abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56360130
quote:
Op maandag 28 januari 2008 12:44 schreef veiligheidsspeldje het volgende:

[..]

- hartinfarct en kanker: tegenwoordig geoorloofd te benoemen als te voorkomen ziekten...
- geen opleiding mogen volgen/er niet toe in staat zijn: ook dat zal eigen schuld zijn.
ja: geen 12 uur per dag in ploegendienst werken zal idd een stuk schelen, qua hartinfarct te voorkomen. dat klopt.
en sure: geen opleiding mogen volgen voor een vrouw in 1964, eigen schuld van het wijf, toch?

zout toch op.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_56360162
quote:
Op maandag 28 januari 2008 12:49 schreef simmu het volgende:

[..]

ik heb die bedragen van me pa, die werkte tot vorig jaar als coordinator bij de dienst handhaving (of hoe het ook heten mag: die lui die geen agent zijn maar wel over straat lopen en alles)
Dat zijn dus GEEN agenten.
quote:
om te sparen moet je om te neginnen iets over hebben.
Nee, dan begin je met keuzes maken, en daar hou je iets aan over.
quote:
ze tekende protest aan, vond een paar weken later een deeltijdbaan die ze wel aankan, en heeft er zelf voor gekozen om dat maar gewoon te doen, en de hele uitkering op te zeggen. de meeste mensen met een uitkering willen dat helemaal niet weet je.
Wacht even hoor, net draag je zelf dit geval aan als voorbeeld van de harde maatschappij, en nu zeg je dat ze er zelf voor koos weer te gaan werken? Eigen keuze dus? Hoe ironisch!
quote:
dan moet die ex wel te vinden zijn he.en niet ergens in belgie op een vage camping zitten met zn nieuwe vrouw en kind.
Is uberhaupt wel geprobeerd een rechtszaak aan te spannen, of is bij voorbaat al de "laat maar zitten" mentaliteit aangehangen?
quote:
tsja, ik zie zat redenen om in ieder geval de *schuld* voor de situatie iig niet bij de persoon zelf te leggen. sterker nog: moreel acht ik dat verwerpelijk, en ik ben blij dat iig de regering (zelfs de VVD) er niet zo over denkt.
Ik niet; sterker nog, je geeft net zelf al aan dat je tante uit eigen keuze weer is gaan werken en daardoor de 'dupe' is geworden van het systeem
  maandag 28 januari 2008 @ 12:56:50 #128
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_56360228
quote:
Op maandag 28 januari 2008 12:53 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat zijn dus GEEN agenten.
[..]

Nee, dan begin je met keuzes maken, en daar hou je iets aan over.
[..]

Wacht even hoor, net draag je zelf dit geval aan als voorbeeld van de harde maatschappij, en nu zeg je dat ze er zelf voor koos weer te gaan werken? Eigen keuze dus? Hoe ironisch!
[..]

Is uberhaupt wel geprobeerd een rechtszaak aan te spannen, of is bij voorbaat al de "laat maar zitten" mentaliteit aangehangen?
[..]

Ik niet; sterker nog, je geeft net zelf al aan dat je tante uit eigen keuze weer is gaan werken en daardoor de 'dupe' is geworden van het systeem
Je hebt wel een verdomd groot vertrouwen in de rechtvaardigheid van het systeem he? Laten we wel wezen, bureaucratie viert hoogtij, en om onrechtvaardige beslissingen aan de kaak te stellen heb je heel veel tijd, energie en intellectuele vermogens nodig.
pi_56360234
quote:
Op maandag 28 januari 2008 12:51 schreef simmu het volgende:

[..]

ja: geen 12 uur per dag in ploegendienst werken zal idd een stuk schelen, qua hartinfarct te voorkomen. dat klopt.
en sure: geen opleiding mogen volgen voor een vrouw in 1964, eigen schuld van het wijf, toch?

zout toch op.
Ik was sarcastisch
Hierboven staat een goede post over doortrekken naar iemand eigen situatie.
Maar als anderen graag streven naar een sterke tweedeling in de samenleving (moeten werklozen ook een merkteken hebben, zodat ze op straat uitgelachen mogen worden door werkenden?) is dat hun mening natuurlijk...
Het mooi kotsende meisje.
pi_56360326
quote:
Op maandag 28 januari 2008 12:56 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Je hebt wel een verdomd groot vertrouwen in de rechtvaardigheid van het systeem he? Laten we wel wezen, bureaucratie viert hoogtij, en om onrechtvaardige beslissingen aan de kaak te stellen heb je heel veel tijd, energie en intellectuele vermogens nodig.
Helemaal niet juist. Ik heb totaal geen vertrouwen in het systeem. Wat ik zie, en wat velen met mij zien; is dat veel mensen hun eigen foute keuzes afwentelen op het niet werkende systeem, en zo hopen hulp te krijgen voor hun o zo penibele situatie waarbij ze niet eens een Plasma-TV, een Senseo en een Beertender hebben Terwijl de rest van werkend Nederland dat wel heeft *huilie* *snotter* *boehoe*

Ikzelf ben totaal a-systematisch. Elke overheids instantie wantrouw ik. Vandaar ook dat ik 100% mijzelf kan onderhouden, zonder bijkomstigheid van de staat. Dat betekent ook dat ik zonder eventuele inkomenstoeslagen, rente-aftrek toeslagen e.d kan.

Ook kan ik samen met vriendin mijzelf onderhouden in tijden van ziekte, als de economie minder gaat of als 1 van de 2 onverwachts zonder baan komt te zitten. Hiervoor hoeven we dan nog niet eens aan te kloppen bij het systeem.

En dat allemaal door het magische woord; spaargeld.
pi_56360360
quote:
Op maandag 28 januari 2008 12:57 schreef veiligheidsspeldje het volgende:

[..]

Ik was sarcastisch
Hierboven staat een goede post over doortrekken naar iemand eigen situatie.
Maar als anderen graag streven naar een sterke tweedeling in de samenleving (moeten werklozen ook een merkteken hebben, zodat ze op straat uitgelachen mogen worden door werkenden?) is dat hun mening natuurlijk...
sorry
ik wordt gewoon een beetje fel door dat hele "eigen verantwoordelijkheid" gezeik. net alsof mensen ervoor kiezen om in armoede te leven. oh nee, sorry: er is hier in nederland geen armoede......

och, met een beetje mazzel crasht de beurs over 20 jaar net zo als dattie nu doet, zodat de mensen die het nu zo goed voor elkaar hebben met hun (beleggings) hypotheek dan ineens met een restschuld van hier tot tokio zitten dan sta ik ook klaar om te gillen dat het hun eigen schuld is en dat ze geen recht hebben op een uitkering als ze dan moeten vberhuizen naar een kutwoninkje 3 hoog achter zonder lift. (nja, waarschijnlijk niet, maar dat idee spreekt me nu wel even aan )
pi_56360414
hier is een uitleg over armoede in nederland met voorbeeld: http://www.vmbo-sectorwerkstuk.nl/vmbo-3/vmbo-36h.html op fok-niveau.
pi_56360429
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:03 schreef simmu het volgende:

[..]

sorry
ik wordt gewoon een beetje fel door dat hele "eigen verantwoordelijkheid" gezeik. net alsof mensen ervoor kiezen om in armoede te leven. oh nee, sorry: er is hier in nederland geen armoede......
Nee, denken dat iedereen in de bijstand zit met een geldige reden, dat is lekker intelligent
quote:
och, met een beetje mazzel crasht de beurs over 20 jaar net zo als dattie nu doet, zodat de mensen die het nu zo goed voor elkaar hebben met hun (beleggings) hypotheek dan ineens met een restschuld van hier tot tokio zitten
Eigen keuze; beetje nadenken; geen beleggingshypotheek genomen. Laat die beurs maar crashen, ik vind het prima.
quote:
dan sta ik ook klaar om te gillen dat het hun eigen schuld is en dat ze geen recht hebben op een uitkering als ze dan moeten vberhuizen naar een kutwoninkje 3 hoog achter zonder lift. (nja, waarschijnlijk niet, maar dat idee spreekt me nu wel even aan )
En dan doe ik lekker met je mee. Ik blijf dan wel lekker zitten op mijn eigen plekkie, want ik heb geen last van beursschommelingen op dit moment Want ik heb er zelf voor gekozen niet afhankelijk te zijn van dat soort zaken.

Ow wat is het leven toch fijn als je gewoon eens nadenkt over de keuzes die je maakt.
  maandag 28 januari 2008 @ 13:06:54 #134
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_56360434
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Helemaal niet juist. Ik heb totaal geen vertrouwen in het systeem. Wat ik zie, en wat velen met mij zien; is dat veel mensen hun eigen foute keuzes afwentelen op het niet werkende systeem, en zo hopen hulp te krijgen voor hun o zo penibele situatie waarbij ze niet eens een Plasma-TV, een Senseo en een Beertender hebben Terwijl de rest van werkend Nederland dat wel heeft *huilie* *snotter* *boehoe*

Ikzelf ben totaal a-systematisch. Elke overheids instantie wantrouw ik. Vandaar ook dat ik 100% mijzelf kan onderhouden, zonder bijkomstigheid van de staat. Dat betekent ook dat ik zonder eventuele inkomenstoeslagen, rente-aftrek toeslagen e.d kan.

Ook kan ik samen met vriendin mijzelf onderhouden in tijden van ziekte, als de economie minder gaat of als 1 van de 2 onverwachts zonder baan komt te zitten. Hiervoor hoeven we dan nog niet eens aan te kloppen bij het systeem.

En dat allemaal door het magische woord; spaargeld.
Juist, en jij bent wat? Begin 20? Dat bedoel ik nou met het doortrekken van je eigen situatie naar mensen die dat niet hebben. Laat ik er even een voorbeeldje tegenover zetten. Mijn oma heeft een paar jaar basisschool gehad, is op haar 12e van school gehaald om het huishouden te doen, en heeft de rest van haar leven keihard gewerkt. Met dat geld kon ze net rondkomen, maar sparen ging niet. Nu krijgt ze, hypothetisch he, een enorme aanslag, raakt ze haar huursubsidie kwijt, of maakt de overheid een fout.

Jouw redenatie is dan: Tja, had je maar een opleiding moeten volgen, had je maar moeten sparen en moet je maar bezwaar aantekenen. Geredeneerd vanuit een twintiger die perfect gelanceerd is. Ik denk dat het wat te simplistisch is voor een oude vrouw die functioneel analfabeet is.
pi_56360486
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:06 schreef simmu het volgende:
hier is een uitleg over armoede in nederland met voorbeeld: http://www.vmbo-sectorwerkstuk.nl/vmbo-3/vmbo-36h.html op fok-niveau.
quote:
Natuurlijk is armoede in Nederland iets anders dan armoede in de Derde Wereld. In principe heeft iedereen in Nederland genoeg te eten en te drinken: niemand zal doodgaan van de honger. In ons land betekent armoede dat je steeds moet kiezen tussen wat je kunt en wat je moet laten.
Kijk nou, keuzes maken! En dat in jouw eigen bron
pi_56360509
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Helemaal niet juist. Ik heb totaal geen vertrouwen in het systeem.
dat had die tante van me dus ook niet. die kon keizen uit 3 dingen:
1) protest aantekenen (en ondertussen wel gekort worden)
2) werk wat ze oprecht niet aankan toch gaan doen (zoek het op of vraag het na: effecten van chemo en bestraling zijn niet zomaar weg)
3) wat minder verdienen dan bijstand, maar niet afhankelijk zijn van mensen die haar behandelen als een uitvretende nietsnut.

ze koos dus optie 3. en lekker ben jij hoor: je veroordeelt iemand als die bijstand krijgt, maar ook als die zelf voor een andere oplossing kiest.
pi_56360532
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:06 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Juist, en jij bent wat? Begin 20? Dat bedoel ik nou met het doortrekken van je eigen situatie naar mensen die dat niet hebben. Laat ik er even een voorbeeldje tegenover zetten. Mijn oma heeft een paar jaar basisschool gehad, is op haar 12e van school gehaald om het huishouden te doen, en heeft de rest van haar leven keihard gewerkt. Met dat geld kon ze net rondkomen, maar sparen ging niet. Nu krijgt ze, hypothetisch he, een enorme aanslag, raakt ze haar huursubsidie kwijt, of maakt de overheid een fout.

Jouw redenatie is dan: Tja, had je maar een opleiding moeten volgen, had je maar moeten sparen en moet je maar bezwaar aantekenen. Geredeneerd vanuit een twintiger die perfect gelanceerd is. Ik denk dat het wat te simplistisch is voor een oude vrouw die functioneel analfabeet is.
Inderdaad ja, ik redeneer vanuit mijn eigen optiek. Als mij het als starter lukt succesvol te sparen, waarom zou het iemand die al 20 jaar werkt niet kunnen dan? Geef me daar eens antwoord op? En niet aankomen met het hogere lasten syndroom, want dat is een onzinnig argument aangezien je loon ook stijgt.
Is je oma nooit getrouwd geweest?
pi_56360545
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

[..]

Kijk nou, keuzes maken! En dat in jouw eigen bron
tsja: een wasmachine is natuurlijk optioneel. keuzes maken. idd. vlees bij de maaltijd is ook optioneel, en als je alleen maar bruin brood en bongo-pindakaas eet en water uit de kraan drinkt, dan heb je idd te eten en te drinken. stelletje uitvreters: zomaar willen dat je kinderen normaal naar school kunnen! schande!
pi_56360556
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:10 schreef simmu het volgende:

[..]

dat had die tante van me dus ook niet. die kon keizen uit 3 dingen:
1) protest aantekenen (en ondertussen wel gekort worden)
2) werk wat ze oprecht niet aankan toch gaan doen (zoek het op of vraag het na: effecten van chemo en bestraling zijn niet zomaar weg)
3) wat minder verdienen dan bijstand, maar niet afhankelijk zijn van mensen die haar behandelen als een uitvretende nietsnut.

ze koos dus optie 3. en lekker ben jij hoor: je veroordeelt iemand als die bijstand krijgt, maar ook als die zelf voor een andere oplossing kiest.
Ik veroordeel helemaal niemand; ik zeg alleen dat ze niet als voorbeeld kan dienen waarin de overheid tekort schiet doordat ze zelf kiest voor optie 3.
pi_56360584
quote:
Op maandag 28 januari 2008 12:40 schreef simmu het volgende:

[..]

Weet je wat pas echt leuk is? mijn pa werkt gewoon, WAO of niet. elke cent die hij verdient gaat van die WAO af. enige reden waarom hij werkt is omdat hij thuiszitten vreselijk vind. maar vanwege zijn gezondheid kan hij oprecht niet 12 (uur) x 5 (dagen) werken, dus iets wextra's verdienen zit er ook niet in. maar heej: dat is zijn KEUZE zeker he.
Dat komt gewoon door het huidige kabinet wat werkelozen verder wil vertroetelen en er dus geen ruimte is om jezelf te ontplooiien. Misschien moet je je partijkeus eens aanpassen want je klinkt als een behoorlijke linkse drol.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_56360599
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:11 schreef simmu het volgende:

[..]

tsja: een wasmachine is natuurlijk optioneel. keuzes maken. idd. vlees bij de maaltijd is ook optioneel, en als je alleen maar bruin brood en bongo-pindakaas eet en water uit de kraan drinkt, dan heb je idd te eten en te drinken. stelletje uitvreters: zomaar willen dat je kinderen normaal naar school kunnen! schande!
Je haalt wederom emotionele chantage uit de kast om te proberen je gelijk te halen. Je faalt jammerlijk.
Het is heel simpel; als je een X bedragt hebt waar je Y dingen mee kan doen, terwijl je Z dingen hebt, dan moet je dus gaan kiezen.

Die vrouw pakte het overigens ook niet slim aan he; een wasmachine kopen bij de Wehkamp a 10% rente Pak dan een doorlopend krediet voor de helft, of leen het desnoods bij een kennis.
pi_56360601
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Inderdaad ja, ik redeneer vanuit mijn eigen optiek. Als mij het als starter lukt succesvol te sparen, waarom zou het iemand die al 20 jaar werkt niet kunnen dan? Geef me daar eens antwoord op? En niet aankomen met het hogere lasten syndroom, want dat is een onzinnig argument aangezien je loon ook stijgt.
actually: mijn oma zit in precies dezelfde situatie. die werd weduwe toen mijn vader 12 was (had toen 6 kinderen) en werkte als dienstmeisje. sneu dat meneer pastoor opa's pensieongeld in eigen zak stook. maar he: eigen verantwoordelijkheid he!
pi_56360648
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik veroordeel helemaal niemand; ik zeg alleen dat ze niet als voorbeeld kan dienen waarin de overheid tekort schiet doordat ze zelf kiest voor optie 3.
edoch: als diezelfde (lokale) overheid zich wel correct en fatsoenlijk opgesteld had, was haar situatie iig wat beter geweest. want als ze optie 1 had gekozen was ze namelijk nu dakloos geweest (oh, wacht: da's uiteraard dan *ook* eigen keuze!) omdat ze de huur niet meer kon betalen.

als je gaat jammeren over vrije keus moet er wel wat te kiezen zijn.
  maandag 28 januari 2008 @ 13:16:34 #144
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_56360660
quote:
Op maandag 28 januari 2008 12:44 schreef veiligheidsspeldje het volgende:

[..]

- hartinfarct en kanker: tegenwoordig geoorloofd te benoemen als te voorkomen ziekten...
... ben jij wel helemaal lekker? Is dit een verkapte "je hebt kanker dus je zult wel gerookt hebben"?

-edit-
Oh, ik zie dat je het sarcasisch bedoelde.. gelukkig.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_56360674
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:13 schreef simmu het volgende:

[..]

actually: mijn oma zit in precies dezelfde situatie. die werd weduwe toen mijn vader 12 was (had toen 6 kinderen) en werkte als dienstmeisje. sneu dat meneer pastoor opa's pensieongeld in eigen zak stook. maar he: eigen verantwoordelijkheid he!
tsjonge jonge jij hebt wel heel veel dramatische verhalen in je register staan he? Heten jullie toevallig de Familie Ongeluk & Tegenslag?
Even a broken clock is right twice a day.
pi_56360676
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je haalt wederom emotionele chantage uit de kast om te proberen je gelijk te halen. Je faalt jammerlijk.
Het is heel simpel; als je een X bedragt hebt waar je Y dingen mee kan doen, terwijl je Z dingen hebt, dan moet je dus gaan kiezen.

Die vrouw pakte het overigens ook niet slim aan he; een wasmachine kopen bij de Wehkamp a 10% rente Pak dan een doorlopend krediet voor de helft, of leen het desnoods bij een kennis.
Er zijn best wat mensen die al moeite hebben met het invullen van een belastingformulier.
Die vinden het dan ook moeilijk kleine lettertjes te lezen, alle voorwaarden goed te interpreteren.
Functioneel analfabetisme komt nog best vaak voor. Komt deels door juridische termen, maar dat zorgt wel dat niet iedereen even geinformeerd is als jij.
  maandag 28 januari 2008 @ 13:18:09 #147
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_56360693
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Haha, ja mooie manier om starter te definieren. Eerst gratis onderwijs genieten, voornamelijk door de overheid en de rest door je ouders, dan een baantje zoeken en dan claimen dat je het op eigen kracht doet. Heb je er al eens bij stilgestaan dat jij als hoger opgeleidde in 2008 nou niet bepaald te vergelijken bent met een analfabeet met kinderen 40 jaar geleden? Of een importbruidje uit Turkije? Of een zieke man van 50 met 4 kinderen? Hoe simplistisch en kortzichtig om je eigen status maar als standaard te verheffen.

Bovendien ga je niet in op mijn stelling, die niet over geld ging, maar over de mogelijkheden om je weg te zoeken in het systeem. Mijn voorbeeld ging namelijk over het wegvallen van huursubsidie door een fout of iets dergelijks. 'Dan teken je toch bezwaar aan' is, wederom, lekker simpel geredeneerd vanuit jouw en mijn eigen situatie.
pi_56360698
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:16 schreef Cheiron het volgende:

[..]

... ben jij wel helemaal lekker? Is dit een verkapte "je hebt kanker dus je zult wel gerookt hebben"?
Ze was sarcastisch Alleen vergat ze de smiley hehe
pi_56360712
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

lieverd, mensen met een uitkering *krijgen* geen doorlopend krediet......
ik zeg ook niet dat het een ahndige keuze is, maar hoe moet zo iemand sparen van het inkomen wat ze krijgt?

ps: betere keuze was geweest om te wachten tot bv its weer eens een 'koop nu en betaal in termijnen zonder rente' actier had, en dan asap die credit card die er dan (slinks!) bijkomt te ditchen.

ik blijf erbij: je kan niet alle zwakkeren in de samenleving afschieten of veroordelen wegens "eigen verantwoordelijkheid" en in de stront laten zakken.
pi_56360749
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:16 schreef Cheiron het volgende:

[..]

Ik had geloof ik een hoop PI's / smileys moeten gebruiken om m'n sarcasme te ondersteunen...
Ondanks dat een deel van de morbiditeit te wijten is aan omgeving en gedrag vind ik niet dat je daar consequenties aan moet verbinden.
Maar hier valt men minder over dan over het feit dat sommigen hier mensen naar een ander deel van het land willen deporteren/voedselbonnen willen geven op het feit dat ze minder gelukkig/intelligent/geslaagd zijn. (En ja, er zijn ook uitvreters bij, maar het is al een heel stuk moeilijker uitvreter te zijn dan enige tijd terug).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')