Qua scherpte ervaar ik toch echt een wereld van verschil tussen 1/1250 en 1/2500 op m'n alle foto's. Ja, scherpe foto's, dat wel. Maar voor mij persoonlijk met m'n 400D en 50mm F1.8II niet scherp genoeg.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:04 schreef GenesiZ het volgende:
Waarom 1/1600 en hoger? Met 1/250 kun je ook gewoon scherpe foto's maken en dan heb je wel goed belichte fotos.
Meestal gezichten.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:31 schreef GenesiZ het volgende:
Wat fotografeer je dan met 1/1600 e.d. ? Als ik een snowboarden fotografeer met 1/500e dan is hij nog perfect scherp (Niknok D50 met een Sigma 70-200 F2.8)
Deze snap ik niet?quote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:27 schreef _Mestreech_ het volgende:
En met meer ISO = meer licht lijkt de scherpte inderdaad af te nemen. De details lijken dan beetje blurry door het overvloedige licht.
Oke, heb even een crop gemaakt van een foto die ik vandaag gemaakt heb:quote:
Nee, maar het kan nog altijd scherperquote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:37 schreef Dickies het volgende:
Parkinson?
Niet echt, ik zat bij beide foto's op dezelfde plek. De persoon in kwestie ook. Alleen, z'n gezicht bewoog.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:48 schreef veldmuis het volgende:
2 verschillende composities, dus andere omstandigheden, dus andere focus, dus niet te vergelijken.
Vanwaar die vraag? Hij zat op een tuinstoel. Ik zat foto's van 'm te maken.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:49 schreef Dickies het volgende:
En dit alles doe je in een studio?
Omdat je toch flink wat licht nodig hebt voor 1/4000. Gebruik je je interne flits? Die zijn niet eens zo vlot volgens mijquote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:50 schreef _Mestreech_ het volgende:
[..]
Vanwaar die vraag? Hij zat op een tuinstoel. Ik zat foto's van 'm te maken.
Ja geen gecontroleerde omstandigheden dus.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:50 schreef _Mestreech_ het volgende:
[..]
Vanwaar die vraag? Hij zat op een tuinstoel. Ik zat foto's van 'm te maken.
Ik heb niet eens flitslicht genomen, omdat ik aan de zon meer dan genoeg had. Wel bedankt voor je compliment trouwens. Met een slutiertijd van 1/4000 op ISO100 waren de foto's nog aardig helder. Sterker, ik denk zelfs dat ik met een sluitertijd van 1/8000 op ISO100 na bewerken op pc wel uit de voeten kon.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:52 schreef Dickies het volgende:
[..]
Omdat je toch flink wat licht nodig hebt voor 1/4000. Gebruik je je interne flits? Die zijn niet eens zo vlot volgens mij
Ieder zo zijn eigen fetish.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:54 schreef _Mestreech_ het volgende:
Sterker, ik denk zelfs dat ik met een sluitertijd van 1/8000 op ISO100 na bewerken op pc wel uit de voeten kon.
quote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:53 schreef Marc H het volgende:
en kan je een van de twee fotos eens posten met de EXIF er nog in? Ik heb meer het idee dat het om te kleine dof gaat, icm met een misfocus.
Waardoor komt het dan wel? Zoals je ziet, was de situatie op de foto's identitiek.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:54 schreef PankPinther het volgende:
volgens mij heb je de foto alleen iets meer belicht door em op iso 200 te zetten
de onscherpte komt daar niet door
Ja, de belichting was identiek, want de zon is heel regelmatig.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:00 schreef _Mestreech_ het volgende:
[..]
Waardoor komt het dan wel? Zoals je ziet, was de situatie op de foto's identitiek.
In dezelfde minuut genomen. Lijkt me behoorlijk regelmatig...quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:07 schreef veldmuis het volgende:
Ja, de belichting was identiek, want de zon is heel regelmatig.
Nog net de schouders op, ja.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:09 schreef Marc H het volgende:
Laat e raden het is een portret shot, van alleen het hoofd? Misschien nog net de schouders erop?
In 1 van vierduizendste seconde? Lijkt me stugquote:Als je zo dichtbij je object komt wordt de DOF verschrikkelijk klein. Wat bewegen/composeren tussen focussen en afdrukken kan al het verschil betekenen tussen perfect gefocussed, en en fractie onscherp.
wat dacht je van gewoon niet goed focussen? F4 is niet zoveel scherptediepte op een korte afstandquote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:00 schreef _Mestreech_ het volgende:
[..]
Waardoor komt het dan wel? Zoals je ziet, was de situatie op de foto's identitiek.
al neem je 1000000ste van een seconde, als je niet goed focussed (scherp stelt) dan is geen enkele foto scherpquote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:10 schreef _Mestreech_ het volgende:
[..]
Nog net de schouders op, ja.
[..]
In 1 van vierduizendste seconde? Lijkt me stug.
Flikker op man, je bent wat aan het prutsen en vraagt om commentaar, dat krijg je, en dan ga je janken.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:08 schreef _Mestreech_ het volgende:
Muis, doe eens niet zo vervelend.
Ik zat op exact dezelfde afstand. En scherptediepte was niet nodig, aangezien er een vlakke witte muur erachter zat. Niks meer. Van de reviews van de 50mm F1.8 had ik begrepen dat hij op F4 op z'n scherpst was. Daarom heb ik 'm in F4-modus gezetquote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:11 schreef PankPinther het volgende:
wat dacht je van gewoon niet goed focussen? F4 is niet zoveel scherptediepte op een korte afstand
en het kan ook zijn dat je te dichtbij zat waardoor de camera niet kan scherpstellen.
Klopt. Het was ook om te kijken waar de wezenlijke verschillen lagen. Naast paar tinten lichter (niet echt twee keer zoveel licht), leek het ook minder scherp.quote:en als je goed kijkt zie je trouwens dat zowel de sluitertijd als het diafragma gelijk zijn, het enige wat veranderd is je iso van 100 naar 200
ben je je bewust van het feit dat je daardoor twee keer zoveel licht vangt? (die je absoluut niet nodig hebt)
Meervlaksmeting.quote:hoe heb je eigenlijk de instelling van je camera bepaald?
met andere woorden, hoe heb je het licht gemeten?
Wat op computer recht trekken? Voor het geval dat-ie iets donkerder wordt? Ja, op pc helderheid paar tintjes hoger zetten. Met de camera zou je dan aan scherpte moeten inboeten voor wat meer helderheid, terwijl je dat op pc dezelfde trucje kunt uithalen, zonder dat je aan scherpte hoeft in te boeten.quote:of had je gewoon zo iets van, ik neem een lekkere hoge sluitertijd dan wordtie scherper en dat trekken we op de computer wel recht?
Zo had ik laatst ook een test gedaan. Als ik met m'n ogen dicht een foto maak is de foto onscherp.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:20 schreef _Mestreech_ het volgende:
Vandaar dit topic, nu blijkt dat ISO-gevoeligheid klaarblijkelijk ook invloed heeft op de scherpte, terwijl dat nergens in boeken over ISO geschreven staat.
Als je het graag wilt weten: heb dezelfde AF-punt als focus genomen. De middelste dus.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:21 schreef veldmuis het volgende:
Zo had ik laatst ook een test gedaan. Als ik met m'n ogen dicht een foto maak is de foto onscherp.
En dat zegt dus niets.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:23 schreef _Mestreech_ het volgende:
[..]
Als je het graag wilt weten: heb dezelfde AF-punt als focus genomen. De middelste dus.
op zo'n korte afstand kan het puntje van de neus scherp zijn en de oren al niet meerquote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:15 schreef _Mestreech_ het volgende:
[..]
Ik zat op exact dezelfde afstand. En scherptediepte was niet nodig, aangezien er een vlakke witte muur erachter zat. Niks meer. Van de reviews van de 50mm F1.8 had ik begrepen dat hij op F4 op z'n scherpst was. Daarom heb ik 'm in F4-modus gezet.
[..]
je camera stond op handmatig, heb je die waardes ook zelf ingevoerd?quote:Klopt. Het was ook om te kijken waar de wezenlijke verschillen lagen. Naast paar tinten lichter (niet echt twee keer zoveel licht), leek het ook minder scherp.
[..]
Meervlaksmeting.
[..]
en waarom denk je dat dat nergens beschreven staat?quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:20 schreef _Mestreech_ het volgende:
Vandaar dit topic, nu blijkt dat ISO-gevoeligheid klaarblijkelijk ook invloed heeft op de scherpte, terwijl dat nergens in boeken over ISO geschreven staat.
Ja, daar heb ik wel eens last van. Als ik het diafragma verklein van F4 naar F7.1 bijvoorbeeld, wordt het algauw te donker.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:29 schreef PankPinther het volgende:
op zo'n korte afstand kan het puntje van de neus scherp zijn en de oren al niet meer
als jij maar iets naar voor of achter beweegt (of in plaats van het puntje van de neus op de wang scherpstelt) dan kan dat net genoeg verschil zijn
Nee. Ik doe niks met die waarden.quote:je camera stond op handmatig, heb je die waardes ook zelf ingevoerd?
Ja, maar m'n ervaring is dat hogere sluitertijd vaak meer scherpte oplevert. Maargoed, morgen, als de zon weer schijnt, ga ik je advies uitproberenquote:maar mijn advies voor die situatie is: neem 1/500 F16 in plaats van 1/8000 F4
op zo'n korte afstand heb je meer scherptediepte nodig en als je er eens een keer naast zit dan valt dat niet op
en geloof me, 1/500 is meer dan genoeg om een stilzittend persoon onbewogen op de foto te krijgen (1/100 is al meer dan genoeg zelfs)
Het is maar wat je onder exact verstaat. Zonder statief en zonder statisch onderwerp en een AF-lock of MF ga je nooit exact vergelijkbare foto's krijgen. Dus als je graag aan mierenneuken doet en sluitertijd je fetish is gevolgd door 'scherpte', be my guestquote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:15 schreef _Mestreech_ het volgende:
Ik zat op exact dezelfde afstand. En scherptediepte was niet nodig, aangezien er een vlakke witte muur erachter zat. Niks meer. Van de reviews van de 50mm F1.8 had ik begrepen dat hij op F4 op z'n scherpst was. Daarom heb ik 'm in F4-modus gezet.
je zit er echt helemaal naast geloof ikquote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:34 schreef _Mestreech_ het volgende:
[..]
Ja, daar heb ik wel eens last van. Als ik het diafragma verklein van F4 naar F7.1 bijvoorbeeld, wordt het algauw te donker.
[..]
Nee. Ik doe niks met die waarden.
[..]
Ja, maar m'n ervaring is dat hogere sluitertijd vaak meer scherpte oplevert. Maargoed, morgen, als de zon weer schijnt, ga ik je advies uitproberen.
Dan crops van foto van F4, 1/4000 sec op ISO100, ISO200 en vervolgens ook dezelfde foto op 1/500 sec met F16 op ISO100/ISO200. Ben benieuwd welke het scherpst is.
Ik zie het dan ook altijd als een spelletje tussen 2+1. Eerst kloten met sluitertijd en diafragma en als het door het licht echt niet lukt om een goede instelling te krijgen dan pas gaat die ISO omhoog maar dan wel met de nodige tegenzinquote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:43 schreef PankPinther het volgende:
hetb is dus eigenlijk altijd een spelletje tussen die drie
waarvan je de iso het beste zo laag mogelijk moet zien te houden
quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:33 schreef PankPinther het volgende:
[..]
en waarom denk je dat dat nergens beschreven staat?![]()
je hebt een probleem met focussen en je blijft maar volhouden dat het aan je iso ligt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |