abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 17 januari 2006 @ 18:14:41 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_34167650
Hallo allemaal,

Ik ga bij een bekende van mij in een kleine badkamer die verbouwd wordt het elektra aanleggen.
Nu weet ik dat ik rekening moet houden met de zone-indelingen (dat krijg ik op school immers )

Maar nu zit ik met het volgende.
Alle vreemd metalen delen moeten via het centraal aanpunt (CAP) aangesloten worden.

Is het nu toegestaan om een radiator in de badkamer via de aardmat te verbinden met het centraalaard punt ?

Het zou mij namelijk een boel werk schelen; maar ik kan in mijn voorschriften daar niks over vinden
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:37:47 #2
97434 icedevil
ijs en ijskoud
pi_34168491
ja dat mag ik heb het zelf ook succes verder
brrrrrrrr
pi_34168538
Nee dat mag volgens mij niet, maar niemand die daar ooit achter komt.
pi_34168614
gewoon een inbouwdoos op 30 hoog in de muur zetten, 2 flex buizen naar beneden zetten, 1 naar de waterleiding, 1 naar de centraaldoos,

de buis naar de centraaldoos mag gewoon 2,5mm2 in, de rest blank 6 mm2, de aarddraad van de radiator enzo kun je gewoon onder het aardnetje leggen, blijft dan vanzelf naar beneden, iets wat ik nog niet helemaal weer is of je nou ook aarde moet maken van het CAP naar je wandcontactdozen...
pi_34168633
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:39 schreef Wojworshebn het volgende:
Nee dat mag volgens mij niet, maar niemand die daar ooit achter komt.
ben je zo achter hoor....
pi_34168766
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:41 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

ben je zo achter hoor....
Ohja hoe dan? Je schrijft zelf al dat je de draad los door de vloer legt. Als er eenmaal cement over ligt kom je er pas achter als je de vloer erweer uitbreekt toch?
Wcd mag gewoon naar de centraalds want is geen vreemd geleidend deel.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 19:08:18 #7
14938 Tito
speelt spelletjes.
pi_34169812
je mag niet aarden via de cv. aangezien de cv monteur dan een klap kan krijgen als die aan het werk gaat...
Toch niet zomoeilijk om ff draadje extra te trekken van meterkast omhoog
  Moderator dinsdag 17 januari 2006 @ 19:27:37 #8
92034 crew  Vonkenboer
pi_34170734
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:40 schreef TheOneAndOnly het volgende:
gewoon een inbouwdoos op 30 hoog in de muur zetten, 2 flex buizen naar beneden zetten, 1 naar de waterleiding, 1 naar de centraaldoos,

de buis naar de centraaldoos mag gewoon 2,5mm2 in, de rest blank 6 mm2, de aarddraad van de radiator enzo kun je gewoon onder het aardnetje leggen, blijft dan vanzelf naar beneden, iets wat ik nog niet helemaal weer is of je nou ook aarde moet maken van het CAP naar je wandcontactdozen...
Ik weet naar de centraaldoos is gewoon draad; rekst is BCU 6mm²
Maar je mag dus je radiator via de aardmat aarden ?
Bespaard mij namelijk beetje (veel)hak en breekwerk

Uitgaangspunt van een CAP is dat je alle VREEMD geleinde delen daar naar toe brengt; een wcd is geen vreemd geleidend deel; wel mag je die pas plaatsen vanaf zone 3

Flex trekt trouwens waardeloos; en BCU 6 mm² krijg je er al helemaal niet door
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:08 schreef Tito het volgende:
je mag niet aarden via de cv. aangezien de cv monteur dan een klap kan krijgen als die aan het werk gaat...
Toch niet zomoeilijk om ff draadje extra te trekken van meterkast omhoog
Dat bedoel ik niet ; ik weet dat je niet volgens de cv mag aarden; leer lezen
pi_34171653
hier zit de radiator ook gewoon op de zelfde aarde als de waterleidingen, zo is het ooit aangelegt en bij de verbouwing is het gewoon weer zo aangesloten :p
pi_34171898
Voor alle duidelijkheid.

Alle vreemd geleidende voorwerpen in een naate ruimte dienen met het CAP verbonden te zijn. Voor de water leiding en CV enzo is dit blank min 4mm2, aarding van wapaningen min 6mm2, aarding van het CAP zelf min 6mm2.

Sinds de vorige NEN is als aanvullende eis dat de vereffening tussen de beschermingsleidingen en het CAP iet meer buiten de naate ruimte mag.

Veerdien was de kring tussen CAP mnaar de WCD en centraaldoos als volgt:

Geelgroene naar groepenkast, naar hoofdaardrai, naar CAP.

Dis is dus duidelijk buiten de ruimte om. Daarom moet er dus tegenwoordig vanaf het CAP in een buis een geelgroene naar de centraaldoos, en naar de WCD's. (Aansluiting volgens NPR) Dit mag ook via blnka min 4mm2, maar dit is moielijker en duurder.

Het aansluiten van de radiator op de aardmat mag niet, wel mag je de draad onder of langs de aardmat laten lopen.
pi_34171997
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:49 schreef Ou-Tannu het volgende:
hier zit de radiator ook gewoon op de zelfde aarde als de waterleidingen, zo is het ooit aangelegt en bij de verbouwing is het gewoon weer zo aangesloten :p
Aarden via de CV is iets heel anders dan de CV aarden.

Bij het eerste sluit je de aarde van een apparaat aan op de CV.
Bij het tweede sluit je de radiator aan op de aardpuls.
  Moderator dinsdag 17 januari 2006 @ 20:01:15 #12
92034 crew  Vonkenboer
pi_34172154
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:55 schreef tnimble het volgende:
Het aansluiten van de radiator op de aardmat mag niet, wel mag je de draad onder of langs de aardmat laten lopen.
Kijk daar ging het mij even om
Bedankt; dan maar ff pijpje er bij hakken / aanleggen
pi_34173069
Hoeft niet in een pijpje als het vertint is en min 4mm (nij een radiator)
pi_34177273
Officieel (NEN) dient de CAP ook bereikbaar te zijn voor controle...
pi_34177318
valt best mee met hakken, alleen een stukje omhoog waar de radiator komt.... met flex gaat makkelijk, het is maar een stukje van 30 cm.... wij doen het altijd zo.... wordt het een designradiator? daar hebben ze tegenwoordig ook mooie klemmen voor, past gewoon om de moer van de koppeling.... wel ietsjes duurder...

en hoe je kunt zien dat een radiator bijvoorbeeld niet apart geaard is?

trek de doos van het aardpunt maar open en tel de draden.... desnoods gooi je ze los, met meten kom je een heel eind....
  Moderator woensdag 18 januari 2006 @ 18:27:14 #16
92034 crew  Vonkenboer
pi_34209948
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 21:50 schreef sjares het volgende:
Officieel (NEN) dient de CAP ook bereikbaar te zijn voor controle...
Klopt; meestal zit hij onder de wastafel in de badkamer
pi_34210679
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 18:27 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

hier zit die gewoon weg getegeld ergens
pi_34217437
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 18:49 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

hier zit die gewoon weg getegeld ergens
gewoon tegel kapot slaan, dan kun je er ook bij
pi_34218327
Ik heb gewoon alles aarde met een aardklem op de waterleiding aan gesloten
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_34218586
Zelfde dus als een gevalletje aarden via CV. Goei foei foei.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:02:46 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34219882
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 18:27 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Oei dan vraag ik me af waar ie bij ons eingelijk zit want alles is strak afgetegeld........
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_34220160
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:38 schreef tnimble het volgende:
Zelfde dus als een gevalletje aarden via CV. Goei foei foei.
Ik woon ook in een heel oude flat,dus er is voor de rest geen aardleiding aanwezig.

Bij zit er voor de watermeter een 22mm aardklem met een aardedraad,die dan naar de stoppenkast gaat en waar alle groen/gele draden op uitkomen.

Niet echt zoals het hoort,maar ik heb weinig optie's.

Ik heb ook alleen maar geaarde stopcontacten in de keuken,best wel jammer.
In het de rest van het huis zitten stalen dozen en leidingen,waar ik eventueel een aardedraad zou bij kunnen trekken,maar in een stalen doos past geen inbouwstopcontac,en je weet waarschijnlijk zelf ook wel hoe een geaarde opbouw wandcontactdoos eruit ziet .

Ik heb overigens ook geen aardlekschakelaar .
pi_34222877
Ja in een oude instalatie kom je dit tegen, omdat het toen nog wel mocht. Zodra je iets in je instalatie veranderd (contactdoosje vervangen door een anderen e.d. wordt hier niet mee bedoeld) moet je direct zorgen dat je in de groepenkast, max 4 groepen per aardlek, een hoofdschakelaar en een aardpen hebt. (Bij een flat een centrale aardinrichting)

Als je je badkamer renoveerd, dien je daar direct de nieuwe regels toe te passen (Alleen wasbakkraantje vervangen wordt daar wederom iet mee bedoel). Dus CAP, alle metalen delen geaard, IP klasse voor alles onder de 2.25m hoogte enz. Je CAP zit trouwens ook vaak achter de spiegel of in een kastje.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnimble op 19-01-2006 19:31:52 ]
pi_34247867
Dan hoop ik niet dat ze het hier ooit komen controleren .
pi_34280721
Vraagje: natte ruimtes (=badkamers) mogen niet achter een aardlekschakelaar zitten, right? Hoe zit 't eigenlijk met de situatie dat je die ruimte deelt met andere kamers, waar een aardlekschakelaar wel zo prettig is? Moet je dan persé een aparte groep hebben voor je badkamer? En vallen 'keukens' ook onder 'natte ruimtes'?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')