abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 januari 2008 @ 19:40:00 #1
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56368728
Vorige deel: [Beta] huiswerk en vragen topic

Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de vakken:

• Wiskunde
  • Natuurkunde
  • Informatica
  • Scheikunde
  • Biologie
  • Algemene Natuurwetenschappen
  • Alles wat in de richting komt

Van MBO tot WO, hier is het topic dat antwoord kan geven op je vragen. Vragen over coderingstheorie en het gelijknamig maken van breuken worden door sommigen extra op prijs gesteld.
  • Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_56369203
    tvp
    I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
    So I stole a bike and asked for forgiveness.
      maandag 28 januari 2008 @ 20:14:00 #3
    134944 Hi_flyer
    Van alles te melden
    pi_56369538
    TVP, als HBO natuurkundige kan ik wellicht wat bijdragen.
    pi_56369657
    tvp
    pi_56369737
    tvp en tevens verzoekje tot promotie van topic tot *centraal*; modjes anyone ?
    pi_56370295
    Done (stiekem)
      maandag 28 januari 2008 @ 20:54:51 #7
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_56370527
    tvp
    vanaf volgende week vrijdag ben ik gedurende enkele maanden een dag per week docent wiskunde bovenbouw havo/vwo
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      maandag 28 januari 2008 @ 21:12:44 #8
    134944 Hi_flyer
    Van alles te melden
    pi_56370908
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 20:54 schreef GlowMouse het volgende:
    tvp
    vanaf volgende week vrijdag ben ik gedurende enkele maanden een dag per week docent wiskunde bovenbouw havo/vwo
    Heb je daar nog scholing voor moeten volgen? En zo ja, hoe kom je direct bij de bovenbouw terecht?
      maandag 28 januari 2008 @ 21:20:45 #9
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_56371124
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 21:12 schreef Hi_flyer het volgende:
    Heb je daar nog scholing voor moeten volgen? En zo ja, hoe kom je direct bij de bovenbouw terecht?
    Naast mijn studie (derdejaars econometrie) niets extra's, hoewel ik al wel wat ervaring heb met werkcolleges geven. Voor de bovenbouw van mijn oude middelbare school was iemand nodig, en ze kennen me daar nog wel, dus daar kon ik terecht. Het is wel zo dat ik alleen begeleidingsuren geef die dag, en ik geen compleet nieuwe dingen hoef uit te leggen. Maar ik wilde eens kijken of het wat is, en na je studie is het niet iets wat je even probeert
    pi_56409635

Nog maar weer 1 vraag over natuurkunde.
    Stel je hebt dit plaatje hierboven, op 1 van de "hangers" werkt een kracht.
    Hoe kan je nu de krachten berekenen die op de "chain" werkt?
    Kan je dit doen door middel van momenten?
    Of moet je hier een parallellogram tekenen?

Bvd
      woensdag 30 januari 2008 @ 15:54:01 #11
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_56411513
    De verticale krachten in de kabel kun je berekenen met het verticale evenwicht. In het midden van de brug is de verticale kracht in de kabel 0 omdat de kabel horizontaal is. Als je naar links werkt (of naar rechts) naar de pijlers/pylonen toe wordt de verticale kracht in de kabel telkens groter.
    we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
    in dit specifieke geval maken twee helften één
    pi_56411687
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 15:54 schreef Flumina het volgende:
    De verticale krachten in de kabel kun je berekenen met het verticale evenwicht. In het midden van de brug is de verticale kracht in de kabel 0 omdat de kabel horizontaal is. Als je naar links werkt (of naar rechts) naar de pijlers/pylonen toe wordt de verticale kracht in de kabel telkens groter.
    Zou je misschien een voorbeeldje kunnen geven?
      woensdag 30 januari 2008 @ 16:04:51 #13
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_56411721
    De berekening van de horizontale kracht is ingewikkelder maar de horizontale kracht kan alleen veranderen bij de pylonen of de uiteindes van de kabel. Tussen de twee pylonen is de horizontale kracht gelijk en als de brug goed ontwerpen is werken er geen horizontale krachten op de pylonen.
      woensdag 30 januari 2008 @ 16:05:41 #14
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_56411741
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 16:03 schreef Rammstino het volgende:

[..]

Zou je misschien een voorbeeldje kunnen geven?
    Heb jij niet meer informatie als lengtes, de vorm van de kabel, e.d?
    pi_56411841
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 16:05 schreef Flumina het volgende:

[..]

Heb jij niet meer informatie als lengtes, de vorm van de kabel, e.d?
    Metalen ronde kabel, verticale kabel: 10m, en de horizontale (waar de verticale aanhangt) van paal tot paal 25 meter. Kracht die op de verticale kabel werkt: 981N
      woensdag 30 januari 2008 @ 16:16:05 #16
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_56411940
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 16:11 schreef Rammstino het volgende:

[..]

Metalen ronde kabel, verticale kabel: 10m, en de horizontale (waar de verticale aanhangt) van paal tot paal 25 meter. Kracht die op de verticale kabel werkt: 981N
    Moment.
    pi_56412101
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 16:16 schreef Flumina het volgende:

[..]

Moment.
    Ok, bedankt voor de moeite alvast
      woensdag 30 januari 2008 @ 16:38:44 #18
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_56412449

Ok. Ik heb een deel van de brug beschouwd van linker pyloon tot aan het midden. Ik ga een controle op momenten uitvoeren net rechts van de pyloon ten hoogte van het wegdek. Verticale krachten veroorzaken een met de klok meedraaiende moment ten grootte van:

F1*a1 + F2*a2 + F3*a3 + etc.

Elke kracht moet dus vermedigvuldigd worden met de horizontale arm. De enige die zich tegen dat moment kan verzetten is de horizontale kracht in de kabel aan de top van de pyloon. Omdat je een momentenevenwicht wil is de horizontale kracht meteen bekend:

H (horizontale kracht in kabel) = Moment / hoogte (h op het plaatje).

Deze horizontale kracht wijzigt niet tussen de twee pylonen want er werken verder geen horizontale krachten op de kabel. Dat is dus makkelijk. De verticale kracht verandert wel. De verticale kracht is 0 tussen de twee pylonen in want de kabel is daar horizontaal. Even naar links werkt de eerste hanger op de kabel. De kracht op de kabel is daar dan:

F = sqrt ( H^2 + F5^2) (sqrt = wortel, stelling van pythagoras dus)

Bij de volgende stuk zet je nog eens een verticale kracht erop. Bij de pyloon is de kracht in de kabel dus:

F = sqrt (H^2 + (F1 + F2 + F3 + ect)^2

en tevens ook maximaal. Hoe steiler de kabel verloopt, hoe groter de kracht in de kabel is. Als je dit begrijpt wil ik wel doorgaan met het andere deel van de brug, waar de kabel uit de grond komt.

[ Bericht 35% gewijzigd door Flumina op 30-01-2008 17:00:01 ]
      woensdag 30 januari 2008 @ 16:50:36 #19
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_56412710

[ Bericht 100% gewijzigd door Flumina op 30-01-2008 17:01:05 (dubbel) ]
    pi_56413242
    Dankje! ik zal het zo even goed bekijken, ik moet eerst even eten van mama:P
    pi_56414858

Ok dus in dit voorbeeld:
    Fzw = 981N (de rest van de kabels verwaarloos ik)
    Dus:
    Is de kracht F1:
    Moment: 2*981/7 = 280.3N

De rest van je stuk snap ik niet helemaal,
    De overige krachten in dit tekeningetje kan je tog ook uitrekenen met sinus/ cosinus?
      woensdag 30 januari 2008 @ 19:26:14 #22
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_56415804
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 18:41 schreef Rammstino het volgende:
    [ afbeelding ]
    Ok dus in dit voorbeeld:
    Fzw = 981N (de rest van de kabels verwaarloos ik)
    Dus:
    Is de kracht F1:
    Moment: 2*981/7 = 280.3N

De rest van je stuk snap ik niet helemaal,
    De overige krachten in dit tekeningetje kan je tog ook uitrekenen met sinus/ cosinus?
    Ja, maar kabels volgen altijd de krachten. De richting van de kracht bepaalt de richting van de kabel. Dat is essentieel. Dus van te voren de vorm van de kabel inschatten is eigenlijk niet de juiste methode om de constructie door te rekenen. Ik snap ook niet waarom je de rest van de kabels verwaarloost. Immers, de kabel volgt de kracht en met die ene kracht zal de kabel recht vanuit de pyloon naar de kracht lopen, een knik maken, en vervolgens recht naar de kade gaan. Daarnaast moet je er trouwens vanuit gaan dat de kabel horizontaal loopt bij de kade, anders moet je bij het evenwicht ook de verticale component meenemen.

Dus wat weet je nu eigenlijk? Wat is het probleem vraag ik me nu af?

Weet je de vorm van de kabel exact? Want met de exacte vorm van de kabel bereken je de krachten die er opwerken, de krachten in de hangers bijvoorbeeld. Dan kun je inderdaad met sinussen gaan kloten.

Of weet je krachten in de hangers, en moet je de kracht in en dus vorm van de kabel weten? Ik gok het laatste maar ik weet het niet zeker als ik jou zo hoor.

[ Bericht 15% gewijzigd door Flumina op 30-01-2008 22:41:59 ]
      donderdag 31 januari 2008 @ 12:56:31 #23
    134944 Hi_flyer
    Van alles te melden
    pi_56431340
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 21:20 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Naast mijn studie (derdejaars econometrie) niets extra's, hoewel ik al wel wat ervaring heb met werkcolleges geven. Voor de bovenbouw van mijn oude middelbare school was iemand nodig, en ze kennen me daar nog wel, dus daar kon ik terecht. Het is wel zo dat ik alleen begeleidingsuren geef die dag, en ik geen compleet nieuwe dingen hoef uit te leggen. Maar ik wilde eens kijken of het wat is, en na je studie is het niet iets wat je even probeert
    Ah thanks. Ik zit een beetje te twijfelen of ik na mijn HBO-natuurkundestudie het bedrijfsleven in duik, of dat ik les wil gaan geven. Als niet-zij-instromer moet je volgens mij eerst een jaar pedagogiek studeren en daar heb ik niet echt zin in. Na een x aantal jaar bedrijfsleven kan je zij-instromen en gelijk lesgeven. Ik denk er nog over na.
    pi_56444394
    nog een keer maar dan

0=2,5*60^3/3*909,85X-28,75*60^2/2*909,85*X

En x moet het zelfde getal zijn. Hoe los ik dit op?
      donderdag 31 januari 2008 @ 22:13:53 #25
    120139 freiss
    Hertog Jan :9~
    pi_56444818
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 21:58 schreef unlimited het volgende:
    nog een keer maar dan

0=2,5*60^3/3*909,85X-28,75*60^2/2*909,85*X

En x moet het zelfde getal zijn. Hoe los ik dit op?
    Als je de x buiten haakjes haalt krijg je x*(2,5*60^3/3*909,85 - 28,75*60^2/2*909,85) = 0
    oftewel x*(een of ander getal ongelijk aan 0) = 0, dus x = 0.

[ Bericht 4% gewijzigd door freiss op 31-01-2008 22:19:18 ]
    HJ 14-punt-gift.
    Lijst met rukmateriaal!
    pi_56484007
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 19:26 schreef Flumina het volgende:

[..]

Ja, maar kabels volgen altijd de krachten. De richting van de kracht bepaalt de richting van de kabel. Dat is essentieel. Dus van te voren de vorm van de kabel inschatten is eigenlijk niet de juiste methode om de constructie door te rekenen. Ik snap ook niet waarom je de rest van de kabels verwaarloost. Immers, de kabel volgt de kracht en met die ene kracht zal de kabel recht vanuit de pyloon naar de kracht lopen, een knik maken, en vervolgens recht naar de kade gaan. Daarnaast moet je er trouwens vanuit gaan dat de kabel horizontaal loopt bij de kade, anders moet je bij het evenwicht ook de verticale component meenemen.

Dus wat weet je nu eigenlijk? Wat is het probleem vraag ik me nu af?

Weet je de vorm van de kabel exact? Want met de exacte vorm van de kabel bereken je de krachten die er opwerken, de krachten in de hangers bijvoorbeeld. Dan kun je inderdaad met sinussen gaan kloten.

Of weet je krachten in de hangers, en moet je de kracht in en dus vorm van de kabel weten? Ik gok het laatste maar ik weet het niet zeker als ik jou zo hoor.
    Ik ben er al uitgekomen dankzij jou hulp! bedankt!
    Ik had een ban dus kon ff niks posten
    pi_56486789
    Bestaan er leuke manieren om de vergelijking van Pell te oplossen?
    dus die van x²-dy²=1 met d kwadratisch vrij . Is er een oplossing voor een algemene d?
    verlegen :)
      zondag 3 februari 2008 @ 12:15:56 #28
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_56496543
    quote:
    Op zaterdag 2 februari 2008 21:18 schreef teletubbies het volgende:
    Bestaan er leuke manieren om de vergelijking van Pell te oplossen?
    dus die van x²-dy²=1 met d kwadratisch vrij . Is er een oplossing voor een algemene d?
    Ja, er is een manier om de oplossingen te vinden. Als d géén kwadraat is van een geheel getal (dat is dus algemener dan je vraagt, want b.v. 8 is niet kwadratisch vrij, maar heeft wel een oplossing), kun je die oplossing vinden door de kettingbreuk van sqrt(d) te expanderen en dan is een convergent een oplossing (fundamentele oplossing).

Stel, d = 7, dan vind je als kettingbreuk: sqrt(7) = [2; 1,1,1,4] (Zie b.v. http://www.mcs.surrey.ac.(...)ibonacci/cfCALC.html om kettingbreuken te berekenen).

De convergenten zijn 2/1, 3/1, 5/2 en 8/3. En inderdaad is 8^2 - 7*3^2 = 64 - 63 = 1. Zo kun je die oplossing vinden. Kettingbreuk expanderen, en de tellers en noemers van de convergenten proberen. Vroeg of laat vind je zo een oplossing.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_56500301
    quote:
    Op zondag 3 februari 2008 12:15 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ja, er is een manier om de oplossingen te vinden. Als d géén kwadraat is van een geheel getal (dat is dus algemener dan je vraagt, want b.v. 8 is niet kwadratisch vrij, maar heeft wel een oplossing), kun je die oplossing vinden door de kettingbreuk van sqrt(d) te expanderen en dan is een convergent een oplossing (fundamentele oplossing).

Stel, d = 7, dan vind je als kettingbreuk: sqrt(7) = [2; 1,1,1,4] (Zie b.v. http://www.mcs.surrey.ac.(...)ibonacci/cfCALC.html om kettingbreuken te berekenen).

De convergenten zijn 2/1, 3/1, 5/2 en 8/3. En inderdaad is 8^2 - 7*3^2 = 64 - 63 = 1. Zo kun je die oplossing vinden. Kettingbreuk expanderen, en de tellers en noemers van de convergenten proberen. Vroeg of laat vind je zo een oplossing.
    Okey, het idee is dus één oplossing vinden en de rest komt vanzelf wel. Ik heb ergens gelezen dat het overeenkomt met het vinden van de eenheden in bepaalde ringen, ik denk Z[wortel(D)]. Ik hoopte op een kan en klare methode zonder al teveel rekenwerk.
      zondag 3 februari 2008 @ 21:47:59 #30
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_56509376
    quote:
    Op zaterdag 2 februari 2008 19:44 schreef Rammstino het volgende:

[..]

Ik ben er al uitgekomen dankzij jou hulp! bedankt!
    Ik had een ban dus kon ff niks posten
    Mooi zo.
    pi_56551277
    a is algebraisch over K als a is een nulpunt van een monisch polynoom in K[x].
    Is de som van twee algebraische getallen weer algebraisch? Hoe is dit ongeveer te bewijzen?
    Het product?!
    Met voorbeelden lukt het vaak, maar ik zoek graag een stelling die zoiets beschrijft. kan iemand helpen?

Alvast bedankt!
    pi_56551577
    quote:
    Op zondag 3 februari 2008 14:38 schreef teletubbies het volgende:

[..]

Okey, het idee is dus één oplossing vinden en de rest komt vanzelf wel. Ik heb ergens gelezen dat het overeenkomt met het vinden van de eenheden in bepaalde ringen, ik denk Z[wortel(D)]. Ik hoopte op een kan en klare methode zonder al teveel rekenwerk.
    De eenhedengroep van Z[wortel(D)] met D>0 is de directe som van de groep van eenheidswortels (die orde 2, 4 of 6 heeft) en een vrije abelse groep van rang 1. Een voortbrenger van het vrije stuk kun je vinden met die kettingbreuken. Het is de eerste die je tegenkomt met de kettingbreukmethode (ik geloof dat je tot de helft van het repeterende stuk moet gaan).
    pi_56551695
    quote:
    Op dinsdag 5 februari 2008 22:52 schreef teletubbies het volgende:
    a is algebraisch over K als a is een nulpunt van een monisch polynoom in K[x].
    Is de som van twee algebraische getallen weer algebraisch? Hoe is dit ongeveer te bewijzen?
    Het product?!
    Met voorbeelden lukt het vaak, maar ik zoek graag een stelling die zoiets beschrijft. kan iemand helpen?

Alvast bedankt!
    Er zijn meerdere manieren om dit aan te tonen. Een manier is zeggen dat a algebraisch is over K desda K[a] eindige dimensie heeft over K als vectorruimte. Als a algebraisch is over K en b is algebraisch over K, dan is b uiteraard ook algebraisch over K[a]. Dus heeft K[a,b] eindige dimensie over K[a] en dus ook over K (als A een basis is voor K[a]/K en B een basis voor K[a,b]/K[a], dan is {xy : x in A, y in B} een basis voor K[a,b]/K). Omdat K[a+b] en K[ab] deelringen van K[a,b] zijn hebben ze eindige dimensie over K en dus zijn a+b en ab algebraisch.
    pi_56592379
    Ik heb een vraagje over microscopie, eigenlijk meer wat onduidelijkheden die ik hoop hier wat beter te leren begrijpen:

De resolutie van een microscoop is lambda/2NA, waarbij lambda uiteraard de golflengte is en NA (Numerieke Apertuur) staat voor de waarde die je op het oculair van de microscoop vindt (10x vergroting NA=0,25 40x vergroting NA=0,65 en 100x vergroting NA=1,25)

Ik snap wel hoe de resolutie uitgerekend kan worden, maar wat zegt het nou eigenlijk? Wat heb je aan de waarde?

Dan is er de "afsnijfrequentie" namelijk 2NA/lambda.

Vervolgens wordt er gezegd, "Als je een object wilt bekijken met een frequentie hoger dan de afsnijfrequentie, dan kunnen de streepjes op een preparaat niet meer als afzonderlijke streepjes worden gezien"

Wat bedoelen ze met de frequentie van het object en waar staat de afsnijfrequentie voor?

En wederom introduceren ze iets waar ik totaal niets aan kan koppelen: "Om een object met een afsnijfrequentie fc nog te kunnen observeren zijn twee metingen per resolutie nodig. De benodigde observatie frequentie is dus 2 fc (2 fc=fN=Nyquist frequentie). Dus als je metingen wilt doen in het bemonsterde beeld, dan heb je hogere bemonsteringsdichtheden nodig om nauwkeurige resultaten te krijgen"

De bemonsteringsdichtheid = onderlinge afstand in pixels / onderlinge afstand in micrometer

Ik snap wel welke richting ze uit willen, maar ik snap niet wat er nou precies aangeduid wordt met fc en fN (wat de waarden precies inhouden) en hoe ik nou als ik de fN berekent heb kan bepalen of ik nog nauwkeurig kan meter bij bijvoorbeeld 1 micrometer.

Een hele lap text, maar ik hoop echt dat iemand me hier meer duidelijkheid in kan verschaffen .
    pi_56622152
    ik heb een vraag in wiskunde waar ik niet uit kom,, het is vast heel simpel ..

er zijn 75 stoelen in een vliegtuig beschikbaar,, en er worden er 77 geboekt,, nu is er een kans van 8% dat iemand niet komt opdagen.. wat is de kans dat alle 77 passagiers komen.. ?

hoe bereken je dat

heel de vraag

De maatschappij ging uit van een kans van 8% dat een gereserveerde stoel niet wordt opgeeist. ZE vroeg zich af of de schade kon worden beperkt door meer dan 75 boekingen toe te staan. Stel dat men bijvoorbeeld 77 stoelen laat reserveren. Er onstaat nu een probleem als er daadwerklelijk 77 of 76 passagiers komen opdagen.
    A. WElke kansverdeling mag je gebruiken voor het aantal passagiers dat komt opdagen. Wat zijn de parameters van die verdeling en welke waarde hebben ze.
    B. bereken de kans op een probleem als men 77 stoelen laat reserveren..

bij voorbaad dank

[ Bericht 31% gewijzigd door warchaser44 op 09-02-2008 14:04:05 ]
      zaterdag 9 februari 2008 @ 14:02:47 #36
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_56622197
    quote:
    Op zaterdag 9 februari 2008 13:58 schreef warchaser44 het volgende:
    ik heb een vraag in wiskunde waar ik niet uit kom,, het is vast heel simpel ..

er zijn 75 stoelen in een vliegtuig beschikbaar,, en er worden er 77 geboekt,, nu is er een kans van 8% dat iemand niet komt opdagen.. wat is de kans dat alle 77 passagiers komen.. ?

hoe bereken je dat
    Is er niets gezegd over onafhankelijkheid?
    pi_56622214
    quote:
    Op zaterdag 9 februari 2008 14:02 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Is er niets gezegd over onafhankelijkheid?
    wat bedoel je daarmee ?

er is dus een kans van 8% dat een gereserveerde stoel niet word opgehaald.. maar wat is dan de kans dat 76/77 van de 75 stoelen toch word opgehaald
      zaterdag 9 februari 2008 @ 14:15:09 #38
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_56622365
    Het maakt natuurlijk groot verschil of alle 77 passagiers met hetzelfde busje komen dat met kans 0,08 te laat komt, of dat de gebeurtenissen van te laat komen onafhankelijk zijn. Zonder die kennis valt hier geen zinnig antwoord op te geven.
    pi_56622379
    quote:
    Op zaterdag 9 februari 2008 14:15 schreef GlowMouse het volgende:
    Het maakt natuurlijk groot verschil of alle 77 passagiers met hetzelfde busje komen dat met kans 0,08 te laat komt, of dat de gebeurtenissen van te laat komen onafhankelijk zijn. Zonder die kennis valt hier geen zinnig antwoord op te geven.
    het zijn dus 77 onafhankelijke stoelen zoals je bedoelt.. er staat niks over vermeld dus ik neem aan dat alle 77 de stoelen van aparte mensen zijn.
      zaterdag 9 februari 2008 @ 14:19:55 #40
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_56622430
    Door invloeden als slecht weer waar alle passagiers last van hebben bij het bereiken van het vliegveld, lijkt me je aanname niet realistisch. Maar voor de theorie maakt dat niet uit, onder de aanname van onafhankelijkheid kunnen we het vraagstuk oplossen.
    Wat is de kans dat iemand wel komt? En kun je daarna iets met de productregel?
    pi_56622477
    zo moeilijk is het toch niet... 77 boekingen ,, 75 beschikbaar.. 8% dat een gereserveerde stoel niet komt opdagen ( dus 92% kans dat hij wel komt ) dus hoe groot is de kans dat 77 stoelen gereserveerde stoelen komen.. 77x 92% fzo ?
      zaterdag 9 februari 2008 @ 14:26:20 #42
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_56622539
    Nee, nu gebruik je de somregel (want 77x92% is gewoon 92% + 92% + 92% + ... + 92%). Zoek maar eens op wanneer je de somregel wel mag gebruiken.
    pi_56623939
    maar niemand weet het ?
      zaterdag 9 februari 2008 @ 17:10:43 #44
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_56625070
    quote:
    Op zaterdag 9 februari 2008 15:56 schreef warchaser44 het volgende:
    maar niemand weet het ?
    Tuurlijk weten mensen het wel. Maar, ze proberen jou een beetje in de goede richting te sturen, want het is (en dat is niet beledigend bedoeld!) waarschijnlijk een vrij basale vraag. We hebben inmiddels besloten (of het realistisch is of niet is een tweede) dat we aannemen dat de aankomsten onderling onafhankelijk zijn. We kunnen een 'aankomst' een 'poging' noemen. Er is een kans van 92% dat de poging succes heeft (d.w.z. de persoon komt aan).

Vergelijk dat eens met dobbelstenen gooien, stel je gooit 77 keer, wat is de kans dat je 77 keer 6 gooit? We kunnen het antwoord wel neerkwakken natuurlijk – maar ergens denk ik dat je daar niet zo mee geholpen bent.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_56630479
    Havo wiskunde b12
    quote:
    Uit sin2(x) + cos2(x) = 1 volgt:
    sin2(x) = 1-cos2(x)
    cos2(x) = 1-sin2(x)

Door een van bovenstaande regels te gebruiken kun je
    f(x) = sin2(x) + 2cos(x)-1
    herleiden tot:
    f(x) = cos(x)(a-cos(x))

Toon dit aan en geef a:
    nou ik dacht dus:
    quote:
    f(x) = sin2(x) + 2cos(x) -1
    = 1-cos2(x) + 2cos(x) - 1 ///////maar dan?
    = cos(x)(2-cos(x)) volgens het antwoordenboekje
    alleen als ik dat terug ga denken:
    quote:
    cos(x) * 2 + cos(x) *-cos(x) = 2cos(x) + -cos2(x)
    en dat is dus niet waar we mee begonnen ...
    Of is op de een of andere manier:
    quote:
    -cos2(x) + 2cos(x) = 1-cos2(x) + 2cos(x)-1

?
    When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
    pi_56631247
    = 1-cos2(x) + 2cos(x) - 1 /// 1-1 weghalen
    = -cos2(x) + 2cos(x)
    = -1 * cos(x) * cos(x) + 2 * cos(x) // cos(x) buiten haakjes
    = cos(x) (-cos(x) + 2) // binnen haakjes opdraaien (vb. (-3+5) = (5-3))
    = cos(x)(2-cos(x))
    pi_56631331
    quote:
    Op zaterdag 9 februari 2008 21:28 schreef -J-D- het volgende:
    = 1-cos2(x) + 2cos(x) - 1 /// 1-1 weghalen
    = -cos2(x) + 2cos(x)
    = -1 * cos(x) * cos(x) + 2 * cos(x) // cos(x) buiten haakjes
    = cos(x) (-cos(x) + 2) // binnen haakjes opdraaien (vb. (-3+5) = (5-3))
    = cos(x)(2-cos(x))
    Das wel heel stom van me dat ik dat 1-1 niet zag
    Ok ty
    When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
    pi_56641287
    quote:
    Op zaterdag 9 februari 2008 17:10 schreef Iblis het volgende:

[..]
    dus kans van 8/100ste = 4/25ste x 76 is 304/1900ste

1900 delen door 304 = 6.25

1 delen door 6.25 = 0.16 dus kans van 0.16 dat er teveel mensen zijn ?
      zondag 10 februari 2008 @ 13:09:53 #49
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_56641603
    quote:
    8/100ste = 4/25ste x 76 is 304/1900ste
    8/100 is niet gelijk aan 4/25 x 76. Maar weer probeer je door wat te goochelen met getallen op een antwoord uit te komen, wat helaas weer mislukt. Met 4/25 x 76 doe je 4/25 + 4/25 + ... + 4/25, en dat is weer fout. Je mag kansen alleen optellen wanneer dat kansen zijn op gebeurtenissen binnen hetzelfde experiment die elkaar uitsluiten. Bijvoorbeeld de kans dat je met een dobbelsteen 1 of 2 gooit is 1/6 + 1/6 = 1/3.

Doen de woorden in de post van Iblis je niet aan een bepaalde verdeling denken?
    pi_56641982
    of je geeft gewoon het antwoord want zelf kom ik er niet uit,, anders post ik hier niet hoor
      zondag 10 februari 2008 @ 14:20:01 #51
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_56643312
    Tipje: de enige verdelingen die je nu kent, zijn waarschijnlijk de normale verdeling en de binomiale verdeling. Herken je een van deze twee in dit vraagstuk?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')