abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 januari 2008 @ 18:13:55 #1
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_56439031
Goed, ik heb sinds een tijd een nieuwe werkgever, en ontving normaal gesproken aan het eind van de maand bij de oude werkgever een enveloppe op de mat waarin mijn loonstrook zat.

Nu is het geval dat de loonstrook van de nieuwe werkgever enkel digitaal via een niet goedgekeurd SSLcertificaat in te kijken is, en ik dus ook een overzicht mis van het loon wat ik ontvangen heb.

Ik heb zelf gezocht of het inderdaad ook wettelijk mag, en volgens salarisnet mag het enkel aanbieden van een digitale loonstrook (nog) niet;
quote:
De wet
Wettelijk is de digitale loonstrook nog niet toegestaan. Door onder meer juridische onduidelijkheid is de invoering vertraagd. De wet bepaalt dat het loonstrookje schriftelijk verstrekt dient te worden. De Belastingdienst heeft nog niet zwart op wit gegeven dat het digitaal aanleveren van de loonstrook daaronder valt. Voordat u de digitale loonstrook invoert, kan het geen kwaad om toestemming aan de Belastingdienst te vragen
Wat vinden jullie hiervan? Moet ik accepteren dat ik enkel een digitale loonstrook ter beschikking heb? Is dit inderdaad wettelijk toegestaan?
  donderdag 31 januari 2008 @ 18:16:55 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56439127
Je ziet het steeds meer gebeuren.
Mijn mening: de werkgever verstrekt een loonstrook. Als een werknemer deze liever fysiek ontvangt moet deze op verzoek alsnog verstrekt worden.
Uiteraard kun je bij weigering alsnog verwijzen naar de wet en richtlijnen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_56439271
Ik zou zeggen: Print hem zelf even
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_56439328
Ik heb zelf liever papieren loonstrook, maar bij het uitzendbureau waar ik werkte stond het gewoon op internet. Toen heb ik ze gewoon zelf even geprint. Is niet echt een probleem.....
  donderdag 31 januari 2008 @ 18:27:56 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56439371
Het gaat TS er waarschijnlijk om of het verstrekken van een digitale loonstrook voldoet aan de wettelijke vereisten. Uiteraard kan hij het zelf printen maar wie zegt dat dit het 'origineel' van de werkgever is? Zoals TS zegt, er is geen echtheidscertificaat waaruit dit moet blijken.
  donderdag 31 januari 2008 @ 18:28:33 #6
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_56439385
Printen en in een map doen.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_56439415
Ik heb ook een brief thuis gekregen van mijn werkgever dat ik mijn loonstrook nu digitaal kan opvragen Ik vind het een beetje een rare bedoeling... In het kader van de 'automatisering'. Ach nog 2 weken en ik ben er van verlost En ga ik beginnen bij een ander bedrijf met fatsoenlijke loonstrookjes.......... van papier
  donderdag 31 januari 2008 @ 18:32:34 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_56439475
Boeit het wat?
Huilen dan.
  donderdag 31 januari 2008 @ 18:57:08 #9
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_56440050
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 18:32 schreef Isdatzo het volgende:
Boeit het wat?
Mij wel in ieder geval, en het tweede is al wat MaW aanhaalt:
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 18:27 schreef ManAtWork het volgende:
Het gaat TS er waarschijnlijk om of het verstrekken van een digitale loonstrook voldoet aan de wettelijke vereisten. Uiteraard kan hij het zelf printen maar wie zegt dat dit het 'origineel' van de werkgever is? Zoals TS zegt, er is geen echtheidscertificaat waaruit dit moet blijken.
  donderdag 31 januari 2008 @ 19:39:16 #10
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_56441026
Ik werk bij een leverancier van salarissoftware, en klanten die met ons pakket werken, hebben de mogelijkheid om de salarisstroken als pdf bestand als bijlage per email naar de werknemers te verzenden.
De strook die de werknemers per email krijgen, is precies hetzelfde als die ze normaliter per post ontvangen.
Het is een erg populaire mogelijkheid in het pakket, waar ook steeds meer vraag naar komt.

Sjowan, je geeft aan dat je een overzicht mist van het loon dat je ontvangen hebt; staan er dan geen cumulatieven op je digitale strook?
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_87533196
Ik vind het opzich wel oke hoor die digitale loonstrook. Lekker makkelijk, hoef ik ook niet meer te klote met die papierwerken. En nu kan ik ze ook gewoon altijd makkelijk terugvinden. Maak gewoon een mapje aan waar ik ze in plaats.. eitje.. Alleen wel hopen dat de computer dan niet crasht natuurlijk. Er zitten ook wel voordelen aan die digitale loonstrook. Via mijn werkgever kwam ik op deze site: <klinkt als spam> hier staan wat voordelen op van de digitale loonstrook. Ik vind wel dat de werkgever de fysieke loonstrook ook moet kunnen geven als de werknemer daar om vraagt. Stel dat je helemaal niet overweg kan met computers, dan ontvang je dus je loonstrook niet meer. Vind ik niet kunnen eigenlijk..

[ Bericht 8% gewijzigd door Sjeen op 14-10-2010 15:04:26 ]
pi_87533283
Ik krijg 'm ook via de e-mail. Erg relaxed, mapje aangemaakt in GMAIL en alles is simpel en snel terug te vinden. Jaaropgave krijg ik digitaal en op papier ivm belastingaangifte.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 14:53:36 #13
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_87533815
Wat een kick :')

Inmiddels is het digitaal ter beschikkiing stellen van een salarisspecificatie wel wettelijk toegestaan, alleen als de werknemer er uitdrukkelijk toestemming voor geeft.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  donderdag 14 oktober 2010 @ 14:58:58 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_87534045
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 14:53 schreef MaLo het volgende:
Wat een kick :')
Niks meer als spam.
  Licht Ontvlambaar donderdag 14 oktober 2010 @ 15:05:00 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_87534260
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 14:39 schreef Hiya het volgende:
Ik krijg 'm ook via de e-mail. Erg relaxed, mapje aangemaakt in GMAIL en alles is simpel en snel terug te vinden. Jaaropgave krijg ik digitaal en op papier ivm belastingaangifte.
Ik denk dat ik dat ook eens ga aankaarten bij mijn werkgever :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 14 oktober 2010 @ 15:08:57 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_87534390
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 15:05 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik denk dat ik dat ook eens ga aankaarten bij mijn werkgever :)
Vrijwilligers krijgen toch geen jaaropgave? :P
  Licht Ontvlambaar donderdag 14 oktober 2010 @ 15:29:17 #17
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_87535186
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 15:08 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Vrijwilligers krijgen toch geen jaaropgave? :P
Er zijn ook dingen die ik niet vrijwillig doe :P
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 14 oktober 2010 @ 16:40:20 #18
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_87537831
Ik zie zelf liever een oplossing dat je inlogt op een website (Employee Self Service) met een inlognaam en een wachtwoord en daar je salarisstroken tot je beschikking hebt.

Leuk als je dochter met haar vriendinnetjes achter de computer kruipt en er een mailtje binnenkomt met mama's salarisstrook ;).
Ook qua opslag, stel dat je computer crasht en je hebt geen goede backup en je bewaart je mails niet bij webmail maar alleen in Outlook, dan ben je mooi de sjaak.
  Moderator vrijdag 15 oktober 2010 @ 21:33:09 #19
45833 crew  Fogel
pi_87587377
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 16:40 schreef MaLo het volgende:
Ik zie zelf liever een oplossing dat je inlogt op een website (Employee Self Service) met een inlognaam en een wachtwoord en daar je salarisstroken tot je beschikking hebt.

Leuk als je dochter met haar vriendinnetjes achter de computer kruipt en er een mailtje binnenkomt met mama's salarisstrook ;).
Ook qua opslag, stel dat je computer crasht en je hebt geen goede backup en je bewaart je mails niet bij webmail maar alleen in Outlook, dan ben je mooi de sjaak.
Dan vraag je gewoon of de administratie de boel nog eens opnieuw opstuurt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 21:47:34 #20
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_87588077
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 21:33 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dan vraag je gewoon of de administratie de boel nog eens opnieuw opstuurt.
Dat kan inderdaad, maar levert wel extra gedoe met zich mee wat je niet hebt als je je stroken in een webomgeving kunt bekijken :)
  Moderator vrijdag 15 oktober 2010 @ 21:48:38 #21
45833 crew  Fogel
pi_87588134
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 21:47 schreef MaLo het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad, maar levert wel extra gedoe met zich mee wat je niet hebt als je je stroken in een webomgeving kunt bekijken :)
Ik heb sneller een e-mail naar de administratie gestuurd dan dat ik ingelogd ben in de salarisadministratie. ;)
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 11:56:26 #22
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_87600752
quote:

Mijn kinderen kennen mijn wachtword niet en krijgen (als ze oud genoeg zijn om te weten hoe zo\n ding werkt) een eigen account :P

Ik krijg ze (nou ja, maak ze zelf :P) digitaal en verstuur ze per e-mail. Het dringende advies naar iedereen is om ze te printen en op papier te bewaren. Daarnaast heeft de werkgever een bewaarplicht, dus een kopie opvragen kan altijd.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 16:33:06 #23
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_87608399
Ik zou willen dat ik ze digitaal kon krijgen, scheelt een hoop papier elke maand en het is wat makkelijker terugzoeken.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_87608585
quote:

Hallo, we leven 2010 hoor! Inloggen op een website voor je salarisstrook. Een digitale salarisstrook hoort in mijn ogen ALTIJD beveiligd te worden aangeleverd, gewoon per mail met een wachtwoord op de PDF bijvoorbeeld. AFAS is een van de HRM pakketten die dat gewoon kan. Veilig genoeg, want hoewel een PDF natuurlijk te kraken is dan kost het je wat tijd en kennis.

En voor de opslag moet je zelf zorgen, een papieren strook in je huis kan ook afbranden. Eigen schuld. Ikzelf maak van al mijn belangrijke documenten dagelijks een backup (volautomatisch) naar een lokatie buiten mijn huis. Kans dat beide plekken afbranden is nihil.

Ik zou graag weer een digitale strook willen, ik kijk er nooit naar en kost alleen maar papier en verzendkosten. Van mij hoeft het niet zo. Enige wat mij boeit is de strook aan het eind van het jaar, voor de belastingaangifte.
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 17:23:06 #25
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_87609808
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 11:56 schreef sanger het volgende:

[..]

Mijn kinderen kennen mijn wachtword niet en krijgen (als ze oud genoeg zijn om te weten hoe zo\n ding werkt) een eigen account :P

Ik krijg ze (nou ja, maak ze zelf :P) digitaal en verstuur ze per e-mail. Het dringende advies naar iedereen is om ze te printen en op papier te bewaren. Daarnaast heeft de werkgever een bewaarplicht, dus een kopie opvragen kan altijd.
Mijn dochter is 6 en heeft het gepresteerd door achter mijn wachtwoord te komen, simpelweg door te kijken naar welke toetsen ik indrukte :').

Ik zorg dat andere mensen de stroken kunnen maken :P en zij versturen ze vervolgens ook per mail naar de klanten die daar gebruik van maken. Wel grappig dat in dit topic iedereen tevreden is met gemailde stroken, terwijl bij onze organisatie veel meer de wens leeft voor een Employee Selfservice oplossing
pi_89346796
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 oktober 2010 16:39 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Hallo, we leven 2010 hoor! Inloggen op een website voor je salarisstrook. Een digitale salarisstrook hoort in mijn ogen ALTIJD beveiligd te worden aangeleverd, gewoon per mail met een wachtwoord op de PDF bijvoorbeeld. AFAS is een van de HRM pakketten die dat gewoon kan. Veilig genoeg, want hoewel een PDF natuurlijk te kraken is dan kost het je wat tijd en kennis.

En voor de opslag moet je zelf zorgen, een papieren strook in je huis kan ook afbranden. Eigen schuld. Ikzelf maak van al mijn belangrijke documenten dagelijks een backup (volautomatisch) naar een lokatie buiten mijn huis. Kans dat beide plekken afbranden is nihil.

Ik zou graag weer een digitale strook willen, ik kijk er nooit naar en kost alleen maar papier en verzendkosten. Van mij hoeft het niet zo. Enige wat mij boeit is de strook aan het eind van het jaar, voor de belastingaangifte.
Per e-mail en een wachtwoord is de minst veilige manier die je maar kan bedenken. Dan is het via de post nog veiliger. Via de mail kan alles worden onderschept en het kraken van een PDF wachtwoord is volgens mij een piece of cake kijk maar Dus het gebruik van een beveiligde omgeving is aan te raden. Deze worden vaak HTTPS beveiligd en dan wordt de data versleuteld verstuurt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Five_Horizons op 30-11-2010 17:57:19 (spam weg) ]
  Moderator dinsdag 30 november 2010 @ 17:05:14 #27
45833 crew  Fogel
pi_89348912
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 16:10 schreef silviyoyo het volgende:

[..]

Per e-mail en een wachtwoord is de minst veilige manier die je maar kan bedenken. Dan is het via de post nog veiliger. Via de mail kan alles worden onderschept en het kraken van een PDF wachtwoord is volgens mij een piece of cake kijk maar Dus het gebruik van een beveiligde omgeving is aan te raden. Deze worden vaak HTTPS beveiligd en dan wordt de data versleuteld verstuurt.
Waarom is je salaris zo supergeheim?

[ Bericht 5% gewijzigd door Five_Horizons op 30-11-2010 17:57:30 ]
pi_89349439
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:05 schreef Fogel het volgende:

[..]

Goeie vraag, da's iets typisch Nederlands. Bijna nergens in Europa doen ze zo neurotisch over het geheim houden van het salaris als hier. Waarom? Geen idee.
pi_89350321
quote:
Gaat natuurlijk niet zozeer over het salaris, maar wel over allerlei andere interessante dingen die op zo'n papiertje staan. Meestal staat je sofi-nummerBSN er op, waarschijnlijk ook je bankrekeningnummer (bij mij in ieder geval wel), geboortedatum en nog wat andere zaken waar kwaadwillenden best wel wat mee kunnen.
pi_89353947
quote:

[..]

HTTPS zegt helemaal, maar dan ook helemaal, niets over de veiligheid van een systeem. Leuk dat de connectie tussen mijn browser en de webserver versleuteld is, maar als elke gek de link kan openen dan is er niets veiligs aan.

E-Mail moet je echt wel wat moeite voor doen wil je het onderscheppen, beter gezegd, ik ken eigenlijk niemand die het kan. Dan moet je exact op het juiste moment, op de juiste server, de juiste mail eruit vissen. Vervolgens krijg je een PDF die je ook nog eens moet kraken. Daar heb je echt wel iets meer kennis voor nodig dan Google gebruiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tha_Duck op 30-11-2010 19:29:37 ]
pi_89354240
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:45 schreef anboni het volgende:
Gaat natuurlijk niet zozeer over het salaris, maar wel over allerlei andere interessante dingen die op zo'n papiertje staan. Meestal staat je sofi-nummerBSN er op, waarschijnlijk ook je bankrekeningnummer (bij mij in ieder geval wel), geboortedatum en nog wat andere zaken waar kwaadwillenden best wel wat mee kunnen.
Mwah, ik heb een eenmanszaak. Op al mijn facturen staat mijn BSN (=BTW nummer), adressen en mijn bankrekeningnummer. Mijn geboortedatum is op te vragen bij de KvK.
Geen idee wat een kwaadwillende ermee gaat uitspoken. Waarschijnlijk niet al teveel, want anders hadden al veel eenmanszaken een probleem gehad, denk ik.
pi_89355161
quote:

[..]

Ik ben overigens wel benieuwd of je je mening kan bewijzen.

Ik heb een PDF gemaakt, beveiligd. Hij is te downloaden via:
http://rapidshare.com/files/434118286/Document1.pdf of http://www.mediafire.com/?n7igynuzpqzahft

Er zit een wachtwoord op, en tekst in. Ik ben benieuwd of je mij kan vertellen welke tekst erin zit en wat het wachtwoord is. Het zou fair zijn als je na de download, en vlak voor je begint even zou posten. Dan hebben we ook een beeld hoelang het duurt. Het antwoord mag in een PM, dat is wel zo leuk voor anderen die misschien een poging willen wagen.

En als je een serieuze uitdaging wil, ik kan ook een systeem leveren wat elk uur op een willekeurig tijdstip een mail verstuurd met een PDF. Die mag je dan proberen te onderscheppen en kraken.
pi_89355371
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:45 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik heb een PDF gemaakt, beveiligd. Hij is te downloaden via:
http://rapidshare.com/files/434118286/Document1.pdf of http://www.mediafire.com/?n7igynuzpqzahft
Ja, da's ook een manier om iemand's PC te hacken :P
pi_89355431
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:49 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Ja, da's ook een manier om iemand's PC te hacken :P
:') Dat deden we 10 jaar terug op IRC. Dan zond je iemand MooieBorsten.exe en dan was dat eigenlijk SubSeven en dan ging je zijn CD-Rom speler 100x per uur open en dichtdoen :')
pi_89374563
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2010 16:40 schreef MaLo het volgende:
Ik krijg mijn loonstroken in beveiligde PDF-bestanden, heb je een wachtwoord nodig om te openen.
  woensdag 1 december 2010 @ 09:43:33 #36
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_89374705
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 09:38 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Ik krijg mijn loonstroken in beveiligde PDF-bestanden, heb je een wachtwoord nodig om te openen.
Dat wordt niet door alle salarissoftware ondersteund helaas :).
pi_89374778
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 09:38 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Volgens silviyoyo is dat niet veilig. En ik hoop dat ie me dat gaat bewijzen :)
pi_89380473
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 09:46 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Volgens silviyoyo is dat niet veilig. En ik hoop dat ie me dat gaat bewijzen :)
Alles valt wel te kraken natuurlijk, maar zó confidentieel is mijn loonstrook nou ook weer niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')