abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 januari 2008 @ 00:04:15 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56144919

Officiële landstaal: Engels, Maori
Hoofdstad: Wellington
Regeringsvorm: Parlementaire monarchie
Religie: Christelijk 67%
Oppervlakte: 270.534 km² (2,1% water)
Inwoners: 4.115.771 (2007)

Bron: wikipedia

Is er toevallig een FOK!-er die naar NZ geëmigreerd is?

Ik zou graag in een land wonen waar veel aandacht is voor kwaliteit van leven (dus relaxte houding, ruimte en vrijheid, werk niet bovenaanstaat etc), een beetje ouderwets qua normen en waarden, met lekker weer en weinig gedoe. Volgens mij is Nieuw Zeeland dan wel een geschikt land.

Hoe is het om daar te wonen als Nederlander, hoe kom je binnen, wat voor werknemers worden daar gezocht, etc. etc.

[ Bericht 36% gewijzigd door popolon op 19-01-2008 21:32:35 ]
The End Times are wild
pi_56145366
Volgens mij krijg je daar als kind zijnde geen stukje eierkoek bij de bakker, dus zou je dat nou wel doen?
pi_56145913
hoe werkt het emigreren naar Nieuw Zeeland
Ervaring heb ik niet, wel google
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  zaterdag 19 januari 2008 @ 00:56:29 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56145947
Ja, ik heb ook Google. Maar ik wou het eens van de mensen hier horen, hé. In een soort van interactieve communicatie, jeweets.
Bovendien ben ik aan het papierwerk e.d. nog lang niet toe, allereerst eens kijken of dit landje de moeite waard blijkt.
The End Times are wild
pi_56145992
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 00:56 schreef LXIV het volgende:
[knip] ...allereerst eens kijken of dit landje de moeite waard blijkt.
Daar kom je maar op 1 manier echt achter, en dat is er heen gaan. Iemand anders kan niet namens jou bepalen of dat het land is waar je naar toe zou kunnen emigreren. Degenen die ik ken die daar geweest zijn vinden het zeker de moeite waard, maar of jij dat ook vind kan alleen jij bepalen!
Succes in ieder geval!
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  zaterdag 19 januari 2008 @ 20:29:05 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56161910
* RemcoDelft is aan Nieuw Zeeland verknocht geraakt wat jaartjes geleden...

En ooit hoop ik er te wonen, lijkt me een fantastisch land: gruwelijk mooi (nee geen hobbits), Engelstalig, en een criminaliteit op het niveau dat een lokaal krantje melding maakt van "ruit ingegooid bij hotel"!
Die salarissen liggen wel lager dan ik dacht zeg! Maar goed, huizen kosten nog niet de helft, benzine ook, en een mooi/aardig land is me heel wat waard Voor die tijd toch even sparen:)

[ Bericht 28% gewijzigd door RemcoDelft op 19-01-2008 20:44:15 ]
censuur :O
  zaterdag 19 januari 2008 @ 21:26:43 #7
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_56163572
Er is een user die daar woonde maar juist terug naar NL ging. Even zoeken.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 21:28:39 #8
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_56163626
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_56178978
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 00:04 schreef LXIV het volgende:
met lekker weer
Dan zul je wel op het Noordereiland, of het bovenste stuk van het Zuidereiland moeten zijn.
I intend to live forever, or die trying.
  zondag 20 januari 2008 @ 16:07:53 #10
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_56180045
quote:
Op zondag 20 januari 2008 15:22 schreef dwerg het volgende:

[..]

Dan zul je wel op het Noordereiland, of het bovenste stuk van het Zuidereiland moeten zijn.
Zijn de verschillen in het weer, voor zo'n relatief klein landje, dan zo groot?
pi_56187219
Het is niet echt een klein land, wel een langgerekt en smal land. De temperatuursverschillen zijn niet enorm, maar het scheelt echt wel waar je zit. In Auckland in het noorden is het wat prettiger, beter dan Nederland, en toch wordt het er zelden warmer dan 30 graden. Invercargill (1600 km zuidelijker, aan de zuidkant van het Zuidereiland) heeft een gemiddelde jaartemperatuur van 10 graden. En regen, veel regen (dat is wel goed voor de bollenteelt, maar dat is een ander verhaal). Eén van de locals zei dat er soms wel drie depressies op een dag passeren.

Zie ook: The Roaring Forties, waar ik een soort tentoonstelling over heb gezien in Invercargill.
I intend to live forever, or die trying.
  zondag 20 januari 2008 @ 21:19:38 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56187563
Het noorden wordt "the winterless north" genoemd, en in het zuiden krijgen ze tot 11 meter regen per jaar... Ik heb daar weerberichten van "450 mm overdag, 250 mm 's nachts" meegemaakt, en dat is VEEL!
Maar het wordt er zoooo gruwelijk MOOI van!
pi_56206299
er is een tijdje eerder al een topic hierover geweesd,

Anyway, ik heb er 6 maanden gewoond, en als Nederlander is dat prima. De mensen zijn behulpzaam en geduldig. Gedult heb je wel nodig om er te wonen omdat niet alles zo goed geörganiseerd is dan in Nederland. Alleen Wellington b.v. heeft een fatsoenlijk openbaar vervoer. Iedereen is erg laidback, wat heel relaxt is, behalve als je echt iets dringend voor elkaar moet krijgen. Verder zijn kiwi's aardige en gastvrije mensen.

De benzine is goedkoper, maar de afstanden zijn veel groter. Het enige waar je bedacht op moet zijn als je er gaat wonen is dat het aantal inbraken veel hoger ligt dan in Nederland, maar verder zit het met de veiligheid wel snor.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
pi_56206766
quote:
Heb de OP van deel 1 gelezen. Aan zulke scenario's denk ik ook altijd, als ik aan emigreren denk.
Als je voor een maand op vakantie ergens bent is het natuurlijk volledig anders dan dat je als inwoner/werknemer daar zit.. nml. niet als 'de toerist'.
Zelf zou ik nog niet direct alles opgeven in het thuisland en dan alle hoop op je nieuwe thuisland vestigen, maar eerst een jaar uitproberen met wonen en werken.. maar wel een iets achter de hand hebben in je vorige thuisland voorlopig.

Zo zie je maar weer dat de lokale bevolking plots kan tegenvallen als je met ze te maken hebt als (nieuwe) bewoner ipv 'de toerist (die tijdelijk verblijft en vanalles koopt)'.

Ik vraag mij altijd af of Nieuw Zeeland een beetje vergelijkbaar is als Zuid Afrika qua bevolking... heeft iemand een één en ander daarover te vertellen?
  maandag 21 januari 2008 @ 20:13:20 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56207049
Wat bedoel je met "qua bevolking"? Lijkt me wel even een verschil tussen Nieuw Zeeland en Zuid Afrika, anders dan dat het vrij zuidelijk ligt...
pi_56207548
Typisch importvolk waar ik me mateloos aan kan storen in Zuid Afrika.. echt dat koloniale.
Is hier totaal geen sprake van in Nieuw Zeeland... (dat zou mooi zijn).
pi_56211482
quote:
Op maandag 21 januari 2008 20:34 schreef OldJeller het volgende:
Typisch importvolk waar ik me mateloos aan kan storen in Zuid Afrika.. echt dat koloniale.
Is hier totaal geen sprake van in Nieuw Zeeland... (dat zou mooi zijn).
Ik weet niet heel goed hoe Zuid-afrikanen zijn, maar ik denk dat je je aan de mentaliteit niet zoveel zal storen. Men loopt niet te koop met de eigen identiteit of met hun koloniale afkomst. Wel zijn het duidelijk eilandbewoners wat stugger en minder bewust van wat er overzees gebeurd.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
  dinsdag 22 januari 2008 @ 03:49:30 #18
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_56215407
quote:
Op zondag 20 januari 2008 21:03 schreef dwerg het volgende:
Het is niet echt een klein land, wel een langgerekt en smal land. De temperatuursverschillen zijn niet enorm, maar het scheelt echt wel waar je zit. In Auckland in het noorden is het wat prettiger, beter dan Nederland, en toch wordt het er zelden warmer dan 30 graden. Invercargill (1600 km zuidelijker, aan de zuidkant van het Zuidereiland) heeft een gemiddelde jaartemperatuur van 10 graden. En regen, veel regen (dat is wel goed voor de bollenteelt, maar dat is een ander verhaal). Eén van de locals zei dat er soms wel drie depressies op een dag passeren.

Zie ook: The Roaring Forties, waar ik een soort tentoonstelling over heb gezien in Invercargill.
Zo zie je maar hoe je je kunt vergissen in de oppervlakte van een land.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 05:15:54 #19
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_56215576
Ik kan die puntentelling nergens vinden. Of moet je dat ouderwets met de hand doen?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 22 januari 2008 @ 09:49:48 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56217456
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 03:49 schreef popolon het volgende:

[..]

Zo zie je maar hoe je je kunt vergissen in de oppervlakte van een land.
Nieuw Zeeland is in oppervlakte grofweg 4 keer zo groot als Nederland, met ruim 4 keer zo weinig inwoners. Oftewel qua bevolkingsdichtheid vergelijkbaar met de VS.
  zondag 3 februari 2008 @ 16:08:18 #21
202366 Biebz
Yup, that's me.
pi_56502084
Goh,

Zat eens door het 'kaaskoppen' forum te bladeren en zag ineens een topic voor Nieuw Zeeland. Toevallig vertrek ik over 11 dagen voor 3 jaar naar Nieuw Zeeland... Wel kom ik tussendoor terug. Ik ga er studeren, in Auckland om precies te zijn. En in mijn schoolvakanties breng ik Nederland nog even een bezoekje. Kan dus over een tijdje wel vertellen hoe die kiwi's echt zijn
  zaterdag 9 februari 2008 @ 20:21:04 #22
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_56629083
Een bestaan opbouwen valt in ieder geval niet mee...
Als "buitenlander" vindt je over het algemeen in de horeca vrij snel een baan alleen is dat niet genoeg voor een verblijfsvergunning. Een goede vriend van mij is verknocht aan Nieuw Zeeland maar zit nu met het grote probleem van een vaste (lees jaarcontract) baan vinden die volgens NZ maatstaven modaal betaald...
Neerkomen wel!
pi_56667688
quote:
Op zondag 3 februari 2008 16:08 schreef Biebz het volgende:
Goh,

Zat eens door het 'kaaskoppen' forum te bladeren en zag ineens een topic voor Nieuw Zeeland. Toevallig vertrek ik over 11 dagen voor 3 jaar naar Nieuw Zeeland... Wel kom ik tussendoor terug. Ik ga er studeren, in Auckland om precies te zijn. En in mijn schoolvakanties breng ik Nederland nog even een bezoekje. Kan dus over een tijdje wel vertellen hoe die kiwi's echt zijn
Wat voor studie ga je doen? En waarom in Nieuw-Zeeland?
  maandag 11 februari 2008 @ 22:01:10 #24
202366 Biebz
Yup, that's me.
pi_56673520
quote:
Op maandag 11 februari 2008 17:04 schreef FloggingMolly het volgende:

[..]

Wat voor studie ga je doen? En waarom in Nieuw-Zeeland?
Communication Studies op Auckland University of Technology.
Ik heb al vanaf dat ik 4 of 5 ben een obsessie met Nieuw Zeeland, don't ask me why, want ik heb er geen familie ofzo. Maar ik wil er al heel lang heen. En m'n ouders gingen nooit, dus ben nu 18 eindelijk, kan ik zelf. Ik ga er niet heen omdat de studie er zo bijster goed is, want daar heb ik ook geen weet van. Zag dit gewoon als goede combinatie, aangezien ik ook altijd in het buitenland heb willen studeren
pi_56677454
quote:
Goh,

Oh, dat is al snel!! (over 2 dagen!!)
Nou, enorm veel plezier daar toegewenst dan!!!
En een goeie reis toegewenst ook hè. 't Is nogal een eindje!

Hou ons op de hoogte!
 FR
pi_56677925
quote:
Op maandag 11 februari 2008 22:01 schreef Biebz het volgende:

[..]

Communication Studies op Auckland University of Technology.
Ik heb al vanaf dat ik 4 of 5 ben een obsessie met Nieuw Zeeland, don't ask me why, want ik heb er geen familie ofzo. Maar ik wil er al heel lang heen. En m'n ouders gingen nooit, dus ben nu 18 eindelijk, kan ik zelf. Ik ga er niet heen omdat de studie er zo bijster goed is, want daar heb ik ook geen weet van. Zag dit gewoon als goede combinatie, aangezien ik ook altijd in het buitenland heb willen studeren
Veel succes!
  zaterdag 16 februari 2008 @ 06:10:43 #27
202366 Biebz
Yup, that's me.
pi_56765702
Dankjewel!

Zit nu sinds 6 uur in Auckland. Heb net even door het centrum gelopen. Ziet er geweldig uit!
Was alleen te moe om nog verder te lopen haha Vermoeiende reis... Echt slopend. Ben nu ook kapot, maar mag van mezelf pas gaan slapen op een normale tijd ('t is nu 6 uur 's avonds, dus laten we zeggen, 10 uur 's avonds ofzo!) Maar tot nu toe kan ik zeggen: grote en leuke stad!
pi_56765706
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 05:15 schreef static het volgende:
Ik kan die puntentelling nergens vinden. Of moet je dat ouderwets met de hand doen?
Ik snap steeds beter waarom jij in Haiti terecht komt.
  zaterdag 16 februari 2008 @ 09:40:34 #29
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56766212
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 06:10 schreef Biebz het volgende:
Dankjewel!

Zit nu sinds 6 uur in Auckland. Heb net even door het centrum gelopen. Ziet er geweldig uit!
Was alleen te moe om nog verder te lopen haha Vermoeiende reis... Echt slopend. Ben nu ook kapot, maar mag van mezelf pas gaan slapen op een normale tijd ('t is nu 6 uur 's avonds, dus laten we zeggen, 10 uur 's avonds ofzo!) Maar tot nu toe kan ik zeggen: grote en leuke stad!
Ik weet de grote supermarkt nog te vinden! Vanaf Kiwi Backpackers richting downtown, dan links ergens in de buurt van de sky tower, en langs een park (vervallen park 7 jaar geleden) en Kathmandu outdoor zaak (waar ze jaarlijks een alles-halve-prijs-actie hebben)! Heerlijke appeltjes
Auckland is gaaf!
pi_57304176
Mijn vriendin en ik hebben van het weekend voor het eerst zitten fantaseren over emigreren naar NZ.
Lijkt mij geweldig! Maar het zal sowieso nog een paar jaar duren.
Netjes langs de pijpen ..niet te groen!
pi_57337785
quote:
Goh,

Hoe doe jij dit precies? Ik vroeg me af hoe het zit met collegegeld ed. Ik dacht dat dat hartstikke hoog was voor Nieuw Zeeland. Iets van 10.000 euro ofzo. Heb je hier een beurs voor? Of moet je dat gewoon ophoesten?
Veel succes verder overigens!
pi_57379228
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 22:17 schreef pietjekanarie het volgende:

[..]

Hoe doe jij dit precies? Ik vroeg me af hoe het zit met collegegeld ed. Ik dacht dat dat hartstikke hoog was voor Nieuw Zeeland. Iets van 10.000 euro ofzo. Heb je hier een beurs voor? Of moet je dat gewoon ophoesten?
Veel succes verder overigens!
Als ik even zo vrij mag zijn om deze vraag te "kapen"... De universiteit waar ik heen ga heeft recentelijk de collegegelden voor internationale studenten gelijk getrokken met die voor NZ studenten. Het komt neer op ongeveer 3000 euro per jaar, in mijn situatie dan. Echter, de meeste beurzen dekken het collegegeld, dus als je een beurs hebt (die je waarschijnlijk sowieso wel goed kan gebruiken) dan heb je er geen omkijken naar.

Ik ga over een paar dagen weg trouwens,
pi_57381915
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 17:44 schreef Rosella het volgende:

[..]

Als ik even zo vrij mag zijn om deze vraag te "kapen"... De universiteit waar ik heen ga heeft recentelijk de collegegelden voor internationale studenten gelijk getrokken met die voor NZ studenten. Het komt neer op ongeveer 3000 euro per jaar, in mijn situatie dan. Echter, de meeste beurzen dekken het collegegeld, dus als je een beurs hebt (die je waarschijnlijk sowieso wel goed kan gebruiken) dan heb je er geen omkijken naar.

Ik ga over een paar dagen weg trouwens,
Aha, ik dacht dat de Kiwi's zelf ook gewoon zulke hoge bedragen moesten betalen, maar dat klopt dus blijkbaar niet. Welke universiteit ga jij heen? Wat ga je precies doen? Veel succes ermee!

Heb je overigens een beurs gekregen vanuit Nederland ofzo?
pi_57385551
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 19:47 schreef pietjekanarie het volgende:
Welke universiteit ga jij heen? Wat ga je precies doen? Veel succes ermee!
Ja leuk Rosella!

Alvast een goede reis toegewenst! Hoe lang ga je?
 FR
pi_57391535
Even snel hoor, want heb het nogal druk (goh ). Ik ga promoveren, had ik er misschien even eerder bij moeten zeggen, want wie weet is de situatie voor Bachelors of Masters heel anders. Ik ben dus in ieder geval 3 jaar weg! Ik zit op de University of Canterbury en heb ook een beurs via die universiteit. Als jullie het leuk vinden om te volgen hoe het gaat kan ik hier wel af en toe binnen vallen.
pi_57393508
Gaaf dat het gelijk voor 3 jaar is. Heel veel succes bij je promotie-proces in ieder geval!

En ja, we vinden het zéker leuk om te lezen hoe het je daar vergaat en wat je allemaal voor gekke en normale dingen meemaakt.

Goeie reis!
 FR
pi_57397829
Het is dus gewoon een land om met pensioen te gaan
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 5 april 2008 @ 21:36:11 #38
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_57856860
Ik woon al 11 jaar in NZ, niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar ik kan wel zeggen dat ik enige ervaring heb, ook al vanwege het feit dat ik met een NZ'se getrouwd ben...
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_57860384
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:36 schreef rechtsedirecte het volgende:
Ik woon al 11 jaar in NZ, niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar ik kan wel zeggen dat ik enige ervaring heb, ook al vanwege het feit dat ik met een NZ'se getrouwd ben...
Welkom op Fok! en tussen de rest van de "buitenlandse kaaskoppen" hier!

In welk gedeelte van Nieuw-Zeeland zit je? Noord? Zuid?

Heb je er gemakkelijk kunnen aarden?
 FR
pi_57863742
*Melt zich* Ik ben 5 jaar geleden naar NZ verhuisd, en woon nu in Dunedin. Als je info wilt, stuur gerust een PM
pi_57868147
Veel mensen die al een aardig tijdje in Nieuw Zeeland wonen!
quote:
Op zondag 6 april 2008 07:32 schreef Basekid_NZ het volgende:
*Melt zich* Ik ben 5 jaar geleden naar NZ verhuisd, en woon nu in Dunedin. Als je info wilt, stuur gerust een PM
Nee joh, is toch veel leuker om daar in dit topic over te babbelen.
Dan heeft iedereen er nog wat aan.
 FR
pi_57976245
Hoi!

Ik ben er hoor! Nou ja, al weer een tijdje, maar voor dat je alles een beetje op orde hebt... Tja, ik ben nog maar kort tussen de Kiwi's, dus echt diepgaande analyses heb ik nog niet. Ik vind het aardige en sociale mensen, hoewel er wel een deel schijnt te zijn dat niet echt op "import" zit te wachten, maar ik heb nergens last van. Het is nog verdomd prima weer geweest voor de tijd van het jaar, dus daar kan ik ook niet over klagen. Verder, uhm... Zuivel is duur, internet is traahaag en ik mis wat Nederlands eten (kroket, gewone jonge kaas). Boodschappen zijn verder prima te betalen en vaak zelfs goedkoper dan in NL. Tja, uhm, als er iemand nog vragen heeft?

Cheers!
  vrijdag 11 april 2008 @ 10:02:54 #43
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_57976516
@ bora bora: ik woon in "the deep south" 20km ten noorden van Invercargill., ik vertrok met alleen een koffer met kleren en en de gedachten dat" er elke dag weer vliegtuigen terug gaan als het neit bevalt"...kiwi's zijn, zeker hier in het zuiden enigzins terughoudend dus je moeter wel zelf wat van maken., ik ben dan ook actief in de politiek, lid van de Lions en vrijwilliger bij de plaatselijke brandweer.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  woensdag 16 april 2008 @ 06:19:45 #44
202366 Biebz
Yup, that's me.
pi_58080378
Even over het collegegeld.
Ik krijg van de NL overheid meer stuffi dan in Nederland. Collegegeld blijft hoog. Voor 1 jaar is het 8000 euro... Gelukkig heb ik n lieve papa. Alleen ik ben niet zo'n grote fan van Nieuw Zeeland, dus vertrek weer na 1 semester. Misschien komt het ook omdat ik te jong ben Kom net van de middelbare school af, woon voor t eerst op mezelf, voor t eerst naar uni. Net iets te veel. Kiwi's vind ik af en toe een beetje nep overkomen. En het blijft vaak heel oppervlakkig. Maar ja, ze zijn wel sociaal Blijf alleen een doorgewinterde dutch girl:)
pi_58085499
Wel interessant om zo verschillende meningen en ervaringen te lezen!

Het is helemaal waar dat je je ergens prettig moet voelen; en het ene land sluit nu eenmaal beter bij je eigen voorkeuren aan dan het andere.
Wel een super ervaring, Biebz: zo gelijk na je middelbare school naar de andere kant van de wereld!

Rechtsedirecte, je hebt er indd wel heel actief wat van gemaakt, zo te zien.
Heb je dat nu nog steeds, dat je in de omgang met Kiwi's heel pro-actief moet zijn, of verandert dat een beetje als je eenmaal geïntegreerd -en geaccepteerd- bent?
 FR
pi_58104224
@ Biebz
Wat een omslag zo ineens? Toch maar weer terug? Ben je niet bang dat je spijt krijgt? Ik snap wel hoe je je voelt hoor, ik heb nu het geluk dat ik hier niet alleen ben en dat ik dus in ieder geval iemand heb die ik al ken. Verder is het wel wennen om actief te moeten investeren in je sociale contacten, als je al een vriendengroep hebt (zoals in NL) gaat dat toch allemaal wat vanzelfsprekender. Ik heb me aangemeld bij een sportvereniging en nog zo wat dingen, ik hoop dat ik daar wat contacten aan overhou. Ga je nog wat rondreizen voor je teruggaat? Je kan altijd in Chch langskomen. De winters zijn hier schijnbaar beter dan op het noordereiland.

Even een voetnootje voor de rest: Ik word hier totaal voor gek verklaard als ik ga fietsen als het regent. De meeste Kiwi's zijn nogal aan hun auto verknocht geloof ik.
pi_64916459
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 09:52 schreef Rosella het volgende:
Even snel hoor, want heb het nogal druk (goh ). Ik ga promoveren, had ik er misschien even eerder bij moeten zeggen, want wie weet is de situatie voor Bachelors of Masters heel anders. Ik ben dus in ieder geval 3 jaar weg! Ik zit op de University of Canterbury en heb ook een beurs via die universiteit. Als jullie het leuk vinden om te volgen hoe het gaat kan ik hier wel af en toe binnen vallen.
Zeg Rosella, hoe ist nu? Nog steeds naar je zin daar?
 FR
pi_64937768
Oh, hallo! Hoe komt dat je ineens aan zo'n lurker als ik moet denken?

Het gaat heel goed, ik vind het ook haast niet te geloven dat ik hier al bijna een jaar ben. Het weer is geweldig momenteel, de mentaliteit is relaxed (net een maand vrij gehad), ik moet alleen nog wat meer aan mijn mensen-leren-kennen werken. Maar ja, wat betreft dat laatste, dat zou waarschijnlijk ook zo zijn geweest als ik in Nederland naar de andere kant van het land verhuisd zou zijn, ik ben soms wat laks met dat soort dingen.

Voor mij is thuis hier, de gedachte aan terug naar Nederland gaan maakt me kriegel. Er is misschien over een paar maanden voor mij een mogelijkheid om in Nederland langs te gaan, maar ik zou het denk ik heel raar vinden. Ik droom wel met enige regelkmaat over in Nederland op bezoek zijn, maar dan wil ik altijd gauw terug naar huis, Nieuw-Zeeland dus.

Ahum, en ik zit nu te Fokken terwijl ik artikelen moet lezen. Wat dat betreft ben ik hier nog steeds gewoon even lui.
pi_64937824
Ja, ik kwam weer eens in het topic terecht...
Wat tof dat je je er zo enorm thuisvoelt! Het tripje naar NL zal indd wel weer wennen zijn; maar de terugkeer naar N-Z des te genietbaarder!!

Is het moeilijk om met de overige studenten (diepgaand) contact te leggen? Of wil je juist niet alléén met studenten op je lip zitten?
Zitten er nog andere buitenlanders, of zit je echt volop in een puur "Nieuwzeelands bad"?
 FR
pi_64937866
Ik heb buiten hier op de universiteit niet echt contact met de studenten nee, maar dat heeft meerdere redenen. Ten eerste ben ik aan het promoveren, dus dan ben je sowieso al wat meer op jezelf (geen colleges volgen ofzo). Ten tweede zit in een sector met uhm... soms wat sociaal uitgedaagde mensen (informatica). Ze zijn wel aardig hoor, maar veel toch ook weer niet echt mijn type vriend(in). En inderdaad, 5 dagen in de week op de uni is wel lang genoeg om ze te zien.
Mijn beste contact is met iemand bij mijn hobby, en ik wil binnenkort ook nog wel wat meer gaan sporten om contacten op te doen (uche uche, dat zeg ik al maaaaanden). Op 1 of andere manier werkt een hobby/sport delen voor mij denk ik beter dan je werk/studie delen.

Ik probeer verder niet veel alleen naar met mede-buitenlanders om te gaan, 1 van mijn kamergenoten komt uit Europa, en ik merk toch wel dat dat iets makkelijk praten is, maar tegelijkertijd zijn Nieuw-Zeelanders helemaal niet moeilijk in de omgang vind ik, ik voel me nergens niet geaccepteerd. Nu zie ik er ook niet direct uit alsof ik hier niet vandaan kom, misschien dat een getint iemand het anders zou ervaren hier, kweenie.

Wat ik nog steeds grappig vind hier is dat je in de supermarkt bijna altijd wel een praatje hebt met de kassiere, over wat je gedaan hebt die dag of wat je in het weekend gaat doen... Of laatst eentje die graag Nederlands wilde leren en of ik wat zinnetjes op wilde schrijven! Sta je daar op je gemakje een cursus Nederlands te geven terwijl er een rij achter je staat, ach.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')