quote:Op donderdag 27 maart 2008 17:34 schreef melonovy het volgende:
Volgens mij zijn wij ADDers ook erg gevoelig voor winterdips, ik merk bij me zelf echt ieder jaar weer die dip, het verlangen naar een winterslaap en leef ook echt weer op als de dagen langer gaan duren en de zon meer gaat schijnen.
Ik denk dat ik in het najaar echt aan de lichttherapie ga!
Dus nog even mensen, dan hebben we energie voor 10!
Ook al denk ik aan iets doms dan weet ik er wel wat leuks van te maken hahaha, tegenwoordig kijk ik een dvd die ik al ken voor het slapen gaan dan kijk ik en denk niet meer dan ben ik zo weg tv en dvd op sleep en ik slaap.quote:Op woensdag 5 maart 2008 02:21 schreef cassettebandje het volgende:
Slapen is ook een probleem. Ik moet altijd heel geforceerd aan iets onbenulligs denken voordat ik kan inslapen...
Zijn er mensen die zich hierin herkennen?
Dat helpt bij mij niet eens, melatonine. Ik doe er gewoon standaard 45 min over om in te slapenquote:Op vrijdag 28 maart 2008 23:46 schreef zulthoofd het volgende:
[..]
Ook al denk ik aan iets doms dan weet ik er wel wat leuks van te maken hahaha, tegenwoordig kijk ik een dvd die ik al ken voor het slapen gaan dan kijk ik en denk niet meer dan ben ik zo weg tv en dvd op sleep en ik slaap.
Ook al word ik 6 keer per nacht wakker ben dan wel uitgerust, moet ik ergens anders slapen zonder tv duurt het gewoon een half uur tot een uur als ik geluk heb.
Een oplossing voor de ad(h)d'er om goed in te kunnen slapen is misschien melatonine (misschien al eerder genoemd maar geen zin om alle topic's door te spitten)
Ik heb 3mg van de huisarts gehad en het werkte prima erg handig een lichaamseigenstof normaal gemaakt door je pijnappelklier door licht en donker. Heb dit een tijdje gebruikt maar omdat ik altijd moeilijk moest doen bij mijn zorgverzekeraar en de 11¤ voor 30 stuks elke keer moest declareren dus moest betalen bij de apotheek, heb ik ze via internet besteld en heb er 100 voor dezelfde prijs. Deze worden niet vergoed maarja ik ben ook slecht in het decareren van die 30 hahaha.
Ik gebruik ze niet veel meer door de tv enkel als ik ergens anders slaap!
Hmmm... da's vreemd. Ik moet het gewoon meteen afrekenen... Geen idee hoe dat kan dus!?quote:Op maandag 31 maart 2008 22:54 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Nou, toch maar Concerta proberen dusMaar nu haal ik het van de apotheek. En ik wist al dat je een eigen bijdrage moet gaan betalen, maar ik hoefde helemaal niks te betalen
![]()
Ik heb nog gevraagd of je het meteen moest betalen, en toen ze zei ja... Weird
Iemand ervaring mee?
Oi!quote:Op dinsdag 1 april 2008 14:01 schreef Lindytje het volgende:
En even klagen over mijn eigen domheid...
Meds 3 dagen niet genomen (ad en concerta), en nu weer wel al twee dagen en ik ben al twee dagen kotsmisselijk...![]()
Tip: regelmatig innemen!!!!
quote:Gluten is a protein found in wheat, rye, and barley. There exists a genetically predisposing condition called Gluten-Sensitive Enteropathy (also called Celiac Disease or Celiac Sprue) in which, after long-term (months to years) exposure to these dietary proteins, the lining of the small intestine is injured. As a result, this area of intestine, so important in the absorbing and digesting of all nutrients, is unable to work properly, and the result is a broad spectrum of problems relating to malnourishment. Diarrhea, abdominal pain and bloating, vomiting, poor growth, and developmental delays are common symptoms of this condition in late infancy and early childhood. And, of course, such a significant disorder could be associated with poor attention span and learning problems. Therefore, any child whose learning and attentional problems are caused by this gluten sensitivity would show major improvement with the elimination of gluten from their diet, allowing the gut to heal and begin normal digestion and absorption.
But by definition, ADHD describes a behavioral disorder that is caused by a biochemical disorder within the brain itself, thought to be associated with neurotransmitter deficiency. The diagnosis of ADHD specifically excludes the many other conditions that can be associated with symptoms that mimic those found in ADHD, such as other chronic diseases of the body, psychiatric depression, mental retardation, and so on. If a child's behavioral and/or learning problems are improved by a gluten-free diet, he is not likely to have ADHD. This is why it is so important that, before the diagnosis of ADHD is made in any child, he has a complete medical workup to rule out any of the other emotional and physical conditions that can cause symptoms that mimic ADHD or learning disorders.
hoe gaat het met de meds, voel je al enig verschil?quote:Op dinsdag 1 april 2008 20:32 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Oi!Vergeten of wilde je gaan stoppen?
Nou ja blijkbaar is er inderdaad iets niet goed gegaan met de betaling. Heb maar even gebeld. En vandaag even betaaldEr zat namelijk ook geen bijsluiter bij, dus misschien waren ze te druk. Misschien moeten ze daar zelf aan de Ritalin ofzo, het is daar altijd zo een chaos
![]()
Ja, en hoequote:Op zondag 6 april 2008 19:07 schreef _Dizzy_ het volgende:
[..]
hoe gaat het met de meds, voel je al enig verschil?
Hey, ik heb Mirtazapine (Remeron) voor het slapenquote:Op woensdag 9 april 2008 11:46 schreef _Dizzy_ het volgende:
ik zit nog gewoon bij de huis arts.. ik denk dat ik ook maar eens moet doorvragen naar het GGZ ofzo.
Ik heb het idee dat hij er weinig vanaf weet. Ik heb dus ADD zonder het drukke gedeelte. het is alleen druk in mijn hoofd waardoor ik niet kan slapen.
Heeft er iemand medicijnen voor de ADD waarvan je ook beter ging slapen?de doc heeft me op bepaalde medicijnen gewezen maar dat zijn ad, en anti psychose...
Trazolan, Seroquel Remeron, truxal, sanzoz... iemand die er iets meer van weet? het zelf gebruikt en mij de ervaringen kan vertellen? zowel positief als negatief.
Ik slaap nu op slaappillen omdat ik anders echt de slaap niet vatten en ik heb het ondertussen meer dan zat, ik wil gewoon iets waarmee ik normaal kan functioneren, normaal kan denken, en normaal kan slapen, zonder overdag een zombie te zijn met een vreselijke hoofdpijn.
sorry voor het vehaal
Zit je op ADD medicatie zelf? zoals Ritalin oid?quote:Op woensdag 9 april 2008 11:46 schreef _Dizzy_ het volgende:
ik zit nog gewoon bij de huis arts.. ik denk dat ik ook maar eens moet doorvragen naar het GGZ ofzo.
Ik heb het idee dat hij er weinig vanaf weet. Ik heb dus ADD zonder het drukke gedeelte. het is alleen druk in mijn hoofd waardoor ik niet kan slapen.
Heeft er iemand medicijnen voor de ADD waarvan je ook beter ging slapen?de doc heeft me op bepaalde medicijnen gewezen maar dat zijn ad, en anti psychose...
Trazolan, Seroquel Remeron, truxal, sanzoz... iemand die er iets meer van weet? het zelf gebruikt en mij de ervaringen kan vertellen? zowel positief als negatief.
Ik slaap nu op slaappillen omdat ik anders echt de slaap niet vatten en ik heb het ondertussen meer dan zat, ik wil gewoon iets waarmee ik normaal kan functioneren, normaal kan denken, en normaal kan slapen, zonder overdag een zombie te zijn met een vreselijke hoofdpijn.
sorry voor het vehaal
Interessant, zeker m.b.t. dat "excuuslabel voor een slechte opvoeding".quote:Zes maanden lang worden twee gezinnen met ADHD-kinderen en een ADHD-ouder gevolgd. Soms wordt er gedacht dat de diagnose ADHD een excuuslabel is voor een slechte opvoeding. In deze aangrijpende documentaire wordt duidelijk dat er veel meer aan de hand is. Ook wordt ingegaan op de mogelijkheden van gedragstherapie en medicijnen.
hou er wel rekening mee dat het ook een bijwerking is, ik was ook zo superblij toen ik begon met Ritalin. Dacht dat dat kwam omdat ik nu eindelijk wist van de ADHD en dat ik nu de juiste medicatie had. Helaas was dat blije gevoel niet blijvend, later kwam ik erachter dat dat dus een bijwerking kan zijn, een 'milde euforie' noemde de psychiater dat.quote:Op maandag 14 april 2008 18:20 schreef RedGuy het volgende:
Na 10 jaar ben ik sinds 3 weken weer begonnen met Ritalin, 3 maal 15 mg, en ik voel me zo ontzettend lekker.
Rust in me hoofd, amper chaostische dingen nog, ik ben niet meer zo druk (nog steeds wel aanwezig) en ik kan me zo lekker concentreren.
Hoe doen jullie het met uitgaan, nemen jullie dan ook van te voren in of helemaal niet? En wie gebruikt er alcohol als Ritalin gebruiker?
!! goeie opmerkingquote:Op zondag 13 april 2008 17:00 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Brrr... rotmedicatie ookConcerta word ik vaag van, en mijn psych kon ik vrijdag niet bereiken. Yeah...En dat terwijl ik ernaast ook nog Clonidine slik, waar ik er nog maar één van heb. Gevolg: vreselijke koppijn (heb echt het gevoel dat mijn hoofd uit elkaar knalt gewoon
)...En dan dacht ik kan wel een dagje zonder de Concerta, begin helemaal te trillen
En dan zeggen ze dat het niet verslavend is...Ik snap echt niet dat dit spul aan kleine kinderen wordt gegeven
waarom is je psychiater daarop terug gekomen dan? Je bent toch ook uitgebreid getest, neem ik aan?quote:Op woensdag 16 april 2008 13:09 schreef Lindytje het volgende:
En ik ben van de concerta af... Slaat niet aan. En volgens mij zijn ze ook een beetje teruggekomen van de diagnose ADD... Maar wat dan wel kon ik er ook niet echt uit krijgen bij de shwink...
Geen enkel positief resultaat bemerkt, dus dat heb ik maar weer overboord gegooid. Ach het was te proberenquote:Op woensdag 2 april 2008 17:05 schreef frenkck het volgende:
op de website http://www.de-poort.be/ wordt veel gesproken over dat gluten een grote boosdoener is en dat veel mensen positief reageren op een glutenvrij dieet.
Ik heb na het lezen van informatie de proef op de som genomen en probeer nu een maand zo goed als glutenvrij te blijven, wat me wel prima gaat lukken.
Brood is zo goed als de grootste leverancier van gluten, want het zit in tarwemeel. Daarom bak ik nu zelf brood van teffmeel, wat een glutenvrij meel is en bovendien ook nog eens gezonder. Wat natuurlijk mooi meegenomen is.
Als ik positieve resultaten merk zal ik ze uiteraard plaatsen hierzo.
Mag ik vragen over wat voor kenmerken je het dan hebt? Gewoon interesse hoor, bij mij is er ook sprake van ADHD type 'onoplettend', wat sommigen dus idd ADD noemen.quote:Op vrijdag 25 april 2008 17:55 schreef frenkck het volgende:
Vandaag weer gesprek bij GGZ gehad, 2e onderzoeksgesprek over mijn jeugd met mijn moeder erbij. Ging goed, kwamen veel specifieke kenmerken naar boven die ik nooit geweten had. Meer dan ik in eerste instantie verwacht had zelfs, in verleden graven is dan wel goed.
Diagnose is dan ook zeer waarschijnlijk ADD. Woensdag 7 mei heb ik afrondingsgesprekje en krijg ik het rapport mee. Plus het starten met eventuele hulp (coaching / medicatie). Ik ben erg benieuwd.
Hey, kun je geen melatonine proberen?quote:Op zondag 27 april 2008 19:17 schreef _Dizzy_ het volgende:
Ik heb vorige week met een sociaal werken gepraat, hij gaat mijn oude dossier erbij halen, helaas heb ik nog steeds grote problemen met slapen.
Het komt gewoon niet, en als het komt dan zijn 3 of 4 adrenaline schokken en ik ben klaarwakker, knal zo dubbel en dwars door die slaappil heen. ik heb zolpidem nu al een week of 4 :/
Ik begin echt ten einde raad te worden, ik snap niet waar dat adrenaline gedoe vandaan komt, net alsof ik schrik om te gaan slapen. het begint zijn effect overdag te hebbem
De dokter wil me aan de ad helpen Xeroxat ofzoiets.. weet het niet goed wat ik moet doen.
Kent iemand het? ik will alleen maar goed inslapen op dit moment.. op 8 juni moet ik 2 nachten blijven op de slaappoli in snatwerpen. wie weet komt er iets aan, ik moet alleen clean zijn van medicijnen 10 dagen voor het onderzoek, ik vraag me af hoe ik dat moet doen.. 10 dagen niet slapen..
Mijn moeder vertelde gewoon dingen die haar opvielen, dus of alles relevant was voor add weet je natuurlijk ook niet. De psycholoog stelde wel specifieke vragen af en toe natuurlijk. Of ik bijvoorbeeld moeite had met tafels, lelijk handschrift had, heel veel diverse dingen. Van het verhaal dat mijn moeder moest vertellen van geboorte tot ongeveer de pubertijd werden door haar geheel genotuleerd.quote:Op zaterdag 26 april 2008 18:23 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
Mag ik vragen over wat voor kenmerken je het dan hebt? Gewoon interesse hoor, bij mij is er ook sprake van ADHD type 'onoplettend', wat sommigen dus idd ADD noemen.
Krijg je geen testen en vragenlijsten enzo? Ik kreeg er tig nml, tot vervelens aan toe.
Ik slaap opeens wel lekker en door. Sinds ik bij mn vriend zit en niet meer vroeg naar bed ga. we gaan nu tegen 00:00 en dan ben ik doodmoe. En ik heb af en toe ook de nodige alcohol op dus ik slaap als een roos.quote:Op maandag 28 april 2008 20:59 schreef _Dizzy_ het volgende:
ik heb al maanden melatonine geprobeert... 5 mg zelfs. hielp niks helaas. ik heb de ad liggen weet alleen nog niet goed wat ik moet oen, door het slaamgebrek begin ik me wel depressief te voelen...
Ik zou het allemaal aan je behandelaar voorleggen, em misschien werkt een dosis verlaging nu wel. En er zijn natuurlijk nog wel andere medicaties die effectief zijn in ADHD buiten ritalin en concerta om zoals atomoxetine (Straterra; non stimulant) of patches (daytrana) of de nieuwe stimulant vyvance.quote:Op maandag 12 mei 2008 03:56 schreef Stranded77 het volgende:
Heb na een maand 54mg gekregen omdat ik van een lagere dosis niets merkte. Slik er één per dag in de ochtend, drink geen alcohol en gebruik verder geen drugs. Angstaanvallen? Nee dat niet echt. Al ben ik wel bang om door mensen om wie ik geef te worden verlaten en heb ik moeite om mensen te vertrouwen.
Die twee dingen hebben te maken met mijn verleden: En de 15 jaar die ik heb doorgebracht in internaten; In die tijd kreeg ik één jaar verplicht Dipiperon en Oxazepam. Daar werd ik rustig van, maar was niet echt gezond.
Zolpidemtartraat helpt om goed door te slapen en zo kon ik dan weer in mijn ritme komen. Al ben ik daar ook zo weer uit als zich vervelende situaties voordoen. Maar omdat ik nu nog vakantie heb maakt dat niet zoveel uit.
Concerta daarentegen is niet wat ik wil. Afgezien van dat vage gevoel in mijn hoofd is de creativiteit helemaal verdwenen. En heb ik eigenlijk nergens zin in. Ben saai en sloom. En als het uitwerkt kan ik explosief worden. Ook heb ik last van zware hoofdpijn in de ochtend en na het uitwerken. Ik dacht eerst dat ik even moest gaan wennen aan de medicatie maar nu denk ik daar heel anders over.
Concerta is niet bedoeld om op te kauwen anders werkt het nietquote:Op zaterdag 10 mei 2008 19:09 schreef Re het volgende:
Welke dosis concerta krijg je? slik je je pil door of kauw je erop en heb je naast ADHD nog andere diagnoses zoals angstaanvallen?
daarom vroeg ik hetquote:Op woensdag 14 mei 2008 22:52 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Concerta is niet bedoeld om op te kauwen anders werkt het niet
Ik combineer de alcohol niet met medicatie hoor en dit was weer eens een uitzondering, eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n zuiplapquote:Op zaterdag 31 mei 2008 21:00 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
het is natuurlijk niet zo slim om veel alcohol te drinken als je aan de medicatie bent.
so much for nutrasweetquote:Children's Diet Not The Main Cause Of ADHD
30 May 2008
Food may not be the major cause of hyperactivity in children. Genetics, brain function and parental actions such as smoking may be just as important.
A review of scientific evidence found only a minority of children were actually affected by what they eat. A combination of food, genetics and environmental toxins are more likely to be involved, with no single factor to blame.
Foods which might affect behaviour, in particular table sugar were studied. No adverse effects were seen in children who had a sugary drink versus a drink with artificial sweetener. Parents often believe their children's diet is making them hyperactive and think changes in the food provided is the answer to the problem. However changing your child's diet is not likely to settle their over active behaviour.
quote:New European Study Showed OROS(R) Methylphenidate Tablets Significantly Improved Symptoms In Adults With ADHD
19 May 2008
Adults with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) treated in an investigational study with OROS® methylphenidate tablets experienced significantly greater improvements in their ADHD symptoms compared to patients taking placebo, according to findings from a trial published in Biological Psychiatry. [i]
In the UK OROS methylphenidate tablets are approved as part of a comprehensive treatment programme for the treatment of children (over age 6) and adolescents with ADHD, but are currently not approved for the treatment of ADHD in adults. This study was an investigational study.
"While the pharmacological management of children and adolescents with ADHD is clearly established, relatively less is known about the treatment of adults diagnosed with this disorder," commented Dr Marios Adamou, Consultant Psychiatrist, Senior Lecturer, University of Kent. "The indicators show that many cases of ADHD extend into adulthood. The finding that OROS methylphenidate significantly improves ADHD symptoms in adults is encouraging - and represents an important addition to the growing body of knowledge in this evolving therapeutic area."
idem dito, alleen dan voor school. En dan te bedenken dat ik de afgelopen 2 weken enkel op vrijdag hoefde ivm de bussen die staken. Er komt gewoon niks uit mequote:Op maandag 2 juni 2008 16:00 schreef mighty_myte het volgende:
de laatste weken is mijn concentratie op mijn werk echt 0,0.
ik stel alles uit, doe enorm lang over vanalles en zit een groot deel
van de dag te balen dat ik moet werken en te wachten tot ik naar huis kan.
eenmaal thuis verveel ik me weer.
herkenbaar voor iemand?
Gefeliciteerd! ik mag er binnenkort (de 15e) ook eindelijk weer aan geloven voor het eerst sinds 8 jaar (niet alleen door ADD trouwens maar ook door een chronische darmontsteking (Crohn))quote:Op donderdag 5 juni 2008 02:24 schreef compier het volgende:
*update: nieuwe baan, in construction, maar nu is het eerst deconstruction, ik mag een gebouw aan de binnenkant helemaal slopen alle frustraties eruit en er ook nog geld voor krijgen
Op de site staat ook een stukje uit het boek dat me erg aansprak. Als er iemand is die het boek al gelezen heeft hoor ik graag een mening.quote:Nieuw op www.sadd.nl Het eerste Nederlandse boek over ADD vanaf nu verkrijgbaar! "Ja, ik doe het straks" door Lucia van den Berg en meer... Hoe is het om te ontdekken dat je niet de baas bent in je eigen hoofd?Hoe werken hersenen? Hoe scheppen ze de wereld die we dagelijks ervaren? Waar zitten al die sensaties, gedachten, driften en verlangens en waar schuilt het bewustzijn? In het boek "Ben ik dat?" worden deze vragen en andere beantwoord, zoals: Waarom begrijpen mannen- en vrouwenhersenen elkaar zo slecht? Of waarom raken hersenen zo gemakkelijk verslaafd aan gokken of sigaretten? En kun je nog wel verliefd worden als je weet dat het zuiver chemie is? Ga naar www.sadd.nl voor meer informatie!
Concentratie problemen op school, toen bij het Riagg de diagnose gekregen.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 09:31 schreef Pappie_Culo het volgende:
Hoe zijn de mensen hier erachter gekomen dat ze ADHD hadden eigenlijk?
Ik zou het niet meer weten, is alweer 11 a 12 jaar geleden.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 09:50 schreef Pappie_Culo het volgende:
En wat voor onderzoeken hebben ze dan gedaan? Gewoon vragenlijsten ofzo?
quote:Op dinsdag 10 juni 2008 03:05 schreef compier het volgende:
gister weer een echte impuls aankoop
een sirius satelite radio voor in mijn autoprachtig ding, maar ik liep de winkel uit met de gedachte:
En waarom heb ik dit nou gekocht...
En daarna nooit meer getest of niks?quote:Op dinsdag 15 juli 2008 10:54 schreef guitarist.nl het volgende:
[..]
Ik zou het niet meer weten, is alweer 11 a 12 jaar geleden.
Eerst huisarts , toen doorverwijzing naar psyq. Twee keer met zo'n dweil gesproken en dat was het. Moet zeggen dat de medicijnen wel helpen alleen word er soms een beetje 'naar' van.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 09:50 schreef Pappie_Culo het volgende:
En wat voor onderzoeken hebben ze dan gedaan? Gewoon vragenlijsten ofzo?
quote:Op woensdag 30 juli 2008 08:56 schreef mighty_myte het volgende:
onlangs bijna een enorme BMW gekocht.
gelukkig was vriendinlief erbij om me de nodige weerstand te geven,
anders zat ik nou met een enorme auto opgescheept die ik niet kan betalen.
Ja, idd.. De gemiddelde leeftijd van het diagnosticeren van AD(H)D ligt trouwens rond de 28, best laat dus nog.quote:Op woensdag 30 juli 2008 10:12 schreef oompaloompa het volgende:
Hoi Ik heb ook ADD (volgens mij zonder de H). Pas op mijn 22ste (ben nu 25) ontdekt. Leuk en herkenbaar om hier verhalen van anderen te lezen, omdat de meeste aandacht voor ADD eigenlijk altijd naar jonge kinderen uitgaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |