Het punt is dat de samenleving steeds meer digitaal wordt, dus dan is OpenSource erg belangrijk voor het individu die steeds meer afhankelijk is van hi-tech apparaten.quote:Op woensdag 30 januari 2008 08:55 schreef nonzz het volgende:
[..]
Volgens mij gooi je wat dingen door elkaar. Een overheid wordt niet open van een opensource software en een overheid kan prima transparant, vrij en democratisch zijn met gesloten software. Je kan prima een dictatuur runnen mbv opensource software.
Slack is ook niet geschikt voor de iet wat simpele gebruiker.quote:Op woensdag 30 januari 2008 09:04 schreef gronk het volgende:
Ik heb ook de nodige opensource-software gezien die helemaal niet transparant was. De laatste keer dat ik een slackware-systeem wilde voorzien van nieuwe gnome-libraries, 3 of vier jaar geleden, eindigde dat in een nachtmerrie van circuilaire dependencies. 'voor bonobo-3.4.1 heb ik libglade-0.95-1 nodig, maar die heeft libkaffe-0.12 of later nodig (maar niet *veel* later), en dat compileren werkt niet zonder bonobo-3.4.1.... aaargh'. Heb ik 't nog niet gehad over akkefietjes als 'd'oh, eerst even een recentere versie van gcc installeren. Van source.'
Daarnaast, als je 50+Mb aan gezipte sourcecode download voor een pakket, dan ben je effectief bezig met het installeren van binairies op een veel moeilijkere manier.
Je hoort mij niet zeggen dat 't geen vooruitgang is hoor. Maar in sommige gevallen is de sourcecode net zo leesbaar als de binairy.
Opdrachtgevers weten vaker niet dan wel wat ze willen...quote:Op maandag 28 januari 2008 23:19 schreef gronk het volgende:
Zo even wat puntjes:
1) ambtenaren weten niet wat ze willen.
Er moet ook helemaal niet op database niveau gedacht worden en zeker niet door gebruikers. Er moet op een functioneel en abstract niveau gedacht worden.quote:2) Als ze het wel weten, dan wordt 't ze wel heel snel afgeleerd om dat te zeggen: hoe *haal* je het godverdomme in je hoofd om tegen meneer de automatiseerder te zeggen dat je, bijvoorbeeld, een bestand in een database wilt laden, en dat dan wilt kunnen koppelen aan andere bestanden. Een beetje het werk van meneer de automatiseerder voorkauwen
Ook weer een typische ambtenaarsmentaliteitquote:3) Als ze het wel weten, en ze zouden het ook mogen zeggen, dan willen ze het nog niet altijd zeggen. Waarom specs geven als je mensen ook naar je pijpen kunt laten dansen?
...wat aangeeft dat je daar als ICT'er mee om moet kunnen gaan.quote:Op woensdag 30 januari 2008 17:36 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Opdrachtgevers weten vaker niet dan wel wat ze willen...
Ach joh. Je hebt gebruikers en gebruikers. Net zoals je automatiseerders en automatiseerders hebt. Ik heb automatiseerders gezien die voorstelden om complete WOZ-bestanden in access te frutten. Of die 10Gb aan data van ascii naar XML wilden omzetten, om dat vervolgens met een berg XSLT te lijf te gaan,, en het eindresultaat in een datawarehouse te laden. Leuk bedacht allemaal hoor, maar het valt toch behoorlijk in de categorie 'iedere turing machine termineert gegeven een oneindige hoeveelheid tape'.quote:Er moet ook helemaal niet op database niveau gedacht worden en zeker niet door gebruikers. Er moet op een functioneel en abstract niveau gedacht worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |