quote:
Op vrijdag 12 september 2008 02:03 schreef NorthernStar het volgende:.....
Stenen bouwwerken kun je niet dateren met C14 onderzoek.

Organisch materiaal onder de stenen geeft hier nog het beste resultaat. Veel dateringen zijn echter op heel wat minder betrouwbare onderzoeken gebasseerd, bijvoorbeeld op basis van de "aanslag" (sedimenten) op de stenen.
Hai Northern Star, hier dan mijn reactie
Daar heb je helemaal gelijk in, C14 is voor het dateren van organisch materiaal. En het is natuurlijk niet compleet als ik (te) algemeen stel dat het dateren met C14 gebeurt. Er zijn allerlei dateringstechnieken die gebruikt kunnen worden bij onderzoek, en het mooste is als je verschillende dateringstechnieken tegelijk kan gebruiken. Maar natuurlijk hebben alle dateringstechnieken ook hun specifieke beperkingen, en zijn er verschillen in de marges van nauwkeurigheid bij het toepassen in bepaalde omstandigheden. Als het goed is wordt er in een onderzoeks verslag uitgebreid vermeld hoe men tot een bepaalde datering is gekomen en met welke marges van nauwkeurigheid er rekening gehouden moet worden.
Wat ik echter met mijn opmerking bedoelde is dat een datering niet uit de losse pols kan gebeuren. Echte metingen en niet persoonlijke vermoedens of suggesties. En àls er wel gedachten of suggesties zijn, dat daar dan een solide onderbouwing bij hoort. Wetenschap verliest zijn waarde als het (teveel) op eigen theorien gaat drijven en ook als er onderzoek gepleegd wordt met een insteek om eigen wilde theoriën te bewijzen. De valkuil van zgn "hinein-interpretation" is levensgroot aanwezig en zeker in een vakgebied zoals archeologie.
Bij de Noordzeevondsten die ik hierhoven beschreef betreft het geen muren maar voornamelijk botmateriaal waaronder bewerkt been, (benen werktuigen) en ook zijn de veenlagen waar het in gevat is geweest van belang. De vondst in de bouwput van de Volkeraksluizen, betreft een houten beeldje van 6500 jaar oud (C14) dat in een veenlaag op een diepte van 8 meter -NAP tussen de wortels van een boomstronk is gevonden. Het is nu een van de topstukken van het Rijksmuseum, bekend onder de naam "Het mannetje van Willemstad"
(zie hier)Maar ook bij die noordzeevondsten is de ene vondst betrouwbaarder dan het andere en dat kan dan te maken hebben met de wijze van verzamelen. Veel is simpelweg opgevist, al dan niet vergezeld met brokstukken van de veenlagen waar het uit afkomstig was. Soms van een diepte van 35-45 meter.
quote:
Op zich wil ik best aannemen dat de stand van de zeespiegel het 4000 jaar geleden toeliet om de meeste nu in zee staande constructies te bouwen. Het door mij als doorslaggevend argument presenteren is dan niet correct inderdaad. Het blijft voor mij echter wel één van de aspecten waardoor ik het aannemelijker vind dat ze van vroegere datum zijn.
Je geeft aan dat er meer aspecten zijn waardoor je het aannemelijker vind dat ze van vroegere datum zijn, ik weet natuurlijk niet wat je je voorstelt bij een vroegere datum, en welke die andere aspecten zijn. Ik zou je eigenlijk de gelegenheid moeten geven om je theorie wat meer toe te lichten.
quote:
Ik vraag me af, als de onderwater structuren bij Yonaguni nou gewoon op een eiland boven water waren gevonden, had men dan eerder erkent dat ze door mensen gemaakt zouden zijn?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet veel wist over Yonaguni, ik vond de foto's wel heel mooi, maar ik kan natuurlijk niet oordelen over de aard van die onderwaterstructuren, en ook niet of ze door mensenhanden gemaakt zijn.
De vorm alleen is niet genoeg bij zo'n beoordeling. Veel hangt af of je kan aantonen dat het is opgebouwd uit gestapelde losse blokken. Als dat niet het geval is maar het min of meer een massieve berg is die een geheel vormt met de geologische ondergrond, zou je (t.a.v. de vorm) dan moeten aantonen dat die berg al dan niet bewerkt is door mensenhanden, en hoe dat gedaan is. Het kunnen aanwijzen van het afval van de bewerking zou dan een argument zijn. (Als dat veel of zwaar is wordt er niet verder mee gezeuld dan strikt noodzakelijk is.) Ook wil je in buurt nog wat meer aanwijzingen van menselijke activiteit vinden, als mensen er mee bezig zijn geweest hebben ze daar ook geleefd en ook dat laat ook sporen achter.
Eigenlijk denk ik (in het geval dat als die aanwijzingen ontbreken en als het geheel boven water zou zijn gevonden) dat het minder waarschijnlijk is dat mensen het zien als iets wat door mensenhanden is gemaakt. Boven water spreekt het minder tot de verbeelding en wordt er kritischer gekeken. Zo onder water prikkelt het de fantasie en het gevoel voor mystiek veel meer. Het zal ook zeker relevant zijn voor het tourisme. Maar... ik kan er dus, alleen maar aan de hand van een foto's, niets over beweren. Ik mis eigenlijk ook wat meer uitgebreide onderzoeksverslagen.
Ik ga hier even niet in op de ouderdom van de sphinx, en op definities van de kopertijd want dan gaan we wel heel breed met de discussie en ik schrik ervan als ik ga inschatten hoeveel tijd het me gaat kosten als ik overal uitgebreid op in zou gaan.

Ik wilde alleen die mogelijkheid van de zeespiegelstijging aanstippen, en daar heb ik tijdens de discussie voor mezelf ook een aantal vragen over gekregen die ik eigenlijk eerst elders wil bespreken, b.v. op een wetenschapsforum. Het kan zijn dat ik met bepaalde detailaspecten na al die jaren niet meer helemaal up to date ben. Wetenschap blijft immers in beweging en inzichten kunnen in detail veranderd zijn door de resultaten van meer recent onderzoek. Net zo goed als dat ik moest bijlezen toen er nieuwe inzichten kwamen over de interpretatie van wat vroeger de Duinkerke transgressies werden genoemd. Het is niet 1 theorie die verdedigd moet worden, maar een gezamelijk en zich voortzettend onderzoek naar hoe het eruit heeft gezien. Nieuwe inzichten zijn daarin welkom, maar een goede onderbouwing hoort er wel bij.
Vr. groet
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm