Hallo dames (en eventueel aanwezige heren)!
Hierbij een kleine aanrader voor wie het misschien interessant vindt. GIsteren al gepost in het Slank-topic waar ik me doorgaans bevind, maar aangezien het daar wel met enig enthousiasme werd opgepikt gooi ik het hier ook maar even neer.

't Is een flink verhaal, dus wie zich er helemaal doorheenworstelt krijgt een kus!
Een aantal mensen in mijn omgeving hebben zéér goede ervaringen opgedaan met
SparkPeople, en héle grote en populaire (Amerikaanse) community, annex dieetsite, annex kennisbank. De hele website staat vol met schatten aan informatie over voeding, bewegingstips en het ontwikkelen van een gezonde levenshouding, en biedt een onwijs leuk (en gratis online te volgen) plan aan om je overtollige kilo's definitief kwijt te raken, zonder de ellende van een strak dieet. Misschien zitten er hier ook wel wat mensen tussen die er wat aan zouden hebben of die het leuk lijken om eens op een andere manier aan de slag te gaan met eten en beweging, dus vandaar.
Ik heb me er een tijdje geleden uit nieuwsgierigheid en na enthousiaste verhalen op ingeschreven, en hoewel ik het zelf niet echt nodig heb, vind ik wél dat SparkPeople het afvallen op een supergoede, positieve manier behandelt.
Veel Nederlandse dieetsites houden er wat mij betreft een nogal knorrige sfeer op na, terwijl SparkPeople precies datgene propageert waar ik helemaal achter sta: je hoeft het jezelf niet moeilijk maken, en iedereen kan gezond en goed leven op een manier die bij hem of haar past. Het is de kunst om je bewust te worden van wat je graag doet, wat je lekker vindt, wat een heilzaam effect heeft op je leven en dat vervolgens toe te passen. Een goede manier om de hele rest van je leven gezond te blijven zonder dat je een verknipte haat/liefdeverhouding met eten ontwikkelt, of jezelf steeds maar om de oren blijft slaan met goede voornemens waar je eigenlijk geen zin hebt.
Inschrijven kost niks, en ik kan het echt iedereen aanraden die een beetje worstelt met jojo-en, emotie-eten en andere lastige, slechte gewoontes.
Het 'plan' bestaat uit drie concrete fases:
De
'Fast Break' leert je om met kleine babystapjes alvast wat kleine wijzigingen in je leefpatroon aan te brengen. Een beetje bewustwording over wat je op een dag eigenlijk allemaal in je mond stopt, eens met een kritisch oog naar de inhoud van je keukenkastjes en voorraadkasten kijken, maar ook: hoe ziet je dagindeling eruit en waar hou je hoekjes en gaatjes over voor nieuwe, betere gewoontes?
De eerste fase gaat er vooral om dat je gedurende een week of twee eerst eens wat beter stilstaat bij wat je allemaal doet en eet, en dit ook bijhoudt. Het is een beetje een warmingup; voor de meeste mensen loopt het "
vanaf morgen ga ik écht op dieet en ik ga flink bewegen!"-voornemen nu eenmaal zelden goed af. Rustig beginnen dus, met een kalm aanloopje naar het echte werk. Je hebt al je slechte gewoontes ten slotte ook niet in één dag aangeleerd.
Verder spreek je een paar heel kleine doelen met jezelf af: elke dag een extra stuk fruit, elke ochtend na het wakker worden even dansen op je favoriete muziek, minstens drie keer per week een beetje op tijd naar bed - dat soort simpele dingetjes. Net wat je nodig denkt te hebben, en veel moeite mag het je beslist niet kosten.
In fase twee,
'Healthy Diet Habits', ruil je langzaam maar zeker je slechte (eet)gewoontes in voor goede. SparkPeople schrijft absoluut geen menu's en recepten voor: de fase is vooral bedoeld om je zélf alles te leren over gezond eten, het enorme belang van variatie, én - niet onbelangrijk - de juiste portiegroottes.
Ook het snaaien wordt aangepakt. Wanneer heb je het er moeilijk mee? In de auto, onderweg op het station, 's avonds voor de buis? Als je weet wanneer je snackmomenten zijn kun je daar ook iets mee doen. Noten en rozijntjes je tas als je met de trein mee moet, en 's avonds voor de tv een tafel vol rauwe groenten om op te knagen met lekkere dipsausjes erbij. Allemaal volstrekt afhankelijk van eigen smaak natuurlijk: waar het om gaat is dat je zorgt dat je lekkere, gezonde alternatieven klaar hebt staan voor de momenten waarop je anders - in een ogenblik van zwakte - een cheeseburger en een Mars koopt, of op de bank zakt met een emmer chips.
Ook leer je in deze fase af om 'zomaar' te eten. Iemand hier had het al over een leeggegeten droppot, en da's iets dat veel mensen herkennen: omwille van troost of verveling gewoon maar door blijven kauwen. Een kwalijke eigenschap, en zonde van het eten!
Eten is iets fijns en heerlijks, dus graag aandacht besteden aan je voedsel, genieten van elke hap en weten wat dat eten voor je lijf kan betekenen.
Verder ga je in deze fase ook wat meer in op lichaamsbeweging. Als je al van sport houdt: hoera, dat scheelt al! Maar het gaat meer om een actieve levenshouding in het algemeen, om élke dag zoveel beweging in je dagindeling te proppen als maar kan. Altijd de trap nemen, dansen tijden het stofzuigen, stevig ravotten met eventueel beschikbare kinderen of huisdieren, op de fiets naar school of werk en regelmatig een andere route nemen, grasmaaien in de tuin van je ouders, en de stekker uit de tv en computer trekken zodra het lekker weer is en gewoon naar buiten gaan. Het gaat om een mentaliteitsverandering die niet zoveel te maken heeft met drie keer per week fanatiek naar de sportschool, maar veel meer met actief en beweeglijk zijn tijdens je dagelijks leven op een manier die bij je past.
Fase drie heet heel griezelig
'Lifestyle Change', en hier begin je de vruchten te plukken van een steeds gezonder en actiever wordende levensstijl. Gewichtsverlies, beter in je vel zitten, meer zelfvertrouwen.. Als je een tijdje bezig bent ga je als het goed is vanzelf merken op wat voor manier je het liefst eet en beweegt, weet je wat je voor jezelf belangrijk vindt, wat je motiveert en hoe je soepel met lastige momenten en tegenslagen omgaat. Je lichaam raakt in evenwicht en je hoofd komt tot rust. Altijd een kritisch oogje openhouden om verbeterpunten te kunnen herkennen, maar vooral blij zijn met je lijf en genieten van je verbeterde, bewustere levensstijl.
SparkPeople loodst je op je eigen snelheid door deze fases heen, en het wordt nooit drammerig of prekerig. Het voor veel mensen bekende
'Blegh, tijd om op dieet te gaan, het moet maar!'-gevoel kom je niet tegen; je gaat in een verstandig tempo op een heel leuke manier op een prettigere levensstijl af en dat is juist iets om reuze vrolijk van te worden.
Je wordt op een grappige manier gestimuleerd om je voortgang op allerlei verschillende gebieden bij te houden op de site (en dat is niet alleen tof voor de neurotische calorietellertjes onder ons ), en je kunt je eigen, gepersonaliseerde doelen aan die voortgang vastknopen.
De bergen informatie over voeding, beweging en motivatie zijn door hun korte artikelvorm heel begrijpelijk en toegankelijk en alles is makkelijk te vinden.
En als je het leuk vindt kun je elke dag, of eens per week (naar eigen smaak) een inspirerend, leerzaam of leuk artikel in je mailbox ontvangen (
'Stiekeme yoga-oefeningen voor op je kantoorstoel', 'Hoe fantaseren je motivatie kan boosten', 'Veel lekkerder slapen in tien simpele stappen', 'Bouw eens een feestje in je lunchbox!'), en voor wie ervan houdt zit er ook nog 'es een dijk van een gebruikerscommunity achter.
Voor mensen zoals Isabeau en anderen die al lange tijd een keurig gewichtsverlies en een gezonde levensstijl vasthouden zal het meeste wel gesneden koek zijn (al heb ik er zelf tot mijn verbazing nog talloze leuke tips uitgehaald), maar er zijn daarnaast natuurlijk heel veel mensen die bijvoorbeeld al jaren te kampen hebben met gewichtsschommelingen, mensen die vaak te maken hebben met frustrerende dieet-terugvallen, of mensen die gewoon behoorlijk ongezond leven en er nu aan het begin van het jaar graag iets aan willen gaan doen. Voor jullie is het misschien best leuk om het eens een keertje met deze SparkPeople-tactiek te proberen. 't Werkt voor een hoop mensen namelijk echt als een trein!