bronnetjequote:Duizenden 'chefs lege dozen'
AMSTERDAM - Ons land telt duizenden 'chefs lege dozen': omhooggevallen types die met een dik salaris niks zitten te doen.
'Vroeger was je gearriveerd als leidinggevende, nu ben je aangeschoten wild', schrijft het Financieele Dagblad over het fenomeen 'chef lege dozen'.
'U kent ze wel: collega's die de hele dag niets doen, maar volgens de geruchten goed betaald krijgen. Te duur om te ontslaan, of op een een zijspoor gezet om weg te pesten', aldus de krant.
Het FD laat deskundige Jent Bijlsma zeggen dat er naar schatting 'duizenden' van dit soort overbetaalde types rondhangen in bedrijven.
Volgens hem zijn ze vooral te vinden in grote bedrijven en met name bij banken en de overheid. Die mensen zitten in een gouden kooi: de opgebouwde extraatjes kunnen ze bij een nieuwe werkgever nooit meer krijgen. Gevolg: ze blijven zitten. in een baan waarvan ze ten onrechtre denken dat die van hen is. Er is maar één iemand eigenaar van de werkplek, en dat is het bedrijf zelf.
Ook Toon de Korte van Centrum Sociale Innovatie kwam 'spookambtenaren' en teveel 'hoofden bijzondere zaken' en 'chefs bietenbrug' tegen. Vroeger zaten die mensen vaak langdurig thuis, maar door strengere wetten hangen ze allemaal weer rond op kantoor.
Hoogleraar Management René Tissen zegt tegen de krant dat de luiwammes gaat verdwijnen. Managers, die overigens gemiddeld 60.000 euro per jaar verdienen, gaan steeds vaker met kortlopende contracten van drie jaar werken: één jaar inwerken, één jaar oogsten en één jaar afbouwen. Dan volgt overplaatsing en verdwijnen de 'parkeerbanen'.
Kijk naar de meest ergerniswekkende chef: David Brent van The Office..
Verwacht de onderzoeker nu echt dat die manager zelf ontslag gaat nemenquote:Gevolg: ze blijven zitten. in een baan waarvan ze ten onrechtre denken dat die van hen is. Er is maar één iemand eigenaar van de werkplek, en dat is het bedrijf zelf.
Ik wel in elk geval, speur de kranten al jaren af naar "chef bietenbrug" of "chef lege dozen".quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wees nou eerlijk, iedereen wil toch een belangrijke goed betaalde functie zonder werk en verantwoordelijkheid?
Mij persoonlijk zou dat wel gaan vervelen eigenlijk.quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wees nou eerlijk, iedereen wil toch een belangrijke goed betaalde functie zonder werk en verantwoordelijkheid?
Je kan onder je "werk" gewoon lekker fokken en een cursus bloemschikken volgen..quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:34 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Mij persoonlijk zou dat wel gaan vervelen eigenlijk.
quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:50 schreef DennisMoore het volgende:
Mja, niks leuk.
Straks gaat men uit verveling nog in anti-rook topics zitten posten ofzo....
de mensen die zo hard schreeuwen dat de ontslagbescherming er door moet komen, zijn dezelfde mensen die al die gepromoveerde chefjes hebben gecreeerd.quote:Op donderdag 24 januari 2008 15:51 schreef Boze_Appel het volgende:
Tsja, als men stug vasthoudt aan allerlei ontslagbeschermingen zullen chefs lege dozen altijd blijven bestaan. Bij bedrijven zie ik verder geen probleem, van mijn part bestaat een bedrijf uit alleen maar chefs lege dozen in een lege dozenfabriek. Het wordt pas een probleem als zoiemand voor de overheid van belastinggeld een beetje geen ruk zit uit te voeren.
Terwijl degene om wie het gaat vatsige VVD'ers zijn die 60k per jaar opstrijken met niets doen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 15:59 schreef DS4 het volgende:
Gelukkig blokkeren de bonden, de PvdA, de SP, enz. vernieuwing van het ontslagrecht, zodat deze mensen beschermd blijven...
Met hard werken kom je er juist wel, je moet natuurlijk wel eerst opvallen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:40 schreef longinus het volgende:
Met hard werken kom je er niet, met niks doen blijkbaar wel, in ieder geval qua salaris
Precies!quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:30 schreef ijsbrekertje het volgende:
Maar toch. Het zou zoveel prettiger zijn voor zowel werkgever als werknemer als het maatschappelijk geaccepteerd zou zijn om een stapje terug te doen in de hierarchie. Als werknemer lijkt het me namelijk ook vreselijk om eigenlijk niet aan de verwachtingen te kunnen voldoen.
Die zitten zoals bekend ook vooral bij de overheid...quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:30 schreef DroogDok het volgende:
Terwijl degene om wie het gaat vatsige VVD'ers zijn die 60k per jaar opstrijken met niets doen.
Hoezo is dit niet leuk dan? Lijkt me heerlijk om chef lege doos te zijn. Lekker niks doen en toch flink opstrijken. Ik vermaak me wel hoor.quote:Op donderdag 24 januari 2008 13:54 schreef Aoristus het volgende:
Het wordt tijd dat deze mensen eens aan het werk gezet worden, misschien wordt werken dan ook weer leuk en niet alleen belonend.
Dapnhe Bunskoek is geen chef maar wel een lege doos.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 19:27 schreef Marble het volgende:
[..]
Hoezo is dit niet leuk dan? Lijkt me heerlijk om chef lege doos te zijn. Lekker niks doen en toch flink opstrijken. Ik vermaak me wel hoor.
Die jaarlijks ook vele tonnen opstrijkt, dus dan past ze perfect in dit topiquequote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:22 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dapnhe Bunskoek is geen chef maar wel een lege doos.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |