abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56279600
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik niet dat gene doe wat er van mij word verwacht
dus er werd ontslag aangeboden (per dircect),, Echter ik heb een contract van 3 maanden men 'bij tussentijdse opzeggen geld voor beide partijen een opzgtermijn van een maand.

Ik was er uiteraard niet mee eens en ging er tegen in, want er staat geen proeftijd vermeld in de arbeidsovereenkomst
(Ik werk er net namelijk net )

Hij keek naar het contract, en constateerde dat er idd geen proeftijd in mn arbeidsovereenkomst vermeld stond,en bood hij me aan dat ik rest van deze maand nog uitbetaald krijg en daarna opzoek moest gaan naar andere werk...

Wat moet ik nu doen ? accepteren en opzoek gaan naar andere werk ?met het risico dat als ik geen werk kan vinden en geen recht heb op ww
pi_56279643
Wat voor werk doe je ? Als er voldoende werk te vinden is in jouw vakgebied zou ik het bod aannemen !
pi_56279704
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 17:52 schreef DutchieBre het volgende:
Wat voor werk doe je ? Als er voldoende werk te vinden is in jouw vakgebied zou ik het bod aannemen !
Wat een aanbod tot het eind van de maand vrij dat is nog minder dan 1 week.

Ik zou tenminste voor die maand opzeg termijn gaan in je contract, dus tenminste tot eind feb blijven.
  Licht Ontvlambaar donderdag 24 januari 2008 @ 17:56:59 #4
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56279730
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 17:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een aanbod tot het eind van de maand vrij dat is nog minder dan 1 week.

Ik zou tenminste voor die maand opzeg termijn gaan in je contract, dus tenminste tot eind feb blijven.
Ik zou ze inderdaad gewoon hier aan houden. Als jij had willen weggaan, had de werkgever precies hetzelfde gedaan...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 24 januari 2008 @ 17:58:57 #5
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_56279783
Nooit ontslag accepteren. Daarmee verspil je elk recht dat je hebt in Nederland

Laat je maar gewoon ontslaan, en neem 2 maanden salaris mee. Werk zat verder
Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
  donderdag 24 januari 2008 @ 18:11:20 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56279994
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 17:58 schreef kwib het volgende:
Nooit ontslag accepteren. Daarmee verspil je elk recht dat je hebt in Nederland

En daar gaan we weer,... klok, klepel,...

On-topic: ik zou de werkgever gewoon aan het contract houden. Had ie maar een proeftijd moeten opnemen. Hij kan nu wel alvast het ontslag aanzeggen. Wat Sjeen zegt: omgekeerd had de werkgever je er ook aan gehouden. Einde dienstbetrekking is dus 29 februari.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_56279996
Je hebt een contract voor 3 maanden zonder opzeg termijn.
Dat wil zeggen dat het bedrijf een ontslagvergunning moet aanvragen voor je bij het UWV. Dit zullen ze wel niet krijgen omdat ze je geen goede kans hebben gegeven om je te bewijzen.
Via het kanton gerecht zelfde situatie.
De werkgever kan dus niet zomaar van je af met inacht neming van de maand opzeg termijn. Ze zullen je echt via het UWV of kantongerecht moeten ontslaan.

Dus je staat helemaal in je recht als je gewoon je 3 maanden contract uitdient.

Ik weet wat je arbeidsverleden is en of je al recht hebt op een WW uitkering?
Als je geen recht hebt kun je er voor kiezen om tot en met februari uitbetaald te krijgen en thuis te gaan zitten of je contract uit te dienen. (Vraag maar aan je werkgever wat ze prettiger vinden).
  donderdag 24 januari 2008 @ 18:12:47 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56280027
Er staat dus wel een opzegtermijn in: 1 maand.
UWV of kantonrechter is dus nergens voor nodig.
pi_56280061
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 18:12 schreef ManAtWork het volgende:
Er staat dus wel een opzegtermijn in: 1 maand.
UWV of kantonrechter is dus nergens voor nodig.
De vraag is alleen of een opzegtermijn in een kortlopend contract rechtsgeldig is.
pi_56280067
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 17:52 schreef DutchieBre het volgende:
ik ben aqusiteur , en ik kom net om de hoek kijken kwa dit vakgebied. Ik ga het waarschijnelijk in een andere richting zoeke ,het gaat me wel goed af maar niet goed genoeg..

En daarnaast loopt ales momenteel ook wat minder in het bedrijf
pi_56280092
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 17:56 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik zou ze inderdaad gewoon hier aan houden. Als jij had willen weggaan, had de werkgever precies hetzelfde gedaan...
nee dan houd hij aan de opzegtermijn van 1 maand heb ik gehoord
  donderdag 24 januari 2008 @ 18:17:25 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56280102
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 18:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De vraag is alleen of een opzegtermijn in een kortlopend contract rechtsgeldig is.
Is gewoon geldig.
quote:
De opzegtermijn voor de werkgever is afhankelijk van de tijd dat de werknemer bij de werkgever werkzaam is (artikel 7:672 lid 2 Burgerlijk Wetboek). Hoe langer de werknemer in dienst is, des te langer de opzegtermijn van de werkgever wordt.

* Bij een arbeidsovereenkomst die korter dan 5 jaar geduurd heeft, is de opzegtermijn voor de werkgever 1 maand.
* Bij een arbeidsovereenkomst die 5 tot 10 jaar geduurd heeft, is de opzegtermijn voor de werkgever 2 maanden.
* Bij een arbeidsovereenkomst die 10 tot 15 jaar geduurd heeft, is de opzegtermijn voor de werkgever 3 maanden.
* Bij een arbeidsovereenkomst die 15 jaar of langer geduurd heeft, is de opzegtermijn voor de werkgever 4 maanden.
  donderdag 24 januari 2008 @ 18:17:59 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56280117
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 18:16 schreef visser28 het volgende:

[..]

nee dan houd hij aan de opzegtermijn van 1 maand heb ik gehoord
Dat bedoelt ze ook.
pi_56280160
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 17:58 schreef kwib het volgende:

Daar hebben we het ook over gehad , en dat wou hij niet..
hij zei dat ik dan nog een maand kan werken ,en dat het contract daarna ontbonden word

lastige situatie want omdat ik er tegen inging is de arbeidsverhouding verstoord..
pi_56280254
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 18:11 schreef HarryP het volgende:
Je hebt een contract voor 3 maanden zonder opzeg termijn.
Dat wil zeggen dat het bedrijf een ontslagvergunning moet aanvragen voor je bij het UWV. Dit zullen ze wel niet krijgen omdat ze je geen goede kans hebben gegeven om je te bewijzen.
Via het kanton gerecht zelfde situatie.
De werkgever kan dus niet zomaar van je af met inacht neming van de maand opzeg termijn. Ze zullen je echt via het UWV of kantongerecht moeten ontslaan.

Dus je staat helemaal in je recht als je gewoon je 3 maanden contract uitdient.

Ik weet wat je arbeidsverleden is en of je al recht hebt op een WW uitkering?
Als je geen recht hebt kun je er voor kiezen om tot en met februari uitbetaald te krijgen en thuis te gaan zitten of je contract uit te dienen. (Vraag maar aan je werkgever wat ze prettiger vinden).

Ja ik heb er gewoon recht op, ik werk nu totaal 13 maanden onafgebroken

Ik werk er trouwens sinds 15 jan dus amper 2 weken, het is nu 23 januari dus dat zou betekenen dat ik tot 23 feb uitbetaald krijg ? of tot de 29 ste ?
pi_56280392
Bij een opzegging (met 1 maand opzegtermijn) moet je altijd één volledige maand meerekenen.

Je wilt z.s.m. van je baan af met 1 maand opzegtermijn. Je zegt op op 26 januari per 29 februari.

Zeg je 3 maart op, dan is je contract afgelopen per 30 april.
Fingerspitzgefühl
pi_56280448
Er staat welliswaar in het contract dat er een opzegtermijn is van een maand, maar hierbij moet een werkgever nog steeds goede redenen hebben (net zo goed als wanneer die iemand met een vast contract wil ontslaan). Die reden zijn dan geen redenen waarvoor ontslag op staande voet van toepassing is.
Ik moet het dan ook nog maar zien dat "niet doen wat er van je verwacht wordt" reden is om je te ontslaan (dossieropbouw kan nog niet spelen, is je arbeidsduur nog te kort voor). Alleen wil jij er wel een rechtzaak van maken, het gaat immers maar om een dikke 2 maand salarissen. Daarom zal het in de praktijk vaker wel een reden van ontslag zijn.
pi_56280502
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 18:31 schreef ForumGek het volgende:
Bij een opzegging (met 1 maand opzegtermijn) moet je altijd één volledige maand meerekenen.

Je wilt z.s.m. van je baan af met 1 maand opzegtermijn. Je zegt op op 26 januari per 29 februari.

Zeg je 3 maart op, dan is je contract afgelopen per 30 april.
Ah kijk dat wist ik dus niet want hij zei zelf 23 feb dus daar zal ik het morgen wel even met hem erover hebben.
Hij probeerd me gewoon af te schepen..

Hij zei ook al dat als puntje bepaald komt dat hij in zn recht staat, want ik voldoe niet aan de eisen , en hij me daarom eigelijk al per direct kan ontslaan maargoed ik wist zelf ook al dat het niet kon

Dus als ik het zo allemaal lees heeft hij geen poot omop te staan..
pi_56280673
Volgens mij kan je iemand met een tijdelijk contract (bepaalde tijd), die niet in de proeftijd zit, helemaal niet ontslaan binnen deze periode zonder dwingende reden. (Dwingende reden is bijvoorbeeld fraude).

Als je een contract van 3 maanden hebt zullen zij toch echt 3 maanden uit moeten betalen, uiteraard kunnen ze de toegang tot het bedrijf ontzeggen, maar bij een tijdelijk contract kan de werkgever je niet zomaar ontslaan. Neem bijvoorbeeld een discount supermarktbedrijf, deze geeft iedere werknemer korte contracten van 6 maanden, met een proeftijd van 2 maanden, als deze proeftijd verlopen is zullen ze je echter niet direct ontslaan als je later toch niet bevalt, (hooguit dwingende reden), omdat ze die resterende 4 maanden gewoon uit zouden moeten betalen, daarom geven ze dit 1 week voor het afloop van je contract aan of deze verlengd wordt.

Dus het bedrijf zal je uit moeten betalen tot 15 april lijkt mij. Of je er nu wel of niet werkt.

De rechten voor de werknemer zijn bij contracten met bepaalde tijd goed beschermd, en dat is maar goed ook, anders zou een contract voor bepaalde tijd geen waarde hebben.

[ Bericht 15% gewijzigd door ozzietukker op 24-01-2008 18:50:21 ]
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  donderdag 24 januari 2008 @ 19:12:40 #20
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56281337
Zoals eerder opgemerkt: in een contract voor bepaalde tijd kan wel een opzegtermijn worden opgenomen voor tussentijdse ontbinding.
Staat er geen opzegtermijn vermeld dan moeten beide partijen het contract 'uitzitten'.
pi_56281649
Je moet gewoon voorstellen dat je per 29-02 op wilt zeggen, en dat je best wilt komen werken. Maar als hij dat liever niet heeft is het ook goed. Maar wil je tot die tijd wel betaald worden en kom jij gewoon niet op de zaak. Dan heb je het volgens de regeltjes afgehandeld en hebben beide partijen er baat aan. Kost hem in dit geval wel een maand loon, maar die is ie sowieso kwijt. Denk dat de sfeer nu toch al redelijk klote is.
Fingerspitzgefühl
pi_56281667
hoe zit het met de ontslagvergunning trouwens, dat moet hij toch aanvragen wat even duurt ?
kan ik ontslagvergoeding vragen ?
ik ga morgen met hem aan de tafel dan zeg ik iig dat ik tot 29 blijf ipv 23 (volle maand) en als hij niet akoord gaat hou ik hem aan de 3 maanden
pi_56282505
Nee, er is een opzegtermijn overeengekomen. De werkgever kan dus gewoon die opzegtermijn hanteren. Maar hij moet wel een vergunning van het CWI hebben. En dat duurt inderdaad even.
Via de ontslagprocedure bij het CWI heb je geen recht op een ontslagvergoeding. Je hoeft dus niet akkoord te gaan, en kunt gewoon wachten tot ze de procedure rond hebben. Pas na die goedkeuring gaat de opzegtermijn van de werkgever in. Je bent zeker nog 2 maanden onderdak gok ik zo.

Sinds 1 oktober 2006 hoef je overigens niet te protesteren tegen het ontslag en behoud je toch het recht op ww.

http://home.szw.nl/nAvigaTie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=2250&link_id=74540#6047700
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:30:25 #24
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56283277
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 19:26 schreef visser28 het volgende:
hoe zit het met de ontslagvergunning trouwens, dat moet hij toch aanvragen wat even duurt ?
kan ik ontslagvergoeding vragen ?
ik ga morgen met hem aan de tafel dan zeg ik iig dat ik tot 29 blijf ipv 23 (volle maand) en als hij niet akoord gaat hou ik hem aan de 3 maanden
Je kan gewoon tegen hem zeggen dat je niet akkoord gaat met je ontslag. Het is uiteindelijk zijn verantwoordelijkheid te weten dat hij je dan tot 29 februari uit moet betalen. Jij hoeft hem niet te gaan vertellen tot wanneer het duurt, enkel dat hij zich heeft te houden aan de arbeidsovereenkomst.
Staat daarin wel duidelijk vermeld dat het om een kalendermaand gaat? (Via arbeidsovereenkomst of CAO kan namelijk van die kalendermaand afgeweken worden)

Je werkgever is trouwens verplicht schriftelijk op te zeggen.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:33:56 #25
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56283389
Is het trouwens zo dat bij een bepaalde tijd contract het ontslag ook via CWI aangevraagd moet worden (als het tussentijdse beëindiging betreft)? Weet iemand dat?

Edit:

Wat ik gevonden heb mbt bepaalde tijd contracten linkje
De werkgever kan de arbeidsovereenkomst rechtsgeldig opzeggen als er geen opzeggingsverboden zijn (3.4.3.1.) en zodra hij daartoe een vergunning heeft verkregen (3.4.3.3.). Daarbij neemt hij de door hem berekende opzeggingstermijn in acht (3.4.3.2.) en houdt hij rekening met de dag waartegen hij de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mag opzeggen. Neemt een werkgever voorgaande niet in acht, dan kan de medewerker hiertegen opkomen. Dat kan hij ook als het ontslag kennelijk onredelijk is (3.4.3.4.).

Dus (als ik het goed begrijp) moet jou werkgever (als jij niet akkoord gaat met je ontslag) gewoon een ontslagvergunning aanvragen. Vanaf het moment dat hij deze krijgt heeft hij een kalendermaand opzegtermijn.
Hij zal die vergunning nooit voor 1 februari krijgen dus jij mag je contract gewoon uitzitten tot 31 maart

[ Bericht 77% gewijzigd door Lips op 24-01-2008 20:39:44 ]
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')