abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 22 januari 2008 @ 15:31:30 #51
39237 crew  H_T
2733
pi_56226323
Naast aandelen kan je ook nog handelen in opties, futures en obligaties. Uitleg volgt (correct me if I'm wrong)

Obligaties zijn stukjes lening. Je kunt obligaties kopen van bedrijven maar ook van overheden. Een obligatie koop je voor een bepaald bedrag (bijvoorbeeld 100 euro) en het bedrijf belooft over 5 jaar die 100 euro terug te geven plus de rente, bijvoorbeeld 5% per jaar. Als de rente op zo'n obligatie hoger is dan de rente die banken geven kan je soms meer geld ervoor krijgen dan als je gewoon de obligatie uitzit. Is de rente van banken hoger dan krijg je er minder voor (en kan je ze beter houden).

Opties heb je als callopties en putopties. Putopties geven je het recht om een aandeel tegen een bepaalde prijs te verkopen, ongeacht de koers van het aandeel. Callopties geven je het recht om een aandeel tegen een bepaalde prijs te kopen, ongeacht de koers. Denk je dat een aandeel over 3 maanden een stuk minder waard is dan koop je een lading putopties. Blijkt 3 maanden later dat je gelijk hebt en de prijs die je via de optie kan krijgen een stuk hoger ligt dan de koers op de beurs dan koop je een lading aandelen op de beurs en verpatst die via de opties voor meer geld. Zijn de aandelen op de beurs duurder dan de prijs op je putoptie dan heb je pech. Callopties werken andersom: duurder op de beurs dan via je optie > koop aandelen voor lagere prijs en verpats met winst.

Met futures kan je handelen in grondstoffen die je in de toekomst geleverd krijgt. Je koopt dan alvast bijvoorbeeld koffie die nog niet geproduceerd is. Daalt het koffieaanbod dan kan je je futures voor meer geld verkopen. Koffieoverschot -> pech gehad, je krijgt minder.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator dinsdag 22 januari 2008 @ 15:34:18 #52
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_56226408
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 13:39 schreef Soempie het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben nu bij seizoen 3, ben echt zwaar verslaafd

Hoi trouwens Ik ben ook weer wakker Werd vannacht opeens heel beroerd, kotsmisselijk en last van maagzuur. Nu geen last meer van gelukkig Durf nu alleen niet te eten
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  dinsdag 22 januari 2008 @ 15:34:40 #53
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_56226421
Zo, op het matje geweest en mijn relaas van vanmorgen herhaald.
Ze gaven aan dat een week inderdaad wel wat krap was voor al het testwerk en stelden nu 2 weken voor.
Wederom ik:

Wordt morgen vervolgd, moet zo rennen (o nee, dat gaat niet...) voor mijn afspraak bij de fysio om 16.00 uur...
pi_56226440
Tim! ssssssssssssttt
Dat had ik allemaal op mijn tentamen donderdag, en die ging nķet goed
Shoulder pads may come and go, but a BFF is forever O+
pi_56226494
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:34 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik ben nu bij seizoen 3, ben echt zwaar verslaafd
Ik zag seizoen 3 net liggen in de winkel. ! Wel duur, even wachten tot de 24e
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  Moderator dinsdag 22 januari 2008 @ 15:38:13 #56
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_56226519
Nee laten we het hebben over wetenschapsfilosofie en statistiek want daar heb ik maandag tentamen over Iemand die me de verhandelingen van Popper uit wil leggen?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator dinsdag 22 januari 2008 @ 15:38:40 #57
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_56226534
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:37 schreef Soempie het volgende:

[..]

Ik zag seizoen 3 net liggen in de winkel. ! Wel duur, even wachten tot de 24e
Mijn beste vriendin heeft ze allemaal op dvd dus ik leen ze van haar
  Redactie Frontpage dinsdag 22 januari 2008 @ 15:40:43 #58
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_56226593
popper popt op 3 verschllende manier. daar heeft hij 6 verschillende verhandelingen over geschreven, namelijk: Pop, poppig, popste, popje, poppopste en toppop

It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_56226620
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:38 schreef MaJo het volgende:
Nee laten we het hebben over wetenschapsfilosofie en statistiek want daar heb ik maandag tentamen over Iemand die me de verhandelingen van Popper uit wil leggen?
jahoor!

momentje
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_56226648
Popper
pi_56226698
Popper zegt dat je theorieen moet falsificeren. Dus dat je geen bewijzen moet zoeken, maar juist moet proberen je theorie onderuit te halen. Dat onderscheidt echte wetenschap van pseudo-wetenschap.
pi_56226734
En dat noem je het demarcatiecriterium.
  Moderator dinsdag 22 januari 2008 @ 15:47:08 #63
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_56226765
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:44 schreef Soempie het volgende:
Popper zegt dat je theorieen moet falsificeren. Dus dat je geen bewijzen moet zoeken, maar juist moet proberen je theorie onderuit te halen. Dat onderscheidt echte wetenschap van pseudo-wetenschap.
Popper is echt tof inderdaad En zijn belangrijkste punt is inderdaad falsificatie, eigenlijk weet ik Popper wel Maar de anderen n iet Feyerabend en Kuhn enzo. Als je daar nog iets leuks over weet
  Redactie Frontpage dinsdag 22 januari 2008 @ 15:48:22 #64
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_56226807
ik vind mijn uitleg info leuker
With four other people
And aliens
  Moderator dinsdag 22 januari 2008 @ 15:48:53 #65
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_56226823
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:45 schreef Soempie het volgende:
En dat noem je het demarcatiecriterium.
Dat wist ik dan niet Heb je ook boeken over deze wetenschapsfilosofen? Ik moet er artikelen over lezen, van Putnam, Van Deth en Koopmans. Maar ik zou veel liever gewoon in een boek over hun lezen
pi_56226919
Ik heb een boek en ik heb net Kuhn behandeld.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 22 januari 2008 @ 15:56:09 #67
39237 crew  H_T
2733
pi_56227004
In dat Funda-topic van Soempie staan best wel gave foto's

Zoals deze
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 22 januari 2008 @ 15:58:34 #68
39237 crew  H_T
2733
pi_56227060
Schitterende plantenbak
Ik ben de kleur MAGENTA
  Moderator dinsdag 22 januari 2008 @ 16:03:35 #69
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_56227126
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:52 schreef Soempie het volgende:
Ik heb een boek en ik heb net Kuhn behandeld.
Oh echt Zou je me een samenvatting kunnen geven? Kuhn is degene waar ik het minst over kan vinden in mijn artikelen/op internet. Over Popper is er veel meer te vinden...
pi_56227230
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:03 schreef MaJo het volgende:

[..]

Oh echt Zou je me een samenvatting kunnen geven? Kuhn is degene waar ik het minst over kan vinden in mijn artikelen/op internet. Over Popper is er veel meer te vinden...
Ik word gek, ik had net een heel verhaal getikt over Kuhn: WEG!!

Opnieuw..
  Moderator dinsdag 22 januari 2008 @ 16:12:54 #71
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_56227341
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:07 schreef Soempie het volgende:

[..]

Ik word gek, ik had net een heel verhaal getikt over Kuhn: WEG!!

Opnieuw..
Aw sorry Fok is echt irritant op het moment

Maar bedankt dat je me wil helpen, echt super! Als je nog statistiek uitleg nodig hebt
pi_56227378
Oke, vanaf Popper naar Kuhn. Popper is van mening dat onze kennis lineair groeit. We zouden steeds dichter 'de waarheid' benaderen.

Kuhn verwerpt dit idee. Hij onderscheidt Normale wetenschap en radicale breuken/ revoluties.

De normale wetenschap wordt volgens Kuhn gekenmerkt door paradigma's. Een paradigma: maatgevend voorbeeld of een gedeelde aanname van wetenschappers. Kuhn zegt dat wetenschappers theorieen weerleggen maar om ze in detail uit te werken. Bij anomalieen moet je je theorie niet gelijk opgeven, maar puzzelen, nieuwe ontdekkingen doen en het in het paradigma passen.

Soms lukt dat niet en dan ontstaat er een crisis en kan er een wetenschappelijke revolutie plaatsvinden. Dit is dan geen lineaire groei, maar afbraak, omdat wat eerder als kennis werd beschouwd, nu wordt verworpen. Ook paradigma's veranderen dan.
  Moderator dinsdag 22 januari 2008 @ 16:18:26 #73
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_56227484
Wow thanks Op het tentamen werd gevraagd ´wat is een paradigma´. Ik had het nog aan mijn vriendin gevraagd vantevoren en die zei ´ja weet ik ook niet precies maar dat vragen ze vast niet´. Nou wel dus

ik ga maar eens een bestandje aanmaken en daar alle info in zetten die ik kan vinden
pi_56227492
Kuns incommensurabiliteitsthese houdt in dat uitspraken uit verschillende paradigma's niet met elkaar in neutrale termen kunnen vergelijken. Bv. als Aristoteles het over beweging heeft, bedoelt hij iets heel anders dan bijvoorbeeld Newton. Er ontstaat dan miscommunicatie. Verder zegt hij dat er geen logisch dwingende redenen zijn om voor het ene of andere paradigma te kiezen.
pi_56227520
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:18 schreef MaJo het volgende:
Wow thanks Op het tentamen werd gevraagd ´wat is een paradigma´. Ik had het nog aan mijn vriendin gevraagd vantevoren en die zei ´ja weet ik ook niet precies maar dat vragen ze vast niet´. Nou wel dus

ik ga maar eens een bestandje aanmaken en daar alle info in zetten die ik kan vinden
paradigma heeft twee betekenissen..nu moet ik het boek erbij pakken.. moment
pi_56227583
1. leerboekvoorbeeld: model van goed wetenschappelijk gedrag. Maatgevend over hoe je onderzoek moet doen.

2. geheel van theoretische en methodologische begrippen, overtuigingen en verwachtingen, en zelfs metafysische veronderstellingen en wetenschappelijke waarden, dat een gemeenschap van vakgenoten erop nahoudt.

Succes MaJo!
pi_56227625
Damn, in mn eerste stuk staat een waardeloze zin!!! Kuhn zegt dus dat wetenschappers GEEN theorieen weerleggen, maar juist uitwerken.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 22 januari 2008 @ 16:24:54 #78
39237 crew  H_T
2733
pi_56227655
Studiehulp Soempie
Ik ben de kleur MAGENTA
pi_56227768
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:24 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Studiehulp Soempie
Ik heb hetzelfde tentamen volgende week.
  Moderator dinsdag 22 januari 2008 @ 16:28:51 #80
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_56227776
Wow Soemp thanks Dit maakt het allemaal een stuk duidelijker dan die stomme artikelen Weet je toevallig ook iets over Feyerabend?

En echt als je hulp nodig hebt met statistiek dan wil ik je helpen hoor. Cramér's V, Gamma, Mokken schaal, u roept maar
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 22 januari 2008 @ 16:29:01 #81
39237 crew  H_T
2733
pi_56227779
Ik ben de kleur MAGENTA
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 22 januari 2008 @ 16:30:08 #82
39237 crew  H_T
2733
pi_56227805
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:28 schreef MaJo het volgende:
Wow Soemp thanks Dit maakt het allemaal een stuk duidelijker dan die stomme artikelen Weet je toevallig ook iets over Feyerabend?

En echt als je hulp nodig hebt met statistiek dan wil ik je helpen hoor. Cramér's V, Gamma, Mokken schaal, u roept maar
Feierabend vieren Duitsers als ze klaar zijn met hun werk, hoeft niet eens 's avonds te zijn
Ik ben de kleur MAGENTA
pi_56227926
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:28 schreef MaJo het volgende:

Staat ook niet in het boek.

En statistiek red ik me wel mee, maar dankje voor het aanbod.
pi_56227966
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:29 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[ afbeelding ]
  Moderator dinsdag 22 januari 2008 @ 16:37:28 #85
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_56227999
Ah over Feyerabend staat best veel op internet:

Paul Karl Feyerabend (Wenen, 13 januari 1924 – Genolier (Zwitserland, 11 februari 1994) was een in Oostenrijk geboren wetenschapsfilosoof, die later in Engeland, de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland, Zwitserland en Italiė leefde. Onder zijn belangrijkste werken vallen Against Method (gepubliceerd in 1975), Science in a Free Society (gepubliceerd in 1978) en Farewell to Reason (een verzameling artikelen, uitgegeven in 1987). Feyerabend is beroemd geworden vanwege zijn anarchistische visie op wetenschap en zijn ontkenning van het bestaan van universele methodologische regels. Hij is een invloedrijk figuur in de wetenschapsfilosofie, alsmede in de sociologie van wetenschappelijke kennis. Feyerabend pleitte vooral tegen de arrogantie van de wetenschap, terwijl die in zijn ogen niet eens zoveel belangrijks deed.

In Against Method ontwikkelt Feyerabend een theorie van wetenschappelijke methodologie die in gaat tegen alle pogingen van eerdere wetenschapsfilosofen als Karl Popper, Imre Lakatos en de logisch-positivisten om een universele wetenschappelijke methode te karakteriseren. Aan de hand van Galileo laat Feyerabend zien dat wetenschappelijke vooruitgang soms alleen kan plaatsvinden omdat wetenschappers alle bestaande wetten braken: Galileo hield vast aan theorieėn die al weerlegd waren, hij lapte de methode van inductie aan zijn laars en gebruikte meer propaganda dan rationele argumentatie. En, aldus Feyerabend, hij moest dat ook doen; had hij zich wel aan de gangbare methodologische eisen gehouden, dan was er van zijn werk niets terecht gekomen. De enige wetenschappelijke methode die volgens Feyerabend de voortgang van de wetenschap niet zal belemmeren is de anarchistische methode: anything goes.

Feyerabends anarchisme heeft naast een methodologische ook een politieke component. Zijn ideaal is dat van een mens die vrij is om te kiezen wat hij wil geloven, op basis van zijn eigen oordelen. In de huidige culturele dominantie van de wetenschap ziet Feyerabend een gevaar voor dit ideaal: kinderen worden verplicht om te geloven in wat de wetenschap hen voorhoudt, en alternatieve beschouwingen worden verketterd of dood gezwegen. Hij pleit voor een meer pluralistisch denkklimaat, dat in de eerste plaats bereikt zou moeten worden door de scheiding tussen Staat en Kerk zijn logische vervolg te geven: een scheiding tussen Staat en Wetenschap.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 16:48:42 #86
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_56228282
MaJo, als je ven pauze wilt, dan staat er weer een vraag klaar, en die weet je vast!!
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieėn behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_56228311
Ik hier?
  dinsdag 22 januari 2008 @ 16:52:54 #88
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  Moderator dinsdag 22 januari 2008 @ 16:54:20 #89
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_56228435
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:34 schreef Soempie het volgende:

[..]

Staat ook niet in het boek.

En statistiek red ik me wel mee, maar dankje voor het aanbod.
Zie hieronder, staat best wat over op internet Ik vind het best interessant eigenlijk, vooral wat Popper en Kuhn zeggen Zit nu stukken erover te zoeken en ik vat dat weer samen en zet het in een bestand. Als je die nog wil hebben moet je het maar laten weten
pi_56228476
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:54 schreef MaJo het volgende:

[..]

Zie hieronder, staat best wat over op internet Ik vind het best interessant eigenlijk, vooral wat Popper en Kuhn zeggen Zit nu stukken erover te zoeken en ik vat dat weer samen en zet het in een bestand. Als je die nog wil hebben moet je het maar laten weten
Graag

Ik vind het ook interessant Maargoed, nog 1100 pagina's te gaan.
  Moderator dinsdag 22 januari 2008 @ 17:19:05 #91
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_56228894
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:56 schreef Soempie het volgende:

[..]

Graag

Ik vind het ook interessant Maargoed, nog 1100 pagina's te gaan.
1100 pagina´s Ik heb dus wat artikelen waar ik het allemaal zelf uit moet vissen

Wanneer heb je tentamen? Ik ga weer even verder
pi_56229122
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 17:19 schreef MaJo het volgende:

[..]

1100 pagina´s Ik heb dus wat artikelen waar ik het allemaal zelf uit moet vissen

Wanneer heb je tentamen? Ik ga weer even verder
Ik heb drie boeken.

En dit vak is veel punten waard, dat dan weer wel.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 22 januari 2008 @ 17:31:20 #93
39237 crew  H_T
2733
pi_56229143
Ik heb nog geen mail gehad dat ik die Macbook kan vergeten

Bij orderstatus staat Uw betaling is in goede orde ontvangen. Ik ben benieuwd
Ik ben de kleur MAGENTA
  Moderator dinsdag 22 januari 2008 @ 17:34:15 #94
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_56229207
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 17:30 schreef Soempie het volgende:

[..]

Ik heb drie boeken.

En dit vak is veel punten waard, dat dan weer wel.
Ik heb hiernaast nog wel een boek over het opzetten van een onderzoek (Researching Social Life). Die is echt zo simpel En dan nog een reader voor statistiek en 4 flinke artikelen over deze filosofen en bepaalde onderzoeken.
  Redactie Frontpage dinsdag 22 januari 2008 @ 17:36:00 #95
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_56229246
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 17:31 schreef Hawaii_Tim het volgende:

ik heb nog niet betaald ff bij m'n accout kijken dan maar
With four other people
And aliens
pi_56229247
UvA?
  Redactie Frontpage dinsdag 22 januari 2008 @ 17:37:54 #97
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_56229291
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 17:36 schreef Etcetera het volgende:

[..]

Artikelnr Fabrikant Fabrikant partnr.
Omschrijving
EAN nummer Aantal Prijs per stuk Waarde
EUR
885704 Apple
10003032
MacBook 13.3"/ 1GB/ 80GB
1 17.40 EUR 17.40 EUR

Totale waarde: 17.40 EUR
Verzendkosten: 10.90 EUR
Transactie- en administratiekosten: 3.88 EUR
Totaal exclusief BTW: 32.18 EUR
BTW: 19% ¤ 32.18 ¤ 6.11 EUR
Transportverzekering: 0.98% (Met een minimum van 1.67 EUR) 1.67 EUR
Totaalbedrag: 39.96 EUR
With four other people
And aliens
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 22 januari 2008 @ 17:38:53 #98
39237 crew  H_T
2733
pi_56229309
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 17:36 schreef Etcetera het volgende:

[..]

Hoe kwam je eigenlijk bij die site Etsie?
Ik ben de kleur MAGENTA
  dinsdag 22 januari 2008 @ 17:45:27 #99
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_56229423
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 17:31 schreef Hawaii_Tim het volgende:

Heey, bij de mijne ook

Nou ja zeg!! Nu krijgt mijn dochter morgen of overmorgen een Mac afgeleverd

Ow MM, er staat een vraagje voor je klaar in het musicaltopic
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieėn behoren tot de wetenschap van onwetenden
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 22 januari 2008 @ 17:48:26 #100
39237 crew  H_T
2733
pi_56229483
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 17:45 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Heey, bij de mijne ook

Nou ja zeg!! Nu krijgt mijn dochter morgen of overmorgen een Mac afgeleverd

Ow MM, er staat een vraagje voor je klaar in het musicaltopic
Daar zou ik nog niet van uit gaan, ik kan me er iets bij voorstellen dat ze nog even een onderzoekje starten waarom er ineens zoveel van die dingen besteld zijn
Ik ben de kleur MAGENTA
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')