Ik kom daar niet op uit;quote:Op woensdag 20 februari 2008 22:13 schreef GlowMouse het volgende:
C vroeg je gisteren ook al: ∫sqrt(1-x˛)dx = x*sqrt(1-x˛) - 1/2* ∫ x/sqrt(1-x˛)dx (partieel integreren met f'(x) = 1).
Misschien heb je wat aan deze site:quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:56 schreef Borizzz het volgende:
ik ben wel uit f(x) = sin(x+sin(x)) gekomen.
Als deze getekend wordt zie je dat f(x) puntsymmetrisch is in O.
Dus het antwoord van de integraal (van -10 tot 10) is 0.
Enig probleem is nog de integraal bij f(x)=sqrt(1-x^2). Er zijn twee uitwerkingen gegeven die ik niet tot op het einde kan volgen...
Dat je moest integreren van -10 tot 10 heb je er volgens mij niet bij gezegd.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:56 schreef Borizzz het volgende:
ik ben wel uit f(x) = sin(x+sin(x)) gekomen.
Als deze getekend wordt zie je dat f(x) puntsymmetrisch is in O.
Dus het antwoord van de integraal (van -10 tot 10) is 0.
Enig probleem is nog de integraal bij f(x)=sqrt(1-x^2). Er zijn twee uitwerkingen gegeven die ik niet tot op het einde kan volgen...
Dit gaat niet helemaal goed, die cos3t klopt niet.quote:Op donderdag 21 februari 2008 16:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien heb je wat aan deze site:
SOS math , en in het bijzonder
Goniometrische substitutie
Staan hele handige dingen opOm jouw voorbeeldje erbij te pakken:
∫ [1-x2]1/2 dx.
Je ziet een wortel-teken en een kwadraat, dus dan zou ik een goniometrische substitutie proberen. Neem x(t) = sin(t), dx= cos(t)dt. Dan wordt je integraal
∫ [1-sin2 t ] 1/2 cos(t)dt
En dit is, gebruikende dat sin2 + cos2 = 1, gelijk aan
∫ cos3tdt
Deze kun je op verschillende manieren oplossen; uitschrijven als complexe e-macht of simpelweg een simpele goniometrische relatie gebruiken. Daarna schrijf je het weer om naar x. Vergeet niet je integratiegrenzen mee te transformeren
Volgens mij heb je gelijk dat die partiele integratie niet goed gaat. Als er alleen een x bijkwam kon je natuurlijk gewoon de substitutie u=x2 maken, maar nu zit je al met een x2 in de teller van je tweede integraal na partiele integratie.
Dit gaat al een eind in de goede richting, maar nu moet je x2/(1-x2)1/2 opvatten als het product van x en x/(1-x2)1/2. Zie je dat?quote:Op donderdag 21 februari 2008 16:33 schreef Haushofer het volgende:
Even expliciet die partiele integratie:
∫ ug' = ug| -∫ u'g
Als ik u = (1-x2)1/2 neem en g'=1, danu'= -x/(1-x2))1/2) g=x
Dus ∫ (1-x2)1/2 dx = x*(1-x2)1/2 + ∫ x2/(1-x2)1/2 dx
Nou kun je die tweede integraal denk ik wel weer met nog een partiele integratie oplossen
Heel eenvoudig. Je maakt gebruik van het merkwaardig productquote:Op donderdag 21 februari 2008 21:29 schreef tankertuig het volgende:
Ik heb de vergelijking x2+y2-4x-6y+14=0
Via het andwoordenboek weet ik dat ik dit via kwadraatafsplitsing kan opschrijven als
(x-2)2+(y-3)2=-1
Als ik dit zie, snap ik dat je aan x2+y2-4x-6y+14=0 kunt komen. Maar zie ik alleen de vergelijking lukt het me niet om het kwadraat af te splitsen.
Kan iemand mij dit eens uitleggen?
Daar ging het fout. Die +4 en die +1 moeten gecompenseerd worden door hetzelfde in het rechterlid, dsquote:Op donderdag 21 februari 2008 22:08 schreef tankertuig het volgende:
okee... zoals het hier staat lijkt het me simpel. maar dan probeer ik het volgende:
x2+y2+4x-2y+1=0
dus als ik het doe zoals jij zei krijg ik
(x2+4x+4)+(y2-2y+1)+1=0
(x+2)2+(y+1)2+1=0
Maar volgens mij is dit niet goed. Wat doe ik hier fout?
Ik had bij de vorige opgave die constante 14 opgesplitst in 4 + 9 + 1. Zoals jij het hier doet tel je bij het linkerlid 4 + 1 = 5 op. Maar als je dat links doet, dan moet je dat rechts ook doen, dus krijg je:quote:Op donderdag 21 februari 2008 22:08 schreef tankertuig het volgende:
okee... zoals het hier staat lijkt het me simpel. maar dan probeer ik het volgende:
x2+y2+4x-2y+1=0
dus als ik het doe zoals jij zei krijg ik
(x2+4x+4)+(y2-2y+1)+1=0
(x+2)2+(y+1)2+1=0
Maar volgens mij is dit niet goed. Wat doe ik hier fout?
Ja, dat zie ik, dat post ik er onder.quote:Op donderdag 21 februari 2008 20:35 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit gaat al een eind in de goede richting, maar nu moet je x2/(1-x2)1/2 opvatten als het product van x en x/(1-x2)1/2. Zie je dat?
Het gaat ook als volgt als je met partiële integratie wil werken. We hadden al:quote:Op vrijdag 22 februari 2008 01:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat zie ik, dat post ik er onder.
En ik had inderdaad een macht van cosinus teveel.
Je weetquote:Op zaterdag 23 februari 2008 13:44 schreef Borizzz het volgende:
Ik heb inmiddels al meerdere oplossingen voor de integraal van f(x)=sqrt(1-x^2) dx; bedankt.
Maar, eigenwijs als ik soms ben, heb ik de volgende methode nog niet helemaal scherp.
neem als subsitutie y=sin(t). dan volgt: dy=cos(t) dt en ook t=arcsin(t).
dus f(x)= sqrt(1-sin^2(t) = cos(t)dt
dus we zoeken int. cos^2(t) dt
Int. cos^2dt = 1-sin^2(t) dt
= (1-(0,5-0,5cos(2t)) dt
= 0,5 + 0,5cos(2t) dt
hier dan de primitieve van:
0,5t + 0,25sin(2t).
Nu komt het probleem; het terugzetten naar functie van x:
t=arcsin (x)
0,5t=0,5arcsin(x).
maar hoe kan ik de vorm 0,25sin(2t) omzetten naar functie van x?
Ik gebruik helemaal geen y, ik snap ook niet waarom jij doet.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 14:00 schreef Borizzz het volgende:
x= cos(t)
sqrt(1-x^2)=sin(t)
Hoezo weet je dit? neemt y=sin(t) als substitutie.
Wel :quote:Op zaterdag 23 februari 2008 14:04 schreef Borizzz het volgende:
welke subsitutie doe jij dan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |