gronk | zondag 20 januari 2008 @ 18:55 | |
ik heb een stel deuren waar hier en daar de verf van is beschadigd. Je ziet dat er op sommige pleken een paarstukken verf van de deur zijn afgescheurd, waardoor je 't kale hout van de deur zelf ziet: foto 1 foto 2 Hoe kan ik dat nu 't beste aanpakken? Opschuren en opvullen met lak, nog een keer opschuren, grondverf d'r over en klaar, of moet ik de boel helemaal kaalmaken? ![]() (d'r zijn ook plekken waar de vorige bewoners de boel hebben opgevuld, en dan zie je een bobbelige 'bump' ter grootte van 30-40 cm2... ) | ||
zeemonster | zondag 20 januari 2008 @ 18:58 | |
Kaalmaken lijkt me het beste voor het egaalste resultaat. Alhoewel het maar kleine beschadigingen zijn . | ||
Surveillance-Fiets | zondag 20 januari 2008 @ 19:10 | |
Joh maak het helemaal kaal en pak de hele deur mee ![]() ![]() | ||
gronk | zondag 20 januari 2008 @ 19:12 | |
Joh, ik heb nog wel andere dingen te doen dan schilderen ![]() 't is niet dat ik 't *leuk* vind ![]() | ||
zeemonster | zondag 20 januari 2008 @ 19:16 | |
Als de "bump" wat de vorige bewoners hebben achtergelaten je nu al niet bevalt, zullen de door jouw gemaakte "bumps"je ook niet bevallen ![]() | ||
gronk | zondag 20 januari 2008 @ 19:48 | |
De vorige bewoners hebben totaal geen moeite gedaan om 't enigszins egaal af te werken; die hebben dat soort gaten gewoon opnieuw overgeschilderd. Da's iets anders. | ||
sobotta | zondag 20 januari 2008 @ 20:11 | |
Als je gewoon netjes werkt, hoef je echt niet alle verf weg te halen. Schuur de hele deur op (dus niet alle verf hoeft eraf, wel de loszittende stukken bij de beschadigingen en de hele deur schuren totdat ie mat is), plamuur dan de beschadigingen (is niet alleen verf zo te zien toch?) met houtvuller. Even geplamuurde delen schuren en ontvetten en met grondverf erover (echt goed dekkend, soms moet dit twee of meer keer afhankelijk van wat voor grondverf je hebt). En dan kun je waarschijnlijk wegkomen met de deur een keer af te lakken. Heb je pech dat je lak (ik neem aan dat je weer wit neemt?) erg van kleur verschilt of je werkt met een slechte kwaliteit lak (verf van een merk geeft toch vaak betere resulaten, echt waar) dan zul je twee keer af moeten lakken. | ||
lj_lightning | zondag 20 januari 2008 @ 20:14 | |
Je hebt 2 opties: Als je veel tijd hebt, en schilderen een leuke hobby van je is en je wil strak mooi resultaat: Deur helemaal kaalhalen, gronderen, plamuren, grondlaag, en aflakken. Als je schilderen een godskolere werk vindt en je niet echt detailgevoelig bent: Beschadigde plekken die dieper zijn dan 1 mm opvullen met (lak)plamuur, daarna die plekjes gronderen, daarna de hele deur slijpen (schilderklaar schuren met korrel 180) en daarna geheel aflakken. (je kan in principe ook alleen de beschadigde opnieuw lakken maar dan heb je snel last van kleurverschil) | ||
gronk | zondag 20 januari 2008 @ 20:20 | |
Nog aanraders voor plamuur? | ||
sobotta | zondag 20 januari 2008 @ 20:25 | |
ik heb altijd alabastine gebruikt, maar er zullen vast wel betere, professionelere zijn. Ga eens naar een verfspeciaalzaak. Wat ik btw wel fijn vind met plamuren van kleine gaatjes en beschadigingen is om ook hele kleine plamuurmesjes te gebruiken, ik gebruik vaak schilders (als in kunstschilder)plamuurmesjes, je ziet ze vaak bij de kruitvat liggen. Ook fijn als je bv een hapje moet terugboetseren uit een raamkozijn oid.... Maar een gewoon, scherp, niet al te groot plamuurmes gaat ook prima, wel je plamuur nat afstrijken en schuren erna. | ||
lj_lightning | zondag 20 januari 2008 @ 20:28 | |
quote:Mjah Alabastine maakt prima plamuren, ze hebben een aantal soorten, voor verschillende diktes. Zowel voor gaten van 1cm diep tot 1mm, en Snelplamuur (droogtijd 18˚ = 30min) en lakplamuur (als het voorwerp al gelakt of gegrond is, ook maar mm -werk). Kijken even goed op de verpakkingen van de plamuren zodat je zeker weet welke de goeie is ![]() | ||
HarryP | zondag 20 januari 2008 @ 21:54 | |
Plamuur voor op lak van alabastine (wit / bruine tube). Die werkt goed en is mooi glad. Met verf kun je geen gaatjes/oneffenheden opvullen dus zeker plamuur gebruiken. | ||
gronk | zondag 20 januari 2008 @ 21:54 | |
Is er trouwens niet ooit eens een uber-K&W-schildertopic geweest, want ik heb nog wel wat vraagjes: -hoe voorkom je hangers (van die druppels). -Rollertje gebruiken of kwast voor zo'n deur? Overigens, de vorige bewoners hebben aardige plakkaten plamuur en andere zut op die deuren achtergelaten, zonder 't netjes op te schuren. Voordeel is wel dat als je 't een beetje opschuurt, het er al heel snel veel beter uitziet. Nadeel is alleen dat 't voor een flink deel gewoon ouderwets handwerk is... (op de randen van de deur zit bv. een hele grote 'rand' van lak. Moet ik er bijna afsteken met een plamuurmes om dat een beetje op dezelfde hoogte te krijgen..) | ||
Walter-Ego | zondag 20 januari 2008 @ 23:23 | |
Druipers zijn het best te voorkomen door zoals het hoort in dunne lagen te schilderen. Verder zou ik voor een deur met ook maar een beetje kraalwerk en randjes al snel naar de kwast grijpen. Da's in mijn ervaring een stukje sneller en praktischer dan geklooi met rollertjes en kwast. | ||
sobotta | maandag 21 januari 2008 @ 02:13 | |
druipers voorkom je door je deur los te maken van het deurkozijn en hem plat te leggen op de vloer of schragen oid. Nadeel is dan wel weer dat je meer kans heb op stofjes en vliegjes in je pasgeschilderde werk en het kost veel ruimte. Ik heb zelf mijn deuren hangend geverfd, want ik moest er 6 tegelijk doen er dat kostte me toch echt teveel plek. Bovendien waren dat simpele deuren zonder raam, paneeltjes of andere ongein. Roller of kwast: ik weet niet hoe de rest van de deur eruit ziet, maar ik weet dat ik liever voor de roller ga voor oppervlakken groter dan 20 cm2 ofzo. Maar ik heb ook eerlijk gezegd het nooit gedurfd om met een kwast een groter oppervlak te schilderen. | ||
gronk | maandag 21 januari 2008 @ 07:20 | |
Hrm. D'r zijn plekken waar ik probleemloos met een plamuurmes 20-30 cm2 aan verf ervanaf kan steken, door m'n plamuurmes onder bijna-afgebladderde verf te steken, waarna ik kaal hout overhou. ![]() | ||
gronk | maandag 21 januari 2008 @ 07:20 | |
( ![]() | ||
Charisma | maandag 21 januari 2008 @ 09:16 | |
misschien heb je aan mijn topic iets , net weer na ar boven gebungerd fotos doen het niet meer maar staan handige tips in kleine klusjes zijn ook klusjes ... ![]() | ||
gronk | maandag 21 januari 2008 @ 10:06 | |
Dit is het resultaat van een minuutje met een plamuurmes tekeer gaan: http://flickr.com/photos/23966711@N00/2209082982/![]() | ||
sobotta | maandag 21 januari 2008 @ 10:24 | |
da's duidelijk: helemaal kaal maken die deur voodat je gaat schilderen.... | ||
gronk | maandag 21 januari 2008 @ 10:33 | |
Verfstripper d'r op gezet, en in tien minuten tijd heb ik een kant voor de helft kaal. Heb nog even advies gevraagd bij de plaatselijke Echte DHZ-zaak, en die waren ook voor kaal; ook omdat de oude laag niet goed hecht en de nieuwe laag daardoor na een half jaar gaat bobbelen/barsten etc. ![]() | ||
lj_lightning | maandag 21 januari 2008 @ 11:13 | |
quote:Ja helemaal correct, als de ondergrond laag al niet goed vast zit, zal de laag die daaroverheen komt natuurlijk ook niet vast blijven zitten ![]() Dus nu moet je je gewoon even kwaad maken om alles mooi kaal te maken. Daarna goed ontvetten (voor het schuren) en dan eventueel opschuren (K180-220) en gronderen en dan mooi aflakken ![]() Oh en mocht je gaan kwasten; even met de kwast over een droog grof stukje schuurpapier, dan haal je alle loszittende haren eruit ![]() ![]() En als laatste; let op de temperatuur, lakken kun je het best bij een graad of 20-25 bij te lagen temperaturen is de verf te dik en vloeit daardoor niet goed uit waardoor je sneller strepen krijgt en bij een te hoge temperatuur is de verf te dun en zul je sneller druipers krijgen(dit gebeurd ook als je het teveel verdunt, nooit meer dan 3-5% verdunnen) En let er op dat je de juiste kwast pakt, een kwast met zwarte (natuurlijke) haren voor Alkyd-lakken (met terpetine verdunbaar) en een kwast met witte/lichte (synthetische) haren voor Acryl-lakken (met water verdunbaar) Succes! ![]() | ||
gronk | zaterdag 26 januari 2008 @ 11:10 | |
Iemand nog goede tips hoe je zo'n opstand randje van een paneel uit 'n paneeldeur kaal krijgt? De verfstripper heeft er moeite mee, en met afbijt werkt 't ook maar zo-zo... (de grondverf blijft bijvoorbeeld zitten. Maar niet altijd. ![]() | ||
sobotta | zaterdag 26 januari 2008 @ 15:03 | |
lenige vingers en schuurpapertje p300 ofzo. Het is vooral belangrijk dat het gladde overgangen heeft en er niet bobbelig uitziet, een miniem waasje grondverfkleur vind ik acceptabel voor mezelf. | ||
gronk | vrijdag 1 februari 2008 @ 17:23 | |
Iemand nog een goede suggestie hoe je vastzittende scharnierpennen loskrijgt? Voor het schuren/gronden vind ik 't wel zo prettig om dat op een 'liggende' deur te kunnen doen, maar sommige deuren zit de scharnierpen muur- en muurvast. ![]() | ||
tnimble | vrijdag 1 februari 2008 @ 19:24 | |
Hangt van het type scharnier af. De pen zit vanboven af ingeschoven en kan omhoog gehaalt worden door een dun voorwerp tussen de bovenkant van de scharnier en de onderkant van de pen te steken en wat te wrikken. Aan de onderkant van de scharnier kan voor de sier een bolletje of fleuron (finial) zitte. Deze zit in de scharnier gedrukt en kan op gelijke wijze verwijdert worden. Als dit er af is kun je met een dunner stuk ijzer de pen naar boven slaan, heel handig als het echt vast zit. Bij sommeige scharnieren zit de pen geklonken. De pen loopt door de scharnier heen en steekt aan de onderkant uit. Het uitstekende deel wordt gestuikt. Deze kunnen niet losgemaakt worden. Enige manier is om de scharnier van de deur of het kozijn los te maken. Bij sommige scarnieren heeft de pen een schroefdraad. De pen kan als een schroef er uit gedraait worden. Deze laatste 2 scharnier tyype zie je meestal of bij hele kleine scharniertjes of bij zwae schernieren met lagers. Edit: Behavle scharnieren bestaan er ook nog knieren. Bij knieren zie je geen schroeven of boutjes zitten die de scharnier op de deur / kozijn vast houden. Als je de verf naast de scharnier weghaalt zul je 1 tot 3 gaatjes vinden. In deze gaatjes zitten spijkers die de scharnier in een smalle gleuf in de deur / kozijn vast houden. Tik voorzichtig de spijkers door de deur heen en de knier is los. | ||
gronk | vrijdag 1 februari 2008 @ 19:37 | |
Ik heb scharnieren van het allereerste type wat je beschrijft. Waarbij de vorige bewoners lekker over de scharnieren heen hebben geschilderd. | ||
gronk | vrijdag 8 februari 2008 @ 23:39 | |
Update: deuren zijn los (oplossing: zwaardere hamer, plus zo'n dingetje waarmee je de impuls van je hamer op een klein punt kunt centreren). Wel een paar andere problemen, ongetwijfeld bekend: -op de deuren zitten panelen, met een paar hoekjes van een/twee mm. Zoiets ziet er ongeveer zo uit:
Het kaalmaken van die kleine randjes is niet overal even goed gelukt. :@ Oftewel, op sommige plaatsen zien de randen er ronduit bobbelig uit ipv strak recht. Hoe los je zoiets op? Creatief zijn met plamuur, nep-hout, gewoon opschuren en zien dat 't dan wel meevalt, of iets anders? Twee: ik heb om de deurkozijnen deurlijsten zitten, waar 'tegenaan gestucadoord is'. Oftewel, als ik de deurlijsten ervanaf zou willen halen, dan kan ik opnieuw laten stuccen. Bij het verven van de muur ben ik hier en daar over de deurlijsten heen gegaan. Hoe krijg ik die dingen het beste geschilderd? Opschuren en dan oververven? D'r over heen gaan met de verfstripper is geen optie.. | ||
gronk | zaterdag 23 februari 2008 @ 22:40 | |
Follow-up to self: punt twee (deurlijsten waartegenaan gestucadoord is) is op te lossen door een opzetstuk op je verfstripper te zetten wat voorkomt dat je de muur opstookt. Of, bij gebrek daaraan: met een aluminium plaat van 300x200 mm de muur af te schermen terwijl je je verfstripper op de zijkant zet. Werkt best OK. | ||
tnimble | maandag 25 februari 2008 @ 09:45 | |
quote:Een schuurpapiertje op een klein latje of stukje MDF lijmen. Daarmee kun je de meeste profielen weer netjes krijgen. Neem wel een goede kwaliteit schuurpapier anders blijf je plankejs maken. Als het heel erg beschadigt is kun je met een profiel schaaf een nieuw randje aanzetten. quote:Deurlijsten moeten pas na het stucwerk gemonteerd worden. Ze dekken de overgang tussen de verschillende materialen van het hout en het gips / kalk af, die door het werken van de materialen scheurt en lelijk wordt. De lijsten die er nu op zitten kun je ook niet meer los maken zonder het stucwerk van de muur er ook af te trekken zoals je al opmerkt. Wat waarschijnlijk het netste zal zijn om met een grof schuurpapiertje de verf er af te schuren en daarna een dun latje over de overgang te plaatsen. Kies dit latje passend uit bij de lijst. | ||
gronk | vrijdag 29 februari 2008 @ 22:06 | |
quote:Die had ik iets eerder moeten weten (of ook niet); ik heb nu al een paar deuren in de grondverf staan. Duh. Naja, ik was toch al niet van plan om die deuren superstrak te krijgen (onbegonnen werk). quote:Ja, dat weet ik nu ![]() ![]() ObKlusblunder: gaan zitten op een stoel waar zo'n driehoekig afkrabding op ligt. ![]() ![]() |