AMSTERDAM - De bewoners van een gesloten seniorencomplex in Utrecht worden tegenwoordig ook al binnen geterroriseerd door Marokkaans tuig.
Dit hek houdt het straattuig rond een seniorencomplex in Utrecht ook niet meer tegen
'Onze ouderen achter een hek en het schorem los op straat'. Zo karakteriseerde Geert Wilders in september de toestand in de Utrechtse wijk Kanaleneiland, en dan in het bijzonder rond het seniorencomplex aan de Gasperilaan. De politiehekken, bedoeld om scootercrimi's het vluchten te beletten, werden groot nieuws.
Maar inmiddels is het al zover dat het 'schorem' ook áchter het hek de dienst uitmaakt: de toegangsdeur is tot twee keer toe ingetrapt en een bejaarde bewoner is bedreigd. "De politie? Die wordt hier voor je ogen in elkaar geslagen."
"Als je me er niet door laat, weet ik je te vinden. Dan komen we bij je langs en snijden je strot af", kreeg een bejaarde inwoner van de Gasperiflat vorige week te horen toen hij een Marokkaanse jongen de toegang ontzegde: "
Ik zei: wegwezen, je hoort hier niet binnen, dit is een gesloten seniorencomplex! Hij droop af naar een paar van z'n vrienden die verderop stonden", zegt de bewoner, die om begrijpelijke redenen anoniem wil blijven. Zijn vriendin is doodsbenauwd: "Vandaag of morgen doen ze hem iets aan. Ik woon hier zelf gelukkig niet, maar ik durf niet meer bij hem op bezoek te komen. Ik loop slecht en kan niet weghollen als ze eraan komen."
Speciale deur
De beruchte hekken, die in het najaar zoveel stof deden opwaaiden, zorgden er ook voor dat de Gasperibewoners, de meesten slecht ter been, moesten omlopen naar het winkelcentrum. Voor hen werd daarom een speciale deur gemaakt: "En die is nu al twee keer ingetrapt. Het is telkens gerepareerd en ik heb er eigenhandig een speciale beugel opgezet. Maar toen bleek opeens dat een paar van die jongens met sleutels rondliepen! Ze kunnen dus zomaar de galerijen op en dat doen ze ook. Rondhollen en erger, laatst is er al een poging tot inbraak geweest en een oude dame is van haar tas beroofd. Ik heb de politie gebeld dat ik ben bedreigd. Maar die kunnen ook niets uitrichten. Er zijn hier laatst nog twee agenten het ziekenhuis ingeslagen door een groep Marokkanen."
De huismeester van het Gaspericomplex laat weten dat hij 'niets mag zeggen van zijn werkgever'. Die werkgever is de Stichting Beschermd Wonen Utrecht. Locatiemanager Frank Pleijers is bekend met de gebeurtenissen: "Er blijkt een aantal sleutels in omloop te zijn. Een kwalijke zaak omdat het hier natuurlijk om een groep kwetsbare bewoners gaat. Wij zijn echter slechts de huurder. Ik heb begrepen dat de woningaanbieder nu een speciaal slot heeft besteld met sleutels die niet nagemaakt kunnen worden."
Pleijers laat echter ook weten dat enkele bewoners zélf de huismeester weg willen hebben: "Daar wordt binnenkort op hun verzoek een enquête over gehouden. Dat is natuurlijk vreemd als ze zich zo onveilig zouden voelen."
De bejaarde Gasperibewoner reageert woedend: "Dat gaat over de slaapwacht die 's nachts de zaak in de gaten houdt. Daar moeten we opeens veertig euro per maand meer voor gaan betalen en dat kunnen sommige mensen niet opbrengen. Als die slaapwacht weg is, wordt het hier helemaal een bende."
Evaluatie
Volgens een woordvoerder van de politie worden pas in maart de resultaten van het op Kanaleneiland heersende samenscholingsverbod geëvalueerd. Over de wantoestanden in het Gaspericomplex kan ze op het moment niets zeggen. Wel beaamt ze dat op 8 januari twee agenten zijn mishandeld door een groep jongeren: "Een agent heeft een klap in zijn nek gekregen, een ander is in zijn rug getrapt. Ze zijn overgebracht naar het ziekenhuis, maar houden gelukkig geen blijvend letsel over aan de mishandeling."
Een voorlichter van de gemeente laat weten dat er vlak voor de kerst nog een samenkomst is geweest met bewoners van de Gasperilaan: "Er werd ons toen verteld dat het een stuk rustiger was geworden, vooral in vergelijking met september. Wat echter beslist niet wil zeggen dat we de zaak in de hand hebben."
De bejaarde Gasperibewoner kan dáár van meepraten: "Politiewagens, achtervolgingen, auto-inbraken, ik zie het allemaal voor mijn neus gebeuren. Rustig achter de geraniums is er hier echt niet bij!"
Bron:
http://www.telegraaf.nl/b(...)iseerd__.html?p=19,1Kijk dit is niet goed te praten maar wanneer mensen discriminerend worden kan ik het wel begrijpen. Die Marokkanen worden al sinds de jaren 70 gediscrimineerd. We moeten discriminatie aanpakken en Wilders aanpakken want hij is de schuld hiervan. Oh, ja ook TMF en MTV door hun gewelddadige clips hebben hier schuld aan.