Dat is heel interessant en bedankt, maar gaat meer over infecties en het niet goed verzorgen van je lenzen. Ik heb het echt over overgevoeligheid, ook als je je lenzen tiptop verzorgt.quote:
Hoelang heb je je lenzen gedragen toen die oogontsteking optreedde? En kwam dat niet gewoon omdat je je lenzen niet goed verzorgde?quote:Op donderdag 7 februari 2008 15:01 schreef Razztwizzle het volgende:
Is echt waar. Ik heb ze véél te veel ingehouden, omdat ik zo'n hekel had aan m'n bril (jaja, je bent 16 met een minderwaardigheidscomplex..), en op een gegeven moment kreeg ik een oogonsteking. Sindsdien kan ik geen enkele soort lenzen meer verdragen en zit ik weer vast aan een bril. Die ik overigens nu prima vind hoor, dat is het niet.
Mijn advies: doe ze lekker uit als je het niet écht noodzakelijk vindt (dus als je lekker op de bank hangt ofzo), dan heb je er echt langer plezier van.
Die twee lijken me samen te hangen. Bij niet goed verzorgen en/of te lang dragen kunnen complicaties voordoen, waardoor je geen lenzen meer kan dragen. Lijkt me eerder dat je opticien dat bedoelt, dan een soort van allergische reactie op contactlenzen.quote:Op donderdag 7 februari 2008 15:12 schreef VrouwelijkICE het volgende:
[..]
Dat is heel interessant en bedankt, maar gaat meer over infecties en het niet goed verzorgen van je lenzen. Ik heb het echt over overgevoeligheid, ook als je je lenzen tiptop verzorgt.
Hmm oké. Ik had namelijk ook het gevoel dat hij me gewoon een bril wilde aansmeren.quote:Op donderdag 7 februari 2008 15:16 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Die twee lijken me samen te hangen. Bij niet goed verzorgen en/of te lang dragen kunnen complicaties voordoen, waardoor je geen lenzen meer kan dragen. Lijkt me eerder dat je opticien dat bedoelt, dan een soort van allergische reactie op contactlenzen.
Die combinatie gebruik ik ook al jaren, lenzen van Hans en vloeistof van Kruidvat. Gaat al 'n jaar of 8(?) perfect.quote:Op donderdag 7 februari 2008 15:30 schreef Houniet het volgende:
Ik gebruik nu bijna 5 jaar lenzen en heb er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad. Elk half jaar nieuwe lenzen bestellen en eventueel bij problemen of twijfelgevallen je ogen laten opmeten. Ik gebruik zelf de lenzen van Hans Anders, en de vloeistof van het Kruidvat. Gaat allemaal perfect.
Opzich een leuke truc van de verkoper om jou ook een bril te verkopen, al is natuurlijk elk oog anders.
Wat een nonsens zeg! Ik ben nu 45 jaar en draag sinds mijn 15e zachte contactlenzen, elke dag, en momenteel vaak 18 uur per dag aangezien ik maar een uurtje of 6 slaap per nacht. Ik heb nergens last van. De keren dat ik in die 30 jaren een oogontsteking heb gehad? 2xquote:Op donderdag 7 februari 2008 15:37 schreef Bastoenie het volgende:
Men zegt dat je ongeveer 20 jaar lenzen kan dragen en dat je het daarna niet meer kan hebben.
Ik heb zachte lenzen en een bril.quote:Op donderdag 7 februari 2008 14:56 schreef VrouwelijkICE het volgende:
'Je hebt geen bril?' 'Wat ga je dan doen als je ooit eens oogontsteking krijgt?'
Ehh, ja, snel een bril kopen? Zei ik.
Mijn vraag: overdrijft mijn opticien, kletst hij uit zijn nek of is dit echt waar?
Wat voor type lenzen had je? Harde of zachte en wat voor harde of zachte?quote:Op zondag 10 februari 2008 12:18 schreef Anubis1984 het volgende:
Zoek maar eens op neovascularisatie.
Ik heb altijd lenzen gehad, en had ze van smorgens tot savonds laat in.
Op den duur heb ik dus bovenstaande kwaal gekregen. Lenzen zijn nooit 100% zuurstofdoorlatend, hierdoor krijgt je oog dus te weinig zuurstof, en daarom gaat het zelf extra bloedvaten aanmaken. Neovascularisatie loopt tot stadium 4, als je even pech hebt lopen de bloedvaten zover door dat je gezichtsvermogen wordt aangetast omdat je de adertjes gaat zien.
Ik zat in stadium 2/3 toen ze erachter kwamen. Meteen een bril gekocht, die anderhalf jaar gedragen. Onlangs ben ik weer bij de opticien geweest en het is verdwenen gelukkig. Nu zou ik dus weer lenzen kunnen dragen, maar alleen de heel hoogwaardige lens, en gewoon uitdoen en bril op als ik thuiskom van werken.
Zachte lenzen. Op dat moment de meest zuurstofdoorlatende van Hans Anders. Welk type weet ik niet eens meer...quote:Op zondag 10 februari 2008 12:26 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat voor type lenzen had je? Harde of zachte en wat voor harde of zachte?
Klopt, die sluiten niet helemaal aan op je oog. De reden voor mij dat ik ze niet verdraag, ik blijf het gevoel houden dat er iets in mn oog zit, en mn oog doet dus alles om het eruit te werken. Tranen enzoquote:Op zondag 10 februari 2008 13:06 schreef Enfermera het volgende:
http://www.fyeomedical.nl(...)ovascularisatie.html
Hier zie je ook dat het zachte lenzen betreft, omdat ze zich als sponsjes gaan gedragen en vocht van je oog opzuigen. Bij harde lenzen heb je dit probleem dus niet
Idd, die zit alleen over je iris heen. Haha.quote:Op zondag 10 februari 2008 14:04 schreef Anubis1984 het volgende:
[..]
Klopt, die sluiten niet helemaal aan op je oog. De reden voor mij dat ik ze niet verdraag, ik blijf het gevoel houden dat er iets in mn oog zit, en mn oog doet dus alles om het eruit te werken. Tranen enzo
Afhankelijk van de sterkte is het aanraden van een bril naast contactlenzen helemaal geen overbodige luxe. Veelal zijn lenzen voor 8 a 12 uur gemaakt om te dragen (in combinatie met de juiste vloeistof). Daarbij zorgen ruimtes met airco en rook, maar ook veel beeldscherm kijken er voor dat je eerder last krijgt van je lenzen. Verder kan het dragen van lenzen vermoeiend zijn (dat is ook afhankelijk van hoe de lens op het oog zit en welk materiaal het is), vermoeiend klinkt raar, maar dat komt door dat lenzen de zuurstof toevoer naar het oog verminderen. Dat is dan ook tevens de reden waarom het verstandig is om af en toe een bril te dragen en je ogen te ontlasten.quote:Op donderdag 7 februari 2008 15:30 schreef Houniet het volgende:
Ik gebruik nu bijna 5 jaar lenzen en heb er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad. Elk half jaar nieuwe lenzen bestellen en eventueel bij problemen of twijfelgevallen je ogen laten opmeten. Ik gebruik zelf de lenzen van Hans Anders, en de vloeistof van het Kruidvat. Gaat allemaal perfect.
Opzich een leuke truc van de verkoper om jou ook een bril te verkopen, al is natuurlijk elk oog anders.
Hier hetzelfde na 10 jaar lenzen dragen, kreeg ik me toch een oogontstekingquote:Op vrijdag 8 februari 2008 10:27 schreef daReaper het volgende:
Ik heb het me ook vaak laten vertellen, en had er zelf ook uiteindelijk last van. Erg droge ogen altijd enzo, terwijl ik eerder nooit last had van lenzen. Droeg ze ook veel te veel. Ik kon ze op het eind echt amper nog inhebben - en nu heb ik mijn ogen laten laseren. Nooit meer bril, nooit meer lenzen, geweldig
Klopt maar niet iedereen kan tegen harde lenzen, daarbij is het bij harde (eigelijk vormstabiel) lenzen van groot belang dat ze echt goed aangemeten worden, omdat deze op maat (de juiste bolling etc) van het oog geproducerd worden.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:31 schreef Enfermera het volgende:
Nou, geen overgevoeligheid bij zachte lenzen, meer beschadiging van je hoornvlies.
Met zachte lenzen voel je het niet als er een vuiltje onder zit, wat je hoornvlies dus kan beschadigen. Bij harde lenzen voel je dat wel en kan je dus even je lens eruit halen om 'm om te spoelen. Plus zachte lenzen laten veel minder zuurstof door dan harde lenzen, wat ook invloed heeft op de traanproductie van je oog.
Lijkt me toch wel handig om een bril aan te schaffen, of beter; harde lenzen! Is ook nog goedkoper
Klopt.quote:Op zondag 10 februari 2008 14:29 schreef optifree het volgende:
[..]
Klopt maar niet iedereen kan tegen harde lenzen, daarbij is het bij harde (eigelijk vormstabiel) lenzen van groot belang dat ze echt goed aangemeten worden, omdat deze op maat (de juiste bolling etc) van het oog geproducerd worden.
Zachte lenzen worden in grote getallen geproduceerd in standaard maten en passen zich wel aan aan het oog meestal.
Echt joh? Oke dan. Ik had juist het idee dat er veel sneller zachte lenzen aangemeten worden en niet eens naar harde lenzen gekeken wordt.. En het lijkt me idd moeilijker om van zacht naar hard over te schakelenquote:Op zondag 10 februari 2008 14:52 schreef Anubis1984 het volgende:
Schijnt ook de reden te zijn dat veel opticiens mensen die voor het eerst voor lenzen komen, eerst harde lenzen aanmeten. Je kan beter eerst harde proberen, want als je daar niet tegen kunt kun je nog makkelijk wennen aan zachte. Als je eerst zachte hebt gehad schijnt het een stuk moeilijker te zijn ooit te wennen aan harde.
Bij mijn opticien gebeurde dit ook, hoop geld betaald toen, harde lezen 2 maanden geprobeerd, maar het ging echt niet. Ben toen teruggegaan, en het geld wat ik heb betaald voor de harde lenzen is toen omgezet in een tegoed voor zachte. Kon ik anderhalf jaar zachte lenzen voor dragen.
Hey,quote:Op maandag 11 februari 2008 13:03 schreef Zotheid het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met zwemmen met lenzen in? En dan vooral met ogen onderwater open. Werkt niet zeker?
Wat wel wil gebeuren is dat eiwit uit het oogvocht door het chloor in zwembad-water wat eerder denatureert, en dan de bekende witte vlokjes op je lenzen geeft. Dat gebeurt meestal toch wel in de loop van het gebruik, maar zwemmen in chloor-water versnelt het proces. Het hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheid eiwit die je in je oogvocht hebt zitten.quote:Op maandag 11 februari 2008 13:03 schreef Zotheid het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met zwemmen met lenzen in? En dan vooral met ogen onderwater open. Werkt niet zeker?
Met zachte kan alles, met harde nietquote:Op maandag 11 februari 2008 13:03 schreef Zotheid het volgende:
Toch zou ik zwemmen niet echt aanraden, soms doen mijn lenzen onder de douche ook irritant omdat juist als je oog nat wordt ze er heel makkelijk uit kunnen gaan. Ik weet zeker dat ik minimaal één lens zou verliezen als ik daarmee zou gaan zwemmen.quote:Op maandag 11 februari 2008 17:44 schreef Bastoenie het volgende:
[..]
Met zachte kan alles, met harde niet
Ik herken het. Na 5 jaar rond te hebben gelopen met zachte contactlenzen van Hans Anders merkte ik dat mijn ogen ze niet meer konden verdragen vanwege roodheid, en later droogheid. Ik merkte ook dat er fors meer adertjes bij waren gekomen, waar ik in eerste instantie niet op lette.quote:Op zondag 10 februari 2008 12:18 schreef Anubis1984 het volgende:
Zoek maar eens op neovascularisatie.
Ik heb altijd lenzen gehad, en had ze van smorgens tot savonds laat in.
Op den duur heb ik dus bovenstaande kwaal gekregen. Lenzen zijn nooit 100% zuurstofdoorlatend, hierdoor krijgt je oog dus te weinig zuurstof, en daarom gaat het zelf extra bloedvaten aanmaken. Neovascularisatie loopt tot stadium 4, als je even pech hebt lopen de bloedvaten zover door dat je gezichtsvermogen wordt aangetast omdat je de adertjes gaat zien.
Ik zat in stadium 2/3 toen ze erachter kwamen. Meteen een bril gekocht, die anderhalf jaar gedragen. Onlangs ben ik weer bij de opticien geweest en het is verdwenen gelukkig. Nu zou ik dus weer lenzen kunnen dragen, maar alleen de heel hoogwaardige lens, en gewoon uitdoen en bril op als ik thuiskom van werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |