abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56371353
quote:
De hype rond borstvoeding heeft onvoldoende wetenschappelijke basis, zegt hoogleraar Pieter Sauer: ‘Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat flesvoeding vrijwel net zo goed is als borstvoeding.’

Niet lang geleden was flesvoeding een symbool voor rijkdom en emancipatie, voor vrije keuze en voor moderne gezinsverhoudingen. Maar tijden zijn veranderd. Aan het begin van de 21e eeuw heeft borstvoeding een bijna heilige status verworven, opmerkelijk genoeg vooral onder dezelfde rijke en geëmancipeerde vrouwen. Aangespoord door de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO), La Leche League, de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Verloskundigen en binnenkort zelfs het kabinet gaan moeders massaal terug naar de natuur en wordt flesvoeding zo goed als verworpen.

Geheel ten onrechte, stelt Pieter Sauer, hoofd van het Groningse Beatrix Kinderziekenhuis en hoogleraar pediatrie. ‘Wetenschappelijk gezien is er geen bewijs dat borstvoeding voor de baby grote voordelen heeft boven flesvoeding.’

Sauer werkt ruim dertig jaar in de kindergeneeskunde, de laatste tien jaar als hoofd van het Beatrix Kinderziekenhuis. In die functie heeft hij het groeiende enthousiasme over borstvoeding van dichtbij meegemaakt, een ontwikkeling die volgens hem niet voortkomt uit gedegen wetenschappelijk bewijsmateriaal, maar vooral uit een uitermate sterke lobby van wat hij ‘de borstvoedingsmensen’ noemt. Sinds het begin van de jaren tachtig is reclame voor flesvoeding verboden en voert de WHO wereldwijd actief campagne voor de natuurlijke wijze van voeden.

Hoewel de campagne vooral is ingegeven door de gezondheidsgevaren die in ontwikkelingslanden bestaan rondom flesvoeding, wordt in de westerse wereld dezelfde boodschap verkondigd als bijvoorbeeld in Ghana: borstvoeding is beter voor de gezondheid van de baby dan flesvoeding. Een bewering die voor Nederland echter niet of nauwelijks opgaat. Sauer: ‘In principe benadert goede flesvoeding borstvoeding dusdanig dat er nauwelijks verschil is waar te nemen. De reden dat de WHO zo fanatiek campagne voert voor borstvoeding, is dat er in ontwikkelingslanden wel degelijk gevaren zijn met flesvoeding. Het water waarmee de melk moet worden aangemaakt is er vaak onhygiënisch en kan dus schadelijk zijn voor het kind. Aan het melkpoeder ligt dat niet. In Nederland, waar we altijd schoon water bij de hand hebben, is er dan ook geen enkele reden om vrouwen wijs te maken dat ze hun kind tekort doen als ze de fles geven.’

Het is opmerkelijk dat de fanatieke lobby voor borstvoeding in Nederland zich grotendeels baseert op onderzoeken in ontwikkelingslanden. In bijvoorbeeld Brazilië en Wit-Rusland werd inderdaad een positief verband aangetoond tussen borstvoeding en de gezondheid van het kind. Maar dit verband kan dus zijn veroorzaakt door de slechte kwaliteit van het water. Slechts een keer werden de effecten onderzocht in een ontwikkeld land, Italië. Daar bleek inderdaad dat borstgevoede iets minder lichte koortsaanvallen hadden. ‘Maar ook in dat onderzoek is geen aantoonbaar causaal verband’, legt Sauer uit.

‘De resultaten zijn beïnvloed door nevenfactoren, die onmogelijk zijn uit te schakelen. Dan zou je twee a-selecte groepen moeders moeten hebben, waarbij de ene groep wordt gevraagd borstvoeding te geven en de andere flesvoeding. Maar ethisch gezien is het niet verantwoord om een vrouw te dwingen om voor een onderzoek een andere voedingsmethode toe te passen dan zij eigenlijk wil.’ Sauer: ‘Er zijn vele tientallen onderzoeken gedaan naar de effecten van borstvoeding en flesvoeding op infecties, de helft hiervan geeft aan dat borstvoeding beter is, de andere helft dat beide evengoed zijn. Dat is hoe dan ook geen basis om te concluderen dat borstvoeding veel beter is.’

Vergelijkbare twijfels moeten worden gesteld bij conclusies uit onderzoeken naar het effect van borstvoeding op overgewicht, intelligentieniveau of allergieën. Want hoewel inderdaad is vastgesteld dat kinderen die met de borst zijn gevoed minder vaak te maken krijgen met overgewicht en gemiddeld een hoger intelligentieniveau hebben, is ook bekend dat vrouwen die borstvoeding geven gemiddeld hoger zijn opgeleid dan vrouwen die flesvoeding geven. Genetisch gezien is de kans dus groter dat een met de borst gevoed kind een hoger intelligentieniveau heeft dan een kind dat met de fles is grootgebracht. Bovendien heeft het opleidingsniveau weer invloed op de kans op obesitas; hoger opgeleiden hebben meer kennis over voeding en hebben bovendien gemiddeld meer geld voor gezond eten. Het is dus zeer de vraag of de obesitas het gevolg is van de borstvoeding zelf of van andere omstandigheden.

Voor een verhoogd risico op allergieën is helemaal weinig bewijs. ‘Ik kan je een enorme stapel artikelen geven waarvan de helft aangeeft dat voeding hier een rol bij speelt en de andere helft dat het geen rol speelt.’

De feiten overziend is het vreemd dat Nederlandse moeders vol overgave vallen voor borstvoeding. Met pijnlijke borsten, slapeloze nachten, overmatige stress en zelfs ondervoede baby’s tot gevolg. Volgens Sauer doet de borstvoedingshype inmiddels meer kwaad dan goed: ‘Begrijp me goed, ik heb niets tegen borstvoeding. Integendeel. Maar we zijn inmiddels zo ver dat vrouwen zich schuldig voelen als ze kiezen voor de fles, zelfs weigeren om flesvoeding te geven om het kind wanneer nodig bij te voeden. Met als gevolg dat we hier in het ziekenhuis ondervoede baby’ sen baby’s met uitdrogingsverschijnselen binnen krijgen. Dat is toch te gek voor woorden!’

Extra schrijnend is het dat deze problemen deels worden veroorzaakt door de veronderstelling bij veel vrouwen dat borstvoeding minstens een half jaar moet worden volgehouden. Een veronderstelling waar geen enkel bewijs voor is, zo gaf een van de schrijvers van het WHO-rapport over borstvoeding onlangs vertrouwelijk aan Sauer toe.

Rest de vraag waarom men in Nederland zo enthousiast achter de borstvoedingshype aanloopt. Sauer wijt het aan de terreur van de ‘borstvoedingsmensen’. ‘Binnen de wetenschap zijn er genoeg mensen die ervan zijn overtuigd dat flesvoeding in wezen even goed is en ook veel artsen bevelen het zonder problemen aan. Maar bijna niemand durft het te zeggen, want dan wordt je direct gebrandmerkt als vrouwonvriendenlijk, kindonvriendelijk en natuuronvriendelijk.’
Bron: De Pers, DAG

Ik vind het toch wel schokkend dat de boodschap van de borstvoedinglobby gebaseerd is op onderzoeken in ontwikkelingslanden, waarvan de resultaten niet gelden voor de Westerse wereld!
Hier is het water immers schoon.
Vind het echt treurig dat vrouwen hier wordt wijsgemaakt dat borstvoeding het allerbeste is en dat je dat tot elke prijs moet proberen. Lees het ook in het borstvoedingsdraadje hier.
Er is niets tegen borstvoeding, maar flesvoeding is net zo prima en je moet ook aan jezelf denken. Maar goed, deze discussie is hier vast al uitentreure gevoerd.
Hopelijk gaan vrouwen zich door deze nieuwe inzichten minder gedwongen en minder schuldig voelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door cinnamongirl op 28-01-2008 21:36:11 ]
pi_56371668
Flesvoeding is goed en wordt steeds beter, maar waarom denk je dat ze blijven zeggen: '' nu met toegevoegd dit, nu met toegevoegd dat...'' ?
Terwijl ze twintig jaar geleden ook beweerden dat het even goed was...
pi_56371678
quote:
Op maandag 28 januari 2008 21:29 schreef cinnamongirl het volgende:

Vind het echt treurig dat vrouwen hier wordt wijsgemaakt dat borstvoeding het allerbeste is en dat je dat tot elke prijs moet proberen. Lees het ook in het borstvoedingsdraadje hier.
Pardon? Mag ik weten waar je dat vandaan haalt?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_56371757
quote:
Op maandag 28 januari 2008 21:43 schreef YPPY het volgende:

[..]

Pardon? Mag ik weten waar je dat vandaan haalt?
Sorry, ik druk me wat ongelukkig uit. Met 'hier' bedoeld ik Nederland en zeker niet OUD op Fok...heb hier inderdaad niet het idee dat men hier in OUD flesvoeders veroordeelt!
  maandag 28 januari 2008 @ 21:48:09 #5
24188 Belana
kloon van belana
pi_56371783
dit wordt een herhaling van zetten
en dat terwijl hier juist respect is voor beide kanten, zowel in het borstvoedingstopic als in het flesvoedingstopic.
stormy waters...
sailin'
  maandag 28 januari 2008 @ 21:50:01 #6
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56371818
Fijn dat er ook eens genuanceerd geschreven wordt over borst- en flesvoeding. Voor mijn gevoel zijn we een beetje doorgeschoten met het borstvoedingverhaal, net zoals men 30 jaar geleden doorgeschoten was met flesvoeding.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_56371917
quote:
Op maandag 28 januari 2008 21:47 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Sorry, ik druk me wat ongelukkig uit. Met 'hier' bedoeld ik Nederland en zeker niet OUD op Fok...heb hier inderdaad niet het idee dat men hier in OUD flesvoeders veroordeelt!
Ok dan is het goed, ik was al zo verrast. Ik vind juist dat iemand die met bv stopt juist positief wordt benaderd in het bv topic. Verder lijkt dit me een eeuwig durende discussie die elke paar jaar een andere kant op gaat.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_56372028
quote:

[..]

Bron: De Pers
Ohww
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
pi_56372087
quote:
Op maandag 28 januari 2008 21:54 schreef YPPY het volgende:

[..]

Ok dan is het goed, ik was al zo verrast. Ik vind juist dat iemand die met bv stopt juist positief wordt benaderd in het bv topic. Verder lijkt dit me een eeuwig durende discussie die elke paar jaar een andere kant op gaat.
Ik denk ook dat de discussie ook nooit zal ophouden, zelfs als de wetenschap uiteindelijk fles/borst als 'het beste' aan zou kunnen wijzen. Het beste bepaal je nl. zelf als ouders!
Ik vind het alleen zo jammer dat sommige ouders misschien een keuze maken die is gebaseerd op onzin... (bijv. die derde wereldonderzoeken).
pi_56372123
quote:
Op maandag 28 januari 2008 22:01 schreef cinnamongirl het volgende:

Ik vind het alleen zo jammer dat sommige ouders misschien een keuze maken die is gebaseerd op onzin... (bijv. die derde wereldonderzoeken).
Misschien is het ook geen onzin...
pi_56372206
quote:
Op maandag 28 januari 2008 22:02 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Misschien is het ook geen onzin...
Kan ook. Maar dan nog is het logischer om er vanuit te gaan dat de ene methode niet slechter/beter is dan de andere!
pi_56372252
Anderzijds wordt er ook mooi gezwegen over het risico van aanwezige kiemen in het poeder voor de zuigenlingenmelk...
  maandag 28 januari 2008 @ 22:17:05 #13
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_56372507
Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat je een door het lichaam zelf geproduceerde stof met zulke ingewikkelde eiwitketens, vetten en weerstand verhogende stoffen kunt vervangen door poeder.

Maar dat is meer een gut-feeling dan een wetenschappelijk onderbouwde stelling
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_56372695
Ik hoop maar dat het eens gedaan is met de vraag die je zo ongeveer meteen krijgt als je verteld dat je zwanger bent: "EN ga je borstvoeding geven?" (dat ze het überhaupt al durven te vragen denk ik dan)
Als je dan verteld dat je flesvoeding gaat geven dan willen ze graag weten waarom.... heb ik "ze" nog nooit iemand horen/zien vragen als iemand verkondigt borstvoeding te gaan geven.
Nederlanders hangen graag een labeltje aan je, en stoppen je graag in een hokje en daar veranderd een onderzoek niets aan.
(En nu niet zeggen dat er in OUD nooit gevraagd is waarom iemand geen borstvoeding gaat/wil geven, kan me de discussie nog goed herinneren, want die reden moet natuurlijk wel "valide" zijn)
Mama van Isa en Ties
pi_56372708
En euhm, dat kinderartsen makkelijk een bepaald merk poedermelk gaan voorschrijven komt vooral voort uit de overeenkomst die fabrikanten aangaan met ziekenhuizen.
pi_56372832
In feite geeft het onderzoek alleen aan dat er helemaal niets mis is met flesvoeding. En er is ook helemaal niets mis met flesvoeding. Er zijn alleen een aantal dingen die ontbreken zoals antistoffen. Niet dat deze essentiel zijn, maar ze zijn wel nuttig. Daar ligt dus een keuze in. Althans, dat zou een keuze kunnen zijn. Niet iedereen produceert voldoende melk, dus niet iedereen kan die keuze maken.

Dus het is ook niet een kwestie van dit is goed en dat niet, beide soorten voeding hebben bestaansrecht.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_56372853
quote:
Op maandag 28 januari 2008 22:23 schreef Bass-Miss het volgende:
En euhm, dat kinderartsen makkelijk een bepaald merk poedermelk gaan voorschrijven komt vooral voort uit de overeenkomst die fabrikanten aangaan met ziekenhuizen.
Wij konden kiezen uit ik meen 3 merken: Nutrilon, Friso en ???
Dus niet één merk gebonden, dus geen verplichting wilde je een ander merk dan nam je dat gewoon zelf mee.
Ik had zelf al een pak bij, wist niet eens dat we dat kregen van het ziekenhuis.
Dus die lobby valt reuze mee.
Mama van Isa en Ties
pi_56372978
quote:
Op maandag 28 januari 2008 22:28 schreef marlieske het volgende:

[..]

Wij konden kiezen uit ik meen 3 merken: Nutrilon, Friso en ???
Dus niet één merk gebonden, dus geen verplichting wilde je een ander merk dan nam je dat gewoon zelf mee.
Ik had zelf al een pak bij, wist niet eens dat we dat kregen van het ziekenhuis.
Dus die lobby valt reuze mee.
In het ziekenhuis waar mijn moeder werkt, krijgen alle mama's een voorschrift mee voor een bepaald merk en dat schijnt de gewone gang van zaken te zijn. Er worden ook zeer gul geschenkjes uitgedeeld.
Babyvoeding is nu eenmaal een grote markt.
pi_56373372
Hier ook, meestal Nutrilon omdat Nutricia meerdere producten heeft die voor ziekenhuizen interessant zijn, en een alles-in-één deal dat ook is.
Sauer is overigens niet onomstreden aangezien hij onderzoeken uitvoert voor Numico (Nutricia/Nutrilon) en dus niet altijd als onafhankelijk wordt gezien.
  maandag 28 januari 2008 @ 22:53:51 #20
203688 Drijfzand
account closed
pi_56373535
Het betreft hier de mening van één man, stel daar tegenover bvb de "American Academy of Pediatrics":
quote:
human milk is the preferred feeding for all infants. This includes premature and sick newborns, with rare exceptions. Of course, breast milk would appear to be the most ideal food for your newborn. It is the food least likely to cause allergic reactions, it is inexpensive, it is readily available at any hour of the day or night; babies accept the taste readily; and the immunity factors in breast milk can help the baby fight off some infections.
[..]
The cholesterol content is also high in human milk and very low in formulas. Cholesterol promotes brain growth and provides the building blocks of hormones, vitamin D, and intestinal bile.

Formula-fed babies also have the risk of developing an allergy to a particular formula. When a baby develops an allergy to formula, he or she may have symptoms that include irritability, crying after feedings, nausea, vomiting, diarrhea, or a skin rash.
Vreemd dat hij zo de nadruk legt op het advies van de WHO. De redenen waarom in de VS en West-Europa borstvoeding wordt aangeraden zijn heel verschillend van deze van de WHO en zijn wel degelijk gebaseerd op studies uitgevoerd in die landen.

Ik zou meer vertrouwen stellen in het advies van een hele beroepsgroep, dan in de stem van een eenzame dissident. Het artikel bewijst enkel wat we allang weten, dat je in elk vakgebied mensen kan vinden met een afwijkende mening.
too much to do in the real world.
  maandag 28 januari 2008 @ 22:56:37 #21
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_56373620
quote:
Op maandag 28 januari 2008 22:47 schreef poemojn het volgende:
Hier ook, meestal Nutrilon omdat Nutricia meerdere producten heeft die voor ziekenhuizen interessant zijn, en een alles-in-één deal dat ook is.
Sauer is overigens niet onomstreden aangezien hij onderzoeken uitvoert voor Numico (Nutricia/Nutrilon) en dus niet altijd als onafhankelijk wordt gezien.
Ah, dat laatste beantwoordt meteen mijn grootste vraag over dit artikel: hoe onafhankelijk is deze arts. NIet heel erg dus.

Verder zullen heus wel niet alle onderzoeken naar borstvoeding versus poedermelk zwart wit zijn ten gunste van borstvoeding, maar mensne die zulke onderzoeken doen weten heus wel dat ze moeten corrigeren voor verschillen tussen de groepen en er zijn zoveel onderzoeken die positief uitvallen voor de borstvoeding dat het me onjuist lijkt om te stellen dat er geen verschil is.
pi_56373947
Ik lees ergens dat dhr Sauer op de loonlijst staat van Nutricia:
http://www.depers.nl/binn(...)ml?ref=ontbijtnieuws

Ik heb nog geen bevestiging hiervan, maar als dit zo is dan mag je je afvragen hoe onafhankelijk hij is.
pi_56374030
Een zoektocht met Google laat een berg onderzoeken zien van hem met sponsering van Nutricia, dus hij is niet onafhankelijk.
pi_56374214
quote:
Op maandag 28 januari 2008 23:09 schreef Lucille het volgende:
Een zoektocht met Google laat een berg onderzoeken zien van hem met sponsering van Nutricia, dus hij is niet onafhankelijk.
quote:
Prof.dr. P.J.J. Sauer, lid-geneeskundige
1. Hoogleraar Kindergeneeskunde RUG
2. Hoofd Afd. Kindergeneeskunde, UMCG
3. Lid Gezondheidsraad
4. Lid Beraadsgroep Voeding, Gezondheidsraad
5. Adviseur Numico Research
6. Lid van de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek
Adviseur Numico Research..lijke me idd. niet echt onafhankelijk
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_56374876
Die heeft vast iets leuks kunnen kopen door het schrijven van dat artikel.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 00:07:45 #26
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_56375459
Die bron ook DAG!
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_56375709
quote:
Op maandag 28 januari 2008 22:17 schreef wijsneus het volgende:
Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat je een door het lichaam zelf geproduceerde stof met zulke ingewikkelde eiwitketens, vetten en weerstand verhogende stoffen kunt vervangen door poeder.

Zo denk ik er ook over
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  dinsdag 29 januari 2008 @ 03:52:36 #28
35189 Troel
scherp en bot
pi_56377136
quote:
Op maandag 28 januari 2008 22:17 schreef wijsneus het volgende:

Dat ook, maar in borstvoeding kunnen ook schadelijke stoffen zitten als je als moeder medicijnen gebruikt, rookt, alcohol gebruikt en noem maar op. Wellicht is dan flesvoeding beter
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 29 januari 2008 @ 04:28:14 #29
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_56377172
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 03:52 schreef Troel het volgende:

[..]

Dat ook, maar in borstvoeding kunnen ook schadelijke stoffen zitten als je als moeder medicijnen gebruikt, rookt, alcohol gebruikt en noem maar op. Wellicht is dan flesvoeding beter
Als al die keren dat moeders nou geen schadelijke stoffen bij zich dragen door medicatie of drugs oid, ze wel bv zouden geven, dan zou veel meer schelen op de ziekte- en allergielijstjes dan de keren dat fv beter is.
I'm so glamourous I piss glitter!
  dinsdag 29 januari 2008 @ 08:14:16 #30
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56377770
Ik vind 't 'raar' voelen om mijn kind melk te geven die bestemd is voor kalfjes. In de hele natuur is er geen diersoort te vinden die zijn kinderen voedt met melk van een andere diersoort.

Daar komt iig mijn 'logische' gevoel vandaan.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_56377772
quote:
Op maandag 28 januari 2008 23:09 schreef Lucille het volgende:
Ik wist het. . Dat gevoel had ik gelijk toen ik dit gisteravond las.

Klaar, opgelost. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_56377941
quote:

[..]

Bron: De Pers, DAG

Ik vind het toch wel schokkend dat de boodschap van de borstvoedinglobby gebaseerd is op onderzoeken in ontwikkelingslanden, waarvan de resultaten niet gelden voor de Westerse wereld!
Hier is het water immers schoon.
Er is niets tegen borstvoeding, maar flesvoeding is net zo prima en je moet ook aan jezelf denken. Maar goed, deze discussie is hier vast al uitentreure gevoerd.
Hopelijk gaan vrouwen zich door deze nieuwe inzichten minder gedwongen en minder schuldig voelen.
over dat bijvoeden verbaas ik me idd ook, moeders die panisch zijn als het kind ondergewicht heeft, en ze dus dreigen te moeten bijvoeden, helemaal tot tranen toe in de stress schieten omdat dan de borstvoeding wel eens terug zou kunnen lopen, en dat willen ze niet, want ooooh het is zo fijn je kind zo te voeden, en ooh het is het beste wat je je kind kan geven.

ja, tuurlijk en een gestresste overmoeide moeder die bekant in een depressie schiet omdat ze veel te veel van zich zelf vraagt en te weinig kan geven daardoor aan haar kind om zich daar weer schuldig over te voelen, s wel okay... ja, tuurlijk gaan ze uiteindelijk over stag, maar waarom het drama eerst, die tranen, dat schuldgevoel, dat zo lang mogelijk uitstellen met alle gevolgen van dien? voor die paar procent % kwalitatief beter, wat niet eens echt keihard bewezen is? Loop je een maand langer dan nodig is je zelf compleet over de zeik te helpen omdat Het Geschreven Staat dat iemand die het beste wil voor zijn kind, ergo, alles over heeft voor zijn kind, desnoods ten koste van, zoals een echt goed moeder betaamt, borstvoeding geeft, en doorzet en doorzet en daar dan weer pluimen en veren voor krijgt..."goed zo , meid, even vol houden nog, hoor, je doet het goed, ja, je voelt je nu al een week of 3 compleet kut, maar dat gaat over, als je doorzet, heb je dit al geprobeerd, en dat? nee, nou, doe eens dan! oh en wat je ook nog kan doen is zus of anders moet je zo eens proberen? wat zeg je? ben je op? ja, schat ik weet het , je bent de enige niet, maar echt, als je even doorzet krijg je er zo veel moois voor terug, die intimiteit is onovertroffen, echt! dus droog je tranen, ik leef met je mee, hoor, ik weet wat je doormaakt, maar zet wel door, en als het ECHT NIET meer gaat, dan ben ik de eerste die zal zeggen dat je op moet houden, hoor, het moet niet ten koste van alles gaan, althans niet voor de lange termijn, voor de korte wel... dus zolang je het woord Depressie nog kan zeggen, zit je goed en is hget einde nog niet in zicht, succes!!!!!"

dát vind ik nu opgeklopte opgelegde hysterie... het niet 123 mogen opgeven want anders... ja, wat anders?? dan ben je ineens een slechte moeder of zo? kom je in de nietbestaande hel? valt je haar overnight uiit? groeit je kind op voor galg en rad? heeft het meer kans om van de commode af te rollen?

er gebeurt niets, dames, helemaal niets.
alles wat er gebeurt is die eventuele (zelf) opgelegde stress en de tranen en het schuldgevoel en soms misschien zelfs een depressie, door die veel te hoge lat, waar je niet zo 123 meer uitkomt.

nou, voel je maar trots dan, hoor, je hebt het toch maar volgehouden zo lang!

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_56377954

Ga jij even een hysterische discussie beginnen......
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_56377994
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 08:35 schreef milagro het volgende:

nou, voel je maar trots dan, hoor,
Dat is zéker een reden om heel trots te zijn ja.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_56377998
*OUD heilige*
pi_56378015
Ik stel voor om sondevoeding te geven. Dan heb je al dat gezeik niet van hysterische mama's van wie de baby niet op de juiste uren de juiste hoeveelheid uit de fles wil drinken. En ze worden er vast ook groot op.
pi_56378032
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 08:36 schreef Five_Horizons het volgende:

Ga jij even een hysterische discussie beginnen......
ik geef gewoon mijn mening, en daar zitten ergenissen in, ja, F_H, mag het?
je hoeft er niet op in te gaan, hè, niemand niet, ik spui gewoon, daar is Fok ook voor, niet waar? topics vol met dagelijkse spuisels, vooral hier in OUD.

moet ik anders even een hulde en pro BV post plaatsen, kan ik ook, hoor, als dat een smalende reactie van jou kan voorkomen.
pi_56378047
Milagro, ik denk dat een moeder wel érg onzeker (en/of misschien al gevoelig voor een depressie) moet zijn om het stoppen met borstvoeden zo op te vatten als jij beschrijft. Ik heb het zelf helemaal niet zo ervaren bij mijn eerste, en ik was ook best onzeker over het hele moederschap. Hier in OUD en irl waren mensen gewoon behulpzaam, zowel bij de borstvoeding zelf als bij het afbouwen (en dat was al best snel, na een week of drie)
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_56378060
Ik kreeg/krijg juist voortdurend te horen dat ik maar 'gewoon een fles moet geven en moet stoppen met de bv'. We zijn duidelijk niet dezelfde mensen tegen gekomen milagro.
*OUD heilige*
pi_56378064
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 08:43 schreef milagro het volgende:

[..]

ik geef gewoon mijn mening, en daar zitten ergenissen in, ja, F_H, mag het?
je hoeft er niet op in te gaan, hè, niemand niet, ik spui gewoon, daar is Fok ook voor, niet waar? topics vol met dagelijkse spuisels, vooral hier in OUD.

moet ik anders even een hulde en pro BV post plaatsen, kan ik ook, hoor, als dat een smalende reactie van jou kan voorkomen.
" "

Die 'smalende' reactie was omdat er namelijk niets aan de hand was, totdat iemand de eerste steen ging werpen.

Je geeft het zelf al aan: "Je hoeft er niet op in te gaan".
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_56378081
Kijk, van mij mag iedereen het lekker zelf weten hoor, maar je maakt mij niet wijs dat als je onderstaand lijstje ziet:
quote:
Geen borstvoeding geven verhoogt het risico van de moeder op borstkanker
Het is al enige jaren bekend dat het geven van borstvoeding in verband wordt gebracht met een lagere kans op borstkanker voor de menopauze. Een nieuwe studie uit China heeft aangetoond dat een vrouw die 24 maanden van haar leven borstvoeding geeft, de helft minder kans op borstkanker heeft dan een vrouw die geen borstvoeding heeft gegeven. De beschermende werking loopt op tot 75% voor die moeders die in totaal 109 maanden borstvoeding geven. Dit bleek te gelden voor typen borstkanker die zowel voor als na de menopauze voorkomen.
quote:
Het krijgen van kunstvoeding verhoogt voor een meisjesbaby het risico om later borstkanker te ontwikkelen
Vrouwen die als kind kunstvoeding kregen hebben als volwassene een grotere kans op het ontwikkelen van borstkanker. Voor zowel borstkanker voor de menopauze als borstkanker na de menopauze geldt, dat vrouwen die als kind borstvoeding kregen, zelfs al was dat maar van korte duur, 25% minder kans op het ontwikkelen van borstkanker hadden. Dit in vergelijking met vrouwen die kunstvoeding kregen.
quote:
Kunstvoeding wordt in verband gebracht met een lager IQ
Moedermelk bevordert de hersenontwikkeling en verbetert de cognitieve ontwikkeling, op een manier die voor kunstvoeding onmogelijk is. Uit een studie bleek dat het gemiddelde IQ van 7- en 8-jarige kinderen die als baby borstvoeding hadden gekregen, 10 punten hoger was dan het IQ van hun met kunstvoeding gevoede leeftijdgenootjes. Alle kinderen uit het onderzoek waren te vroeg geboren en met een sonde gevoed. Dit geeft aan dat de moedermelk zelf, en niet het voeden aan de borst, het verschil in IQ veroorzaakt.

Een andere studie die deze stelling ondersteunt komt uit Nieuw Zeeland. Een longitudinale, 18 jaar durende studie met meer dan 1.000 kinderen gaf aan dat de kinderen die als baby borstvoeding hadden gekregen, een hogere intelligentie en betere schoolprestaties hadden dan kinderen die kunstvoeding hadden gekregen.
quote:
Borstvoeding vergemakkelijkt het loskomen van meconium
Baby's worden geboren met een plakkerige substantie in hun darmpjes, het zogenaamde meconium. Colostrum (de eerste melk) heeft de unieke eigenschap dat het er voor zorgt dat deze substantie zo snel mogelijk het lichaam verlaat.
quote:
Borstvoeding beschermt tegen de ziekte van Crohn
De ziekte van Crohn is een chronische ontsteking van de dikke darm, die zich uit kan breiden in de diepere lagen van de ingewanden. Het is een moeilijk te behandelen aandoening, maar meerdere studies hebben aangetoond dat door het geven van borstvoeding de baby minder kans heeft op het ontwikkelen van de ziekte van Crohn.
(nou goed, eigenlijk gaat het lijstje maar door en door...)

dat je dan nog twijfelt aan wat medisch gezien 'beter' is. Daarom is het ook uiterst dubieus dat een 'arts' als deze dit roept en dat het helaas ook opgepikt wordt. Een onderzoek naar het hoe en waarom van deze 'arts' zou op zijn plaats zijn.

(nogmaals, ieder moet lekker zelf weten wat ze doen, die discussie gaat het me niet om, het gaat om wetenschappelijke feiten!)
pi_56378143
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 08:45 schreef beefcake het volgende:
Milagro, ik denk dat een moeder wel érg onzeker (en/of misschien al gevoelig voor een depressie) moet zijn om het stoppen met borstvoeden zo op te vatten als jij beschrijft. Ik heb het zelf helemaal niet zo ervaren bij mijn eerste, en ik was ook best onzeker over het hele moederschap. Hier in OUD en irl waren mensen gewoon behulpzaam, zowel bij de borstvoeding zelf als bij het afbouwen (en dat was al best snel, na een week of drie)
dan hoef jij je ook niet aangesproken te voelen, dus.

hier in OUD word je onzekerheid ook wel eens opgejut door het konstante uitwisselen van ervaringen, over iedere poep en scheet.. het kan twee kanten opwerken dus.. of je voelt je er rustiger door, zekerder, omdat je bijval krijgt, maar je ziet ook dames paniekerig worden omdat ze dus de enige zijn die het op een bepaalde manier doen.
of iemand aanleg heeft voor depressies kunnen we hier alleen weten als diegene het zelf vertellt, maar soms zie je zoiets (en wederom, denk even buiten het hokje Fok, de discussies lopen elders, irl ook) van mijlenver aankomen, dit gaat fout, maar bepaalde die hards BVers lijken dat gewoon te negeren, en gooien er nog een schepje superioriteit bovenop.. "ja, jij wil vast ook het beste voor je kind, maar het kan nog een tandje hoger, hè.... maar goed, dat moet je willen... ik kan je daar niet toe dwingen"

wat ik beschreef is geen regel, maar gebeurt wel degelijk, en dat ergert me, als ik dat zie, en dat is dus niet persé hier, hè, voordat de usual suspect weer eensgezind het allemaal weghonen met quasi spitse en lollige opmerkingen.
pi_56378170
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 08:46 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

" "

Die 'smalende' reactie was omdat er namelijk niets aan de hand was, totdat iemand de eerste steen ging werpen.

Je geeft het zelf al aan: "Je hoeft er niet op in te gaan".
er is nog steeds niets aan de hand, ik geef gewoon MIJN eigen beleving, LOS van alle reacties hier, ik reageer op niemand, enkel op de OP.

dus degene die de steen werpt , ben jij en als de rest zich aangesproken voelt is dat voor hun rekening.
pi_56378234
Ik heb zelf echt heel veel moeite gehad om te stoppen met de borstvoeding. Gewoon vanwege het feit dat iedereen maar wil dat je doorgaat 'want je wilt toch het beste voor je kind?' Dat ik er zelf behoorlijk aan onderdoor aan het gaan was, maakte niet uit, zolang mijn kind maar vooral niet aan de fles moest. De druk is echt heel hoog. Gelukkig kreeg ik van flink wat mensen wel steun en die hebben ervoor gezorgd dat ik er voor mezelf ook vrede mee had, maar bij het maken van die eerste paar flesjes met Nutrilon heb ik wel wat traantjes gelaten ja. Voelde me een mislukte mama (Lang leve de hormonen!)

Het is dus helemaal niet zo heel gewoon dat iedereen kan kiezen wat het beste bij haar past. Want als je geen borstvoeding (meer) geeft, wil iedereen inderdaad weten waarom dan niet... Gelukkig heb ik die druk hier op het bv-topic helemaal niet zo gevoeld en dat was erg fijn!

Edit: O ja wat ik ook heel irritant vond was dat overal waar je komt (verloskundige, kraamzorg, ziekenhuis, dokter, consultatiebureau) iedereen gewoon alvast maar aanneemt dat je bv geeft. 'Je geeft toch wel bv he?, BV was het toch?' etc Dat vond ik zelfs al irritant toen ik nog bv gaf.

[ Bericht 7% gewijzigd door Stiemie op 29-01-2008 09:10:21 ]
  dinsdag 29 januari 2008 @ 09:00:50 #45
203688 Drijfzand
account closed
pi_56378240
Misschien moet het beroep van min terug ingevoerd worden?
too much to do in the real world.
pi_56378242
Ik vind juist dat men zeer voorzichtig is tov mensen die poedermelk willen geven.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 09:11:01 #47
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56378365
Ik heb voornamelijk het idee dat de 'druk' die gevoeld wordt door de moeders zelf (onbewust) is opgelegd.
"ik wil stoppen met bv, maar ik durf niet, want dan gaan mensen moeilijk doen en dan vinden ze me een slechte moeder, 'iedereen' wil toch dat ik doorga, etc en blablabla" En dat allemaal voordat er ook maar een woord over gesproken is.

Achteraf blijkt dat er steun uit diverse hoeken komt, dat er hooguit twee keer wordt gevraagd waarom je stopt door over-ijverige-bemoeizuchtige mensen en dat 't voornamelijk de hormonen zijn die het moeilijk maken ipv gefundeerde angst.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_56378422
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 08:47 schreef Jarno het volgende:
Kijk, van mij mag iedereen het lekker zelf weten hoor, maar je maakt mij niet wijs dat als je onderstaand lijstje ziet:

• Kunstvoeding wordt in verband gebracht met een lager IQ
  • Er is ergens een tegenonderzoek dat heeft uitgezocht waarom dit zo is. Vermoedelijk komt dit helemaal niet door de flesvoeding zelf. Maar welk soort ouder er voor FV kiest. Vaak zijn het hoger opgeleiden die BV geven, en bij problemen beter de weg weten naar de oplossingen. Lager opgeleiden gebruiken vaker FV, als ze BV geven en het loopt niet zo lekker, dan stappen ze veel sneller over.
    Dus kinderen van hoogopgeleide ouders krijgen vaker BV, maar hebben ook het IQ van hun ouders geerfd.
    pi_56378477
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 09:11 schreef E.T. het volgende:
    Ik heb voornamelijk het idee dat de 'druk' die gevoeld wordt door de moeders zelf (onbewust) is opgelegd.
    "ik wil stoppen met bv, maar ik durf niet, want dan gaan mensen moeilijk doen en dan vinden ze me een slechte moeder, 'iedereen' wil toch dat ik doorga, etc en blablabla" En dat allemaal voordat er ook maar een woord over gesproken is.

Achteraf blijkt dat er steun uit diverse hoeken komt, dat er hooguit twee keer wordt gevraagd waarom je stopt door over-ijverige-bemoeizuchtige mensen en dat 't voornamelijk de hormonen zijn die het moeilijk maken ipv gefundeerde angst.
    Het zal gerust ook met hormonen te maken hebben hoor E.T. maar ik heb dus echt gehad dat wildvreemde mensen in de supermarkt letterlijk zeiden: Ah wat een leuk kindje. Krijgt ze borstvoeding of flesvoeding? Nou daar zakt (mede door de hormonen) je broek dan echt van af hoor. Vooral als je dan een hele preek over bv krijgt (ik ben gewoon weggelopen). Ik ben na 4 maanden gestopt met de bv, maar dan is het helemaal zonde want' je houdt het toch al 4 maanden vol? Nog even doorzetten joh!
    En zelfs de dokter heeft mij (nadat ik al een paar weken helemaal was gestopt) gevraagd of ik niet weer kon beginnen

Op een of andere manier is er gewoon een druk van buitenaf, al dan niet door hormonen versterkt.
    pi_56378530
    Maar het is ergens toch normaal dat mensen zich afvragen waarom je overstapt of meteen kiest voor een vervangmiddel?
    pi_56378616
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 09:21 schreef Bass-Miss het volgende:
    Maar het is ergens toch normaal dat mensen zich afvragen waarom je overstapt of meteen kiest voor een vervangmiddel?
    Nee dat vind ik dus niet normaal. Ik ga ook niet aan een wildvreemde vragen bij de drogist of hij/zij die paracetamolletjes nou wel echt nodig vind voor een baby met tandjespijn. Of waarom je je baby een potje groente geeft in plaats van het zelf te maken.

Van een bekende kan ik me er nog iets bij voorstellen dat het in een gesprek gewoon ter sprake komt maak niet van een wildvreemde

Je kan er bijna altijd van uit gaan dat ouders het beste voor hun kind willen, dus als ze geen bv geven, zullen ze daar zelf wel een goede reden voor hebben. En dat hoeft geen reden te zijn waar jij ook helemaal achter staat. Dat is hun goed recht.

Sommige keuzes maken mensen zelf en ze hoeven niet perse te doen wat volgens de rest het beste is.
      dinsdag 29 januari 2008 @ 09:39:11 #52
    1062 Tinkepink
    Niet zeuren maar poetsen
    pi_56378847
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 09:00 schreef Bass-Miss het volgende:
    Ik vind juist dat men zeer voorzichtig is tov mensen die poedermelk willen geven.
    Vind je? Met dat men bedoel je waarschijnlijk niet jezelf.
    pi_56378894
    Alleen wordt de keuze tussen borstvoeding of flesvoeding dikwijls bekeken zoals de keuze tussen een wandelwagen van het merk ''quinny'' of een wandelwagen van ''mutsy.''
    Medicatie geeft men toch ook niet zomaar?
      dinsdag 29 januari 2008 @ 09:41:12 #54
    1062 Tinkepink
    Niet zeuren maar poetsen
    pi_56378895
    dubbel
      dinsdag 29 januari 2008 @ 09:41:43 #55
    1062 Tinkepink
    Niet zeuren maar poetsen
    pi_56378904
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 09:11 schreef E.T. het volgende:

Helaas is dat in de praktijk dus niet zo. Weet ik uit ervaring. Zelfs nu wordt ik nog af en toe met de nek aangekeken omdat ik mijn kinderen op dokters advies (!) met de fles heb gevoed. En dat terwijl mijn kinderen al 3 en 5 jaar oud zijn!
      dinsdag 29 januari 2008 @ 09:42:24 #56
    1062 Tinkepink
    Niet zeuren maar poetsen
    pi_56378914
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 09:41 schreef Bass-Miss het volgende:
    Alleen wordt de keuze tussen borstvoeding of flesvoeding dikwijls bekeken zoals de keuze tussen een wandelwagen van het merk ''quinny'' of een wandelwagen van ''mutsy.''
    Medicatie geeft men toch ook niet zomaar?
    Flesvoeding geeft men toch ook niet zomaar?
    pi_56378932
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 09:41 schreef Tinkepink het volgende:
    op dokters advies (!)
    En dat gebeurt dus helaas nogal snel, en veel mensen gaan er dus van uit dat alles wat een dokter zegt juist is.
    Reden te meer dat poedermelkfabrikanten juist die mensen aanspreken om hun produkt voor te schrijven....
      dinsdag 29 januari 2008 @ 09:44:14 #58
    1062 Tinkepink
    Niet zeuren maar poetsen
    pi_56378944
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 09:43 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

En dat gebeurt dus helaas nogal snel, en veel mensen gaan er dus van uit dat alles wat een dokter zegt juist is.
    Reden te meer dat poedermelkfabrikanten juist die mensen aanspreken om hun produkt voor te schrijven....
    't Is goed met je. Doei.
    pi_56378957
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 09:42 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Flesvoeding geeft men toch ook niet zomaar?
    Toch wel. Of aangepraat door dokters.
    Of misschien niet zomaar, je kiest de kleur van je wandelwagen ook niet zomaar...
      dinsdag 29 januari 2008 @ 09:46:10 #60
    1062 Tinkepink
    Niet zeuren maar poetsen
    pi_56378987
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 09:44 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Toch wel. Of aangepraat door dokters.
    Ik maak me niet snel boos om iets op internet, maar jij bent dus een van die kutwijven die iemand die best borstvoeding had willen geven een schuldgevoel aanpraten. Mens.
    pi_56379019
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 09:46 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Ik maak me niet snel boos om iets op internet, maar jij bent dus een van die kutwijven die iemand die best borstvoeding had willen geven een schuldgevoel aanpraten. Mens.
    Je zou je beter kwaad maken op sommige kinderartsen. Die gaan in de fout, niet de ouders.
      dinsdag 29 januari 2008 @ 09:49:22 #62
    1062 Tinkepink
    Niet zeuren maar poetsen
    pi_56379059
    Nee mispunt, ik maak me boos op jou. Mijn arts en mijn kinderarts gingen de mist niet in. En ik weet zeker dat het voor velen zo geldt. Je wilt toch het beste voor je kind? In mijn geval was dat een moeder en geen lijk onder de grond.
    pi_56379083
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 09:49 schreef Tinkepink het volgende:
    Mijn arts en mijn kinderarts gingen de mist niet in. En ik weet zeker dat het voor velen zo geldt.
    Goed hoor. En ik weet zeker dat het voor nog veel meer mensen niet zo geldt. Uit de eerste hand.
      dinsdag 29 januari 2008 @ 09:52:29 #64
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_56379120
    Ik moet trouwens wel eerlijk toegeven dat ik allang blij was dat de kinderarts voorschreef dat Ruben bijvoeding moest krijgen, dan kon ik tenminste zeggen dat het op voorschrift van de arts was

Maar ook hier is voor de bevalling regelmatig getwijfeld over de borstvoeding. Als ik me dan nog steeds zo slap zou voelen als in de zwangerschap, dan was borstvoeding simpelweg geen optie geweest en waren we toch echt voor flesvoeding gegaan, wat anderen wellicht ook gezegd hadden. Fijn zou ik het niet gevonden hebben, dat merk ik ook aan mezelf hoezeer ik ervan baal als mijn productie terugloopt enzo, maar de eerste dagen van zijn leven heeft Ruben prima geleefd op flesvoeding en hij vond het heerlijk!
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
      dinsdag 29 januari 2008 @ 09:54:01 #65
    14746 k_i_m
    Oldbies Automatisering BV.
    pi_56379156
    Interessant topic. Ik ben er nog steeds niet uit, en dit soort discussies helpen bij mijn besluitvorming, heb ik het idee.
    In my life
    Why do I smile
    At people who I'd much rather kick in the eye ?
      dinsdag 29 januari 2008 @ 09:57:28 #66
    1062 Tinkepink
    Niet zeuren maar poetsen
    pi_56379221
    @ k_i_m, niet vooraf piekeren. Heeft toch geen zin. Doe wat je hart je ingeeft.

Getver, nu geef ik zelf ook advies. Ik heb het maar gedelete. (voor de borstvoedingsmaffia - het was pro-borstvoeding)
    pi_56379297
    Ik vind het altijd toch een beetje rottig overkomen als je aangeeft flesvoeding te willen geven dat mensen je redenen (die je schijnbaar moet geven)niet acceptabel lijken te vinden.

Mijn besluit staat al vast en ik ga flesvoeding geven. de kritiek die je hier vaak op krijgt heeft mij ook even doen twijfelen, maar uiteindelijk is er niks beter als je eigen gevoel volgen lijkt me.
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:11:12 #68
    14746 k_i_m
    pi_56379509
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 09:57 schreef Tinkepink het volgende:
    @ k_i_m, niet vooraf piekeren. Heeft toch geen zin. Doe wat je hart je ingeeft.

Getver, nu geef ik zelf ook advies. Ik heb het maar gedelete. (voor de borstvoedingsmaffia - het was pro-borstvoeding)
    .

Ik heb zelf het idee om het maar te proberen. "Maar" ja. Misschien valt het wel mee, dan zie ik wel hoelang ik het volhou, en als het tegenvalt gaat het hele feest niet door. Ik heb genoeg gejankt omdat ik me ellendig voelde de afgelopen zwangerschap, ik was niet van plan dat nog veel langer te rekken dan strikt noodzakelijk.

Ik heb zelf ook alleen maar flesvoeding gehad omdat de borstvoeding bij mijn moeder niet wilde lukken, ik heb een bovengemiddeld IQ en ben niet voor vanalles allergisch. Dus wat dat betreft ben ik niet angstig om over te gaan flesvoeding .
    In my life
    Why do I smile
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:12:00 #69
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_56379524
    Ik vind het niet vreemd dat mensen vragen waarom je kiest voor borstvoeding of waarom voor flesvoeding. Net als dat ik het niet vreemd zou vinden als mensen zouden vragen waarom je kiest voor hydrofiel luiers in plaats van pampers ofzo. Iedereen heeft toch zo ze eigen redenen?

Wat ik wel vreemd vind is dat mensen je reden niet goed genoeg vinden. Ik ben zelf een grote voorstander van borstvoeding, maar dit is mede ook omdat ikzelf astma heb en veel allergieen. Het is lichaamseigen en zoals anderen al eerder zeiden, kan ik me niet goed voorstellen dat poedervoeding net zo goed is, maar ik kan mij ook niet voorstellen dat het slecht is en ik vind al helemaal niemand een slechte moeder die niet voor borstvoeding gaat.

Ik vind het wel grappig dat dit onderzoek gedaan is door iemand op de loonlijst van.
      Licht Ontvlambaar dinsdag 29 januari 2008 @ 10:12:12 #70
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_56379526
    Als we nu eens gewoon allemaal bepalen wat het beste is voor ons kind... En verder niet willen bepalen wat het beste is voor het kind van de buren... Als je flesvoeding wilt geven, geef je flesvoeding... Als je borstvoeding wilt geven, geef je borstvoeding. Het allerbelangrijkste is dat je er zelf achter staat, niet wat anderen denken dat moet.
    You can't start a fire without a spark...
    ♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
    A dirty mind is a joy forever!
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:26:45 #71
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_56379834
    Het valt me op dat mensen die probleemloos zijn groot geworden op FV zelf ook sneller daarvoor kiezen
    Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
    pi_56379877
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:12 schreef Sjeen het volgende:
    Het allerbelangrijkste is dat je er zelf achter staat.
    En dat je weet wat de risico's zijn en de voor- en nadelen.
    pi_56379920
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:26 schreef Vivi het volgende:
    Het valt me op dat mensen die probleemloos zijn groot geworden op FV zelf ook sneller daarvoor kiezen
    Ik kreeg al na zes weken kunstvoeding. En kort nadien fruitpap. Dat werd ook aangeraden door de kinderartsen destijds.
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:31:07 #74
    14746 k_i_m
    pi_56379929
    Het risico van flesvoeding? .
    In my life
    Why do I smile
    pi_56379984
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:31 schreef k_i_m het volgende:
    Het risico van flesvoeding? .
    Ze kunnen er helaas nog steeds niet alle kiemen uithalen die erin geraken tijdens het produktieproces.
    Zoek eens op Enterobacter sakazakii.
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:35:06 #76
    14746 k_i_m
    pi_56380016
    Spruw is toch ook een ziekte? .
    In my life
    Why do I smile
    pi_56380041
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:35 schreef k_i_m het volgende:
    Spruw is toch ook een ziekte? .
    Iets minder gevaarlijk.
    En kan de baby ook krijgen door flesvoeding.
      Licht Ontvlambaar dinsdag 29 januari 2008 @ 10:39:00 #78
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_56380090
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:28 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

En dat je weet wat de risico's zijn en de voor- en nadelen.
    Juist en op basis daarvan neem je een beslissing die van toepassing is op je eigen situatie. Niemand anders kan die keuze voor je maken en niemand anders kan bepalen of jouw keuze wel de juiste is... Dat doe je helemaal zelf
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:39:33 #79
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_56380108
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:12 schreef Sjeen het volgende:
    Als we nu eens gewoon allemaal bepalen wat het beste is voor ons kind... En verder niet willen bepalen wat het beste is voor het kind van de buren... Als je flesvoeding wilt geven, geef je flesvoeding... Als je borstvoeding wilt geven, geef je borstvoeding. Het allerbelangrijkste is dat je er zelf achter staat, niet wat anderen denken dat moet.
    Hear hear.
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:39:50 #80
    14746 k_i_m
    pi_56380118
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:36 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Iets minder gevaarlijk.
    En kan de baby ook krijgen door flesvoeding.
    Vrijdag dertien blijft gevaarlijk, van veel lezen word je blind
    Trouw je met je achternichtje krijg je een ongelukkig kind
    Als ik maar geen lekke band krijg en stink ik niet uit m'n mond
    Ben ik niet te laag verzekerd, dokter ben ik wel gezond
    Van tomaten krijg je puistjes, van veel koffie word je rood
    Van sigaretten zieke longen en van leven ga je dood

Met dank aan Robert Long.
    In my life
    Why do I smile
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:41:17 #81
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_56380140
    En die kan het weten
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:45:29 #82
    14746 k_i_m
    pi_56380238
    Ja, kan mij het schelen, ik rook toch niet!
    In my life
    Why do I smile
    pi_56380260
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:39 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Vrijdag dertien blijft gevaarlijk, van veel lezen word je blind
    Trouw je met je achternichtje krijg je een ongelukkig kind
    Als ik maar geen lekke band krijg en stink ik niet uit m'n mond
    Ben ik niet te laag verzekerd, dokter ben ik wel gezond
    Van tomaten krijg je puistjes, van veel koffie word je rood
    Van sigaretten zieke longen en van leven ga je dood

Met dank aan Robert Long.

Klopt ook. Maar waarom dan wel panisch doen over het eten van rood vlees, rauwe kaas,...
      Licht Ontvlambaar dinsdag 29 januari 2008 @ 10:47:32 #84
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_56380284
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:46 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Klopt ook. Maar waarom dan wel panisch doen over het eten van rood vlees, rauwe kaas,...
    Omdat iedereen voor zichzelf bepaalt welke risico's aanvaardbaar zijn en welke niet. Dat is geloof ik een van de grondrechten van de mens
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:48:02 #85
    14746 k_i_m
    pi_56380296
    Ik word altijd al panisch van rood vlees. Gadverdamme wat goor! .
    In my life
    Why do I smile
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:51:30 #86
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_56380372
    Weet je wat het is met borstvoeding/flesvoeding? Het is net als bij de zwangerschap. Men denkt opeens het recht te hebben op heel gedetailleerd te gaan vragen hoe je je voelt. Normaal is het "hoe gaat het?" en dan kan je volstaan met "goed", maar tijden de zwangerschap word je hele lichaam onder de loep genomen. ben je misselijk, ben je moe, heb je last van je rug, heb je alst van dit heb je lastt van dat, het is werkelijk een halve anamnese die wordt afgenomen, ook door vreemden.
    en welke voeding je gaat geven, hoort daar ook bij. ik vond het ook storend dat men zomaar vroeg of ik bv gaf en daar dan vrolijk een oordeel aan hing. nu niet echt meer.
    nu denk ik meer als mensen zeggen "goh, wat goed van je dat je bv geeft" dat het een soort bewondering is. bv geven is gewoon fysiek zwaar. kan je hoog en laag over springen, maar dat is nu eenmaal zo. en als je dat doet, en je houdt het vol, is dat goed. dat betekent niet dat je zwak of slecht bent als je fv geeft, maar fv geven is fysiek minder belastend. simple as that.
    tja, en men heeft altijd wel ergens een ongefunceerde mening over, en bij de keuze fv danwel bv is de vrouw soms een beetje hormonaal, dus wordt eea wat zwaarder opgevat.

hierbij wil ik wel nuanceren voor de totale onverlaten zoals stiemie die beschrijft die denken dat je nog ff kan relacteren als je net gestopt bent omdat het niet loopt. maar dat lijkt me duidelijk. bovenstaande geldt voor de "gemiddelde" bemoeial.
    *O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
    Insanity is heritable. You get it from your children.
    Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
    If you can't beat them, confuse them.
    pi_56380386
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:47 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Omdat iedereen voor zichzelf bepaalt welke risico's aanvaardbaar zijn en welke niet. Dat is geloof ik een van de grondrechten van de mens
    Dat mag, maar daarvoor moet je de risico's eerst kennen.
    En mag ik het dan gek vinden dat mensen wel worden aangevallen op het eten van een biefstuk of op het niet nemen van foliumzuur?
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:55:13 #88
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_56380459
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:52 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

En mag ik het dan gek vinden dat mensen wel worden aangevallen op het eten van een biefstuk of op het niet nemen van foliumzuur?
    Dat levert dan ook gevaar op. Het geven van flesvoeding echter niet.
    pi_56380500
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:55 schreef Vivi het volgende:

[..]

Dat levert dan ook gevaar op. Het geven van flesvoeding echter niet.
    Jawel, dat zei ik juist eerder.
      Licht Ontvlambaar dinsdag 29 januari 2008 @ 10:56:56 #90
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_56380507
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:52 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Doe eens een linkje... dat ben ik hier namelijk nou nog nooit tegengekomen.

Overigens, ik niemand aanvallen op hun keuzes. Als je de voor- en nadelen kent en een keuze gemaakt hebt, wie ben ik dan om te bepalen dat die keuze niet goed is? Ik ben namelijk ook niet perfect ( ), doe ook dingen waarvan anderen roepen dat ze dat nooit zouden doen. Prima, dan doe je het niet, ik doe het wel omdat ik de voor- en nadelen tegen elkaar heb afgewogen...
      dinsdag 29 januari 2008 @ 11:00:03 #91
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_56380584
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:56 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Dat gevaar vind ik vergelijkbaar met het risico wat je neemt door de straat op te gaan. Je kunt nooit alle gevaar uitsluiten. Om nu over "het risico van kunstvoeding" te spreken vind ik nogal opgeblazen .
      Moderator dinsdag 29 januari 2008 @ 11:02:23 #92
    5428 crew  miss_sly
    pi_56380632
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:56 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

zoals in de tekst van Robert Long: van leven ga je dood.
    je hebt risico's en risico's. Waarom gaan vrouwen die zwanger zijn nog de straat op? Stel je voor dat ze een ongeluk krijgen en er iets met de babvy gebeurt? Eigenlijk zouden ze gewoon 9 maanden opgenomen moeten worden in het ziekenhuis, zodat er altijd medische hulp is als er iets gebeurt....

Jeetje, je kunt het ook overdrijven allemaal, en dat kun jij echt heel erg goed.
    And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
    The wisdom that the old can't give away
    pi_56380675
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:56 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Doe eens een linkje... dat ben ik hier namelijk nou nog nooit tegengekomen.
    Google eens op ''Enterobacter sakazakii.''
    pi_56380763
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 11:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

zoals in de tekst van Robert Long: van leven ga je dood.
    je hebt risico's en risico's. Waarom gaan vrouwen die zwanger zijn nog de straat op? Stel je voor dat ze een ongeluk krijgen en er iets met de babvy gebeurt? Eigenlijk zouden ze gewoon 9 maanden opgenomen moeten worden in het ziekenhuis, zodat er altijd medische hulp is als er iets gebeurt....

Jeetje, je kunt het ook overdrijven allemaal, en dat kun jij echt heel erg goed.
    Dat is het juist. Waarom is het risico op listeriose erger dan het risico op een andere kiem?
    Van beiden kan je doodgaan. En niet iedereen die rauwe kaas gegeten heeft heeft die pech, eigenlijk zelfs maar een heel klein deel. En toch wordt er serieus op gehamerd.
    pi_56380765
    heb ik gedaan en ik kom ook het volgende daarbij tegen
    quote:
    Als poedervormige zuigelingenvoeding niet juist bereid of na het bereiden niet juist bewaard wordt, kan de bacterie in het gebruiksklare product uitgroeien. Vooral het bewaren van al bereide voeding kan risico’s met zich meebrengen. Als de voeding echter hygiënisch wordt bereid en onmiddellijk wordt gegeven zijn de risico’s voor gezonde baby’s thuis verwaarloosbaar klein. Bij pasgeboren of te vroeg geboren baby’s die met een verminderde weerstand in het ziekenhuis liggen, is het risico groter.
    pi_56380800
    Maar goed, even back on-topic: het is redelijk schandalig dat een 'arts' door dit soort gesponsorde 'onderzoeken' met allerlei vage kreten (" zo gaf een van de schrijvers van het WHO-rapport over borstvoeding onlangs vertrouwelijk aan Sauer toe." - ofwel: ik heb wel een bron maar mag lekker niet zeggen wie en hoe) komt. Je kunt je afvragen waarom dit gebeurt - het antwoord is simpel: met borstvoeding is geen fabrikant gebaat, er wordt geen geld verdiend door producenten. Dat zou je des te wantrouwiger moeten maken jegens de producten die zij maken.

Alles imho dan he. Voordat er weer mensen zich aangevallen voelen ofzo.
      dinsdag 29 januari 2008 @ 11:11:47 #97
    14746 k_i_m
    pi_56380891
    Maar het is toch ook logisch dat het risico van bepaalde infecties/ziektes voor baby's groter is dan dezelfde ziektes voor volwassen mensen?

Trouwens, als ik zelf al ziek ben dan is de kans ook veel groter dat ik van een rare bacterie het hoekje omga.
    In my life
    Why do I smile
      Licht Ontvlambaar dinsdag 29 januari 2008 @ 11:12:17 #98
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_56380898
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 11:04 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Google eens op ''Enterobacter sakazakii.''
    Dat bedoelde ik niet... ik bedoelde en linkje naar topics waarin mensen worden aangevallen...
    pi_56380961
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 11:12 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik niet... ik bedoelde en linkje naar topics waarin mensen worden aangevallen...
    Het leuke is (OUD-symptoon) dat je continue mensen hoort over dat ze aangevallen worden door de BV-maffia, de Quinny-maffia en de anti-dekbed-maffia, maar dat je dat eigenlijk heel weinig ziet gebeuren. Veel huilen voordat je geslagen wordt, dus. Enkele hardliners als Bass-Miss (sorry BM, maar eh, fanatiek ben je wel!) daargelaten valt het allemaal wel mee hoor.
      dinsdag 29 januari 2008 @ 11:14:37 #100
    19376 LadyS
    Help Liam --> SMA2
    pi_56380963
    Ik weet nog wel dat Evenstar zich "moest verantwoorden" over het feit dat ze geen foliumzuur nam.
    Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
    https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
    pi_56380995
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 11:14 schreef LadyS het volgende:
    Ik weet nog wel dat Evenstar zich "moest verantwoorden" over het feit dat ze geen foliumzuur nam.
    Het risico op een open ruggetje (hét argument voor foliumzuur kennelijk) is ook heel laag. Misschien tegenwoordig zelfs lager dan het risico op borstkanker. Iets waar bv tegen kan beschermen, trouwens. .
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')