Het is ook nodig voor een kind om alle emoties te leren kennen en ermee te leren omgaan, zolang het maar geen angst ontwikkeld juist voor het uiten of ervaren van bepaalde emoties. Kind moet weten waar het aantoe is en waar het kan plaatsen.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 12:20 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Geweldig, ben ik het helemaal mee eens en ik denk dat bijna iedere ouder het op die manier doet. Ik reageer dan ook op de insteek van kinderen niet dwingen. En dat is gelul want er wordt gewoon gemanipuleerd totdat er een setje keuzes over zijn die de goedkeuring van de ouder kan wegdragen.
[..]
Ik kan helaas ook niet lang genoeg mijn geduld bewaren. Aan de andere kant zal een kind in een later leven ook weerstand ondervinden en mensen die boos worden. Dus misschien is boos worden wel helemaal niet zo slecht voor een kind, maar dat is een hele andere discussie.
Ik vind het niet alleen zielig voor de kinderen, maar ook weglopen van je verantwoording als ouder als je geen duidelijke grenzen stelt voor je kinderen. Ik was zelf een ramp met eten als kind, ik luste geloof ik alleen maar doperwtjes en sperciebonen ofzo. Mijn moeder had geen zin elke avond een andere soort groenten bij me naar binnen te vechten, dus ik at twee jaar lang als enige groente erwtjes en sperciebonen. Maar wel elke avond groente eten. Daar was geen discussie over. Ik kreeg een beetje mijn zin omdat ik geen 'vieze' groente hoefde te eten, en mijn moeder legde zich erbij neer dat ik dan wel niet alles at, maar in elk geval wel groentes. Geven en nemen.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 11:49 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ik vind het zelfs zielig om een kind met die verantwoordelijkheid te belasten die hij of zij toch echt niet niet in staat is om te dragen, daar ben ik als ouder voor, mijn kind hoeft zich nog geen zorgen te maken over bepaalde keuzes, die maak ik namelijk voor hem. Ik denk dat dat juist een gevoel van veiligheid creeert.
Heeft hier erg geholpen, Demi mag nu ook helpen met koken, dat vind ze geweldig en het eten smaakt dan uiteraard nog veel lekkerder.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 12:15 schreef DaviniaHR het volgende:
En idd, Llewella, wat jij zegt over eten is idd ook wel waar. is een goede, die ga ik proberen te onthouden!gewoon heel neutraal eten aanbieden, zonder iets erbij te zeggen.
Ik heb faalangst en dat zat er best vroeg al in. Kon daardoor erg tegen bepaalde dingen opzien.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 00:41 schreef pinquit het volgende:
[..]
Dat leren gaat geleidelijk aan, buiten de deur hier.
Leren dat je hetzelfde doet als de andere kinderen uit de groep enzo.
Ik vind dat grenzen te maken hebben met dingen die niet mogen, niet met dingen die moeten.(groot verschil!!!)
en het is ook niet zo dat hij helemaal nooit iets moet hoormaar ik dwing hem het liefst niet.
Dat heeft mijn oudste ook inderdaad, als ik hem nergens toe aanzet gebeurd er ook echt daadwerkelijk niets.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 14:52 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
Ik heb faalangst en dat zat er best vroeg al in. Kon daardoor erg tegen bepaalde dingen opzien.
Ben ook erg blij dat m'n moeder érg vaak tegen me gezegd heeft vroeger: dan maak je maar een beetje zin, of: dan eet je maar een potje zin. (die laatste)
Denk daar nog regelmatig aan terug en ben er van overtuigd dat ik er nog steeds wat aan heb.
En hier heb je volgens mij te maken met verwende nesten.quote:Op zondag 10 februari 2008 13:22 schreef mane het volgende:
Ik vind deze theorie in theorie wel aansprekend, en ik denk ook dat het belangrijk is dat je in ieder geval een kind ruimte geeft en vrijheid en persoonlijke integriteit. Maar in praktijk wordt het erg lastig als een kind geen discipline krijgt aangeleerd en niet gewend is soms iets te doen, niet omdat er per se een duidelijke - en voor hem/haar begrijpelijke - reden voor is, maar gewoon: omdat het moet.
Als docent op een middelbare school loop ik er geregeld tegenaan: brugklaskinderen die totaal geen discipline kennen en ervan uitgaan dat hun mening ongelooflijk belangrijk is en dat ik niet 'zomaar' iets van ze kan verlangen. Maar als je moet werken met 30 kinderen in één klaslokaal dan kan niet altijd alles één op één uitgelegd worden, dan kun je geen rekening houden met ieders persoonlijke wil en gevoelens. Soms moeten ze gewoon doen wat ik zeg. Ouders die hun kind dit niet leren, bereiden hun kind dus eigenlijk onvoldoende voor op het leven in de 'echte' wereld of 'de' samenleving. Je leert het kind in feite dat ie leeft in een ideale 'droomwereld', waarin alles altijd op een aardige manier gebeurt, waarin altijd rekening wordt gehouden met je gevoelens, en waarin jouw mening altijd meetelt en van belang is. Dat wordt een hele harde dobber voor het kind op het moment dat het merkt dat het zo dus níet werkt.
Daarom werkt discussiëren niet met kinderen, je kan wat uitleggen en dan is het klaar.quote:Op zondag 10 februari 2008 13:22 schreef mane het volgende:
Ik vind deze theorie in theorie wel aansprekend, en ik denk ook dat het belangrijk is dat je in ieder geval een kind ruimte geeft en vrijheid en persoonlijke integriteit. Maar in praktijk wordt het erg lastig als een kind geen discipline krijgt aangeleerd en niet gewend is soms iets te doen, niet omdat er per se een duidelijke - en voor hem/haar begrijpelijke - reden voor is, maar gewoon: omdat het moet.
Als docent op een middelbare school loop ik er geregeld tegenaan: brugklaskinderen die totaal geen discipline kennen en ervan uitgaan dat hun mening ongelooflijk belangrijk is en dat ik niet 'zomaar' iets van ze kan verlangen. Maar als je moet werken met 30 kinderen in één klaslokaal dan kan niet altijd alles één op één uitgelegd worden, dan kun je geen rekening houden met ieders persoonlijke wil en gevoelens. Soms moeten ze gewoon doen wat ik zeg. Ouders die hun kind dit niet leren, bereiden hun kind dus eigenlijk onvoldoende voor op het leven in de 'echte' wereld of 'de' samenleving. Je leert het kind in feite dat ie leeft in een ideale 'droomwereld', waarin alles altijd op een aardige manier gebeurt, waarin altijd rekening wordt gehouden met je gevoelens, en waarin jouw mening altijd meetelt en van belang is. Dat wordt een hele harde dobber voor het kind op het moment dat het merkt dat het zo dus níet werkt.
helemaal waar, 90% van mijn ruzies met mijn zoontje komen voor als ik m'n zin in zo kort mogeljke tijd probeer door te drukken zonder zijn mening te respecteren. Het punt is dat je de mening van je kind best kan respecteren zonder dat het kind altijd zijn/haar zin krijgt. Want dan krijg je weer verwende egocentrische kinderen.quote:Op zondag 10 februari 2008 08:53 schreef livelink het volgende:
het succes helemaal niet in de strafhoekjes/bankjes zit, maar in het feit dat de ouders meer tijd voor de kinderen nemen.
Dat is een goede middenweg denk ik.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 13:14 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
helemaal waar, 90% van mijn ruzies met mijn zoontje komen voor als ik m'n zin in zo kort mogeljke tijd probeer door te drukken zonder zijn mening te respecteren. Het punt is dat je de mening van je kind best kan respecteren zonder dat het kind altijd zijn/haar zin krijgt. Want dan krijg je weer verwende egocentrische kinderen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |