abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56305703
Hallo,

Mijn vriendin werkt bij een tankstadion. Ze vroegen toen mensen voor 20 uur en die krijgt ze nu ook.
Laatst heeft ze aan haar werkgever gevraagd wat voor contract ze nu heeft want ze heeft nooit wat getekend. ze heeft enkel 1 gesprek ( solicitatie) gehad van 10 min en dat ging alleen maar over wat kan je etc. ze kon daarna gelijk beginnen. Haar baas zegt nu dat ze enkele een 0 uren contract heeft.

Mijn vraag is nu heeft ze nu wel of geen geldig contract. Ze heeft geen vakantiedagen en geen vakantiegeld.

2de vraag Ze neemt nu ontslag heeft ze dan wel of geen opzegtermijn van een maand omdat er nooit wat getekend is. Of is een mondelinge overeenkomst over de advertentie waarop ze heeft gesolliciteerd genoeg.

[ Bericht 10% gewijzigd door Zudsol op 25-01-2008 19:33:20 ]
pi_56305872
ze heeft een 0 uren contract, mondelinge overeenkomst is genoeg, maar ze heeft geen opzegtermijn tenzij dit is afgesproken met de werkgever.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 19:33:26 #3
165633 eriksd
The grand facade...
pi_56305911
Haar baas zegt dat ze kennelijk geen contract heeft, op basis hiervan zou dan moeten gelden dat ze ook geen opzegtermijn heeft; het zijn zn eigen woorden.

Kortom als ze niks heeft getekend is die man in overtreding, heeft ze geen opzegtermijn en ook geen recht op vakantiedagen en vakantiegeld
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 19:37:40 #4
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_56306004
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:33 schreef eriksd het volgende:
Haar baas zegt dat ze kennelijk geen contract heeft, op basis hiervan zou dan moeten gelden dat ze ook geen opzegtermijn heeft; het zijn zn eigen woorden.

Kortom als ze niks heeft getekend is die man in overtreding, heeft ze geen opzegtermijn en ook geen recht op vakantiedagen en vakantiegeld
natuurlijk heeft ze recht op vakantiegeld en vakantiedagen! Dat is gewoon wettelijk geregeld. Dat de werkgever nalatig is doet daar niets aan af
(al zal ze dan natuurlijk wel moeten kunnen bewijzen dat ze er gewerkt heeft)

voor wat betreft die opzegtermijn: geen idee of ze formeel een opzegtermijn heeft dan, maar ze heeft een 0 uren contract.. dus is ze dan gewoon niet beschikbaar...
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_56306117
En op vrijdag wordt ze contant betaald?
pi_56306164
Ind nu heeft ze een andere baan en wordt er gezegt dat ze een maand moet blijven tot 1-3..maar ze heeft nooit wat getekend er is nooit over een opzegtermijn gepraat. En hun zeggen dat ze in hun recht staan omdat ze soliciteerd naar een advertentie en dat is dan een overeenkomst volgens hun. Maar ze heeft nooit wat getekend. Ja ze heeft wel elke week 20 of meer ( 35 uur) gewerkt.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 19:44:21 #7
165633 eriksd
The grand facade...
pi_56306167
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:37 schreef teamlead het volgende:

[..]

natuurlijk heeft ze recht op vakantiegeld en vakantiedagen! Dat is gewoon wettelijk geregeld. Dat de werkgever nalatig is doet daar niets aan af
(al zal ze dan natuurlijk wel moeten kunnen bewijzen dat ze er gewerkt heeft)

voor wat betreft die opzegtermijn: geen idee of ze formeel een opzegtermijn heeft dan, maar ze heeft een 0 uren contract.. dus is ze dan gewoon niet beschikbaar...
Ik had het inderdaad anders moeten formuleren; ze heeft er inderdaad recht op (volgens de CAO + wetboek), maar het wordt lastig (zoniet onmogelijk) om te bewijzen dat ze x aantal uren gewerkt heeft, en dus recht heeft op y aan achterstallige winstuitkeringen en vakantiegelden.

Omgekeerd kan zij dat nalatig handelen ok gewoon gebruiken om geen opzegtermijn te hanteren
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_56306196
Nee het is geen zwartwerk krijgt netjes een loonstrook
  vrijdag 25 januari 2008 @ 19:45:42 #9
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_56306201
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:44 schreef Zudsol het volgende:
Ind nu heeft ze een andere baan en wordt er gezegt dat ze een maand moet blijven tot 1-3..maar ze heeft nooit wat getekend er is nooit over een opzegtermijn gepraat. En hun zeggen dat ze in hun recht staan omdat ze soliciteerd naar een advertentie en dat is dan een overeenkomst volgens hun. Maar ze heeft nooit wat getekend. Ja ze heeft wel elke week 20 of meer ( 35 uur) gewerkt.
ik snap echt niet dat mensen daar zo moeilijk over doen

Stél dat ze niet meer gaat werken.. wat willen ze doen? haar ontslaan
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 19:46:16 #10
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_56306213
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:45 schreef Zudsol het volgende:
ah kijk.. en dan nog beweert die werkgever dat ze geen vakantiegeld krijgt??
pi_56306240
Mijn god, kom ze uit een ei ofzo? Dit soort dingen regel je toch altijd voor je ook maar een uur gaat werken?
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_56306266
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:46 schreef teamlead het volgende:

[..]

sorry vakantiegeld krijgt ze wel en dat is het enige
pi_56306327
Voor hoelang heeft ze daar gewerkt dan?
pi_56306345
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:51 schreef Bastoenie het volgende:
Voor hoelang heeft ze daar gewerkt dan?
Juni tot heden
  vrijdag 25 januari 2008 @ 19:52:17 #15
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_56306352
quote:
wat staat er overigens op de loonstrook bij parttime-factor?
  vrijdag 25 januari 2008 @ 19:57:20 #16
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_56306466
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:46 schreef teamlead het volgende:

[..]

Er zijn bedrijven die het vakantiegeld reeds in het maandelijks loon verwerkt hebben zodat het uurloon wat je krijgt hoger lijkt dan het daadwerkelijk is.

Of dat hier zo is, is natuurlijk de vraag, maar dat staat vast in de CAO. Wel heeft de vriendin van TS recht op uitbetaling van vrije dagen naar rato van de gewerkte uren. Gezien ze een loonstrook heeft is er ook urenregistratie en is dit gemakkelijk te achterhalen en te berekenen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_56306632
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:52 schreef teamlead het volgende:

[..]

wat staat er overigens op de loonstrook bij parttime-factor?
Staat er niet op...
pi_56306844
BIj een 0 uren contract kun je gewoon wegblijven, wel niet zo netjes, maar die werkgever is toch een lul, dus boeie.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_56307177
Volgens mij kan je gewoon zeggen ik werk nog een maandje en dan ben ik foetsie.. en als ze 0 uren contract heeft kan ze sowieso weg blijven
pi_56309229
Hoeveel heeft ze de afgelopen 3 maanden ongeveer gewerkt? En waren er weken bij dat ze minder werkte? Heeft de werkgever bepaalde zaken op papier gezet? Dit hoeft niet per se een contract te zijn, maar kan ook een brief zijn of een personeelsgids.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_56313566
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:44 schreef Zudsol het volgende:
Ze heeft inderdaad gewoon een (mondelinge) overeenkomst gesloten, maar zolang er niet is besproken dat ze een opzegtermijn heeft, heeft ze die simpelweg niet.

En dan nog, wat als ze niet komt? Ontslaan ze haar?
pi_56319271
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 22:02 schreef djenneke het volgende:
Hoeveel heeft ze de afgelopen 3 maanden ongeveer gewerkt? En waren er weken bij dat ze minder werkte? Heeft de werkgever bepaalde zaken op papier gezet? Dit hoeft niet per se een contract te zijn, maar kan ook een brief zijn of een personeelsgids.
er staat niks op papier....ze heeft meestal meer dan 20 uur gewerkt nooit minder.
pi_56319310
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 02:01 schreef erikkll het volgende:

[..]

Ze heeft inderdaad gewoon een (mondelinge) overeenkomst gesloten, maar zolang er niet is besproken dat ze een opzegtermijn heeft, heeft ze die simpelweg niet.

En dan nog, wat als ze niet komt? Ontslaan ze haar?
het probleem is dat ze is aangenomen bij een andere baas. Zei wil nog 2 weken doorwerken maar haar baas zegt dat ze tot 1 maart moet blijven. Echter ze heeft een 0 uren contract ( nooit getekend staat niks op papier etc etc) dus kan ze toch gaan wanneer ze wil. Is wel niet zo netjes maar toch. Er is nooit iets verteld over een opzegtermijn en daar staat ook wederom niks van op papier
pi_56319608
Dan kan die oude baas de T krijgen

Bij een nulurencontract is het zowel voor de werkgever als de werknemer mogelijk om in een bepaalde periode nul arbeidsuren overeen te komen. Daarnaast is die baas waarschijnlijk onzorgvuldig te werk gegaan, dus dan verspeelt hij zijn rechten.
pi_56322072
0 uren contract wil overigens niet zeggen dat je geen recht op werk hebt. Als jij een half jaar lang op zaterdag hebt gewerkt en je baas heeft je niet meer nodig op die dag (en zet je b.v. op vrijdag in) kan dit niet zomaar zonder overleg. Of dit ook andersom geld weet ik niet. Als je nooit een contract getekend hebt kan je zo weglopen natuurlijk.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 23:36:39 #26
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_56330864
Rare situatie.

Ze vroegen mensen voor 20 uur per week, en nu is heeft ze een nul uren contract?
In principe heeft je vriendin een contract voor onbepaalde tijd, omdat "de werkgever" niks heeft vast laten leggen.

Als ze 3 maanden achter elkaar 20 uur gewerkt zou hebben, dan heeft ze in principe een contract voor 20 uur per week.

Probleem is , als je dit gaat doorzetten, dan kan er wel eens een arbeidsconflict ontstaan.

Is het trouwens 1 van de grote jongens? van het tankstation?

edit:

van personeelsnet.nl :

Een werknemer die over een periode van drie maanden wekelijks heeft gewerkt of meer dan 20 uur per maand, kan aanspraak maken op een arbeidsovereenkomst voor het aantal uren dat hij/zij gemiddeld in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt.
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_56367549
  Licht Ontvlambaar maandag 28 januari 2008 @ 20:41:10 #28
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56370224
quote:
Op maandag 28 januari 2008 18:49 schreef Zudsol het volgende:
Verkeerde smiliecode gebruikt?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_56371340
Hmm, ik heb ook een 0-uren-contract, maar ik krijg geen vakantiegeld, jullie beweren dat ik daar wel recht op heb?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  maandag 28 januari 2008 @ 21:47:15 #30
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_56371748
quote:
Op maandag 28 januari 2008 21:29 schreef MoneyTalks het volgende:
Hmm, ik heb ook een 0-uren-contract, maar ik krijg geen vakantiegeld, jullie beweren dat ik daar wel recht op heb?
dat beweer ik in iedern geval wel ja . Gewoon 8% over je bruto jaarsalaris
  dinsdag 29 januari 2008 @ 15:57:05 #31
164241 Dorkquemada
I won't enjoy it.
pi_56388075
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 20:32 schreef Bastoenie het volgende:
Volgens mij kan je gewoon zeggen ik werk nog een maandje en dan ben ik foetsie.. en als ze 0 uren contract heeft kan ze sowieso weg blijven
Zoals ik mijn 0 uren contract mag interpreteren heb ik wel een maand opzegtermijn, maar gezien er geen verplicht aantal uren is opgenomen
"Life, loathe it or ignore it, you can't like it"
pi_56389378
quote:
Op maandag 28 januari 2008 21:29 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik heb ook een 0-urencontract en mijn vakantiedagen en vakantiegeld worden elke maand bij mijn loon uitbetaald, staat ook op mijn loonstrook.
9,73% toeslag vakantiedagen
8% vakantietoeslag

Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 30 januari 2008 @ 10:41:28 #33
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_56404560
Er is ingevolge artikel 7:610b BW een arbeidsovereenkomst ontstaan voor de gemiddelde duur van het werk over de laatste drie maanden. Er is dus ook vakantietoeslag en vakantiedagen te vorderen.
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
  woensdag 30 januari 2008 @ 10:47:46 #34
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_56404697
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:47 schreef Mute_Me het volgende:
Mijn god, kom ze uit een ei ofzo? Dit soort dingen regel je toch altijd voor je ook maar een uur gaat werken?
No offence richting TS(of misschien een heel klein beetje ) maar bij benzinestations werken meestal geen mensen met een universitaire graad.

Verder lijkt me dat er voldoende informatie is gegeven door de mensen hier
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 30 januari 2008 @ 12:56:47 #35
107521 Furia
snoopy weer
pi_56407619
Als de baas weet dat ze een 0-uren contract heeft, laat haar dan een kopietje vragen met haar handtekening erop. Zelfs zonder handtekening is er geen probleem: dan hou je je tot 1-3 gewoon aan je contracturen: 0. Ook klaar.
pi_56409777
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 10:41 schreef DiEr het volgende:
Er is ingevolge artikel 7:610b BW een arbeidsovereenkomst ontstaan voor de gemiddelde duur van het werk over de laatste drie maanden. Er is dus ook vakantietoeslag en vakantiedagen te vorderen.
Dat dacht ik ook. Daarmee heeft vriendin van TS de lusten (recht op 20 uur werk, 8% vakantietoeslag) maar ook de lasten (plicht tot 20 uur werken, opzegtermijn). Kunnen we, bij gebrek van een contract op papier, er van uitgaan dat er sprake is (geworden) van een contract voor onbepaalde tijd? Immers, nergens is een duur op papier gezet dus een contract voor bepaalde tijd lijkt me dan ook niet aan de orde.

In dat geval heeft ze een wetteijke opzegtermijn van een maand en zou de baas idd gelijk hebben. Het feit dat de baas nalatig is met uitbetaling van 8% VT etc. doet aan de aldus ontstane opzegtermijn niets af.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zaterdag 2 februari 2008 @ 14:36:29 #37
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_56479279
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 14:39 schreef r_one het volgende:

Dat dacht ik ook. Daarmee heeft vriendin van TS de lusten (recht op 20 uur werk, 8% vakantietoeslag) maar ook de lasten (plicht tot 20 uur werken, opzegtermijn). Kunnen we, bij gebrek van een contract op papier, er van uitgaan dat er sprake is (geworden) van een contract voor onbepaalde tijd? Immers, nergens is een duur op papier gezet dus een contract voor bepaalde tijd lijkt me dan ook niet aan de orde.

In dat geval heeft ze een wetteijke opzegtermijn van een maand en zou de baas idd gelijk hebben. Het feit dat de baas nalatig is met uitbetaling van 8% VT etc. doet aan de aldus ontstane opzegtermijn niets af.
Ik ben het met je eens. Wellicht kan ze met wederzijdse instemming per direct eindigen (waarvan ze schriftelijke bevestiging van wkg krijgt) en pas vervolgens haar vorderingen schriftelijk kenbaar maken.

Anders zit ze toch echt met een opzegtermijn.
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
pi_56580918
En als je dan ergens werkt en daar gewoon een "factuur" over indient. Je moet dan achteraf zelf de belasting betalen en je kunt dan geen vakantiegeld ontvangen. Beide kunnen per direct opzeggen en je bent van een hoop gezeik af (als het tenminste je 2e baantje is). Kan dit gewoon? Ik doe dit feitelijk al een aantal jaar. Of kan de werkgever hier broblemen mee krijgen? Ik draag netjes mijn belasting af bij de aangifte over dat jaar.
pi_56581180
quote:
Het krijgen van een loonstrook hoeft niet per definitie te betekenen dat je werk wit is toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')