3000 als binnenkomer?quote:Op donderdag 18 september 2008 11:56 schreef VinnieJones het volgende:
Ik zag hier een paar HBO ers voorbij flitsen die ook rond de 2000-2400 verdienen. Dat vind ik wat aan de magere kant.
Daarnaast zie ik ook in mijn omgeving HBO ers (wel beginnende werkers) voor 2000 bruto werken..
Als ik mijn HBO (duaal) af heb ( 3 years to go)begin ik pas te praten als het bedrag 3k of hoger is. Maar goed tot die tijd heb ik ook weer 6 jaar werkervaring .
60 voor een beginnend freelancer tegenwoordig mag je wel rekenen (wel met werkervaring dan hequote:Op woensdag 17 september 2008 13:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Een indicatie, gemiddelde tarieven freelance programmeurs, gemeten in 2003
Een beginnende freelancer berekent tarieven tussen de 30 en 45 euro per uur. Een ervaren freelancer berekent tarieven tussen de 45 en 60. Een zeer ervaren freelancer berekent tarieven tussen de 60 en 85 euro. De afgelopen 2 jaren staan de tarieven echter onder druk, omdat de budgetten van de inhurende bedrijven ook onder druk staan. De categorie zeer ervaren freelancers ondervinden daardoor veel concurrentie van de groep beginnende en ervaren freelancers. Noodgedwongen neemt deze groep genoegen met een lager uurtarief om te concurreren. Een klein deel (minder dan de helft) gaat niet mee met de lagere uurtarieven omdat ze bijvoorbeeld een sterk / trouw klantennetwerk hebben opgebouwd en geen problemen hebben om aan werk te komen.
Een paar jaar oud maar ga er niet van uit dat de tarieven in 5 jaar verdubbeld zijn, maar kijk nog wat verder.
Je doet net alsof 2400 weinig is voor mensen met een HBO opleiding.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:56 schreef VinnieJones het volgende:
Ik zag hier een paar HBO ers voorbij flitsen die ook rond de 2000-2400 verdienen. Dat vind ik wat aan de magere kant.
Daarnaast zie ik ook in mijn omgeving HBO ers (wel beginnende werkers) voor 2000 bruto werken..
Als ik mijn HBO (duaal) af heb ( 3 years to go)begin ik pas te praten als het bedrag 3k of hoger is. Maar goed tot die tijd heb ik ook weer 6 jaar werkervaring .
Ik kom steeds vaker absurde bedragen tegen. Zelf hanteer ik voor mijn freelancewerkzaamheden van thuis, waar ik voornamelijk met PHP werk, een tarief van 60 euro per uur. Ik programmeer nu al een kleine tien jaartjes in PHP (en uiteraard de toeters en bellen die daar bij komen) en heb in de loop der tijd een heel tevreden klantenbasis opgebouwd. Ik zou, als ik zo naar de concurrentie en diens tarieven kijk, veel meer kunnen vragen, maar dan zou ik me kapot schamen.quote:Op donderdag 18 september 2008 16:37 schreef existenz het volgende:
[..]
60 voor een beginnend freelancer tegenwoordig mag je wel rekenen (wel met werkervaring dan he). Veel PHP freelancers rekenen echter nog steeds rond de 40 (Die zijn er gewoon veels te veel), SAP tarieven wil je niet eens weten wat die zijn tegenwoordig
. Ervaren freelancers qua development tussen de 60 en 100, maar het ligt sterk aan de opdracht. Budgetten staan overigens misschien enigzins onder druk, maar tot 2012 is er zeker een ernstig te kort aan personeel, waardoor de inhuurbudgetten zeker niet onder druk staan.
Dat is ieg momenteel wat ik hoor en zie.
Ik ben 2,5 jaar geleden voor 1800 bruto (op basis van 40 uur) begonnen bij mjn eerste baan. En ik was niet de enige die voor minder dan 2000 euro werkte, mijn collega's die gelijk met mij in dienst kwamen (ook HBO'ers) verdienden zelfs nog minder dan ik ...quote:Op donderdag 18 september 2008 19:03 schreef Tuvai.net het volgende:
Dat HBO-starttarief wordt hier ook flink aangedikt zeg.Sowieso is het hoge uitzondering dat ik echt HBO`ers aangenomen heb zien worden die meteen eisen bedrag X te verdienen, volledig uitgaande van dat papiertje. Overigens ken ik helemaal niet zo veel HBO`ers die het überhaupt gepresteerd hebben om zo'n starttarief te vragen.
Om nog maar te zwijgen over al die HBO`ers die ik ken die voor nog minder dan ¤2000 bruto per maand aan de arbeid zijn. Maar goed, het blijft dan ook Internet.
10 jaar, jij brengt dus als het goed is een hoop kennis buiten PHP om mee. De meeste PHP programmeurs die freelancen doen uberhaubt pas 3 jaar PHP, hebben geen IT achtergrond of komen uit een compleet andere hoek van de IT. Ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, want er zijn er meer dan genoeg die het wel kunnen, maar nog meer die erg dubieus zijn (helaas).quote:Op donderdag 18 september 2008 19:07 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Ik kom steeds vaker absurde bedragen tegen. Zelf hanteer ik voor mijn freelancewerkzaamheden van thuis, waar ik voornamelijk met PHP werk, een tarief van 60 euro per uur. Ik programmeer nu al een kleine tien jaartjes in PHP (en uiteraard de toeters en bellen die daar bij komen) en heb in de loop der tijd een heel tevreden klantenbasis opgebouwd. Ik zou, als ik zo naar de concurrentie en diens tarieven kijk, veel meer kunnen vragen, maar dan zou ik me kapot schamen.Maar goed, dat zijn en blijven thuisprojectjes waar ik hooguit 12 uren per week mee bezig ben, zou natuurlijk een andere zaak zijn als het mijn primaire bron van inkomsten zou zijn.
Ik weet in ieder geval voldoende van PHP om er de dingen mee te doen die ik wil.quote:Op donderdag 18 september 2008 19:50 schreef existenz het volgende:
[..]
10 jaar, jij brengt dus als het goed is een hoop kennis buiten PHP om mee. De meeste PHP programmeurs die freelancen doen uberhaubt pas 3 jaar PHP, hebben geen IT achtergrond of komen uit een compleet andere hoek van de IT. Ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, want er zijn er meer dan genoeg die het wel kunnen, maar nog meer die erg dubieus zijn (helaas).
Ik weet niet of ik goed genoeg ben, maarreh...PM ??? Bij voorbaat dank.quote:Op donderdag 18 september 2008 16:08 schreef goldrushed2 het volgende:
[..]
Yup, en er is nog plaats voor goede mensen ;-)
Waarom ben je huiverig voor de cultuur bij de grote detacheerders?quote:Op maandag 22 september 2008 12:22 schreef JiggyMF het volgende:
Leeftijd: 28
Opleiding: MBO Technische informatica
Werkervaring: 8 jaar relevant
Werkgever: Kleine detacheerder
Huidige functie: Software Engineer
Laptop: Ja
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 25 (optie tot bijkopen)
13/14e maand of winstuitkering: Winstuitkering einde van het jaar. Gemiddeld tussen 2k en 5k euro bij vol jaar detachering (en soms hogere uitlopers).
GSM: Ja, volledig vergoed zakelijk/prive.
Auto: Ja (900 Ep/m 35k, 4jr, prive km ook vergoed)
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: GEEN pensioenvergoeding/ziektekosten vergoeding
Werkweek: 40u, vaak verkorting arbeidstijd bij detachering die wat verder van huis is (gemiddeld dag vrij extra/week in dat geval)
Maand salaris(bruto): 2950bruto
In overweging van baanaanbod grote(re) detacheerder voor een smak meer geld en vergelijkbare voorwaarden (echter met pensioenvergoeding, want dat nekt je toch echt als je dat zelf moet betalen a 200-300p/m netto, echter wat huiverig voor cultuur binnen 'grote' detacheerders.
Bij verkoop kan je grofweg uitgaan van 3,5 tot 4x uurloon.quote:Op maandag 22 september 2008 12:48 schreef Freudie het volgende:
SAP tarieven zitten rond de 95 a 100 euro per uur. Misschien iets hoger voor een projectleider, soms iets lager.
-edit-
Moet er wel even bijzetten dat dit wordt betaald door de consultancy bureau's aan de mensen. Aan de bedrijven worden deze mensen voor meer verkocht (rond de 125 schat ik zo in).
We hebben een C, we hebben een ...quote:Op maandag 22 september 2008 13:02 schreef Robsterr het volgende:
[..]
Ik werk bij de Franse detacheerder (de blauwe), en kan zeggen dat er hier meer gezelligheid en verbondenheid is dan bij menig klein bedrijf.
Het oude Volmacquote:Op maandag 22 september 2008 13:32 schreef JiggyMF het volgende:
@Robsterr
De bekende eleboogwerkverhalen etc. Absoluut niet gebaseerd op eigen ervaringen of ervaringen van mensen die ik heel goed ken.Maargoed, zulke verhalen doen me twijfelen.
Alhoewel ik aan de andere kant denk dat er niet zoveel verschil zit in de diverse detacheringsclubs, en je zit als detacheerder toch extern, dus maakt het al niet echt wat uit.
Wie is overigens de blauwe franse detacheerder? Oo
Groet.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, sprak laatst iemand die bij Getronics werkte, die had in 1,5 jaar al 6 verschillende managers boven zich gehad... Wat dat betreft is het verloop bij grote bedrijven vaak wat groter, maar dat betekent dus ook weer dat je zelf ook makkelijker kunt switchen indien je iets niet bevalt natuurlijk.quote:Op maandag 22 september 2008 13:02 schreef Robsterr het volgende:
[..]
Waarom ben je huiverig voor de cultuur bij de grote detacheerders?
3 jaar pinkroccade, 13 managers...quote:Op maandag 22 september 2008 13:52 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, sprak laatst iemand die bij Getronics werkte, die had in 1,5 jaar al 6 verschillende managers boven zich gehad... Wat dat betreft is het verloop bij grote bedrijven vaak wat groter, maar dat betekent dus ook weer dat je zelf ook makkelijker kunt switchen indien je iets niet bevalt natuurlijk.
Nope, Accenture en IBM zijn de grotere Amerikaanse partijen in NL.quote:Op maandag 22 september 2008 13:48 schreef JiggyMF het volgende:
Ik ben om een of andere rede altijd in de veronderstelling geweest dat dat een amerikaans bedrijf is :S
Geen echte ervaring dus. Heb niet al te hoge verwachtingen alhoewel de vraag naar SAPpers wel vrij hoog is.quote:Op maandag 22 september 2008 23:35 schreef VinnieJones het volgende:
Wat verdient een startende SAP (HR , ABAP ) programmeur zo ongeveer ?
No (SAP) experience.
Eerst een aantal maanden in opleiding en inwerken.
Lease Auto + laptop.
Heb 3/4 jaar werkervaring in de ICT (Support, Helpdesk & licht beheer)
Binnenkort 2e gesprek dus.
Vergelijk jezelf dan ook even met iemand die 6 jaar ervaring hebtquote:Op donderdag 18 september 2008 11:56 schreef VinnieJones het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |