abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 januari 2008 @ 13:54:01 #1
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56274609
quote:
Duizenden 'chefs lege dozen'
AMSTERDAM - Ons land telt duizenden 'chefs lege dozen': omhooggevallen types die met een dik salaris niks zitten te doen.

'Vroeger was je gearriveerd als leidinggevende, nu ben je aangeschoten wild', schrijft het Financieele Dagblad over het fenomeen 'chef lege dozen'.

'U kent ze wel: collega's die de hele dag niets doen, maar volgens de geruchten goed betaald krijgen. Te duur om te ontslaan, of op een een zijspoor gezet om weg te pesten', aldus de krant.

Het FD laat deskundige Jent Bijlsma zeggen dat er naar schatting 'duizenden' van dit soort overbetaalde types rondhangen in bedrijven.

Volgens hem zijn ze vooral te vinden in grote bedrijven en met name bij banken en de overheid. Die mensen zitten in een gouden kooi: de opgebouwde extraatjes kunnen ze bij een nieuwe werkgever nooit meer krijgen. Gevolg: ze blijven zitten. in een baan waarvan ze ten onrechtre denken dat die van hen is. Er is maar één iemand eigenaar van de werkplek, en dat is het bedrijf zelf.

Ook Toon de Korte van Centrum Sociale Innovatie kwam 'spookambtenaren' en teveel 'hoofden bijzondere zaken' en 'chefs bietenbrug' tegen. Vroeger zaten die mensen vaak langdurig thuis, maar door strengere wetten hangen ze allemaal weer rond op kantoor.

Hoogleraar Management René Tissen zegt tegen de krant dat de luiwammes gaat verdwijnen. Managers, die overigens gemiddeld 60.000 euro per jaar verdienen, gaan steeds vaker met kortlopende contracten van drie jaar werken: één jaar inwerken, één jaar oogsten en één jaar afbouwen. Dan volgt overplaatsing en verdwijnen de 'parkeerbanen'.

Kijk naar de meest ergerniswekkende chef: David Brent van The Office..
bronnetje
Nederland ego-land.

Vreemd dat die conclusie nu pas komt. Eind jaren 90 had je niet anders dan die gejaagde ict-types die koste wat het kost carriere moesten maken. Nu zitten die lui vast met hypotheek en kinderen en proberen ze krampachtig dat baantje vast te houden.
Het wordt tijd dat deze mensen eens aan het werk gezet worden, misschien wordt werken dan ook weer leuk en niet alleen belonend.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_56274656
http://nl.wikipedia.org/wiki/Peterprincipe

In een hiërarchie stijgt elke werknemer tot zijn niveau van incompetentie.
pi_56274824
quote:
Gevolg: ze blijven zitten. in een baan waarvan ze ten onrechtre denken dat die van hen is. Er is maar één iemand eigenaar van de werkplek, en dat is het bedrijf zelf.
Verwacht de onderzoeker nu echt dat die manager zelf ontslag gaat nemen

Verder een prima artikel hoor maar als het al te duur is voor die bedrijven om dat soort mensen te ontslaan gaan ze ook echt niet uit eigen wil weg.

Dat het in het bedrijfsleven vaak bij banken voorkomt verbaast me ook niet, redelijk salaris wordt bij banken namelijk een zeer goed salaris door alle extraatjes zoals flinke korting op hypotheek en verzekeringen. Ook worden dit soort functie's door banken bewust gecreerd, manager functioneert niet goed of is riskant op een bepaalde afdeling maar te duur om te ontslaan. Was bij mijn vorige werkgever (fin. dienstverlener in R'dam) niet anders en daar had je dan ook verschillende managment lagen die niks anders deden dan een paar handtekeningen per dag zetten en af en toe een vergadering over niks.
  donderdag 24 januari 2008 @ 14:17:53 #4
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_56275212
Wees nou eerlijk, iedereen wil toch een belangrijke goed betaalde functie zonder werk en verantwoordelijkheid?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_56275286
Zoals Wiegel ooit tegen Pechtold zei over koninklijksrelaties en antillen: Minister van lege dozen
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
pi_56275513
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 14:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wees nou eerlijk, iedereen wil toch een belangrijke goed betaalde functie zonder werk en verantwoordelijkheid?
Ik wel in elk geval, speur de kranten al jaren af naar "chef bietenbrug" of "chef lege dozen".
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_56275614
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 14:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Mij persoonlijk zou dat wel gaan vervelen eigenlijk.
  donderdag 24 januari 2008 @ 14:45:25 #8
pi_56275834
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 14:34 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Mij persoonlijk zou dat wel gaan vervelen eigenlijk.
Je kan onder je "werk" gewoon lekker fokken en een cursus bloemschikken volgen..
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_56275977
Mja, niks leuk.
Straks gaat men uit verveling nog in anti-rook topics zitten posten ofzo... .
  donderdag 24 januari 2008 @ 15:08:40 #10
pi_56276315
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 14:50 schreef DennisMoore het volgende:
Mja, niks leuk.
Straks gaat men uit verveling nog in anti-rook topics zitten posten ofzo... .
Nog een reden voor zo'n baan..
pi_56277117
Goed topic. Het mag weleens gezegd worden. Het is eem groot probleem. Geeft aan hoe groot het poppenkastgehalte.
  † In Memoriam † donderdag 24 januari 2008 @ 15:51:08 #12
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_56277234
Tsja, als men stug vasthoudt aan allerlei ontslagbeschermingen zullen chefs lege dozen altijd blijven bestaan. Bij bedrijven zie ik verder geen probleem, van mijn part bestaat een bedrijf uit alleen maar chefs lege dozen in een lege dozenfabriek. Het wordt pas een probleem als zoiemand voor de overheid van belastinggeld een beetje geen ruk zit uit te voeren.
Carpe Libertatem
pi_56277384
Gelukkig blokkeren de bonden, de PvdA, de SP, enz. vernieuwing van het ontslagrecht, zodat deze mensen beschermd blijven...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 24 januari 2008 @ 16:30:11 #14
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56277951
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 15:51 schreef Boze_Appel het volgende:
Tsja, als men stug vasthoudt aan allerlei ontslagbeschermingen zullen chefs lege dozen altijd blijven bestaan. Bij bedrijven zie ik verder geen probleem, van mijn part bestaat een bedrijf uit alleen maar chefs lege dozen in een lege dozenfabriek. Het wordt pas een probleem als zoiemand voor de overheid van belastinggeld een beetje geen ruk zit uit te voeren.
de mensen die zo hard schreeuwen dat de ontslagbescherming er door moet komen, zijn dezelfde mensen die al die gepromoveerde chefjes hebben gecreeerd.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_56277957
Het is jammer dat je eigenlijk niet zonder gezichtsverlies een stapje terug kunt doen. En natuurlijk zullen werknemers ook niet zo'n behoefte hebben aan de salarisverlaging die daarmee gepaard gaat.

Maar toch. Het zou zoveel prettiger zijn voor zowel werkgever als werknemer als het maatschappelijk geaccepteerd zou zijn om een stapje terug te doen in de hierarchie. Als werknemer lijkt het me namelijk ook vreselijk om eigenlijk niet aan de verwachtingen te kunnen voldoen.
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
pi_56277965
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 15:59 schreef DS4 het volgende:
Gelukkig blokkeren de bonden, de PvdA, de SP, enz. vernieuwing van het ontslagrecht, zodat deze mensen beschermd blijven...
Terwijl degene om wie het gaat vatsige VVD'ers zijn die 60k per jaar opstrijken met niets doen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_56278172
Met hard werken kom je er niet, met niks doen blijkbaar wel, in ieder geval qua salaris
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_56278336
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 16:40 schreef longinus het volgende:
Met hard werken kom je er niet, met niks doen blijkbaar wel, in ieder geval qua salaris
Met hard werken kom je er juist wel, je moet natuurlijk wel eerst opvallen.

Op een gegeven moment komen ze er achter dat je eigenlijk niks kunt of niet geschikt bent voor een bepaalde functie maar ben je te duur om ontslagen te worden en dan wordt je weg gepromoveerd.
pi_56278720
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 16:30 schreef ijsbrekertje het volgende:

Maar toch. Het zou zoveel prettiger zijn voor zowel werkgever als werknemer als het maatschappelijk geaccepteerd zou zijn om een stapje terug te doen in de hierarchie. Als werknemer lijkt het me namelijk ook vreselijk om eigenlijk niet aan de verwachtingen te kunnen voldoen.
Precies!
pi_56278744
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 16:30 schreef DroogDok het volgende:

Terwijl degene om wie het gaat vatsige VVD'ers zijn die 60k per jaar opstrijken met niets doen.
Die zitten zoals bekend ook vooral bij de overheid...
pi_56282342
Hét bewijs dat het ontslagrecht versoepeld moet worden.

In het bedrijf waar ik werk kan ik er ook wel wat aanwijzen, zowel hoog als laag op de ladder. Mensen die hun functie en salaris niet waard zijn, maar wettelijk beschermd zijn en dus kunnen blijven zitten (met de nadruk op zitten) waar ze zitten.
Ondertussen is de rekening voor de presterende werknemer en de manager. Beiden zijn de lul: Je winst daalt of je kansen stagneren omdat luiaards de dure posten bezet houden.

Ik werd trouwens in de sector logistiek dus het is niet alleen een ambtenarenkwaal.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 19:27:03 #22
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_56305751
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 13:54 schreef Aoristus het volgende:
Het wordt tijd dat deze mensen eens aan het werk gezet worden, misschien wordt werken dan ook weer leuk en niet alleen belonend.
Hoezo is dit niet leuk dan? Lijkt me heerlijk om chef lege doos te zijn. Lekker niks doen en toch flink opstrijken. Ik vermaak me wel hoor.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_56306968
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:27 schreef Marble het volgende:

[..]

Hoezo is dit niet leuk dan? Lijkt me heerlijk om chef lege doos te zijn. Lekker niks doen en toch flink opstrijken. Ik vermaak me wel hoor.
Dapnhe Bunskoek is geen chef maar wel een lege doos.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 20:23:49 #24
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_56307005
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 20:22 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Dapnhe Bunskoek is geen chef maar wel een lege doos.
Die jaarlijks ook vele tonnen opstrijkt, dus dan past ze perfect in dit topique .
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_56317913
Ik vraag me af hoe het duurder kan zijn om iemand te ontslaan dan om iemand zinloos 10 jaar uit te betalen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')