Het 'Uw wil geschiede' in het Onze Vader is niet een constatering; het is onderdeel van een gebed. En het raakt mijns inziens de kern van het geloof. Het draait er allemaal om dat we onze eigen wil aan de kant durven te zetten. Dat we inzien dat we vooral onszelf belangrijk vinden. Daarom bid je of Gods wil gedaan mag worden door jou heen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 20:06 schreef ToT het volgende:
@ Dwerfion: waarom zou God de mens een vrije wil hebben gegeven? Alles wat er in de hemel en op de aarde gebeurt is toch Zijn wil? Het wordt zelfs in het Onze Vader gezegd. Hij heeft de wereld geschapen zoals Hij dat wil.
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 12:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Daarbuiten is het waarheidsgehalte 0,0
, wellicht een mooie mythe.
quote:
Da's geen vergelijking; daar is het overduidelijk dat je redding nodig hebt, voor iedereen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 20:00 schreef koningdavid het volgende:
Tuurlijk. Als je verdrinkt en je weigert een reddingsvast om te doen, hangen er ook zware consequenties aan die keuze.
Waar staat dat precies?quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:46 schreef ToT het volgende:
idd; wie zegt dat je een onsterfelike ziel hebt die OOK nog eens gered moet worden?
Tja het staat in de Bijbel.
Ik ben het met je eens dat niemand precies kan zeggen wat Gods wil is. Het centrale thema 'heb God lief boven alles en je naaste als jezelf' lijkt een mooi uitgangspunt. De regel om je naaste als jezelf te behandelen is in alle culturen teruggekomen, als een soort morele wetmatigheid.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 20:50 schreef ToT het volgende:
Hey, interessant!
Hoe weet de mens wat God's wil is? Ik denk niet dat ook maar 1 persoon op aarde de arrogantie mag hebben te zeggen te weten wat God precies wil. Ja die 10 geboden zijn een aardige leidraad, maar ook buiten het Christendom om lijkt het me logisch dat de meeste mensen niet stelen en moorden enzo.
Dat veel goede daden een onjuiste motivatie hebben, zou heel goed kunnen. Het is heel moeilijk om op een zuivere manier goede dingen te doen. Als een christen echter meer kans hoopt te maken op een plekje in de hemel door anderen te bekeren, dan moet je 'm maar snel gaan vermanen.quote:@ de hel als een plek vol egoïsme: feitelijk is iedereen altijd egocentrisch bezig:
Mensen helpen anderen vaak in de hoop later door hen geholpen te worden indien nodig, maar het helpen van anderen geeft je vaak ook een fijn gevoel: het resultaat is goed én je voelt je goed over jezelf, EN het is goed voor je imago bij anderen, waardoor je bij hen ook meer voor elkaar zult krijgen. Het is zelden een bewuste keuze, maar als je het aandurft om echt bij die gedachte stil te staan, lijkt het akelig vaak te kloppen. De mens is een roedeldier die altijd zijn status in de roedel wil verhogen.
Daarbij hopen veel Christenen op die manier ook meer kans te maken op een plekje in de hemel. Zijn er daarom misschien zo veel mensen die anderen proberen te bekeren?
Nou, truuc...de mens heeft door zijn vrije wil er zelf voor gezorgd dat-ie van de boot afmieterde. En zeg nou zelf, wat wil je liever: een robot zijn, of een vrije wil hebben?quote:Op woensdag 23 januari 2008 10:20 schreef DennisMoore het volgende:
En heeft iemand je niet eerst met een truc van de boot getrapt .
Volgens mij las ik pas dat de katholieke kerk ook niet gelooft dat we tegenwoordig nog een vrije wil hebben. Die zouden we bij de zondeval zijn kwijtgeraakt. Ik zal vanavond eens kijken of ik dat nog kan vinden.quote:Op donderdag 24 januari 2008 09:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, truuc...de mens heeft door zijn vrije wil er zelf voor gezorgd dat-ie van de boot afmieterde. En zeg nou zelf, wat wil je liever: een robot zijn, of een vrije wil hebben?
Ofzow.
Het wordt pas mooi als zou blijken dat er geen vrije wil bestaat. Dan mogen ze weer terug naar de tekentafel.
Mja, ik vind niet dat het de mens aangerekend kan worden. Hij had geen besef van de (onredelijke en sadistische) sancties.quote:Op donderdag 24 januari 2008 09:53 schreef Haushofer het volgende:
Nou, truuc...de mens heeft door zijn vrije wil er zelf voor gezorgd dat-ie van de boot afmieterde. En zeg nou zelf, wat wil je liever: een robot zijn, of een vrije wil hebben?
Klinkt toch anders dan:quote:maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.
De mens was nog handelsonbekwaam, want hij wíst blijkbaar nog niet wat goed en kwaad was (hij had nog niet gegeten van de vrucht).quote:maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker ophouden met functioneren, zal de aarde vervloekt worden met aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en enge ziektes, zullen miljarden mensen de meest gruwelijke dood sterven, zullen vrouwen met veel pijn kinderen baren, gaan leeuwen ineens zebra's vreten ipv stro, zal er gehuil zijn en tandengeknars.
Je doelt waarschijnlijk op de predestinatie. Dan wordt het nog een slag absurder, en krijg je taferelen die je in bv Siebelink's boek "knielen op een bed violen" kunt lezen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 09:59 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Volgens mij las ik pas dat de katholieke kerk ook niet gelooft dat we tegenwoordig nog een vrije wil hebben. Die zouden we bij de zondeval zijn kwijtgeraakt. Ik zal vanavond eens kijken of ik dat nog kan vinden.
Het is denk ik niet het simpele gevoel voor moraal en ethiek wat die boom behelste. Dan slaat het verhaal ook nergens op inderdaad. Het is meer het begrijpen erachter, wat toendertijd als Goddelijke kennis werd gezien. De mens wou dat Goddelijke bereiken, net als bij de toren van Babel.quote:Op donderdag 24 januari 2008 11:09 schreef Iblis het volgende:
Dat geen besef van goed en kwaad vind ik een beetje moeizaam. Want als je dat niet hebt, hoe kun je dan weten dat het 'fout' is om van die boom te eten? God zei: "Van die boom zult gij niet eten." Weten dat het dan kwaad is om het wel te doen, dat vereist een besef van goed en kwaad. Met het uitspreken van het verbod kwam het besef van goed en kwaad in beginsel al in de wereld.
Ik doelde op het gedeelte van de 'onsterfelijke ziel'. Waar kom je dat tegen?quote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:06 schreef ToT het volgende:
[..]
Dat gedoe over naar de hemel gaan als je in Jezus gelooft enzo....
Klopt. Maar ik geloof dat iedereen op aarde dat ook ooit gaat realiseren. Is het niet hier, dan wel na dit leven als je voor God staat.quote:Op woensdag 23 januari 2008 02:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's geen vergelijking; daar is het overduidelijk dat je redding nodig hebt, voor iedereen.
Je hebt wel een apart beeld van geloven moet ik zeggen. Vooral dat 'krampachtige vastklampen' kllinkt me vreemd in de oren. Geloven is een vrijwillige overgave aan een liefdevolle God.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 10:41 schreef ToT het volgende:
Zie je niet letterlijk terug, maar hoe zie je de hemel dan? Dat je lichaam er naar toe gaat? Of dat je ziel ook sterfelijk is?
En als je denkt dat je ziel niet voor eeuwig is, hoe verkaar je dan dat mensen "tot de einde der tijden" in de hel zullen branden als ze zich niet krampachtig vastklampen aan wat de Bijbel zegt dat God van jou zou verlangen?
(Maar tegelijkertijd weet ik dat ik voorzichtig moet zijn met de woorden ziel, geest en hel in de bijbel, daarom wil ik de tekst eigenlijk niet zo los gebruiken als ik nu doe)quote:Wees niet bang voor hen die wel het lichaam maar niet de ziel kunnen doden. Wees liever bang voor hem die in staat is én ziel én lichaam om te laten komen in de Gehenna.
Maar dan is het te laat, lijkt me. Dus blijft het krom.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 11:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik geloof dat iedereen op aarde dat ook ooit gaat realiseren. Is het niet hier, dan wel na dit leven als je voor God staat.
quote:Op zaterdag 26 januari 2008 13:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dan is het te laat, lijkt me. Dus blijft het krom.
Het alsof je over zand loopt wat er solide uitlijkt. Maar je hoort wel es om je heen dat het drijfzand is, en iedereen heeft een andere redding voor je. De één claimt dat je grotere slippers moet gaan nemen om niet weg te zakken, de ander claimt dat je langzamer moet lopen, en weer iemand anders stelt dat je kruipend het zand over moet. Zo zijn er nog legio andere manieren. Terwijl voor aanzienlijk veel mensen er niks aan de hand lijkt; het zand is solide, en ze zouden een aanzienlijk minder fijne wandeltocht hebben als ze zich aan zouden passen. Dan merk je op het einde van je tocht dat je wegzakt, en blijkt er een God te bestaan. En die eist van je dat je je hele leven lang grotere slippers had gedragen. Niet dat je had gekropen, niet dat je langzamer had gelopen; je had expliciet teenslippers moeten dragen, en het liefste ook nog echte Teva's. Terwijl het voor jou niet eens duidelijk was dat je op moest passen, laat staan welke specifieke maatregel je had moeten nemen.
Zo zie ik de waarheidsclaim van een religie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |