleen met stuwing kan kolven. Dat is dus als ik op verplaatsing ben en er een of meerdere voedingen worden overgeslagen, ofwel ’s morgens vroeg. Heeft Liande die dag al aan beide kanten gedronken, al is het maar een beetje, dan lukt kolven niet meer.
Ze is ook meer gewend aan uit een flesje te drinken, misschien drinkt ze minder efficiënt?
  dinsdag 19 februari 2008 @ 21:05:02 #36
35189 Troel
scherp en bot
pi_56845351
Hier is de borstvoeding op. Ondanks meermalen daags kolven komt er nog maar een kleine 20 cc bij het kolven en dat is echt gewoon te weinig. Bij zulke hoeveelheden duurt opsparen tot een volledige voeding wel erg lang.

Aan de ene kant vind ik het jammer, zeker nu vanwege de wellicht eczeemplek die Ruben heeft, maar aan de andere kant weet ik ook dat ik echt gewoon mijn best gedaan heb. De afgelopen dagen heb ik nog een aantal keer geprobeerd Ruben aan te leggen, maar wederom lukte het niet. Tijd om dit hoofdstuk af te sluiten, voor zijn rust, maar ook voor mijn rust. Ik heb nog een aantal voedingen in de diepvriezer liggen, ik vraag me alleen af wanneer ik die het beste kan geven. Moet ik ze ontdooien en gewoon achter elkaar op een dag geven, of moet ik de komende dagen elke dag een portie geven of moet ik dat een keer in de week doen? Wat is het handigst en vooral voordeligst voor Ruben wat betreft de antistoffen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56845484
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 17:12 schreef Iksje het volgende:

Advies: starten met vaste voeding en proberen tussen 23u en 7u geen borstvoeding meer te geven.
Wat een raaaaaaaaaaaaar advies ook weer.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_56845611
Iksje, ik heb geen tijd voor een uitgebreid antwoord maar borstvoeding geeft in principe veeeeel meer calorieën dan de hoeveelheden vast voedsel die een baby van (nog geen) zes maanden kan eten. Het advies om dus borstvoeding te vervangen door vast voedsel is op zijn minst opmerkelijk
Ik denk dat je het vaste voedsel even los moet zien van de moedermelk. Vast voedsel is in het begin (en helemaal als je voor de zes maanden start) nog geen hongerstilling maar meer oefenen.
Wil je dat ze meer calorieën binnen krijgt dan zal je dus meer moeten aanleggen.
Maar volgens mij doen jullie het gewoon heel goed!
Ik denk dat heel veel moeders hier zullen beamen dat hun kinderen rond deze leeftijd zo'n gekke fase krijgen van veel wakker worden, slecht drinken, etc.
Ze worden zich weer een beetje bewuster van de wereld en ze leren nieuwe dingen. Dat heeft soms zijn weerslag maar gelukkig gaat dat weer over.
Geen zorgen maken dus en als je toch een beetje bezorgd bent over je productie dan kan je altijd wat vaker op een dag aanleggen.
Misschien vindt Liande het nu ook prettig om even wat vaker kleine beetjes te drinken.

Troel, ik zou het een beetje spreiden. Elke dag wat, of om de dag. Maar daar heb ik geen bewijs van hoor. Da's gewoon gevoel
  dinsdag 19 februari 2008 @ 21:42:16 #39
108648 cattie
lieve moeder
pi_56846630
Iksje, wat een vreemd advies. Heel veel kindjes doen er best een tijdje over voordat ze echt vast voedsel eten. Volgens mij was Ive ruim 9 maanden voordat hij zoveel at dat er een (moeder)melkvoeding vanaf ging. En nachtvoedingen heeft hij ook nog lang gekregen. Als jullie je daar goed bij voelen, gewoon 's nachts voeden! Als je voedt en ze daarna weer doorslaapt kost dat voor iedereen veel minder energie dan als ze wil eten en ze dat niet krijgt.
pi_56852548
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 17:12 schreef Iksje het volgende:
Lotje, ik zou ook 5 voedingen aanhouden (beetje spuit 11 reactie), hij is tenslotte nog best klein. Ik geloof ook dat weinig voedingen in de eerste 5-6 (tot 8?) weken later een invloed op de productie kunnen hebben. (dip rond 3-4 maanden, de beruchte ‘de melk was op’)
ik heb t vandaag gemerkt meneer kwam 6 keer drinken, en ik merkte aan m dat hij eigenlijk niet helemaal tevreden was met hoeveel ie kreeg. nu na de 6de voeding ligt ie toch heerlijk te slapen in zn nestje, dus ik maak me daarover geen zorgen meer

over t advies van je CB, volg vooral je eigen gevoel kan ik inmiddels uit ervaring zeggen! wel zou ik proberen een ritme te krijgen/aan te houden, maar t lijkt me heel lastig als de kleine zovaak in de nacht wakker wordt. zelf zou ik denk ik ook gaan voor extra aanleggen. misschien daarbij n keer wat vaste voeding (om te proberen).

en dan heb k zelf ook weer n vraag, k blijf n beetje hangen in mn kaakholte ontsteking vrees ik (kijk t eerst nog even aan...) als ik hier wat aan ga laten doen, moet ik naar de tandarts die dan n kies grondig onderhanden gaat nemen. en dat gaat uiteraard met verdoving.
hij zelf zegt, 1 dag geen bv. CB-miep zegt t kan geen... niet zo heel veel kwaad, maar n heel duidelijk antwoord kreeg ik niet van dr...
(die ontsteking komt door een vorige tandarts die me een niet nodige wortelkanaal behandeling heeft laten ondergaan. ergens in t puntje van de wortel zit nog iets... en dat zo zag ik nu op de foto, geeft een mooie sliert ontsteking )
iig... n dag niet voeden, denk ik dus nu. wat denken jullie?...
als ik dat ga doen, moet ik of snel even doorsparen... of een alternatieve voeding vinden, want zo snel gaat t kolven hier idd nou ook weer niet.

[ Bericht 27% gewijzigd door _lotje_ op 20-02-2008 02:03:09 ]
pi_56853358
lotje, wat zou de reden zijn dat je niet mag voeden?
De verdoving??

Zelfs na volledige narcose mag je meteen weer voeden.
Eventueel zou je voor de zekerheid vlak voor je behandeling kunnen voeden, dan een uur of 3 erna afkolven dit weggooien en een flesje uit je voorraadje geven, en vanaf dan weer gewoon voeden.
Dan is echt zo goed als al het verdovingsspul wel weg, jij bent ook geen hele dag verdoofd daarna.
pi_56853496
Als het alleen om de verdoving draait (en niet om eventuele ontstekingremmende medicatie) dan heb ik hetzelfde gehoord als P_iglet: gewoon voeden kan. Of anders voor je gemoedsrust inderdaad 1-2 voedingen overslaan.

Ik vond het advies ook gek trouwens, want als reden voor het 's nachts meer spoken gaf ze aan dat kindjes die met vaste voeding starten dat ook vaak gaan doen.
Maar ik dacht, moedermelk is licht verteerbaar, misschien blijft vaste voeding wat langer op de maag liggen? 't gaat hem namelijk niet zozeer om de gewichtstoename, die zit goed. Eerder om het gegeven dat we niet goed weten waarom ze huilt en dat het misschien honger is.
Ik weet jammer genoeg niet hoe ze het bij mijn vader doet, ze zal daar ook wel huilen, alleen zegt hij daarover niet veel tegen mij. Het beperkt zich tot een 'ze heeft goed gedronken (+- om de 3u daar) en ze vecht tegen de slaap als je ze in bed legt. Als ik doorvraag dan ben ik volgens hem 'veel te bezorgd'.
Ik weet dus alleen dat ze op mijn vrije dagen vaker huilt en als dat van honger is, kan ik haar inderdaad vaker gaan aanleggen.
Als ze op werkdagen bij mijn vader van honger zou huilen, weet ik dat niet. En meer afkolven lukt me vast niet, dus zou ik op KV moeten overstappen en dat voelt zo naar...
pi_56853540
Lotje, ik heb toen Ronja tien weken oud was de eerste van een serie van drie wortelkanaalbehandelingen gehad, daarna zijn in twee sessies mijn verstandskiezen getrokken en ben ik nog een keer verdoofd voor een gaatje.
Ik heb daarvoor advies gevraagd bij een lactatiekundige, ik zal eens kijken of ik haar antwoord nog kan vinden... Zij gaf in ieder geval aan dat je je gewoon kan laten verdoven.

Hm, dit wat niet wat ik bedoelde, ze heeft nog meer gezegd. Maar goed, ik vond wel nog een antwoord voor wat betreft de pijnstilling na een behandeling. Toch misschien wel interessant om dat hier nog eens te posten want voor mij was het een verademing toen bleek dat ibuprofen wél mocht.
quote:
Tandarts verdoving is zeer plaatselijk en er hoort niets van in je melk te komen. Een enkele keer hoor je wel dat een kindje wat meer slaapt na een voeding met verdoving, maar dat is niet echt een probleem ( kan geen kwaad) en duurt nooit echt lang.
quote:
Ibuprofen is echt veilig voor je kind wanneer je binnen de maximale dosering blijft per dag. Je kunt dat zonder zorgen om je kind gebruiken, ze zal daar niets aan overhouden. Wat zij via de melk binnenkrijgt komt in de verste verte niet in de buurt van de hoeveelheden die kinderen zelf via kinderdosering binnen zouden krijgen (aanbevolen dosering bij kinderen is elke 6 uur 5-10mg/kilo; dus voor een kind van 5 kilo zou dit elke 6 uur uur 25-50mg zijn.). In moedermelk zit na inname van 400mg 2/24 uur minder dan 0,5mg per liter moedermelk. In een ander onderzoek kregen moeders 400mg elke 6 uur, 5 keer achtereen 9dus in de loop van anderhalve dag) en in hun melk vond men minder dan 1mg per liter.
Eigenlijk is Ibuprofen de ideale pijnstiller voor voedende moeders.
pi_56854339
ok dan! dank jullie wel
dat is dus iig al geen rede meer tot uitstel
  woensdag 20 februari 2008 @ 09:51:25 #45
35189 Troel
scherp en bot
pi_56854642
quote:
Eigenlijk is Ibuprofen de ideale pijnstiller voor voedende moeders.
Behalve dan dat ibuprufen funest is voor je maag
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56854672
Ik ben maandag toevallig bij de tandarts geweest en die moest mij ook verdoven. En die zei ook dat het helemaal geen kwaad kon voor de voeding omdat het plaatselijk is.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:48:09 #47
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_56922964
Nebelung, hoe is het bij jullie? Heb je al een beslissing genomen?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_56969507
Gisteren 6 maanden BV
Mijn kleine meid heeft sinds drie dagen wel een puntje van een tandje dat is doorgebroken en dat levert helaas veel gehuil op en een baby die niet zo goed drinkt (vaak en kort, ook 's nachts)
Maar ach: faaaaaase zeker?
pi_56970391
Wat lang al Iksje.

Het is een fase, alles is een fase.

Wij zitten nu over de 1,5 jaar heen. Had ik echt nooit verwacht van tevoren.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_56971332
Iksje, wat goed!

Yppy, van jou ook!

Nu we hebben besloten dat we graag een tweede kind willen ben ik blij dat Ronja en ik gestopt zijn met de borstvoeding. Het voelt wel fijn om even die paar maanden "los" te zijn geweest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')