abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56013727
Hallo,
ik heb een klein bedrijfje in webdesign. Voor onze sites bieden we altijd ook de optie aan dat wij de site hosten (hebben we alles beetje in handen, werkt makkelijker voor ons). Dit deden we altijd via een "Reseller Account" bij een groter webhosting bedrijf. Dit webhosting bedrijf zorgde dus voor de server en volgens de contracten ook voor dagelijkse backups.

Nu is laast heel die hdd array gecrasht van hun en is alles verloren gegaan. Je zou denken, oké, even downtime, nieuwe hardeschijven steken, backups terug zetten, terug online.

Helaas.

Al hun backups waren corrupt (hoe krijg je het voor elkaar) en de enigste backup die ze nog hadden was bij een server wissel van 1 jaar geleden. Hierdoor zijn wij zowat al onze sites kwijt geraakt. Oké, niet zo erg, even opnieuw uploaden en klaar. Maar de meeste sites werkte via ons CMS dus waar ze zelf de inhoud konden aanpasse, grote databases hadden en vaak ook forums. Dit is dus wel allemaal verloren gegaan.

Het was de taak van het webhosting bedrijf om dagelijkse backup te nemen. Niet de onze.
Alles heeft zo'n 96u offline gelegen en nu zitten alle sites terug hoe we ze hebben afgeleverd (lege content, lege forums).

Het is nog niet zo ver, maar hier gaan wij schadeclaims voor krijgen denk ik. Hoe moeten we dit aanpakken? Kunnen we die schadeclaims door verwijzen of eigen schadeclaim opstellen tegenover dat webhosting bedrijf?

Het webhosting bedrijf zelf heeft trouwens de afgelopen 48 uur niets meer laten horen...
Garfield!!!!!
pi_56013770
uuh dat is best een vet probleem idd ben benieuwd
pi_56013860
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:30 schreef admiraal_anaal het volgende:
uuh dat is best een vet probleem idd ben benieuwd
Ja ik dus ook. We hebben zelf express gekozen om zelf geen dedicated server te houden omdat je daar echt zelf voor verantwoordelijk bent. Maar dat gewoon in de handen van een erkend bedrijf te stellen met de optie tot doorverkopen. Nu komt dat bedrijf dus zijn contract niet na (geen dagelijkse backup). En hierdoor zijn al onze klanten gedupeerd.
Garfield!!!!!
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2008 @ 00:35:26 #4
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_56013879
TVP
pi_56014022
Ah, net weer leuke ontdekkingen gedaan op internet:
quote:
Ze hebben al eerder (vroeger) hdd crashes gehad en toen waren hun backups ook al corrupt en hebben de klanten nooit meer hun data teruggezien
Het zal me dus nog niet eens meer gaan verwonderen of ze weldegelijk een backup maken...
Garfield!!!!!
pi_56014138
Overstappen op een andere hosting provider, je klanten dit ook laten weten en inderdaad een schadeclaim indienen.
  maandag 14 januari 2008 @ 00:52:01 #7
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_56014205
pff, dat is wel extreem amateuristisch van dat bedrijf. Ik zou daar niet graag m'n sites hosten.

kun je de naam noemen zodat geen andere mensen zich aan deze steen gaan stoten?
pi_56014331
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:52 schreef Telates het volgende:
pff, dat is wel extreem amateuristisch van dat bedrijf. Ik zou daar niet graag m'n sites hosten.

kun je de naam noemen zodat geen andere mensen zich aan deze steen gaan stoten?
zal ik wel doen tegen de tijd dat het topic dood is (op het einde dus).
En ja, dit is zéér amateuristisch, maargoed, het heeft voor een 1.5 jaar mooi gewerkt, tot nu...

het grote nadeel is gewoon alle echte data die verloren is gegaan (forums, nieuwsberichte, reacties, kalenders, planningen, bestanden,...) krijg je nooit meer terug. En dat krijg je ook niet terug na een schadeclaim natuurlijk
Garfield!!!!!
pi_56014351
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:48 schreef Thomass het volgende:
Overstappen op een andere hosting provider, je klanten dit ook laten weten en inderdaad een schadeclaim indienen.
Maar hoe dien je zo'n schadeclaim dan in? (ik neem aan dat ik daar recht op heb). Ik betaal voor de hosting en in hun contract staat ook dagelijkse backups dus als ze dit niet nakomen komt dit overeen met contractbreuk lijkt me zo...
Garfield!!!!!
pi_56014701
en ik hoef dus ook geen PM's te ontvangen waar ik "betere" hosting kan krijgen. Ik ben niet geinteresseerd hierin!
Garfield!!!!!
pi_56015853
quote:
Op maandag 14 januari 2008 01:18 schreef garfield_online het volgende:
en ik hoef dus ook geen PM's te ontvangen waar ik "betere" hosting kan krijgen. Ik ben niet geinteresseerd hierin!

En voor die schadeclaim zou ik een advocaat of rechtsbijstand in de hand nemen en die de schadeclaim verder laten afhandelen. Ook open zijn naar je klanten, en deze op de hoogte houden hoe alles vordert.
Ja, schrok je toch even he!
pi_56015872
Ik wil dit ook wel even volgen om te kijken hoe dit uitpakt. Wat een prutsers. .
  maandag 14 januari 2008 @ 04:28:34 #13
62848 dacoop
De Enige Echte
pi_56015932
Is dit toevallig een Belgisch hostingbedrijf? toekomst ICT?
Fuck a duck and try to fly!!
pi_56015954
quote:
Op maandag 14 januari 2008 03:55 schreef zarGon het volgende:
Ik wil dit ook wel even volgen om te kijken hoe dit uitpakt. Wat een prutsers. .
Same, TVP dus.
In Nomine Patris, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
  maandag 14 januari 2008 @ 07:11:58 #15
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_56016205
zorg dat je de algemene voorwaarden de huidige versie snel ff opslaat mocht je deze nog niet hebben. Verder weet ik niet hoeveel sites jij er hebt staan. Mochten dit er een groot aantal zijn zou ik is opbellen en nemen ze niet op dan zou ik in de auto stappen en persoonlijk. Probeer hier ook een les uit te trekken voor de volgende keer. De enigste die je voor 100% kan vertrouwen ben je zelf. Dus maak voor zekerheid ook een backup'je van je data, je weet maar nooit waar het handig voor is.
Where's my fear???
pi_56016293
quote:
Name and shame
  maandag 14 januari 2008 @ 08:15:50 #17
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_56016595
quote:
Op maandag 14 januari 2008 03:47 schreef Boe-man het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

En voor die schadeclaim zou ik een advocaat of rechtsbijstand in de hand nemen en die de schadeclaim verder laten afhandelen. Ook open zijn naar je klanten, en deze op de hoogte houden hoe alles vordert.
Dat zal een advocaat worden, tenzij ie een rechtsbijstandverzekering voor bedrijven heeft.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  maandag 14 januari 2008 @ 08:16:13 #18
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_56016599
quote:
Het is ook een apart wereldje, hè.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_56016699
Tja, ondanks dat het een behoorlijke kutstreek van hostingboer X is, vind ik het zelf ongelooflijk dom van je dat je zelf geen backups bijhoudt.
pi_56017132
tuvai.net persoonlijk gezien ben ik het met je eens, de enige backup waarop je kan vertrouwen zijn diegene die je zelf maakt....

echter bedrijfsmatig moet je ervan uit kunnen gaan dat wanneer je een dienst neemt, waarbij back-up included is... dat deze ook daadwerkelijk geleverd/gedaan wordt, en dat het bedrijfspersoneel weet wat hij/zij doet....
pi_56019579
quote:
Op maandag 14 januari 2008 04:28 schreef dacoop het volgende:
Is dit toevallig een Belgisch hostingbedrijf? toekomst ICT?
Geen belgisch, een nederlands..
Garfield!!!!!
pi_56019640
quote:
Op maandag 14 januari 2008 08:30 schreef Tuvai.net het volgende:
Tja, ondanks dat het een behoorlijke kutstreek van hostingboer X is, vind ik het zelf ongelooflijk dom van je dat je zelf geen backups bijhoudt.
Ja, uiteindelijk kom je nu natuurlijk wel tot deze conclusie, maargoed, als ik een backup moet nemen van al die sites is dat veel werk en zit je ook met het feit dat je zulke dingen steeds moet downloaden (wat dus bij hosting backup gewoon locaal verzonden wordt) en na een deel sites gaat dit best wel veel worden.

+ er zit geen echte backup functie in het controlpanel waarmee ik de klanten beheer. Dus ik zou via mijn reseller account dan in iedere account moeten gaan inloggen en alles downloaden etc. Daarmee zullen misschien ook niet alle klanten even blij zijn geweest. Sommige dingen zijn opzich privé ook.
Garfield!!!!!
pi_56019670
quote:
Op maandag 14 januari 2008 09:15 schreef hiolpi het volgende:
tuvai.net persoonlijk gezien ben ik het met je eens, de enige backup waarop je kan vertrouwen zijn diegene die je zelf maakt....

echter bedrijfsmatig moet je ervan uit kunnen gaan dat wanneer je een dienst neemt, waarbij back-up included is... dat deze ook daadwerkelijk geleverd/gedaan wordt, en dat het bedrijfspersoneel weet wat hij/zij doet....
inderdaad, het bedrijf heeft altijd aangegeven dagelijkse backups te maken zodat de data altijd veilig zou zijn...
Garfield!!!!!
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2008 @ 13:28:13 #24
43556 miss_dynastie
pi_56022334
quote:
Op maandag 14 januari 2008 11:33 schreef garfield_online het volgende:

[..]

inderdaad, het bedrijf heeft altijd aangegeven dagelijkse backups te maken zodat de data altijd veilig zou zijn...
Les voor de volgende keer: doe alsof je een probleem hebt en vraag of ze de back-ups even terug kunnen zetten. Als ze ze hebben is dat geen probleem. Hebben ze ze niet... als de sodemieter naar een nieuwe hoster!
pi_56022389
quote:
Op maandag 14 januari 2008 13:28 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Les voor de volgende keer: doe alsof je een probleem hebt en vraag of ze de back-ups even terug kunnen zetten. Als ze ze hebben is dat geen probleem. Hebben ze ze niet... als de sodemieter naar een nieuwe hoster!
ja dat sowieso maar daat schiet ik nu helaas niet zoveel mee op...
Garfield!!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')