abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 januari 2008 @ 18:55:58 #1
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56183858
ik heb een stel deuren waar hier en daar de verf van is beschadigd. Je ziet dat er op sommige pleken een paarstukken verf van de deur zijn afgescheurd, waardoor je 't kale hout van de deur zelf ziet:

foto 1
foto 2

Hoe kan ik dat nu 't beste aanpakken? Opschuren en opvullen met lak, nog een keer opschuren, grondverf d'r over en klaar, of moet ik de boel helemaal kaalmaken?

(d'r zijn ook plekken waar de vorige bewoners de boel hebben opgevuld, en dan zie je een bobbelige 'bump' ter grootte van 30-40 cm2... )
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56183930
Kaalmaken lijkt me het beste voor het egaalste resultaat. Alhoewel het maar kleine beschadigingen zijn .
  PR/Manusje van alles zondag 20 januari 2008 @ 19:10:44 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_56184174
Joh maak het helemaal kaal en pak de hele deur mee Ziet er veel beter uit
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zondag 20 januari 2008 @ 19:12:42 #4
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56184235
Joh, ik heb nog wel andere dingen te doen dan schilderen

't is niet dat ik 't *leuk* vind
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56184342
Als de "bump" wat de vorige bewoners hebben achtergelaten je nu al niet bevalt, zullen de door jouw gemaakte "bumps"je ook niet bevallen . Plus met een schuurmachine is het zo gedaan toch ?
  zondag 20 januari 2008 @ 19:48:19 #6
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56185160
De vorige bewoners hebben totaal geen moeite gedaan om 't enigszins egaal af te werken; die hebben dat soort gaten gewoon opnieuw overgeschilderd. Da's iets anders.
pi_56185875
Als je gewoon netjes werkt, hoef je echt niet alle verf weg te halen.

Schuur de hele deur op (dus niet alle verf hoeft eraf, wel de loszittende stukken bij de beschadigingen en de hele deur schuren totdat ie mat is), plamuur dan de beschadigingen (is niet alleen verf zo te zien toch?) met houtvuller. Even geplamuurde delen schuren en ontvetten en met grondverf erover (echt goed dekkend, soms moet dit twee of meer keer afhankelijk van wat voor grondverf je hebt). En dan kun je waarschijnlijk wegkomen met de deur een keer af te lakken. Heb je pech dat je lak (ik neem aan dat je weer wit neemt?) erg van kleur verschilt of je werkt met een slechte kwaliteit lak (verf van een merk geeft toch vaak betere resulaten, echt waar) dan zul je twee keer af moeten lakken.
jesus saves, i spend
pi_56185968
Je hebt 2 opties:

Als je veel tijd hebt, en schilderen een leuke hobby van je is en je wil strak mooi resultaat:
Deur helemaal kaalhalen, gronderen, plamuren, grondlaag, en aflakken.

Als je schilderen een godskolere werk vindt en je niet echt detailgevoelig bent:
Beschadigde plekken die dieper zijn dan 1 mm opvullen met (lak)plamuur, daarna die plekjes gronderen, daarna de hele deur slijpen (schilderklaar schuren met korrel 180) en daarna geheel aflakken. (je kan in principe ook alleen de beschadigde opnieuw lakken maar dan heb je snel last van kleurverschil)
Bram! Boterham!
  zondag 20 januari 2008 @ 20:20:24 #9
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56186126
Nog aanraders voor plamuur?
pi_56186258
ik heb altijd alabastine gebruikt, maar er zullen vast wel betere, professionelere zijn. Ga eens naar een verfspeciaalzaak. Wat ik btw wel fijn vind met plamuren van kleine gaatjes en beschadigingen is om ook hele kleine plamuurmesjes te gebruiken, ik gebruik vaak schilders (als in kunstschilder)plamuurmesjes, je ziet ze vaak bij de kruitvat liggen. Ook fijn als je bv een hapje moet terugboetseren uit een raamkozijn oid....
Maar een gewoon, scherp, niet al te groot plamuurmes gaat ook prima, wel je plamuur nat afstrijken en schuren erna.
jesus saves, i spend
pi_56186337
quote:
Op zondag 20 januari 2008 20:20 schreef gronk het volgende:
Nog aanraders voor plamuur?
Mjah Alabastine maakt prima plamuren, ze hebben een aantal soorten, voor verschillende diktes. Zowel voor gaten van 1cm diep tot 1mm, en Snelplamuur (droogtijd 18˚ = 30min) en lakplamuur (als het voorwerp al gelakt of gegrond is, ook maar mm -werk). Kijken even goed op de verpakkingen van de plamuren zodat je zeker weet welke de goeie is
Bram! Boterham!
  zondag 20 januari 2008 @ 21:54:36 #12
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_56188506
Plamuur voor op lak van alabastine (wit / bruine tube).
Die werkt goed en is mooi glad.

Met verf kun je geen gaatjes/oneffenheden opvullen dus zeker plamuur gebruiken.
  zondag 20 januari 2008 @ 21:54:45 #13
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56188513
Is er trouwens niet ooit eens een uber-K&W-schildertopic geweest, want ik heb nog wel wat vraagjes:

-hoe voorkom je hangers (van die druppels).
-Rollertje gebruiken of kwast voor zo'n deur?

Overigens, de vorige bewoners hebben aardige plakkaten plamuur en andere zut op die deuren achtergelaten, zonder 't netjes op te schuren. Voordeel is wel dat als je 't een beetje opschuurt, het er al heel snel veel beter uitziet. Nadeel is alleen dat 't voor een flink deel gewoon ouderwets handwerk is...

(op de randen van de deur zit bv. een hele grote 'rand' van lak. Moet ik er bijna afsteken met een plamuurmes om dat een beetje op dezelfde hoogte te krijgen..)
pi_56190738
Druipers zijn het best te voorkomen door zoals het hoort in dunne lagen te schilderen. Verder zou ik voor een deur met ook maar een beetje kraalwerk en randjes al snel naar de kwast grijpen. Da's in mijn ervaring een stukje sneller en praktischer dan geklooi met rollertjes en kwast.
pi_56191229
druipers voorkom je door je deur los te maken van het deurkozijn en hem plat te leggen op de vloer of schragen oid. Nadeel is dan wel weer dat je meer kans heb op stofjes en vliegjes in je pasgeschilderde werk en het kost veel ruimte.
Ik heb zelf mijn deuren hangend geverfd, want ik moest er 6 tegelijk doen er dat kostte me toch echt teveel plek. Bovendien waren dat simpele deuren zonder raam, paneeltjes of andere ongein.

Roller of kwast: ik weet niet hoe de rest van de deur eruit ziet, maar ik weet dat ik liever voor de roller ga voor oppervlakken groter dan 20 cm2 ofzo. Maar ik heb ook eerlijk gezegd het nooit gedurfd om met een kwast een groter oppervlak te schilderen.
jesus saves, i spend
  maandag 21 januari 2008 @ 07:20:07 #16
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56191577
Hrm. D'r zijn plekken waar ik probleemloos met een plamuurmes 20-30 cm2 aan verf ervanaf kan steken, door m'n plamuurmes onder bijna-afgebladderde verf te steken, waarna ik kaal hout overhou.
  maandag 21 januari 2008 @ 07:20:58 #17
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56191583
( , want dat gaat natuurlijk niet overal lukken, dus dat wordt of kiezen voor kilo's plamuur, of voor alles kaal..)
pi_56192452
misschien heb je aan mijn topic iets , net weer na ar boven gebungerd
fotos doen het niet meer maar staan handige tips in

kleine klusjes zijn ook klusjes ...
  maandag 21 januari 2008 @ 10:06:24 #19
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56193279
Dit is het resultaat van een minuutje met een plamuurmes tekeer gaan: http://flickr.com/photos/23966711@N00/2209082982/

pi_56193662
da's duidelijk: helemaal kaal maken die deur voodat je gaat schilderen....
jesus saves, i spend
  maandag 21 januari 2008 @ 10:33:32 #21
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56193864
Verfstripper d'r op gezet, en in tien minuten tijd heb ik een kant voor de helft kaal.

Heb nog even advies gevraagd bij de plaatselijke Echte DHZ-zaak, en die waren ook voor kaal; ook omdat de oude laag niet goed hecht en de nieuwe laag daardoor na een half jaar gaat bobbelen/barsten etc.
pi_56194834
quote:
Op maandag 21 januari 2008 10:33 schreef gronk het volgende:
Verfstripper d'r op gezet, en in tien minuten tijd heb ik een kant voor de helft kaal.

Heb nog even advies gevraagd bij de plaatselijke Echte DHZ-zaak, en die waren ook voor kaal; ook omdat de oude laag niet goed hecht en de nieuwe laag daardoor na een half jaar gaat bobbelen/barsten etc. [afbeelding]
Ja helemaal correct, als de ondergrond laag al niet goed vast zit, zal de laag die daaroverheen komt natuurlijk ook niet vast blijven zitten de 2 lagen komen dan tegelijk naar beneden.

Dus nu moet je je gewoon even kwaad maken om alles mooi kaal te maken. Daarna goed ontvetten (voor het schuren) en dan eventueel opschuren (K180-220) en gronderen en dan mooi aflakken . Maak de lagen mooi dun (beter meerdere dunne lagen dan 1 dikke laag). Je kan voor de vlakke delen een lakverf-rollertje gebruiken (zo'n schuim ding) of, wat vaak een wat mooier resultaat geeft: een Mohair-roller (zo schrijf je het...dacht ik) ookwel een velours-roller genoemd, deze zijn eigenlijk voor transparante laklagen voor op vloeren maar een dekkende lak kan daar ook prima mee. De hoekjes kun je met een mooie ronde kwast (14-18 ofzo) bewerken. Neem voor de kwast een goede kwaliteit kwast (Copenhagen oid) de verliezen minder snel haren en zijn meerdere malen bruikbaar.

Oh en mocht je gaan kwasten; even met de kwast over een droog grof stukje schuurpapier, dan haal je alle loszittende haren eruit . Zo'n zelfde truucje is er ook voor rollertjes met een vacht(je) (dus ook mohair): even een schilderstape om het rollertje plakken en los trekken, alle pluisjes en losse haartjes gaan er dan uit en komen zo niet in je lakwerk

En als laatste; let op de temperatuur, lakken kun je het best bij een graad of 20-25 bij te lagen temperaturen is de verf te dik en vloeit daardoor niet goed uit waardoor je sneller strepen krijgt en bij een te hoge temperatuur is de verf te dun en zul je sneller druipers krijgen(dit gebeurd ook als je het teveel verdunt, nooit meer dan 3-5% verdunnen)

En let er op dat je de juiste kwast pakt, een kwast met zwarte (natuurlijke) haren voor Alkyd-lakken (met terpetine verdunbaar) en een kwast met witte/lichte (synthetische) haren voor Acryl-lakken (met water verdunbaar)

Succes!
Bram! Boterham!
  zaterdag 26 januari 2008 @ 11:10:47 #23
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56316071
Iemand nog goede tips hoe je zo'n opstand randje van een paneel uit 'n paneeldeur kaal krijgt? De verfstripper heeft er moeite mee, en met afbijt werkt 't ook maar zo-zo...

(de grondverf blijft bijvoorbeeld zitten. Maar niet altijd. )
pi_56319685
lenige vingers en schuurpapertje p300 ofzo. Het is vooral belangrijk dat het gladde overgangen heeft en er niet bobbelig uitziet, een miniem waasje grondverfkleur vind ik acceptabel voor mezelf.
jesus saves, i spend
  vrijdag 1 februari 2008 @ 17:23:01 #25
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56462411
Iemand nog een goede suggestie hoe je vastzittende scharnierpennen loskrijgt? Voor het schuren/gronden vind ik 't wel zo prettig om dat op een 'liggende' deur te kunnen doen, maar sommige deuren zit de scharnierpen muur- en muurvast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')