Deze week staat er in Humo, een Vlaams tijdschrift, een interview met Jan. Enkele fragmenten uit het artikel, dat getiteld is: 'Als ik nog één keer mijn vader kon terugzien, stopte ik meteen met voetbal'.
...
Stel-ik wens het je niet toe- dat je door een blessure moet stoppen met voetballen. Zou je dan in Amsterdam blijven wonen?Daar ben ik redelijk zeker van. Als ik over 'thuis' praat, dan heb ik het over Amsterdam. Ik hou van deze stad en van haar mensen. 't is hier echt heel apart. Thomas Vermaelen denkt er net zo over: hier hebben wij onze ontwikkeling als voetballer én als mens doorgemaakt. Ik kan nu bijtekenen tot 2013, en dat vind ik een heel prettig vooruitzicht.
...
Sta jij straks ook vol tattoos?Neen
Slim gezien. Nog even en je maakt als voetballer pas indruk als je er geen hebt.<lacht> Zo had ik het nog niet bekeken. Ik ben niet zo erg met mijn uiterlijk bezig. Soms lachen ze me op de club uit omdat ik er weer eens slordig bijloop, maar dat trek ik me niet aan. Qommige spelers komen hier elke ochtend op hun zondagsbest aan, maar ik blijf liever een kwartier langer in bed liggen. Ik draag ook nooit dure spullen. Deze schoenen heb ik van mijn sponsor gekregen, mijn trui heeft 50¤ gekost en het t-shirt eronder komt van de h&m.
Een topvoetballer die bij h&m koopt: dat moet vrij uniek zijn.<lacht>In de kleedkamer van Ajax hangt een fortuin aan kleren en schoenen.
Waaraan kun jij wél geld uitgeven?Aan mijn huis. Ik heb er al één in Amsterdam, en ik ben er ook in België van plan één te kopen. Een huis is een goede investering.
Voor de rest ben ik heel sober. Ik heb een laptop en een iPod, maar dat vind ik eigenlijk al een miskoop: ik luister er veel te weinig naar.
..
Onlangs heb ik een fiets gekocht, tweedehands.
Een voetballer die fiets?Op twee minuten sta ik in hartje Amsterdam. Da's toch praktisch?
Een andere Vlaamse krant ging hier dieper op in:
Wat jou typeert, is dat je hier bij Ajax met de fiets naar de training komt. 'Niet elke dag, maar het gebeurt. Mijn vriendin woont in het centrum van de stad. Dat is vijf minuten met de fiets, een kwartier met de auto. Daarom kocht ik opnieuw een fiets. Naar de club is het een kwartiertje fietsen: ideaal om mijn hoofd eens vrij te maken.'
Je bent allicht de enige, want het staat hier voor het stadion vol met peperdure wagens. 'Mijn fiets staat dan naast de auto's. Ik steek mijn geld liever in een huis dan in een dure auto.'
Hoe reageren je ploegmaats daarop? 'Maarten Stekelenburg zag me eens fietsen en vroeg me of ik een contractverlaging had gekregen. Maakt mij niets uit. Uiterlijk vertoon is niet belangrijk voor mij. Ik koop ook geen dure kleren.'
(interview lees je hier:
http://www.sportwereld.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=G7921KUNE )