Creed -
Bois du Portugal
Noten (o.a.)Top Bergamot, French Lavender
heart Cedarwood
Base Mysore sandalwood, Bourbon Vetiver, Amber
BeginBois du Portugal begint met een erg heftige klap lavendel en allerlei andere spullen, het is allemaal een beetje overwelmend. Niet op een vieze manier, maar je reukorgaan wordt een beetje verdoofd en het is heel moeilijk om de verschillende topnoten te onderscheiden. De bergamot komt er nauwelijks doorheen en zou ik niet geroken hebben als ik niet wist dattie er in zat.
Normaalgesproken zijn het de topnoten waar je voor valt in een geurtje (ik iig wel). Die moeten goed zijn anders laat je het geurtje niet eens opdrogen en tot de hart- en basenoten komen. De topnoten van BdP zijn zeker niet vies, integendeel maar het spreekt me niet heel erg aan. Op Basenotes schrijven veel mensen over Old Spice en dat zal dan voornamelijk aan de topnoten liggen.
Drydown (na +/- 15 mins)De lavendel maakt geleidelijk aan plaats voor een enorme blast cederhout. Echt wat je ruikt als je aan een cederhoutje waar je een sigaar mee aansteekt ruikt. Tegelijk wordt de cederhout, die toch wat muffig kan zijn, opgelift (frisser gemaakt) door de vetiver. Dit is de eerste keer dat ik vetiver echt kan waarderen in een geur, ben er namelijk geen fan van omdat het vaak bij mij tot een soort medicinaalachtige zeeplucht leidt. Daar is op dit moment nog geen sprake van. In plaats daarvan komt er juist heel veel warmte van m'n polsen en ik heb echt het gevoel alsof ik op een open plek in een bos voor een kampvuur zit. Er komt ook iets rokerigs vanaf dat ook al in de topnoten zat maar dat ik toen niet echt thuis kon brengen. Maar dat is maar heel subtiel. Dit gedeelte van de geur is echt fantastisch!
Na een halfuur komt er toch wat zeperigs doorheen. Dit vind ik jammer want dat is wat me niet bevalt aan vetivers over 't algemeen. Maar in deze geur is vetiver maar ondersteunend en de zeperige noot is van korte duur en niet storend genoeg.
Na een uurNa een uur is de frisheid van de geur die door de vetiver werd geleverd toch wel helemaal weg. Tot nu toe vond ik Bois du Portugal niet een uitgesproken Creedgeur in de zin van Himalaya, SMW, GIT en MI. Maar na een uur begint toch de amber, dé beroemde Creednoot, door te dringen. Wat wel opvalt is dat dat hier op een heel andere manier gebeurt dan bij GIT, terwijl BdP ('87) de eerste geur ná GIT ('85) is én ze allebei sandelhout en ambergris in de basenotes hebben. Waar het bij GIT op een vrij aquatische manier gebeurt (GIT startte zo'n beetje de aquatische revolutie) ben je bij BdP nog steeds gelukkig verdwaald in het bos. De amber serveert dan ook voornamelijk een vleugje seks bij een toch voor het grootste deel vrij beschaafde, formele geur.
Na een paar uurOp het moment dat ik deze review aan het tikken ben heb ik 't geurtje zo'n 4 uur op en wat er na die tijd is overgebleven is niet veel anders dan na een uur maar dan zachter. Iets meer amber en iets minder houterig, maar het wordt gelukkig nergens zoet. Niet dat ik dat niet lekker vind maar het zou niet bij deze geur passen.
Het einde van deze geur is erg vergelijkbaar met het einde van
Musc Ravageur van
Frederic Malle maar dan op een veel minder erotische manier. Waar MR bijna probeert een feromonenspray te vervangen probeert BdP alleen maar het beeld dat de drager toch al uitstraalt te versterken.
Conclusiebois du Portugal krijgt op BN en elders heel, heel veel positieve reviews en ik kan alleen maar zeggen dat dat volkomen terecht is. Natuurlijk is dit niet God's gift to fragrancelovers maar er gaat nauwelijks wat fout en je krijgt er heel veel voor terug. Wat me vooral bij is gebleven is de dramatische manier waarop je van tijd tot tijd een bijna compleet andere geur voorgeschoteld krijgt, steeds met een houtig thema dat nu op de achtergrond staat en dan weer op de voorgrond maar de ontwikkeling is echt fantastisch. Dat moet ook wel want de topnoten vind ik weinig boeiend, voor mij zit de schoonheid van deze geur in de heartnotes en ik weet nu dat ik een liefhebber ben van cederhout.
Als je van plan bent een stapje omhoog te doen naar Creedgeuren, zorg dan dat je deze geprobeerd hebt want het is echt duidelijk een van de beste van de collectie. BdP staat bij deze op mijn wishlist, maar moet wel de concurrentie aangaan met Musc Ravageur die ik nog wat beter moet gaan testen. Deze laatste is toch net iets meer

en dat is wat ik eigenlijk nog een beetje mis in m'n collectie. Voor de prijs maakt het niet uit, 100ml MR is 140 Euro (oftewel EUR 1,40 per ml) en 75ml BdP is 105 (oftewel óók EUR 1,40 per ml). BdP is er helaas niet in een 120ml versie zoals veel bestsellers van Creed wel hebben.
Cijfer: [
] [
] [
] [
] [
] [
] [
] [
] [
] [ X ]