Ja.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:43 schreef PankPinther het volgende:
je zit er echt helemaal naast geloof ik
er zijn 3 waardes die van belaang zijn bij een foto
sluitertijd
diafragma
iso waarde
als je een van die waarden veranderd wordt het lichter of donkerder
Dat deed ik, en ik merkte op dat het ook invloed had op scherpte. Morgen dat maar vaststellen op een statistich object.quote:om dezelfde hoeveelheid licht te behouden moet je als je de ene aanpast ook een van de andere waardes aanpassen om dat verschil op te vangen
hetb is dus eigenlijk altijd een spelletje tussen die drie
waarvan je de iso het beste zo laag mogelijk moet zien te houden
Ja, het ziet nog aardig uit. Maar daar gaat het mij niet om. Want met 1/1000 ziet het allemaal nog scherper uit dan met 1/500quote:Op zaterdag 9 februari 2008 22:36 schreef ultra_ivo het volgende:
Bij 50mm kun je makkelijk tot 1/50 zakken. Ik ga zelfs regelmatig bij stilstaande objecten tot 1/30 of 1/40. Meer dan 1/125 is bij 50mm echt niet nodig.
Ik zou er denk ik geen verschil in zien hoor?quote:Op zaterdag 9 februari 2008 22:59 schreef _Mestreech_ het volgende:
[..]
Ja, het ziet nog aardig uit. Maar daar gaat het mij niet om. Want met 1/1000 ziet het allemaal nog scherper uit dan met 1/500
vuistregel = 50mm = 1/50e.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 22:36 schreef ultra_ivo het volgende:
Bij 50mm kun je makkelijk tot 1/50 zakken. Ik ga zelfs regelmatig bij stilstaande objecten tot 1/30 of 1/40. Meer dan 1/125 is bij 50mm echt niet nodig.
Niemand ziet dat verschil want dat is er niet, TS doet nu net alsof alles op 1/4000 moet worden geschoten om max. scherpte te verkrijgen. Bij een stilstaand object moet de sluitersnelheid snel genoeg zijn om bewegingsonscherpte te voorkomen, bij 50mm voldoet 1/200 hiervoor al ruimschoots, 1/4000 is dan echt niet scherper.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 23:03 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik zou er denk ik geen verschil in zien hoor?
Dat heb je niet gedaan...quote:Op zaterdag 9 februari 2008 22:59 schreef _Mestreech_ het volgende:
[..]
Dat deed ik, en ik merkte op dat het ook invloed had op scherpte. Morgen dat maar vaststellen op een statistich object.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |