Ik moest je redden!quote:Op woensdag 5 maart 2008 23:08 schreef Coastertommm het volgende:
Ferry!
Merlijns baard! Jij op FOK?! Weer?
Mijn pet valt ervan af.
Bach is inderdaad onverwoestbaarquote:Op zondag 9 maart 2008 10:35 schreef Kaasje. het volgende:
Hij zal vast al heeel vaak genoemd zijn.
Maar mijn favoriet is echt de Requiem van W.A. Mozart. Ook vind ik Beethoven's piano sonates geweldig, en natuurlijk Don Giovanni van Mozart weer. Maar m'n favoriete componist is toch echt wel Bach. Ook om te spelen.
Intro, en Kyrie van de Requiem
Locatelli, scarlatti, Boccherini etc...quote:Op zondag 9 maart 2008 11:11 schreef Blistering het volgende:
Ik luister sinds kort graag Vivaldi, en dan de 4 Seasons en met name Winter en Autumn. Ik vroeg me af welke componisten op hem lijken qua muziekstijl? Want het bevalt me zeer namelijk.
Romeo & Juliet van Prokofiev is trouwens ook erg mooiquote:Op zaterdag 8 maart 2008 20:03 schreef Mister_Slide het volgende:
Ik luister nu overigens naar Taneyev's Romeo & Julia naar die van Tchaikovski. Is wel mooi
Thanks for saving me! Al dat geBach hierquote:Op zaterdag 8 maart 2008 20:03 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Ik moest je redden!
Al die barokliefhebbers, dat kan nooit goed voor je zijn
Ik luister nu overigens naar Taneyev's Romeo & Julia naar die van Tchaikovski. Is wel mooi
Suggereer je er nu naar dat je dat bacher vind?quote:Op maandag 10 maart 2008 12:37 schreef Coastertommm het volgende:
[..]
Thanks for saving me! Al dat geBach hier
Schubert is fijne muziek inderdaad.quote:Op maandag 10 maart 2008 13:01 schreef Haushofer het volgende:
Ik had zonet die schöne Müllerin er weer even in van Schubert. Luchtig, kort, en heel fijn om naar te luisteren
Ja! Geweldig is dat!quote:Op zondag 9 maart 2008 16:31 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Romeo & Juliet van Prokofiev is trouwens ook erg mooi
Het is natuurlijk niet zo raar dat er veel geBacht wordt.quote:Op maandag 10 maart 2008 12:37 schreef Coastertommm het volgende:
[..]
Thanks for saving me! Al dat geBach hier
http://en.wikipedia.org/wiki/In_Cquote:In C is an aleatoric musical piece composed by Terry Riley in 1964 for any number of people, although "a group of about 35 is desired if possible but smaller or larger groups will work"[1]. As its title suggests, it is in the key of C. It is a response to the abstract academic serialist techniques used by composers in the mid-twentieth century and is often cited as the first minimalist composition.
Gezien de Bach-hype die al veel te lang duurt...quote:Op zaterdag 15 maart 2008 22:29 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet zo raar dat er veel geBacht wordt.
Na x-eeuwen stellen dat Bach een hype isquote:Op dinsdag 18 maart 2008 00:50 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Gezien de Bach-hype die al veel te lang duurt...
Je hebt gelijk. Al die componisten - Mozart, Beethoven, Chopin, Schumann, Brahms, Wagner, Mahler, Debussy, etc. etc. etc. - die Bach als een god hebben aanbeden en diep door hem zijn beïnvloed..... ze zater er helemaal naast.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 00:50 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Tegen Bach aanschoppenquote:Op dinsdag 18 maart 2008 22:57 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Maarre, bedenk wel dat de Westerse klassieke muziek na 1750 Bachs erfenis is. Wat doe je dus in dit topic?
agree!quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:58 schreef Mister_Slide het volgende:
Over Handel maar niet te spreken!
Of Vivaldi!!
Het is absolúút niet authentiek, maar Nigel Kennedy heeft een aardige interpretatie van 'de 4 seizoenen'.quote:Op maandag 28 januari 2008 10:40 schreef regularjoe het volgende:
[..]
Ik ook, mits het op een uiterst barokke en authentieke wijze uitgevoerd is. Met period-instruments (instrumenten uit die tijd dus) zoals ton koopman, herreweghe etc.. het doen.
Ik houd absoluut niet van de zoveelste romantische benadering van die stukken met teveel vibrato etc... Het is barok muziek en moet ook als zodanig worden uitgevoerd
Niemand zegt dat je van Bach moet houden. Al zal ik nooit kunnen begrijpen hoe zulke expressieve, doorleefde muziek je 'helemaal niks' kan doen. Als dat je al niks doet, wat dan wel?quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:57 schreef Mister_Slide het volgende:
En het belangrijkste!
Bach raakt me nooit! (of zelden, in ieder geval...)
Het doet me helemaal niks!
Dit bedoel ik: (dit is nou hoe de 4 seizoenenuitgevoerd dienen te worden) dit is vers en niet de 1000000ste romantische benadering van het stukquote:Op donderdag 20 maart 2008 11:46 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Het is absolúút niet authentiek, maar Nigel Kennedy heeft een aardige interpretatie van 'de 4 seizoenen'.
Een redelijk onbekend (en eerlijk gezegd wat minder interessant) gedeelte is bijvoorbeeld het adagio uit de herfst. In de uitvoering van NK is dat ineens weer spannend!
Nigel Kennedy, Herfst, Adagio molto: http://www.youtube.com/watch?v=OgJYc9WE7xY vanaf 1:50, vergelijk het bijvoorbeeld eens met een 'veilige variant' als http://www.youtube.com/watch?v=XpAqmXPKQeIquote:Op donderdag 20 maart 2008 16:08 schreef regularjoe het volgende:
[..]
Dit bedoel ik: (dit is nou hoe de 4 seizoenenuitgevoerd dienen te worden) dit is vers en niet de 1000000ste romantische benadering van het stuk
http://www.youtube.com/watch?v=Yr_yU7x0QN0
Ik ben het niet met je eens.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 12:17 schreef kwakveense het volgende:
ik vind die hele discussie over authetiek uitvoeringen trouwens zwaar overdreven. een moderne interpretatie van een ouder werk is niet persee minderwaardig aan een eerdere vorm van uitvoering. het is gewoon een verschil in opvatting en ik vind dat het naast elkaar moet kunnen bestaan.
Waarmee je dus meteen zegt dat het niet zomaar een hype is!quote:Op dinsdag 18 maart 2008 00:50 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Sorry, daar moet ik toch even op inhaken. Ik ben het met je eens dat Bach een veelzijdig componist was, en dat hij meer heeft geschreven dan louter kerkmuziek is een feit. Maar je kunt de muziek niet los zien van de persoon: Bach was een zeer religieus man. Hij heeft echt zijn ziel en zaligheid in zijn kerkelijke muziek gelegd! En daardoor vormen juist die stukken misschien wel de hoogtepunten van zijn omvangrijke werk.quote:Op donderdag 20 maart 2008 14:18 schreef Soul79 het volgende:
Verder is er nu eenmaal de vloek van de Mattheus. Bach wordt vooral daarmee geassocieerd, zodat het beeld overheerst van zwaarmoedige 3 uur durende kerkmuziek. Terwijl hij zo veelzijdig was. Zoveel wat expressie betreft hemelsbreed van elkaar verschillende soorten muziek, er is geen componist die dat zelfs maar benadert.
Een laatste redmiddel zou overigens kunnen zijn: hem zelf spelen. Veel van zijn muziek is daar trouwens ook vooral voor bedoeld.
Ik ben bekend met de visie van Prof. Koopman. Ik ben bij zijn oratie geweest in Leiden en heb het hem zelf horen vertellen, maar ik ben het er alsnog gewoon niet mee eens. Het is een heel fundamenteel verchil in opvatting... Ik vind dat je in principe niet kunt weten "dat bach het zo niet gewild zou hebben" omdat bach de moderne klank niet kende. die klank bestond gewoon niet in zijn tijd. het is wat mij betreft achteruit geredeneerd dat iets wat in een bepaalde tijd niet op een bepaalde manier uigevoerd werd, ook niet op een andere manier MAG uitgevoerd worden. Wat mij betreft is en blijft het een kwestie van smaak.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 16:48 schreef regularjoe het volgende:
[knipje... stuk over het gelijk van Ton Koopman]
Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind de Mattheus Bachs mooiste en belangrijkste werk.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 21:07 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Sorry, daar moet ik toch even op inhaken. Ik ben het met je eens dat Bach een veelzijdig componist was, en dat hij meer heeft geschreven dan louter kerkmuziek is een feit. Maar je kunt de muziek niet los zien van de persoon: Bach was een zeer religieus man. Hij heeft echt zijn ziel en zaligheid in zijn kerkelijke muziek gelegd! En daardoor vormen juist die stukken misschien wel de hoogtepunten van zijn omvangrijke werk.
Dan moet je dus juist niet Bach noemen hequote:Op vrijdag 21 maart 2008 21:29 schreef komrad het volgende:
Even dit topic een andere richting in schoppen:
- Verdi: Nabucco (maar eigenlijk bijna alles)
- Prokofiev: alles (en voor ouders met kids: Peter en de Wolf)
- Stavinsky: Vuurvogel
- Bach: Toccata und Fugue in D mineur
- Elgar: Enigma Variations
- Shostakovich: 7e Symfonie
- Paganini: Caprice 5
- Puccini: La Boheme
Het is in ieder geval iets totaal anders dan de Matthaus Passionquote:Op vrijdag 21 maart 2008 21:59 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Dan moet je dus juist niet Bach noemen he![]()
Wie hier overigens veel te weinig genoemd wordt, is Franz Schubert. Toch wel één van de 4 of 5 allergrootsten vind ik. Alleen al zijn kamermuziek: de laatste drie strijkkwartetten, het strijkkwintet, de twee pianotrio's. Of zo'n ongelofelijk Chopin-achtig stuk als de Fantasie in f voor vier handen. En dan al die liederen, en de symfonieën...
Als ik bedenk dat die knul maar 31 jaar oud is geworden, word ik erg verdrietig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |