Goede actie van Leaseplanquote:ALMERE - Leaserijders van welke willekeurige maatschappij dan ook kunnen vanaf vandaag de auto van de baas kosteloos inruilen voor een hybride auto van LeasePlan.
De marktleider met 126.000 klanten zegt dat veel Nederlandse leaserijders willen overstappen op zuinige en sinds 1 januari fiscaal aantrekkelijke auto's, maar dat aflossingsboetes van doorlopende contracten die overstap tot nu toe onrendabel maakten. LeasePlan is nu bereid de aflossingsboete van de leaserijder op zich te nemen.
Overstappen
Doorgaans moet een leaserijder eerst het lopende contract bij zijn leasemaatschappij uitrijden voordat deze kan overstappen naar een goedkopere auto van een andere maatschappij.
"Je zult net voor Prinsjesdag een lease-auto hebben aangeschaft, dan moet je daar nu nog vier jaar in rijden, terwijl dat fiscaal onaantrekkelijker is gemaakt. Overstappen betekent namelijk een flinke aflossingsboete, die kan oplopen tot 6000 euro", zegt Rob Keulemans van LeasePlan die 21 procent van de Nederlandse markt in handen heeft. "Rijders van een minder zuinige lease-auto voelen zich daardoor nu gevangen in het belastingklimaat." Sinds 1 januari geldt voor benzineauto's van de baas die minder dan 110 gram CO2 uitstoten per kilometer en diesels die minder dan 95 gram uitstoten een lagere fiscale bijtelling van 14 procent bij het bruto-inkomen. Auto's die meer uitstoten, kennen juist een bijtelling van 25 procent. Uit een recent onderzoek van TNS-NIPO bleek dan ook dat een groot deel van de Nederlandse leaserijders vandaag nog zou overstappen als dat zou kunnen. " Ongelofelijk, de maatregel van de overheid werkt, maar omdat een hybride of zuinige auto voor veel te weinig zakelijke rijders binnen handbereik ligt, is het rendement nihil", aldus Keulemans.
Honda Nederland meldt ondertussen dat ondanks de obstakels steeds meer zakelijke rijders de weg naar de Civic Hybrid weten te vinden.
De Honda heeft een levertijd van minimaal twee maanden. Ook de hybride Toyota Prius, de andere hybride auto die in het fiscaal gunstige segment valt, is populair.
En over twee jaar als veel mensen in zo'n hok rijden gaat de bijtelling voor die dingen ook naar 25% bijtelling.quote:Sinds 1 januari geldt voor benzineauto's van de baas die minder dan 110 gram CO2 uitstoten per kilometer en diesels die minder dan 95 gram uitstoten een lagere fiscale bijtelling van 14 procent bij het bruto-inkomen. Auto's die meer uitstoten, kennen juist een bijtelling van 25 procent.
Helaas heeft bijna niemand hier wat aan. De grote bedrijven laten berijders echt niet zo maar overstappen. En de kosten die gepaard gaan met beeindiging van het contract worden door leaseplan verdisconteerd.quote:
Ik weet niet of je wel eens in zo'n auto gezeten hebt.... De Prius is minstens net zo ruim als een Passat of een Mondeo en beduidend ruimer dan een Focus. Achterin de Prius kun je gerust even je notebook open klappen en een stukje gaan zitten werken terwijl je chauffeur je rond rijdt.quote:Op maandag 21 januari 2008 10:19 schreef Pikkebaas het volgende:
En denk jij nou echt dat de gemiddelde leaserijder zijn Passat/Mondeo/Focus gaat inruilen voor een Civic-Hybrid of een Prius ?? Die dingen zijn hardstikke klein man, daar heb je prive geen zak aan.
Leaseplan heeft er dan ook maar 200 van ingekocht vertelde een woordvoerder vanochtend bij BNR.quote:Op maandag 21 januari 2008 10:19 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Helaas heeft bijna niemand hier wat aan. De grote bedrijven laten berijders echt niet zo maar overstappen. En de kosten die gepaard gaan met beeindiging van het contract worden door leaseplan verdisconteerd.
En denk jij nou echt dat de gemiddelde leaserijder zijn Passat/Mondeo/Focus gaat inruilen voor een Civic-Hybrid of een Prius ?? Die dingen zijn hardstikke klein man, daar heb je prive geen zak aan. Kun je net zo goed gewoon zakeijk gaan rijden heb je ook geen bijtelling.
Kost niks, heb je ook niks....
Ik ken anders wel een aantal mensen die nu bewust voor een kleine auto (peugeot 107) kiezen vanwege de lage bijtelling. Het scheelt met een corsatje al meer dan 100 euro per maand geloof ik. En veel kleiner is hij niet.quote:Op maandag 21 januari 2008 10:31 schreef Den_Haag het volgende:
sorry, maar ik ga niet overstappen naar zo'n verschrikkelijk lelijk en traag stuk emotieloos blik![]()
![]()
![]()
Leuk fabeltje dit onderzoek. van de 20 collega's hier zat er maar eentje te denken om zo'n auto te leasen, en dat had puur met zijn (lage) salaris te maken.
Ja als dat mag van je werkgever is dat een slimme keuze maar veel bedrijven geven niet alleen een max leasebedrag op aan hun werknemers maar ook een minimum (of ze bepalen het merk en type) vanwege de representatie. Dan valt de keuze die op 1 hand te tellen is voor de lagere bijtelling snel af.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik ken anders wel een aantal mensen die nu bewust voor een kleine auto (peugeot 107) kiezen vanwege de lage bijtelling. Het scheelt met een corsatje al meer dan 100 euro per maand geloof ik. En veel kleiner is hij niet.
Zeker in Nederland en andere westerse landen worden die accu's wel apart verwerkt. Dat zal tegen die tijd niet zo'n probleem zijn.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:17 schreef Kreator het volgende:
En dan staan ze na 10/15 jaar op de sloop en dan blijkt dat de accu's vele malen vervuilender zijn dan zoveel jaar in een normale benzine auto rijden.
Lang leve de korte termijn visie.
In India verwerken is inderdaad appart te noemenquote:Op maandag 21 januari 2008 11:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zeker in Nederland en andere westerse landen worden die accu's wel apart verwerkt.
Dat zeg ik. Korte termijn visie.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:24 schreef du_ke het volgende:
Dat zal tegen die tijd niet zo'n probleem zijn.
Tegenqwoordig wordt het steeds moeilijker om ons afval naar zulke landen te verschepen. Verder zitten er in het meeste hoogwaardig technisch afval tegenwoordig zoveel waardevolle grondstoffen dat het steeds intressanter wordt om het toch in zijn geheel in het westen te recyclen.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:26 schreef Chewie het volgende:
[..]
In India verwerken is inderdaad appart te noemen![]()
Ook nu al is die verwerking in Nederland niet zo'n probleemquote:
Meegeven aan de oldiezerboer. 5 euro per accu heb je zo.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:26 schreef Chewie het volgende:
[..]
In India verwerken is inderdaad appart te noemen![]()
Leuk, maar die kleine auto's mag je hier niet kiezen. en terecht, ga daar maar eens 60k per jaar mee rijden. misschien als je klein bent valt het nog te doen maar als je wat langer bent niet.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik ken anders wel een aantal mensen die nu bewust voor een kleine auto (peugeot 107) kiezen vanwege de lage bijtelling. Het scheelt met een corsatje al meer dan 100 euro per maand geloof ik. En veel kleiner is hij niet.
60.000 wordt iets te gek, heb nu 20.000 in een half jaar gedaan dat wil opzich wel, hij zit niet slecht (ben 1.85). Maar het is een klein blikje en niet superrepresentatief inderdaad.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:42 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Leuk, maar die kleine auto's mag je hier niet kiezen. en terecht, ga daar maar eens 60k per jaar mee rijden. misschien als je klein bent valt het nog te doen maar als je wat langer bent niet.
2.03m hierquote:Op maandag 21 januari 2008 11:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
60.000 wordt iets te gek, heb nu 20.000 in een half jaar gedaan dat wil opzich wel, hij zit niet slecht (ben 1.85). Maar het is een klein blikje en niet superrepresentatief inderdaad.
Vroeg of laat stapt iedereen over naar zo'n "lelijk en traag stuk emotieloos blikquote:Op maandag 21 januari 2008 10:31 schreef Den_Haag het volgende:
sorry, maar ik ga niet overstappen naar zo'n verschrikkelijk lelijk en traag stuk emotieloos blik![]()
![]()
![]()
Leuk fabeltje dit onderzoek. van de 20 collega's hier zat er maar eentje te denken om zo'n auto te leasen, en dat had puur met zijn (lage) salaris te maken.
Tja ok maar ook bij jullie zal de gemiddelde lengte echt niet boven de 2 meter liggen. Het valt mij persoonlijk echt reuze mee hoe dat bakkie zit. Het ziet er niet echt uit, dat is denk ik een beter argument dan er niet inpassen.quote:Op maandag 21 januari 2008 12:09 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
2.03m hierdaarom is het leasen van kleine auto's door mijn bedrijf verboden. Iets langere mensen kunnen die km's er niet in maken. ze hebben het even toegestaan maar op een gegeven moment hadden ze 3 polo's en 2 lupo's stil staan omdat niemand ze over wou nemen. Nu is de regel dat klasse Golf, Leon, 147 het kleinste is wat je mag halen.
Ik zal tot het einde vechten voor een emotie-autoquote:Op maandag 21 januari 2008 12:36 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Vroeg of laat stapt iedereen over naar zo'n "lelijk en traag stuk emotieloos blik![]()
![]()
".
Hybride en electrische auto's hebben de toekomst.
Heb je de benzineprijsstijging sinds 2002 gemist?
Op 1 januari 2002 betaalde je 1,00 euro voor een liter euro 95 benzine.
Op 1 januari 2008 betaalde je 1,45 euro voor een liter euro 95 benzine.
Trek die trend door en je weet wat je over 15 jaar voor een liter betaalt...
Als bovendien "maar" 1 op de 20 collega's overstappen hebben we het wel over een zéér groot aantal hybride auto's.
700.000 / 20 = 35.000 hybride auto's.
14% of 25% bijtelling; het is maar waar je financiële prioriteiten liggen.
Ook op diesel-gebied komen er interessante hybrides. Zo is Volvo bezig met een C30 prototype dat electrisch wordt aangedreven, opgeladen kan worden aan het stopcontact en een kleine dieselmotor heeft als generator.quote:Op maandag 21 januari 2008 13:01 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Ik zal tot het einde vechten voor een emotie-auto
Denk dat een groot deel van de mensen die zo'n hybride kiezen de mensen zijn die niet echt veel rijden en die al een benzine hebben. de veelrijders blijven lekker dieselen.
Dat "sponsored by Shell" fabeltje is inmiddels al weerlegd.quote:Op maandag 21 januari 2008 13:15 schreef more het volgende:
De huidige hybride auto's zijn alleen minder slecht voor het milieu, tijdens hun actieve leven. Het maken en het uiteindelijke sloopproces van de accu's is een regelrechte ramp voor het milieu.
Dat geeft ook niet; het is jouw keuze tussen 25% of 14% bijtelling.quote:Op maandag 21 januari 2008 13:19 schreef OldJeller het volgende:
En welke 'leaserijder' is dat dan wel niet?
Ik houd het op de bolides met klasse en superieure techniek.
Dat milieuprobleem zal nog lang niet opgelost zijn door met een auto te gaan rijden die 10% minder onzuinig is.quote:Op maandag 21 januari 2008 13:20 schreef MaGNeT het volgende:
Uiteindelijk gaat iedereen over op schone auto's; autorijden zal dan ook niet langer een groot milieu-probleem zijn.
Op papier ja! In de praktijk is het een zooi!quote:Op maandag 21 januari 2008 13:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat "sponsored by Shell" fabeltje is inmiddels al weerlegd.
Accu's voor hybride auto's worden door de fabrikant teruggenomen en bijna geheel gerecycled.
Jij komt met goede argumentenquote:Op maandag 21 januari 2008 13:25 schreef more het volgende:
[..]
Op papier ja! In de praktijk is het een zooi!
Uiteindelijk zei ik; dat kan een jaar of 20 a 30 duren. Het is een logische evolutie.quote:Op maandag 21 januari 2008 13:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat milieuprobleem zal nog lang niet opgelost zijn door met een auto te gaan rijden die 10% minder onzuinig is.
Hoeveel hybrideauto-accu's zijn er nu al in het afval terechtgekomen?quote:Op maandag 21 januari 2008 13:25 schreef more het volgende:
[..]
Op papier ja! In de praktijk is het een zooi!
Dat is het dus niet zoals je al had kunnen lezen, leaserijders zitten vaak ook met een ondergrens aan wat ze mogen besteden. Buiten dat is een keuze uit 4/5 auto's die voor het lagere tarief in aanmerking komen ook niet echt een keuze.quote:Op maandag 21 januari 2008 13:20 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat geeft ook niet; het is jouw keuze tussen 25% of 14% bijtelling.
De overheid pakt per definitie al de verkeerde groep automobilisten aan. Leaserijders rijden al in het modernste en best onderhouden wagenpark rond.quote:Op maandag 21 januari 2008 13:50 schreef HarryP het volgende:
Voor de rest is het ook niet erg dat de leaseauto's veel snelweg kilometers maken waardoor het voordeel van de electromotor weer te niet gedaan wordt.
De auto gewoon niet prive rijden dan heb je 0% bijtelling is weer veel goedkoper. En aangezien de overheid dan veel belastinggeld mis lopen gaat de bijtelling straks weer omlaag. "voor het nilieu" want de 2e auto is natuurlijk een oud blik met heel veel uitstoot.
Hier geldt dus niet: de vervuilende schouders moeten de zwaarste lasten dragenquote:Op maandag 21 januari 2008 13:58 schreef Chewie het volgende:
[..]
De overheid pakt per definitie al de verkeerde groep automobilisten aan. Leaserijders rijden al in het modernste en best onderhouden wagenpark rond.
Doe ik ook en hou netjes mijn administratie bij, ze zouden weleens extra streng kunnen gaan controleren om te proberen om de verloren inkomsten nog een beetje goed te maken.quote:Op maandag 21 januari 2008 13:50 schreef HarryP het volgende:
Voor de rest is het ook niet erg dat de leaseauto's veel snelweg kilometers maken waardoor het voordeel van de electromotor weer te niet gedaan wordt.
De auto gewoon niet prive rijden dan heb je 0% bijtelling is weer veel goedkoper. En aangezien de overheid dan veel belastinggeld mis lopen gaat de bijtelling straks weer omlaag. "voor het nilieu" want de 2e auto is natuurlijk een oud blik met heel veel uitstoot.
Niet helemaal. Het voordeel van de electromotor is dat de verbrandingsmotor altijd op z'n meest efficiente stand kan draaien. Zelfs met veel snelweg kilometers zal een hybride zuiniger zijn dan een niet-hybride.quote:Op maandag 21 januari 2008 13:50 schreef HarryP het volgende:
Voor de rest is het ook niet erg dat de leaseauto's veel snelweg kilometers maken waardoor het voordeel van de electromotor weer te niet gedaan wordt.
Daarmee pakt de overheid dus meteen de juiste groep. Van alle nieuw gekochte autos is een enorm hoog percentage lease autos. Door daar de maatregel op toe te passen zorg je er voor dat er veel minder nieuwe vervuilende autos op de weg komen. Je pakt het probleem dus aan door de keuze van de mensen te beinvloeden, niet door ze te pakken op een keuze die een tijd terug gemaakt is.quote:Op maandag 21 januari 2008 13:58 schreef Chewie het volgende:
De overheid pakt per definitie al de verkeerde groep automobilisten aan. Leaserijders rijden al in het modernste en best onderhouden wagenpark rond.
Het zorgt juist voor een stijging van de vraag naar oude auto's omdat het zo wel erg aantrekkelijk wordt gemaakt om niet prive in je leaseauto te gaan rijden. Het populairst zijn de auto's die ook nog eens vrij van wegenbelasting zijn.quote:Op maandag 21 januari 2008 14:42 schreef Croga het volgende:
Daarmee pakt de overheid dus meteen de juiste groep. Van alle nieuw gekochte autos is een enorm hoog percentage lease autos. Door daar de maatregel op toe te passen zorg je er voor dat er veel minder nieuwe vervuilende autos op de weg komen. Je pakt het probleem dus aan door de keuze van de mensen te beinvloeden, niet door ze te pakken op een keuze die een tijd terug gemaakt is.
Hoeveel leaserijders schat jij dat er níet privé rijden met de lease auto? En hoeveel daarvan schat je dat dat sinds 1 januari zijn gaan doen? Volgens mij praat je dan nog niet over 1% van het totaal aantal leaserijders. Nog sterker: Volgens mij praat je over minder dan een promille.quote:Op maandag 21 januari 2008 14:59 schreef Chewie het volgende:
Het zorgt juist voor een stijging van de vraag naar oude auto's omdat het zo wel erg aantrekkelijk wordt gemaakt om niet prive in je leaseauto te gaan rijden. Het populairst zijn de auto's die ook nog eens vrij van wegenbelasting zijn.
Alle nieuwe auto's zijn nu eenmaal schoner dan 10 jaar geleden, de overheid pakt dus niet de juiste groep aan maar stimuleert het gebruik van oude auto's en een nog grotere wagenpark in Nederland.
Gezien de stijging van de prijzen voor oude auto's denk ik dat het toch een bijhoorlijk deel van de leaserijders het overweegt of het inmiddels al gedaan heeft.quote:Op maandag 21 januari 2008 15:09 schreef Croga het volgende:
[..]
Hoeveel leaserijders schat jij dat er níet privé rijden met de lease auto? En hoeveel daarvan schat je dat dat sinds 1 januari zijn gaan doen? Volgens mij praat je dan nog niet over 1% van het totaal aantal leaserijders. Nog sterker: Volgens mij praat je over minder dan een promille.
Hoe kom je daarbij? Volgens de site van de belastingdienst is wat jij hier neerzet grote onzinquote:En autos vrij van wegenbelasting mag je onder de oldtimer regeling ook slechts 500 kilometer per jaar mee rijden. Die komen dus niet in aanmerking voor vervanging van lease auto als privé vervoer. Zodra je daar meer kilometers mee maakt betaal je net zo goed wegenbelasting. Daarmee is dat argument dus verdwenen.
Wat een onozele generalisatie.quote:Lease rijders zijn over het algemeen nogsteeds gemaksmensen. Die gaan niet voor een grijpstuiver de lease auto laten staan. Zeker niet met de huidige regeling ten aanzien van hybrides; je moet wel heel veel moeite doen wil je met een privé auto per gereden kilometer goedkoper uit komen dan met een hybride.
Daarnaast vergeet iedereen te kijken naar hoe milieu onvriendelijk de productie van een hybride auto is.quote:Op maandag 21 januari 2008 14:55 schreef sander89 het volgende:
HYbride auto's rijden helemaal niet zo zuinig zijn zat gewone diesel auto's die veel zuiniger zijn en die zijn stukken goedkoper in aanschaf.
Daarnaast vergeet iedereen dat er inderdaad wel één verhaaltje is over hoe milieuonvriendelijk de productie van hybride autos is terwijl er al honderden verhaaltjes zijn die vertellen dat dat ene verhaaltje aperte onzin is en niet gebaseerd op enig feit.quote:Op maandag 21 januari 2008 16:06 schreef Martijn_77 het volgende:
Daarnaast vergeet iedereen te kijken naar hoe milieu onvriendelijk de productie van een hybride auto is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |