Maar hoe wordt het precies toegepast??quote:Op donderdag 17 januari 2008 14:39 schreef sanger het volgende:
[..]
Geen idee. Wij kregen ze bijgeleverd bij de vloerverwarming.
De folie wordt los op het beton gelegd, wapeningsnetje erop, vloerverwarming er aan geknoopt, en zandcementlaag gesmeerd.quote:Op donderdag 17 januari 2008 15:06 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Maar hoe wordt het precies toegepast??
Die platen klinkt wel erg interessant trouwens! Dan krijg ik verhoging en isolatie in één. Ik kan alleen niet vinden of het geschikt is voor vloerverwarming...quote:Op donderdag 17 januari 2008 15:44 schreef Aplus het volgende:
Neem aan dat sanger gewone vloerverwarming heeft, aangesloten op de cv. Eentje met een fatsoenlijke capaciteit. Bovendien heeft hij een goed geisoleerde broodjes vloer als ik me goed herinner.
Een relatief zwakke electrische bijverwarming voor in de badkamer is toch wel iets heel anders - daar wil je bv. ook graag een redelijk snelle reactie tijd
Ik zal wel tegen alles indruisen, maar ik zelf zou dus in het grote gedeelte de vloer isoleren met van die platen waarop je direct kunt tegelen ( http://www.wedi.de/nl/producten/bouwplaten/ba20_1.php ) - niks geen geklungel met specie, zelfde hoogte als de douche en meteen geisoleerdBovendien een veel betere basis om het absoluut waterdicht te maken als beton - daar moet je weer met zo'n coating overheen om het waterdicht te krijgen.
quote:Op donderdag 17 januari 2008 15:55 schreef Automatic_Rock het volgende:
Een aardmat is verplicht in de badkamer
Misschien het eerste stukje, maar iig niet de hele ruimtequote:Op donderdag 17 januari 2008 16:04 schreef sanger het volgende:
[..]
Wil je eigenlijk de douchecabine ook verwarmen met vloerverwarming?
Volgens mij bestaan er zelfs soortgelijke platen met vloerverwarming erin..... Ik heb dat ooit ergens gezien.quote:Op donderdag 17 januari 2008 16:00 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Die platen klinkt wel erg interessant trouwens! Dan krijg ik verhoging en isolatie in één. Ik kan alleen niet vinden of het geschikt is voor vloerverwarming...
Dat is misschien ook wel een optie, maar dan heb je nog geen plek om een aardigsmat aan te brengen.quote:Op donderdag 17 januari 2008 15:44 schreef Aplus het volgende:
Ik zal wel tegen alles indruisen, maar ik zelf zou dus in het grote gedeelte de vloer isoleren met van die platen waarop je direct kunt tegelen ( http://www.wedi.de/nl/producten/bouwplaten/ba20_1.php ) - niks geen geklungel met specie, zelfde hoogte als de douche en meteen geisoleerdBovendien een veel betere basis om het absoluut waterdicht te maken als beton - daar moet je weer met zo'n coating overheen om het waterdicht te krijgen.
Tegels zijn misschien (redelijk) waterdicht maar om 100% waterdichte voegen te krijgen moet je veel moeite doen. Het is niet voor niks dat de waterdichte systemen met coatings, kimbanden etc onder de tegel laag werken. (zie bv: http://www.omnicol.info/images/folders/FOL%20WD%20NL.pdf )quote:Op donderdag 17 januari 2008 16:08 schreef Gurb het volgende:
[..]
Dat is misschien ook wel een optie, maar dan heb je nog geen plek om een aardigsmat aan te brengen.
En hoe bedoel je dat deze platen beter waterdicht zijn als beton? De tegels zijn je waterdichte laag, niet de wedi-platen of het beton.
Staat in de NEN1010quote:Op donderdag 17 januari 2008 16:30 schreef Aplus het volgende:
Ja dat een aardingsmat veplicht is lees ik hier ook - maar wanneer, waarom en waar komt die verplichting vandaan? Ik wil wel eens een bronvermelding en ik wil het graag begrijpen ook![]()
Dat klopt, alleen dat was niet mijn punt. Jij zei dat het wedi-platen beter waterdicht is als beton, maar dat is niet zo, want waterdichtheid krijg je met goede tegels, voegen en kimband/pasta.quote:Op donderdag 17 januari 2008 16:30 schreef Aplus het volgende:
Tegels zijn misschien (redelijk) waterdicht maar om 100% waterdichte voegen te krijgen moet je veel moeite doen. Het is niet voor niks dat de waterdichte systemen met coatings, kimbanden etc onder de tegel laag werken. (zie bv: http://www.omnicol.info/images/folders/FOL%20WD%20NL.pdf )
quote:Op donderdag 17 januari 2008 16:30 schreef Aplus het volgende:
Ja dat een aardingsmat veplicht is lees ik hier ook - maar wanneer, waarom en waar komt die verplichting vandaan? Ik wil wel eens een bronvermelding en ik wil het graag begrijpen ook![]()
[..]
Bedankt voor het uitgebreide verhaalquote:Op donderdag 17 januari 2008 18:37 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]... Indien de betonnen vloer de wapening van die vloer of de lewis platen door in een aangrenzende ruimtes dan dient er een aardnet gelegd te worden en deze te aarden via het centrale aardpunt. Anders loop je de kans an op versleping van de spanning uit een andere ruimte.
...
Dat lijkt me vrij evident eigenlik - beton is poreus (zuigt water op) terwijl die platen een waterdichte toplaag hebben.quote:Op donderdag 17 januari 2008 16:53 schreef Gurb het volgende:
[..]...Jij zei dat het wedi-platen beter waterdicht is als beton ...
Een aardmat is altijd verplicht zover ik weet.quote:Op donderdag 17 januari 2008 19:41 schreef Aplus het volgende:
En een aardmat is dan soms nodig zoals je schrijft
Spreekt dit elkaar niet een beetje tegen tnimblequote:Op donderdag 17 januari 2008 19:39 schreef tnimble het volgende:
Opzich hoef de vloer niet op afschot te liggen als hij maar goed waterpas is en er een waterkering aanwezig is. Deze waterkering zou in jouw tekening in de opening van de grote ruimt naar de inloop douch kunnen in de vorm van een mooi nette niet al te hoge dorpel.
Allen op afschot leggen is ook opzich niet voldoende tenzij je een drain gebruikt. Bij een putje zul je de 4 vlakken op afschot moeten leggen. Anders moet je nog steeds water naar het putje toe moppen omdat het water zich achter het putje verzamelt.
Nee hoor, alleen als er geleidende delen (wapening) doorlopen naar andere ruimtes.quote:Op donderdag 17 januari 2008 20:31 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Een aardmat is altijd verplicht zover ik weet.
Bij mijn weten is dat alleen zo als er geen aardlekschakelaar achter die groep zit. Anders voldoet een WCD (zolang dit een aparte groep is).quote:Op donderdag 17 januari 2008 19:39 schreef tnimble het volgende:Opgestelde tostellen zoals wasmachines mogen niet direct aangesloten worden op een wandcontactdoos. De wandcontactdoos dient spanningsloos gemaakt te kunnen worden doormiddel van een dubbelpolige schakelaar met trekkoord.
Oh, zo was het mij niet verteldquote:Op donderdag 17 januari 2008 21:47 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Nee hoor, alleen als er geleidende delen (wapening) doorlopen naar andere ruimtes.
Hoezo is het onhandig hem op zolder te hebbenquote:Op vrijdag 18 januari 2008 00:00 schreef Ou-Tannu het volgende:
wasmachine in je badkamer is ook goed voor de levensduur van dat ding :/
en ik snap t niet waarom mensen in godsnaam zo`n ding in de badkamer of op zolder pleurentis tochalleen onhandig?
Je hebt toch een betonnen verdiepingsvloer, daar loopt wapening in en die loopt door in de rest van de bovenverdieping. Je hebt dus wel een aardmat nodig...quote:Op vrijdag 18 januari 2008 04:07 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Oh, zo was het mij niet verteld
Maar dan hoef ik dus helemaal geen aardmat te hebben???
@Vonkie, kan jij in de allernieuwste NEN1010 eens kijken hoe het nu precies zit??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |