abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58962920
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 13:31 schreef BB_Koning het volgende:

[..]

Er zijn betrouwbare, naar de mening van historici, bronnen voor mensne uit de klassieke oudheid.

Het is aannemelijk omdat jij het geloof? LAchwekkend, je blinde vertrouwen in een mythisch persoon Als je de tekst , die de mening verkondigt van historici, neit gelooft, ga dan eens de referenties checken....
Lees anders zelf die tekst eens.
quote:
Hoewel onder onderzoekers algemeen erkend wordt dat er geen fysiek bewijs is dat Jezus heeft bestaan, gaan vrijwel alle historici er van uit dat Jezus wel degelijk een historische figuur is. Zij doen dit op grond van de vele sporen die Jezus heeft nagelaten in de godsdiensten van het Midden-Oosten en de tekstkritiek van de bestaande bronnen (isolering van het kerygma).
Lees jij wat ik lees? Volgens jouw link gaan vrijwel alle historici er van uit dat Jezus een historische figuur is.

Ook kan ik je dit topic aanraden.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 28 mei 2008 @ 14:14:39 #102
106955 BB_Koning
Koninklijk? Nee: goddelijk...
pi_58963772
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 13:38 schreef koningdavid het volgende:

Lees jij wat ik lees? Volgens jouw link gaan vrijwel alle historici er van uit dat Jezus een historische figuur is.

Ook kan ik je dit topic aanraden.
Heb je ook gelezen dat die Jezus niet wordt gelijkgesteld aan de Jezus van de bijbel met wonderen hier en daar?
bb_koning.hyves.nl
pi_58969144
Ik deel Koningdavid z'n geloof absoluut niet, maar ik vind zijn blinde vertrouwen absoluut niet lachwekkend: hij heeft zich HEEL goed ingelezen in de materie en zijn overtuiging is gebaseerd op vele documenten / geschriften die hij gelezen heeft.
Daar heb ik wel respect voor.
pi_58971158
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 14:14 schreef BB_Koning het volgende:

[..]

Heb je ook gelezen dat die Jezus niet wordt gelijkgesteld aan de Jezus van de bijbel met wonderen hier en daar?
Dat heb ik al zo vaak gelezen. Reken er maar op dat ik 100 keer meer van sceptische, niet-christelijke historici heb gelezen dan jij.

Maar goed, je erkent blijkbaar al dat Jezus echt heeft bestaan. We maken progressie.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  woensdag 28 mei 2008 @ 20:36:53 #105
106955 BB_Koning
pi_58972005
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 19:55 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat heb ik al zo vaak gelezen. Reken er maar op dat ik 100 keer meer van sceptische, niet-christelijke historici heb gelezen dan jij.

Maar goed, je erkent blijkbaar al dat Jezus echt heeft bestaan. We maken progressie.
Ik erken dat er iemand bestond die Jezus heette, dat was het. Voor de rest weten we niks van de persoon die Jezus heette.
bb_koning.hyves.nl
pi_58972125
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 20:36 schreef BB_Koning het volgende:

[..]

Ik erken dat er iemand bestond die Jezus heette, dat was het. Voor de rest weten we niks van de persoon die Jezus heette.
Oh nee?

Hij was Joods, opgegroeid in een arm gezin in Nazareth, gedoopt door Johannes de Doper, trekte vooral rond in het plattenland en bezocht aan het eind van zijn leven Jeruzalem, hij had een vaste kern van volgelingen, hij werd op verzoek van het Sanhedrin gekruisigd door Pilatus en is gestorven aan het kruis.

Dat zijn allemaal gegevens waar veruit de meeste historici het wel eens zullen zijn.
  woensdag 28 mei 2008 @ 21:18:08 #107
106955 BB_Koning
pi_58973008
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 20:42 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Oh nee?

Hij was Joods, opgegroeid in een arm gezin in Nazareth, gedoopt door Johannes de Doper, trekte vooral rond in het plattenland en bezocht aan het eind van zijn leven Jeruzalem, hij had een vaste kern van volgelingen, hij werd op verzoek van het Sanhedrin gekruisigd door Pilatus en is gestorven aan het kruis.

Dat zijn allemaal gegevens waar veruit de meeste historici het wel eens zullen zijn.
Denk je dat ik een link geef zonder die link te lezen? Als we het hebben over wat algemeen aanvaard is, dan wordt er nog steeds niks vermeld over messiasachtige praktijken. En hmm, DAT is toch wat er in de bijbel gezegd wordt?
bb_koning.hyves.nl
pi_58985943
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 21:18 schreef BB_Koning het volgende:

[..]

Denk je dat ik een link geef zonder die link te lezen? Als we het hebben over wat algemeen aanvaard is, dan wordt er nog steeds niks vermeld over messiasachtige praktijken. En hmm, DAT is toch wat er in de bijbel gezegd wordt?
Huh? Je bent wel erg onzeker van je zaak voor iemand met zo'n grote mond.

Eerst: Jezus heeft nooit bestaan, haha!
Daarna: Ok, hij heeft bestaan, maar voor de rest weten we niks.
Daarna: Ja ok, we weten nog aardig wat dingen. Maar we weten niks over zijn messiasachtige praktijken.

Is dat zo? De meest betrouwbare bronnen omtrent Jezus vermelden anders aardig wat over zijn messiasachtige praktijken. Ook niet-christelijke bronnen als Tacitus en Josephus vermelden dat hij als Messias (Christus) gezien werd.
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:31:28 #109
106955 BB_Koning
pi_58986959
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 12:48 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Huh? Je bent wel erg onzeker van je zaak voor iemand met zo'n grote mond.

Eerst: Jezus heeft nooit bestaan, haha!
Daarna: Ok, hij heeft bestaan, maar voor de rest weten we niks.
Daarna: Ja ok, we weten nog aardig wat dingen. Maar we weten niks over zijn messiasachtige praktijken.

Is dat zo? De meest betrouwbare bronnen omtrent Jezus vermelden anders aardig wat over zijn messiasachtige praktijken. Ook niet-christelijke bronnen als Tacitus en Josephus vermelden dat hij als Messias (Christus) gezien werd.
En ik blijf erbij: de Jezus uit de bijbel heeft nooit bestaan.
bb_koning.hyves.nl
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:34:37 #110
106955 BB_Koning
pi_58987029
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 12:48 schreef koningdavid het volgende:

Ook niet-christelijke bronnen als Tacitus en Josephus
Tacitus wordt niet als betrouwbaar beschouwd vermelden dat hij als Messias (Christus) gezien werd.

En in welke betrouwbare bronnen lezen we dat hij mensen genas?
bb_koning.hyves.nl
pi_58987168
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:31 schreef BB_Koning het volgende:

[..]

Sterk argument.
pi_58987250
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:31 schreef BB_Koning het volgende:

[..]

Wat klopt er niet aan aan het beeld dat de bijbel schetst en waarom niet?
pi_58987318
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:34 schreef BB_Koning het volgende:

[..]

Tacitus wordt niet als betrouwbaar beschouwd vermelden dat hij als Messias (Christus) gezien werd.
Je hebt weer ge-Wikipediaat zeker? Waarom is die vermelding niet betrouwbaar?
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:34 schreef BB_Koning het volgende:
En in welke betrouwbare bronnen lezen we dat hij mensen genas?
Vrijwel welke bron over Jezus meldt dit. Met als meest betrouwbare Marus, Matteus, Lukas, Johannes en Handelingen.
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:07:40 #114
106955 BB_Koning
pi_58987925
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:45 schreef koningdavid het volgende:

[..]

[..]

Vrijwel welke bron over Jezus meldt dit. Met als meest betrouwbare Marus, Matteus, Lukas, Johannes en Handelingen.
Bijbelse bronnen zijn neit betrouwbaar.
bb_koning.hyves.nl
pi_59003791
Jongens, let even op je spelling, a.u.b.
"trekte rond op het plattenland'
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_59031936
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:07 schreef BB_Koning het volgende:

[..]

Bijbelse bronnen zijn neit betrouwbaar.
Bijbelse bronnen over een kam scheren is wat dom. Ik kan me voorstellen dat iemand Handelingen veel betrouwbaarder vindt dan Genesis bijvoorbeeld.

Maar laten we ons beperken tot de nieuwtestamentische documenten, de discussie gaat nl. over Jezus. Hoezo vind je die onbetrouwbaar?
pi_59050708
Interessante video:

Although the modern bible is greatly disfigured it is nevertheless infused with the ancient secret doctrine.
However, the many levels of meaning hidden in the hebrew letters are not visible in the modern language versions of the bible"
(...)
"In contrast to the familiar image of a bearded old man, God is established in the first 3 words of the bible as androgynous, containing both male and female."

http://forum.fok.nl/forum/topic/1151768
pi_59109249
In dat licht is het volgende boekje wellicht leuk:

Ben laatst naar een lezing geweest van de auteur, was erg mooi. Het is altijd maar de vraag hoever je moet zoeken naar dergelijke verbanden, maar in het Hebreeuws wordt nogal es gespeeld met woorden en letters.
  woensdag 4 juni 2008 @ 22:53:29 #119
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_59131549
Zijn de Dode-zeerollen in hun originele staat (Grieks, Aramees en Hebreeuws) al vrijgegeven? Of moeten we het nog steeds doen met de vertalingen?

Haushofer, wo bist du?

[ Bericht 7% gewijzigd door Super7fighter op 05-06-2008 17:04:50 ]
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_59246924
Aangezien er al een vertaling naar het Nederlands is van de originelen, neem ik aan dat die ook beschikbaar zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dwerfion op 09-06-2008 14:38:28 ]
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_59248268
Wat is volgens het Christedom de reden van God geweest om de mens te creeeren?
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
pi_59249036
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 22:53 schreef Super7fighter het volgende:
Zijn de Dode-zeerollen in hun originele staat (Grieks, Aramees en Hebreeuws) al vrijgegeven? Of moeten we het nog steeds doen met de vertalingen?

Haushofer, wo bist du?
Wat bedoel je met "vrijgegeven"? Voor wetenschap of publiek? Het is niet zo dat wetenschappers geblokkeerd worden om de rollen te onderzoeken; zover ik weet kan er vrij onderzoek naar gedaan worden. Ook heb ik zelf delen van de rollen in musea kunnen bewonderen ( waaronder ook kopieën ). In Groningen heb je het Qumran-instituut, waar ook veel onderzoek gedaan wordt naar de rollen.

Er wordt soms wat geheimzinnig over gedaan, geloof ik. Zal wel het Dan Brown effect zijn Ben overigens zelf 2 weken terug in Qumran geweest, was erg indrukwekkend. Waarna je bij achter elke rots daar langs de dode Zee gaat verbeelden dat ze tsjokkievol met oude boekrollen zitten
pi_59380519
Ik spreek velen maler liever over de inhoud en niet over de Bijbel!! Dus niet interessant!! Typisch religie... waarvan ik een afkeer heb, en mede ook alle ongelovigen!
Sharkastic Virus on the System
pi_59381773
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 18:11 schreef ToT het volgende:
Ik deel Koningdavid z'n geloof absoluut niet, maar ik vind zijn blinde vertrouwen absoluut niet lachwekkend: hij heeft zich HEEL goed ingelezen in de materie en zijn overtuiging is gebaseerd op vele documenten / geschriften die hij gelezen heeft.
Daar heb ik wel respect voor.
Daar heb je gelijk in.
Maar hij redeneert uitsluitend één richting op, en dat is dan weer minder. Je kunt namelijk alles wel naar een punt toe redeneren.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_59381902
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:45 schreef koningdavid het volgende:

[..]

[..]

Vrijwel welke bron over Jezus meldt dit. Met als meest betrouwbare Marcus, Matteus, Lukas, Johannes en Handelingen.
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 15:21 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Bijbelse bronnen over een kam scheren is wat dom. Ik kan me voorstellen dat iemand Handelingen veel betrouwbaarder vindt dan Genesis bijvoorbeeld.

Maar laten we ons beperken tot de nieuwtestamentische documenten, de discussie gaat nl. over Jezus. Hoezo vind je die onbetrouwbaar?
Wat is het verschil tussen wikipediaën en bijbelen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')