Finale Idols: Nikki kansloos tegen Nathalie
Ik denk dat we inmiddels met redelijke zekerheid kunnen zeggen, dat de finale van Idols IV gaat tussen Nikki en Nathalie. Deze kandidates hebben veruit het meeste in huis en zijn ook met afstand het populairst bij de stemmende kijker. Leuk dat Charlene en Nigel ook nog in de race zijn, al is dat voor spek en bonen. Zij zullen vanavond en volgende week afvallen. In de finale legt Nikki het uiteindelijk af tegen Nathalie. Althans, dat concludeert Zappen op basis van Google.
Uitleg
Dat verdient enige uitleg natuurlijk. Welnu, alle thematische blogs van Blog.nl (zoals Zappen, maar ook NLpop, Vrouw, Celebs en die 60 andere) trekken maandelijks 2 miljoen bezoekers. Daarmee heb je toch een representatief deel van de bevolking te pakken. Statistiekenprogramma Google Analytics houdt dat verloop keurig bij en verzamelt ook de zoekwoorden die mensen gebruiken, alsmede welke berichten het meest worden gelezen.
Ik heb de teller eens op de afgelopen maand gezet, dus van 15 januari tot 15 februari. In die periode zijn er 10.000 mensen op het netwerk gekomen door te googelen op zoekwoorden waar in elk geval 'idols' toe behoort. Dit is dus een periode die alleen de laatste vier liveshows weergeeft. Liveshows waarin Nikki haar beste optredens tot nog toe gaf en ook Nathalie en Charlene laaiend enthousiaste maar ook wat matige feedback kregen.
Let op: dit betreft alleen bezoekers die via Google binnenkwamen en dus niet rechtstreekse bezoekers of mensen die via een rss-feed of linkje binnenkwamen.
Nathalie populairst
Bijna eenderde van die Google-bezoekers voerde naast 'idols' ook 'nathalie' (verschillende schrijfwijzes) in. Amper 10% kwam binnen via 'idols' en 'nikki'. Nikki deed het daarmee marginaal beter als Pauline, die ongeveer 8% van de zoekopdrachten op zich neemt. De zoektermen 'idols' in combinatie met 'gordon' waren ook goed voor zo'n 8% van de idols-zoekopdrachten.
Op basis daarvan zou je kunnen zeggen dat Nathalie ruim 3x zo populair is als Nikki. Natuurlijk, bovenstaand is geen waterdicht onderzoek, maar toch behoorlijk representatief. Ik denk niet dat de uitslag van dit 'onderzoekje' heel veel afwijkt van andere media die over Idols berichten.
Kruk
"Maar Herman", hoor ik de oplettende bezoeker nu zeggen, "hoe verklaar je dan dat Nathalie afgelopen zaterdag op de kruk zat?" Wel, beste bezoeker, ik verdenk RTL er van dat te hebben gedaan om het stemmen te stimuleren. Mensen thuis zouden van deze ontwikkeling zo in de stress moeten schieten, dat ze vanavond massaal naar de telefoon grijpen. Een andere, minder aannemelijke reden, is dat mensen zo overtuigd zijn van Nathalies finaleplaats, dat ze het niet nodig vinden om te stemmen.
Feitjes
Voor de Google-fetisjisten nog wat leuke weetjes uit de zoekwoorden:
- De piek ligt telkens op zondag, de dag na de uitzending. Vooral twee weken terug was de piek erg hoog, toen Pauline tamelijk onverwacht uit Idols werd gezet.
- Er wordt relatief vaak gegoogeld op liedjes die Nikki zong. Met name Bleeding Love en Climb Every Mountain zijn populair.
- Neil wordt zelden alleen gegoogeld. In veel gevallen worden ook zoektermen als 'vader' gebruikt.
- Van alle kandidaten wordt Nigel het vaakst verdacht van homoseksualiteit, getuige zijn zoekopdrachten in combinatie met 'homo' of 'gay'.
- 7 mensen zochten op 'idols', 'nikki' en 'overleden'. Ze dachten hier waarschijnlijk niet dat Nikki zou zijn overleden, maar zochten naar Climb Every Mountain, het nummer dat ze voor een overleden zangeres zong
Een Fokker Tijdens Oud & Nieuw:
http://nl.tinypic.com/m/jsyaom/4Een Fokker Tijdens Een Meteoroïd:
http://nl.tinypic.com/m/fy3nth/4Een Fokker Tijdens Het Warme Weer:
http://nl.tinypic.com/m/ioiw5e/4