oh wel neppe ?quote:Op dinsdag 30 september 2008 18:36 schreef Metallinos het volgende:
[..]
Ik heb de posts nog eens teruggelezen en ik zie weinig echte vooroordelen.
OMG , hoe zou iemand het daar in godsnaam NIET mee eens kunnen zijn , als je ademt weet je dat .quote:
[..]
Nee, dat klopt niet, dat maak jij ervan. Wat men jou probeert duidelijk te maken is hoe er een geweldig systeem is dat juist rekening mee houdt dat waarnemingen, ervaringen en conclusies van mensen anders kunnen zijn dan dat men denkt. Jij bent het daar volgens mij niet mee eens, maar echt, ik kan je miljoenen voorbeelden geven.
wetenschappers wel ja ....quote:Men zegt niet dat je gek en goedgelovig bent, men zegt dat iemand geen onderscheid kan maken tussen een goedgelovige en een echte paranormale gebeurtenis als je niet systematisch te werk gaat. Met cold reading of simpelweg bedrog kan je soms exact dezelfde resultaten halen als bij mensen die beweren dat ze helderziend zijn. Hoe maak jij dan onderscheid tussen de twee? Alleen maar gevoel? Dat is net als een goede valse diamant onderscheiden van een echte op basis van gevoel, terwijl wij juist pleiten om het te onderzoeken.
[..]
Wat? Zeg jij nou dat jij de wereld snapt? Dat zou ik echt heel knap vinden, want ik snap maar een fractie van deze wereld. Als we allemaal de wereld zouden snappen zou wetenschap overbodig zijn. Maar net als L.Denninger vermoed ik dat jij wetenschap niet helemaal snapt. En dat is niet gemeen of lullig bedoelt. Heb je ooit iets over wetenschapsfilosofie gelezen? Zelf wetenschappelijk onderzoek gedaan? Wetenschappelijke artikelen gelezen?
[..]
Maar het gaat helemaal niet om de vraag HOE iets werkt. Dat maakt helemaal niks uit. En wetenschappers staan juist te springen om nieuwe ontdekkingen, andere werkelijkheden, nieuwe denkmethodes. We zijn bij het paranormale echter nog steeds voornamelijk bij de vraag OF er iets gebeurt dat niet met conventionele verklaringen verklaard kan worden.
quote:
[..]
Waarom zou bijvoorbeeld helderziendheid niet objectief te benaderen zijn? De helderziende doet een uitspraak en je kan op een systematische manier controleren of die uitspraak klopt en rationeel beredeneren of die uitspraak bijzonder is.
Voorlopig kan ik alles dat je ziet om je heen wetenschappelijk aantonen en uitleggen,quote:Op dinsdag 30 september 2008 17:27 schreef Summers het volgende:
[..]
Nee , jij snapt niks van het paranormale , ga eerst dat snappen zodat je het van twee kanten bekijkt en begrijpt wat ik bedoel want ook al weet je niet eens dat het bestaat dan nog zou je moeten snappen wat ik nou opschreef .
Hold your horses cowgirl, dat deed ik alleen maar omdat wat jij zei echt helemaal nergens op slaat als je echt 'objectief' bedoeldequote:Tuurlijk , vul jij maar weer in wat ik nou bedoel , ik zei objectief en ik bedoelde OOK objectief ,
Het ging om het luisteren en benaderen van mensen met paranormale ervaringen dat je dat ook objectief kan doen maar zo te lezen kan je dat nog steeds niet en vul je wederom weer van alles in voor mij ,
benader jij het paranormale zoals JIJ wilt , dat doe ik ook , veel succes ermee .
Ja, van rubber.quote:
Ow, ik kan me anders een discussie herinneren (nota bene in deze topic) dat je dat ontkent. Je zei toen:quote:OMG , hoe zou iemand het daar in godsnaam NIET mee eens kunnen zijn , als je ademt weet je dat .
weet je zeker dat je het niet voelde aankomen ? volgens de meerderheid baseer je helderziendheid op een gevoel .quote:
Volgens jou is dus wel nodig te weten hoe het werkt?quote:Op maandag 22 september 2008 14:12 schreef Summers het volgende:
[..]
mensen die zeggen dat je niet hoeft te weten hoe het werkt om het te kunnen testen , snappen simpelweg niet hoe het paranormale te werk gaat .
Hoeft niet per se, vaak zijn uitspraken zo generiek dat ze wel op je van toepassing kunnen zijn. Of ze zijn voor interpretatie vatbaar.quote:Op maandag 29 september 2008 08:02 schreef Summers het volgende:
[..]
uit je stoel opstaan en iemand vinden die claimt helderziend te zijn en die uitspraken laten doen en dan kijken of het klopt , je weet daarna heus wel of de uitspraken kloppen over jou of niet .
Moet ik hieruit opmaken dat je geen zin (meer) hebt om op basis van argumenten te discussieren ?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:04 schreef Summers het volgende:
[..]
weet je zeker dat je het niet voelde aankomen ? volgens de meerderheid baseer je helderziendheid op een gevoel .
Ik gok op Summer's eigen zeer objectieve en wetenschappelijke manier : "Ze weet heus zelf wel wat klopt, wat echt is en wat niet", zoals ze wel vaker heeft gesteldquote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoeft niet per se, vaak zijn uitspraken zo generiek dat ze wel op je van toepassing kunnen zijn. Of ze zijn voor interpretatie vatbaar.
Of degene die ze doet maakt handig gebruik van cold reading.
Hoe wil je dat soort dingen uitsluiten?
Ik heb toch ook alleen maar een ander zienswijze, waar jij vooroordelen over hebt? Jouw stokpaardje is dat een willekeurige wetenschappelijke benadering niet begrijpt hoe het paranormale werkt?quote:Op zaterdag 27 september 2008 21:37 schreef Summers het volgende:
Het word een beetje vermoeiend als je niet luistert en alleen maar naar je eigen vooroordelen kijkt en de hele tijd denkt dat ik niet snap wat er gezegt word omdat ik een andere zienswijze heb .
die vooroordelen hebben niks met mij te maken , ik ga ze niet eens verdedigen want je hebt het niet over mij , ga jij maar een keer leren luisteren en mensen zonder vooroordelen te benaderen , probeer eens te doen alsof iemand je gelijke is ook al heeft diegene een andere zienswijze .
probeer zelf eens objectiviteit uit naar anderen toe als je weer eens conclusies wilt trekken over iemands ervaringen of persoon of leven of mentale gesteldheid of wat dan ook .
Je bent toch met me eens dat dat dit net zo goed over jouw opvatting gezegd kan worden?quote:Je zal wel gelijk hebben , het is onmogelijk dat het op een andere manier kan werken dan alles wat jij al kent .
Dat verklaard waarom je alleen maar bezig bent met tegenbewijzen ipv de mogelijkheid te overwegen dat het weleens anders zou kunnen zijn .
Voor mij werkt dat ook niet, dus daar zijn we het over eens. Alleen trek ik daar de conclusie uit dat de kans groter wordt dat het ook ECHT niet werkt. Jij zegt hier nu eigenlijk dat je alleen maar manieren wilt gebruiken die een positieve uitkomst hebben?quote:Als het paranormale wetenschappelijk benaderen net zoals medicijnen rakketten en roken , voor je werkt moet je dat vooral doen , voor mij werkt dat niet ,
Dat is een flauw argument, "jij snapt het niet en ik wel, en ik noem lekker geen argumenten". Hoe flauw zou je het vinden als wij zouden zeggen: jij snapt een wettenschappelijke (=realistische) aanpak niet etc...?quote:Nee , jij snapt niks van het paranormale , ga eerst dat snappen zodat je het van twee kanten bekijkt en begrijpt wat ik bedoel want ook al weet je niet eens dat het bestaat dan nog zou je moeten snappen wat ik nou opschreef .
Het paranormale bestaat per definitie niet zomaar "naast" de wetenschap. Je kunt niet zeggen dat je accepteert dat de zwaartekracht werkt, maar dat je ook appels kunt laten zweven ZONDER het te demonstreren.quote:Een grote misvatting is dat mensen die de paranormale werkelijkheid ervaren dat doen IPV de op wetenschappelijke gronden werkelijkheid , dat is NIET zo , we ervaren het DAARNAAST NIET ipv .
Het hoeft helemaal niet in het "wetenschappelijke protocol" te passen, het moet enkel binnen het paranormale protocol passen! Dus iemand die zegt telepathie, telekinse, levetatie, voorspellen te beheersen hoeft enkel te demonstreren dat hij kan wat hij zelf beweert, geheel volgens z'n EIGEN protocol.quote:het paranormale is een andere werkelijkheid dan deze die op zijn eigen manier werkt .
dat weet ik omdat ik dat zelf ervaar , kies zelf maar of je er voor open staat dat een andere werkelijkheid weleens anders zou kunnen werken dan deze en dus misschien ook wel zijn eigen protocol heeft die niet perse in deze hoeft te passen maar bijv ook omgekeerd kan werken dan deze werkelijkheid en zelfs op manieren die je nog niet kent .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |