abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56272420
Ok, even mensen gezocht die willen meedenken.

Om ze op mijn werk uit de brand te helpen werk ik morgennacht 1 nachtdienst van 23.00-8.00
Maar hoe ga ik dat doen met kolven ook ivm het slapen zaterdag overdag.

Pepijn slaapt 's nachts een uurtje of 7 aan een stuk door, vaak van 0.00-7.00 of 23.00-6.00 ofzoiets, afgelopen nacht was het zelfs 0.00-8.00.

Zaterdag hoop ik van 9-14 te kunnen slapen, daarna andere afspraak. (in hengelo, dus dat is heen en terug in de auto hopelijk ook nog wat uurtjes slaap)

hoe ga ik dat doen met kolven??
pi_56273250
Ik ben 11dagen geleden voor het eerst weer ongesteld geworden, en gisteren was er een ongelukje met het condoom, vandaar dat ik de vraag even stel.
Een MAP gaan halen schijnt geen goed idee voor de productie, gezien de hoeveelheid hormonen die erin zitten, dus ik ben even in dubio over wat ik dan wel best kan doen...

p_iglet, ik weet niet hoe je doorgaans kolft/voedt, maar ik veronderstel dat je probleem zaterdag overdag ligt? Een keer kolven overslaan, is dat geen optie?
pi_56273565
Iksje, ik merkte helemaal niets van de MAP, maar Ronja was al een heeeeel stuk ouder dan jouw meisje en een dipje in de productie als je nog fulltime voedt is natuurlijk verre van ideaal.
Ik denk dat als je perse niet zwanger wil worden nu dat de MAP de enige optie is. De kans dat je zwanger bent is heel klein, maar hij is er wel. Zwangerschap zal waarschijnlijk meer invloed op je productie hebben dan de MAP.
Hoe dan ook sterkte want ik weet hoe verwarrend en moeilijk het kan zijn.

P_iglet, ik kan er helemaal niets zinnigs over zeggen want ik heb totaal geen ervaring met het plannen van kolftijden. Succes!

[ Bericht 0% gewijzigd door owlet op 24-01-2008 13:16:00 ]
  donderdag 24 januari 2008 @ 13:11:39 #29
108648 cattie
lieve moeder
pi_56273639
Iksje, sterkte, ik zou denk ik in jou situatie wel voor de MAP gaan.

P_iglet, het lijkt mij het handigst als je zoveel mogelijk de normale voedings/kolftijden aanhoudt, en dan misschien 's nachts 1x meer (want dan werk je toch) en overdag 1x minder als je slaapt. En het gewoon goed in de gaten houden of je niet "overloopt". Een keer minder kolven als je al zo lang bv geeft als jij heeft volgens mij niet echt effect. Toen Ive 7 maanden was moest ik naar een 2 daagse cursus en moest ik ook schuiven met kolven en dat ging eigenlijk prima. Succes!
pi_56273842
ik kan normaal best een beetje schuiven met kolftijden... alles tussen de 2,5 en 5 uur is eigenlijk prima.
zit ook met name te twijfelen over 's nachts kolven, maar denk dat ik dat toch maar ga doen.
En dan hopen dat Pepijn wil drinken voordat ik ga slapen en dan even kijken of ik pepijn naar me toe laat brengen als hij honger heeft of niet. Denk het wel, onze koelkast staat bij ons op de slaapkamer, dus van flesje pakken/maken wordt ik net zo goed wakker. En vrees dat ik overdag 1x voeden overslaan echt niet ga redden, overdag meer als 5 uur tussen 2 kolf/voed momenten betekend hier watermeloenen en harde plekken.

iksje suc6... zeker in je eerste cyclus is de kans enorm klein. dus aan jou de keuze of je het risico wilt nemen.
  donderdag 24 januari 2008 @ 15:05:28 #31
35189 Troel
scherp en bot
pi_56276249
Hoe doen jullie dat met kolven? Ik neem eigenlijk aan dat jullie niet meermalen daags kolven (of wel?) maar hoe ruimen jullie hem op? Hier wordt hij telkens met heet water afgespoeld en dan in de koelkast bewaard en elke avond in de magnetronsterilisator, maar ik vraag me af of dit inderdaad echt nodig is.

Ik gebruik de kolf natuurlijk wel meer dan 5 keer op een dag
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56276333
Troel. Ik kolf, als ik kolf, 1 keer perdag.
Ik kolf direct in de via bekers. Doe er een deksel op en zet ze in de koelkast.
De kolf zelf maak ik schoon met warm water en meestal ook in de magnetronsterilisator.
Soms, als ik weinig gelolfd heb dan vul ik dat wat ik heb aan met de nieuwe melk (eenmaal op tem) en dan gaat de viabeker, met datum in de vriezer.
pi_56276371
Piglet, ik denk dat je toch even je slaap moet onderbreken. Ik zou het anders ook niet weten.
pi_56277252
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 15:05 schreef Troel het volgende:
Hoe doen jullie dat met kolven? Ik neem eigenlijk aan dat jullie niet meermalen daags kolven (of wel?) maar hoe ruimen jullie hem op? Hier wordt hij telkens met heet water afgespoeld en dan in de koelkast bewaard en elke avond in de magnetronsterilisator, maar ik vraag me af of dit inderdaad echt nodig is.

Ik gebruik de kolf natuurlijk wel meer dan 5 keer op een dag
Troel, altijd je kolf eerst omspoelen met KOUD! water, anders stollen de eiwitten uit de melk en die krijg je dan nauwelijks meer van je kolf onderdelen af. Daarna evt nog met heet water. En inderdaad 1x per dag steriliseren.

Nu ruben nog zo klein is zou ik dat zo nauwkeurig blijven doen. Liever te vaak dan te weinig. Zeker als je ook melk invriest of een paar dagen in de koelkast bewaard is dat dagelijks steriliseren wel aan te raden.

Ik kolf altijd 1x per dag (na de ochtendvoeding), en vaak meer (max 5x). Kolf wordt zowieso minimaal 1x per dag gesteriliseerd, soms 2x als ik de onderdelen niet heel hygienisch vervoerd heb.
Kolfonderdelen bewaren in de koelkast heb ik nooit gedaan. Ook niet realistisch aangezien ik kolf als ik weg moet. Kolfonderdelen zaten in het begin gewikkeld in een hydrofielluier in mijn kolftas. Nu niet meer aangezier er dan niet voor een dag eten in mijn tas past.
Als ik de kolfonderdelen los erin stop, dan heb ik daarnaast ook nog ruimte genoeg om mijn lunch en overig eten mee te krijgen. voor gebruik spoel ik ze dan met heet water om, om eventueel stof/vuil van mijn tas weer weg te spoelen. Maar Pepijn en Maud zijn dan ook al behoorlijk ouder dan Ruben.
  donderdag 24 januari 2008 @ 15:58:10 #35
35189 Troel
scherp en bot
pi_56277362
Ik begin meestal met koud water, aangezien het wel even duurt voordat het warm is, maar het is inderdaad iets om goed in mijn achterhoofd te houden

Mijn idee was om gewoon een stevige plastic bak in de keuken te zetten met daarin alle onderdelen van de kolf, nu zitten ze dus in een luier in een plastic bak in de koelkast en dat neemt behoorlijk veel ruimte in. Dat is dus eigenlijk ook het punt waar ik mee zit, maar ik begrijp dat die koelkast dus niet eens zozeer nodig is
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56277468
afgesloten bak met daarin (evt in een luier) de onderdelen lijkt me prima

Ik zie het nut van de koelkast ook niet zo, maar wie weet weet iemand anders dat?? Nebelung???
  donderdag 24 januari 2008 @ 16:54:02 #37
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56278500
Koelkast gaat volgens mij om de bacteriegroei die niet zo snel gaat door de lagere temperatuur.

Mijn eerste kraamverzorgster zette ook alles in de koelkast na het steriliseren en op het kdv worden ook alle flessen in de koelkast bewaard
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_56278618
afgesloten bak.. zou dat ook een afgesloten (pedaalemmer)zak kunnen zijn?

hier nog steeds onzekerheid trouwens over wel of niet genoeg... het moet haast wel genoeg zijn, zeker nu meneer 2 kanten krijgt.. maar zonet was hij weer volop aan het huilen net na het afkoppelen, en ik word daar zó onzeker van. ga nog net niet met m mee huilen
hij komt trouwens niet vaker of minder vaak...
pi_56278804
Waarom koppel je hem dan af Lotje? Zolang mevrouw hier niet slaapt of gaat sabbelen wacht ik tot ze loslaat want dan weet ik zeker dat ze (óf) genoeg heeft (óf iets dwars heeft zitten zoals een boer).
pi_56279156
omdat meneer dus absoluut ligt te sabbelen... dan maak ik m los.. wil ie terug.. prima gaat ie nogmaals, en daarna (eerst drinkt ie dan weer even) sabbelt ie weer.. koppel ik m na de nodige aansporingen weer af, en dan op naar borst nr 2... tussendoor doen we n boertje, of een poging daartoe. en bij borst 2 begint hij gretig te drinken tot na n minuutje of 10.. en dan ist weer sabbelen geblazen...

wat hij tegenwoordig ook wel doet is juist heel onrustig worden, trappen geluidjes maken met zn hoofd bewegen (kan best pijnlijk zijn, want hij zit dan nog behoorlijk aan me vast). en dan krijg ik echt t idee dat die kant leeg is. als ik m dan loskoppel en knijp net achter mn tepel komt er niks uit, eerder was dat dus wel het geval.
dan gaat meneer dus wel over naar de andere kant, en daar drinkt hij weer gretig verder.

uit zichzelf loslaten heeft hij al in geen 2 of 3 weken meer gedaan.
pi_56279628
ik herken je verhaal wel lotje... ikgeef dan ook meestal de andere borst... maar ik denk wel dat Eva voldoende binnen krijgt.
pi_56285702
In de OP staat een link naar je kolf schoonhouden. Van die koelkast weet ik niet, ik heb er ook wel eens over gehoord, maar ik zou dat nou juist zelf weer niet doen, geloof ik. Maar dat kan ik niet onderbouwen of zo

Lotje, je kent de dingen waaraan je kan zien of hij genoeg krijgt?

- In de eerste weken drinkt hij minsten 7 a 8 keer per etmaal. Je ziet (en/of hoort) hem ritmisch drinken en klokken.
- hij komt tussen de 100 en 200 gram per week aan.
- hij heeft 4 wegwerp plasluiers per etmaal (6 als je katoenen luiers gebruikt). Ook heeft hij de eerste weken een paar keer ontlasting per dag (tot een week of 4 in elk geval.)
- hij is alert en tevreden.

Is dit het geval, dan krijgt hij genoeg binnen.

Je zou best eens een contactpersoon van de VBN in je regio kunnen bellen om de boel eens even live door te spreken. Kan je even je verhaal doen en iemand denkt met je mee
Variety is the spice of life
pi_56285982
Ik heb ooit geleerd dat het in de koelkast moet omdat eventuele bacteriën dan minder kans hebben om zich te vermenigvuldigen. Zelf heb ik het echter nooit aangeraden omdat ik juist een koelkast een bron van bacteriën vindt.
pi_56286286
Ja, dat gevoel heb ik dus ook.
Variety is the spice of life
  donderdag 24 januari 2008 @ 22:36:30 #45
35189 Troel
scherp en bot
pi_56287213
Het heeft inderdaad zijn voors en zijn tegens

Vandaag Ruben tot twee keer toe aan de borst gehad. Beide keren wilde hij links wel pakken en heeft hij ook daadwerkelijk even gedronken (een keer 2 minuten, een keer vijf minuten), maar rechts blijft gewoon een drama. Hoe stom het ook klinkt, ik hoop dat hij het wel een keer leert, want ik zie het niet zitten om maandenlang de hele dag door te kolven
Maandag komt er iemand van het CB, dus ik ga het dan nog een keer in de groep gooien, wellicht kan Ruben op cursus
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 24 januari 2008 @ 22:42:50 #46
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56287448
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 21:58 schreef owlet het volgende:
Ik heb ooit geleerd dat het in de koelkast moet omdat eventuele bacteriën dan minder kans hebben om zich te vermenigvuldigen. Zelf heb ik het echter nooit aangeraden omdat ik juist een koelkast een bron van bacteriën vindt.
afgesloten bak in de koelkast lijkt dan wel een goede oplossing
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  donderdag 24 januari 2008 @ 22:49:19 #47
35189 Troel
scherp en bot
pi_56287667
Oja, ik was vandaag voor de derde keer flink aan het lekken terwijl Ruben aan de fles was en ik kolf nu per keer zo'n 150 cc
Vanochtend was het zelfs 250 cc, maar dat was dan ook van een hele nacht (heb om half vijf maar enkel een schoon shirt aan gedaan, had geen zin om te kolven
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56291666
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 21:50 schreef nebelung het volgende:

Lotje, je kent de dingen waaraan je kan zien of hij genoeg krijgt?

- In de eerste weken drinkt hij minsten 7 a 8 keer per etmaal. Je ziet (en/of hoort) hem ritmisch drinken en klokken.
- hij komt tussen de 100 en 200 gram per week aan.
- hij heeft 4 wegwerp plasluiers per etmaal (6 als je katoenen luiers gebruikt). Ook heeft hij de eerste weken een paar keer ontlasting per dag (tot een week of 4 in elk geval.)
- hij is alert en tevreden.

Is dit het geval, dan krijgt hij genoeg binnen.

Je zou best eens een contactpersoon van de VBN in je regio kunnen bellen om de boel eens even live door te spreken. Kan je even je verhaal doen en iemand denkt met je mee
hij begon met 6 keer per dag, is nu naar 5 keer terug. CB-mevrouw vond dat alleen maar super goed.
ik let idd ook op of hij echt drinkt, slikt, en dat doet hij (vooral in t begin)
de luiers zijn goed vol,het aankomen was ook nooit een probleem en alert en tevreden is hij absoluut..
hij lacht volop, en doet sinds n paar dagen het tong-uitsteek-spelletje met papa, echt super schattig

ik zal me vast zorgen maken om niks, hij heeft bijvoorbeeld altijd al heel veel zuigbehoefte. hij geeft nu ik hem 2 borsten geef ook meer terug.

bedacht me vandaag dat het trouwens begonnen is sinds CB-mevrouw me zei dat hij 'echt geen half uur hoeft te drinken hoor, in de eerste 10-15 minuten krijgt hij genoeg binnen'. (ik kreeg last van mn tepels omdat hij idd maar bleef doorsabbelen) nu denk ik dat hij de tijd vooral niet lang genoeg vindt die hij dicht bij mama is.
volgende week ben ik weer op t CB en dan zal ik er ook zeker nog eens naar vragen.
hij is niet huilerig of iets dus de enige die last ervan heeft ben ik .
als hij idd zelf of vaker zou komen, of meer zou huilen of iets dan had ik al wel gebeld idd.

maar ik ben wel weer blij met jouw reactie, zeker met die punten die je noemt. alleen de eerste komt niet overeen, maar omdat het een flinke knul is verwacht ik niet dat daar een probleem in zit.
pi_56292227
Lotje, Anna had ook altijd een enorme zuigbehoefte. Regelmatig 6 borsten of meer. Nu nog steeds trouwens. Zo te lezen doet hij het goed. Ik zou niet te veel op een CB mevrouw af gaan, ik heb daar zelf niet de meest nuttige adviezen gekregen ("na 5 minuten wisselen" "nee hoor, is geen spruw, is melk") op bv gebied. Misschien hebben ze wel een lactatiekundige die je kunt bellen. Of anders een vrijwilligster. Het kan goed zijn dat hij gewoon maar bij je wil zijn en aan de borst liggen is natuurlijk wel het ultieme bij mama zijn.

Kolven klinkt goed Troel! Ik steriliseerde 1 keer per dag, ook als ik de kolf vaker gebruikte. Ik bewaarde alles in een plastic bak in de kast. De bak kon inderdaad afgesloten worden.
In welke houding voed je nu? Misschien dat hij niet lekker ligt op rechts? Of dat je hem net iets anders vast hebt?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_56293995
Ik heb net een lang gesprek achter de rug met een dame van LLL, ivm gebruik van de MAP en eventuele invloeden op de baby/productie. Uiteindelijk is er ook gesproken over motilium/domperidom om eventuele productiedip weer op te krikken (als het echt zo dramatisch zou zijn, want op dit punt schijnt de productie eerder lokaal gestuurd te zijn, en daardoor minder vatbaar voor ups/downs door medicatiegebruik), over flesweigeren etc.

Ze heeft een aantal zaken opgezocht (oa in een naslagwerk over borstvoeding en moedermelk van thomas hale/heale?) en normaal gezien zou er enkel een risico op een dip zijn. Voor Liande is het niet schadelijk.

Aangezien zwanger zijn echt niet uitkomt (eenkamerappartementje, slechte werksituatie, mentaal niet helemaal klaar) ga ik toch om de MAP vanmiddag. Zaterdag, zondag en maandag ben ik thuis en kan ik zo vaak aanleggen als ik wil…

En toch voel ik me er wat naar bij…
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')