Ne bis in idem is inderdaad niet van toepassing.
Ik denk dat het probleem vooral is, "unis testis nullis testis", je kunt iemand niet alleen maar op 1 bewijsstuk veroordelen, of dat nu de eigen bekentenis is of een videoband. Okay, CocaCola arrest, je zou die ene man aan wie hij dat allemaal heeft bekend nog kunnen aanvoeren en dan heb je voldoende *wettelijk* bewijs, maar ik denk dat vooral bij zo'n luidruchtige zaak en een persistent liegende verdachte je daar als OM niet je eieren op moet zetten, want als er dan een vrijspraak volgt, zit je dus wel met dat ne bis in idem.
Je zou dus of die boot moeten traceren en daar nog dna (een haar of zo) van nathalie in moeten vinden, of moeten zorgen dat die compaan van hem bekent - eventueel in ruil voor een aanzienlijk lagere strafeis, zeg voorwaardelijk - wat niet gaat gebeuren aangezien die beweert dat hij op dat moment in Rotterdam was en er ueberhaupt niks mee te maken heeft. Daar zou ik als ik hem was trouwens bij blijven, want zo lang er niks meer is dan de verklaring van Joran krijgt hij ueberhaupt geen straf, zelfs geen voorwaardelijk.
De kans dat er nog een lijk opduikt lijkt me zo goed als nihil.
Al heb je de mogelijkheid dat er toch nog getuigen zijn of ergens iets van forensisch bewijs kan worden gevonden (Arubaanse politie duikt blijkbaar nog steeds wel eens en zo), al wordt die kans na 3 jaar toch steeds kleiner.
Ik denk dat dit zo'n gevalletje OJ Simpson wordt. Je voelt aan je water dat er iets niet klopt, maar daar kun je niks mee.
Overigens zal Joran's vader nu woedend zijn als het klopt dat ze op een vette schadevergoeding rekenden.

Als dat maar goed gaat! Voor je 't weet verdwijnt Joran ook.

Het enige wat Joran momenteel nog kan doen om z'n geloofwaardigheid (en wellicht de rest van z'n leven) te redden is bij een psychiater onder behandeling gaan voor het feit dat hij een pathologische leugenaar is...