abonnement Unibet Coolblue
pi_56112176
Hallo iedereen. Ik zit nogal met een kwestie/probleem. Ik ben zelf een man (19), van Hollandse afkomst en met een behoorlijk (zeer) dominante vader. Mijn vader jaagt het hele gezin angst aan, door altijd maar diezelfde spanning te leveren als we met zijn allen zijn. Wij zijn een groot gezin met kinderen in de leeftijd van 15 tot 21. Ik zal een voorbeeld proberen te geven.

Als we met zijn allen aan de keukentafel zitten, dan kan iedereen -zonder zicht teruggetrokken te voelen- lekker van zich af praten. Maar zodra mijn vader binnenstapt dan veranderd de sfeer vaak altijd naar spanning, iedereen is bang om iets verkeerds te zeggen, dus zwijgt iedereen. Omdat mijn vader in het verleden ook wel eens wat geweld gebruikt heeft en zijn zelfbeheersing gewoon verloor, zou dit als goede reden kunnen gelden. (Iets wat overigens nog steeds in zijn karakter zit) Daarnaast is hij gewoon ontzettend ambitieus, assertief en zolang hij nog alle rekeningen (bijna alle) betaald hebben wij gewoon vrij weinig te zeggen. (bij wijze van) Ik zit hier toch wel behoorlijk mee. Ik weet overigens niet in hoeverre dit invloed heeft op de ontwikkeling van ons.

Nuwel denken jullie; ga het huis uit! Dat zal ook zeker wel gebeuren in de toekomst, alleen het punt is dat ik (en de rest overigens ook) er gewoon van balen om nog langer in de schaduw te staan van mijn vader zonder daar nauwelijks over te praten. Want praten gebeurt alleen over werk, school en politiek en voor de rest kunnen we niks bij hem kwijt, wellicht is hij minder open? Een innige band bestaat er gewoon niet. En dat vind ik ronduit jammer.

Misschien hebben jullie een goede tip om hem ergens mee te confronteren?
pi_56112437
Edit: Doe gewoon

[ Bericht 84% gewijzigd door Inekris op 17-01-2008 23:29:39 ]
pi_56112452
Confronteren lijkt me een slecht plan, dan confronteert hij je dalijk met z'n vuist.
I remember little things you hardly ever do
Tell me why, I don't know why it's over
I remember shooting stars, the walk we took that night
I hope your wish came true, mine betrayed me
pi_56112539
Keng je vader neer?
AFC Ajax - SS Lazio
29 Aug. Mystery Land 2009
  donderdag 17 januari 2008 @ 20:45:10 #5
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_56112575
Ik zou er in elk geval geen topic over openen op een forum als fok!

Misschien kun je je gevoelens en visie op papier zetten en het hem laten lezen?
ik ga ervan uit dat ie kan lezen
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_56112606
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 20:45 schreef jpg97 het volgende:
Ik zou er in elk geval geen topic over openen op een forum als fok!
Zit ook al te wachten op de eerste.
Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden......
pi_56112697
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 20:45 schreef jpg97 het volgende:
Ik zou er in elk geval geen topic over openen op een forum als fok!

Misschien kun je je gevoelens en visie op papier zetten en het hem laten lezen?
ik ga ervan uit dat ie kan lezen
Waarvoor bestaat dit sub-forum dan? Misschien zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten. Alles op papier zetten zou kunnen. Geweld zal ik niet gebruiken.
  donderdag 17 januari 2008 @ 20:54:52 #8
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_56112825
Via de dingen waar jullie wel raakvlakken hebben (en van houden of allebij afkeer, gewoon iets wat bind) overgaan op de dingen waar je in verschilt (van de zelfde voetbalclub houden naar de beste speler van dat team)

Of vond hij een gezin stichten ook "werk" ofzo?

Eventueel een paar van jullie kwaliteiten waar die oude vent die betaald ook van kan mee genieten ( de pc's /netwerk, makenbouwenonderhouden, administratie, de tuin doen, lekker koken, ander nieuws dan politiek bespreken?
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_56112872
Hij lijkt me het soort persoon waar niet mee te praten valt. Ik vrees dus dat er niet een pasklare oplossing mogelijk is. In ieder geval kan je er met een hulpverlener over praten, die hebben hier zeker meer ervaring in. Praat misschien eens met je moeder over hoe hun relatie vroeger was. Wie weet is er een mogelijkheid de vader en man terug te krijgen die hij vroeger was?
pi_56112921
1x lekker ruzie maken, nu zijn jullie allemaal wat ouder en moeten jullie hem aankunnen. Daarna zal hij zich wel stil houden
pi_56112978
Hmm, over dat karakter doorgeven ben ik het niet eens.

Als je zelf ziet hoe niet fijn zoiets is, probeer je dat bij jezelf zeker wel te veranderen.. In mijn geval dan. Ook zo'n zelfde soort situatie thuis gehad, nu huis uit. o/
  donderdag 17 januari 2008 @ 21:06:20 #12
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_56113038
TS, je bent toch niet toevallig een kloon van mij? Herkenbaar verhaal, behalve geweld dan.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  donderdag 17 januari 2008 @ 21:08:19 #13
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_56113091
Ik denk dat je vooral eerst bij jezelf moet beginnen, door je te realiseren dat je vader niet belangrijker of machtiger is dan jij, als persoon. Jij bent nu 19 en je bent dus nu een man. Je hebt nog broers en/of zussen die ook al volwassen zijn. Samen staan jullie veel sterker.

Spreek bijvoorbeeld eerst eens met hen en probeer zo een front te vormen. Als je vader zijn normale, slechte gedrag toont, moeten jullie daar allemaal tegenin gaan. Het lijkt me stug dat hij jullie dan met z'n allen het huis uit gooit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Strani op 17-01-2008 21:20:57 ]
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  donderdag 17 januari 2008 @ 21:17:42 #14
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_56113291
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 20:49 schreef hallowereld het volgende:

[..]

Waarvoor bestaat dit sub-forum dan? Misschien zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten. Alles op papier zetten zou kunnen. Geweld zal ik niet gebruiken.
Dit subforum is inderdaad voor dergelijke onderwerpen, alleen vergeet men vaak dat er op Fok! doorgaans pubers van 25+ zitten die overal een grapje op moeten maken inclusief ikzelf

Overigens kun je het best wel op papier zetten én geweld gebruiken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_56113818
Fijne reacties opeens allemaal.

@ Strani,
Hij voelt zich waarschijnlijk wel wat machtiger, heb soms ook het idee dat hij wat op ons neerkijkt. Administratieve baantjes, waarvan hij denkt dat ze niks voorstellen bijv. Ik heb er al dan geen zin in om verder te praten. Hij wil gewoon dat we goed terecht komen later, dus het enigste waar we aan mogen denken is in feite: school. Wat dat betreft heb ik gewoon niet hetzelfde karakter als hem, maar een stuk liefdevoller/emotioneler. Maar zeker niet iemand zonder ruggegraat. Het is eigenlijk wat lastig om het allemaal via internet goed te omschrijven. Er met zijn allen tegenin gaan is ook nog nooit gebeurd.

@ Hukkie,
Vertel eens in het kort. Hoe ging dat in jouw situatie? Nog wel contact met je vader?
  donderdag 17 januari 2008 @ 21:41:16 #16
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_56113901
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 21:38 schreef hallowereld het volgende:
@ Hukkie,
Vertel eens in het kort. Hoe ging dat in jouw situatie? Nog wel contact met je vader?
Heel kort dan. Meeste dingen gaan buiten mijn vader om, zie hem meest op verjaardagen en verplichte feestdagen enzo.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_56114216
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 21:41 schreef Hukkie het volgende:
Heel kort dan. Meeste dingen gaan buiten mijn vader om, zie hem meest op verjaardagen en verplichte feestdagen enzo.
Dus geen goede band? Mijn vader heeft zelf ook geen contact meer met zijn directe familie (geldkwesties, wat anders?) Soms ben ik bang dat ik/we hetzelfde lot moet ondergaan, omdat het gewoon niet verder klikt. Onzettend geld gedreven ook.
  donderdag 17 januari 2008 @ 21:54:37 #18
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_56114302
Geld kwesties, neh, in mijn situatie gaat het meer om persoonlijkheids kwesties.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_56114345
Edit: Slecht plan

[ Bericht 76% gewijzigd door Inekris op 17-01-2008 23:55:10 ]
  donderdag 17 januari 2008 @ 22:27:59 #20
78246 kwoth
Fietsen ja!!!!
pi_56115323
Als je iets tegen hem wil zeggen zou ik het in eerste instantie bij jezelf houden en hem niet met zijn 'tekortkomingen' confronteren. Hij zal ze waarschijnlijk niet zo zien. Je kan gewoon iets zeggen in de trant van: "Pa, ik vind het jammer dat x, omdat ik y". Houd het gewoon bij jezelf! Als hij niet gaat luisteren of daar weinig op weet te beantwoorden heb jij je in ieder geval kunnen uitspreken. En dat is wel belangrijk als je een gevoelig persoon bent.
Misschien kan je later op een oppervlakkige manier nog een band krijgen met je vader. Sowieso kan er nog iets tussen jullie veranderen als je uit huis gaat.
Anyway you want it, that's the way you need it.
pi_56122778
Zotezien ben jij niet de oudste in het gezin (van de "kinderen") maar is er iemand die dus 21 is. Op het moment dat er 1 het huis uit gaat zou die je pa eens even flink met de neus op de feiten moeten drukken. Ze krijgen ruzie, aaight. Maar je pa kan diegene weinig maken aangezien die toch het huis uit is. Misschien komt hij dan wel tot inzicht dat hij niet goed bezig is. 1 ding is zeker, het kan niet zo doorgaan. Dus of jullie moeten een front gaan vormen en hem dus confronteren, evt. met je moeder erbij. Of je zou kunnen bedenken dat als 1 van jullie uit huis gaat hem confronteert omdat diegene dan toch op eigen benen staat.
Lambo of Rekt
pi_56692875
Iemand die onlangs nog dit verhaal gelezen heeft? En mij daar iets over te vertellen heeft. Voor alle anderen: bedankt voor de tips.
pi_56695822
Nou, ik ken zelf ook zo'n soort situatie.
En de beste oplossing is toch eigenlijk: Begin eens te puberen.

Dominant blijven lukt dan nooit, zeker niet als jullie (15 tot 21) allemaal tegelijk beginnen.
pi_56695975
Een dominante vader dus,
misschien met zijn allen eens om de tafel gaan zitten en hem zeggen hoe jullie zijn gedrag ervaren?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_56705769
Met al die kinderen tussen 15 en 21 is het dan de hoogste tijd om eens samen, collectief, pa op zijn gedrag aan te spreken. Oftewel: dit kun je beter aan tafel met moe en de kids bespreken (op zo'n moment dat het volens jou gezellig, ontspannen en open is, dan hier op fok.

Je vader speelt separatum et imperatum (verdeel en heers), het is aan de overige gezinsleden om daar een tegenstrategie voor te verzinnen. Als jullie allemaal klaar staan om terug te meppen, bij wijze van spreke, kan ie geen kant op met zijn agressie. Stap met zijn allen over die angst heen. Wie is die 21-jarige en wie is je moeder, en wat doen jullie met zijn allen toch, dat je vader zo'n dominante invloed kan en mag hebben?
twee violen en een trommel en een fluit
pi_56705818
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 22:32 schreef hallowereld het volgende:
Iemand die onlangs nog dit verhaal gelezen heeft? En mij daar iets over te vertellen heeft. Voor alle anderen: bedankt voor de tips.
Wat heb jij (of hebben jullie) gedaan in de tussentijd sinds het openen van dit topic? Heb je iets gedaan met de tips? Enige vorm van actie ondernomen?
twee violen en een trommel en een fluit
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')