abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66322700
Het is nooit de bedoeling geweest om niet meer naar kantoor te gaan, ik zou alleen bij voorkeur als freelancer gaan, en dan maar een half jaar per jaar. Of drie maanden.

Maar goed, die worden nu niet gezocht, dus dan maar een jaarcontract. Ik hoop natuurlijk ook dat het leuk is, het ziet er wel goed uit op zich (en niet onbelangrijk: het betaalt goed. Ik moet nog een huis verbouwen).

En ik vind het ook wel een beetje sneu voor mezelf . Op kantoor werken vind ik niet zo'n ramp (ik hou van mijn vak), maar dat ik nu weer de hele lente/zomer/herfst binnen zit..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_66322773
Och jee, dat is wel zuur, maar ik kan me goed voorstellen dat je nu even voor zekerheid kiest. Je hebt in de afgelopen tijd in elk geval veel gedaan gekregen en bent een grote stap dichterbij je droom gekomen.
Moest het meteen een fulltime baan zijn? Dat is wel jammer eigenlijk.
pi_66324285
Zo blijft het leuk Sigme. Werk en buiten zitten.
Aldus.
pi_66347371
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 23:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Uit deze text haalde ik 30 ¤/u.
[..]

79-4-15-30 = 30.
Maar als zzp'er straks betalen ze je dan toch 79 ¤/u, of ben ik inene naïef?
Vraag is dan gerechtvaardigd, want dan zit je op 166.400 ¤/j (of zeg 165K¤/j), exclusief bonussen, waarom werk je niet nog een jaar of 10 gewoon gezellig door? Daarna heb je zeker 1 miljoen ¤, wrs veel meer, dan kun je op het front waarmee je bezig bent het toch tot je einde der levensdagen financieel rooien?
165K¤ is nogal wat, me dunkt. Ook al is het bruto.
Wat zegt je man erover?
Om hier even op terug te komen; mijn vrouw heeft een collega die substantieel niet hoger gekwalificeerd werk doet als zij en die brengt als zzp'er idd ook 12.000 ¤/m mee naar huis.
I´m back.
pi_66351181
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 20:08 schreef sigme het volgende:
Het is nooit de bedoeling geweest om niet meer naar kantoor te gaan, ik zou alleen bij voorkeur als freelancer gaan, en dan maar een half jaar per jaar. Of drie maanden.

Maar goed, die worden nu niet gezocht, dus dan maar een jaarcontract. Ik hoop natuurlijk ook dat het leuk is, het ziet er wel goed uit op zich (en niet onbelangrijk: het betaalt goed. Ik moet nog een huis verbouwen).

En ik vind het ook wel een beetje sneu voor mezelf . Op kantoor werken vind ik niet zo'n ramp (ik hou van mijn vak), maar dat ik nu weer de hele lente/zomer/herfst binnen zit..
Het genoegen van mooie lange zomerdagen staat mij dan misschien dan weer wel te wachten.
Ben 1 van de drie laatste van de paar honderd gedetacheerden die moeten vertrekken omdat het bedrijf steun krijgt van de overheid.

Het is voor jou niet zoals je wilde maar je doet het goed en wees er maar blij mee. .
pi_66351206
quote:
Op zondag 22 februari 2009 18:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Om hier even op terug te komen; mijn vrouw heeft een collega die substantieel niet hoger gekwalificeerd werk doet als zij en die brengt als zzp'er idd ook 12.000 ¤/m mee naar huis.
GRMBL. .

Tis met dat soort bedragen toch niet gek dat het niet goed gaat met het bedrijf?
Overigens kon hij ook weg. Maar naar mijn idee te laat, maar goed.
pi_66351666
quote:
Op zondag 22 februari 2009 20:17 schreef Stali het volgende:

[..]

GRMBL. .

Tis met dat soort bedragen toch niet gek dat het niet goed gaat met het bedrijf?
Overigens kon hij ook weg. Maar naar mijn idee te laat, maar goed.
Ja, noodlijdend bedrijf, moet aankloppen bij de overheid, en iemand verdient 12.000¤/m.
I´m back.
pi_66364020
quote:
Op zondag 22 februari 2009 20:16 schreef Stali het volgende:

[..]

Het genoegen van mooie lange zomerdagen staat mij dan misschien dan weer wel te wachten.
Ben 1 van de drie laatste van de paar honderd gedetacheerden die moeten vertrekken omdat het bedrijf steun krijgt van de overheid.
Ik kan natuurlijk zeggen dat dat klote voor je is, maar dat ga ik niet zeggen. In plaats daarvan:
geniet ervan!
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 23 februari 2009 @ 09:04:08 #259
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_66364476
Goed voor je dat je flexibel bent in de vormgeving van je idealen, en niet halsstarrig op ramkoers gaat . Veel succes nogmaals, en ik hoop dat je dit topic in leven blijft houden met updates, is allemaal erg interessant .
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  maandag 23 februari 2009 @ 14:41:00 #260
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_66374071
Ik zie dat je je auto houdt.. Da's niet zo verstandig, je kunt ook alles op de fiets of te voet doen en dan betaal je amper wat.
Een bakfiets lijkt me wel wat voor jou. Heb je die al?
Jammer dat je nu weer werkt.

PS: Arme lammetjes! Maareh is dat nou te doen, zelf slachten? Of doe je dat ergens anders? Mijn katten beginnen namelijk vervelend te worden.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_66394291
quote:
Op maandag 23 februari 2009 08:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik kan natuurlijk zeggen dat dat klote voor je is, maar dat ga ik niet zeggen. In plaats daarvan:
geniet ervan!
!

Ik verwacht het niet maar inderdaad, niks bij de pakken neerzitten, ik moet echt nog zoveel jaar werken.
Wat ik eventueel aan vrije tijd krijg, daar ga ik absoluut van genieten. .

Ik hoop trouwens wel dat je dit topic zo nu en dan wel een schop met updates blijft geven. Wie weet hoe het nog loopt.
pi_80853204
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 20:08 schreef sigme het volgende:

En aan alles komt een eind..
Nu is het alweer lente, en ik heb m'n jaarcontract met slechts twee maanden laten verlengen en ben dus vanaf vandaag weer baanloos . 2010 is beter gepland dan 2009.

Als er zich in de lente/zomer een héél gunstig baantje aandient laat ik me misschien vermurwen maar eigenlijk hoop ik pas in de herfst weer te zwichten voor het grote geld en de dwang van een cv-zonder-grote-gaten. Het spaargeld waarop we kunnen interen is niet heel veel.
Toch wel veel gespaard het afgelopen jaar: we hebben het geld voor de verbouwing (gepland over 1 jaar) in 2009 wel bijeen verdiend, maar daarop willen we dus niet interen.
pi_80854194
Echt tof hoe je dit doet! Ik wil zelf ook zo'n richting op maar heb nog niet zo goed voor ogen hoe. Ben nu ook nog student dus tja. Weet nog niet precies wat ik na mijn afstuderen wil doen. Of deels werken en dan zoveel mogelijk zelfvoorzienend of helemaal niet werken en samen met andere mensen in een gemeenschap helemaal autonoom leven. Na ja, komt tijd komt raad . Ik volg dit topic in ieder geval met interesse!
pi_81015905
Mooi, hoe jij het leven naar de hand zet, sigme. Jij en je . Ik word er blij van.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 18:04:54 #265
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_81016037
Boh gek, nu kan ze weer mod worden.

Iig, gewoon een sekte beginnen in de VS. Grond is ook wat goedkoper daar.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 21:46:59 #266
246373 Idler
Simplicity!
pi_81028138
Mooi topic.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_84694718
quote:
Op zondag 13 januari 2008 22:42 schreef sigme het volgende:

Ik zal mijn baan op zeggen, ergens in de loop van dit jaar, en dan of een heel klein baantje te nemen, of -zeg- drie maanden per jaar mijzelf ergens goedbetaald te laten inhuren ()
2010 loopt vrij aardig, al zeg ik het zelf. Ik heb me een freelanceklus veroverd, vlakbij, voor slechts 16 uur/week. Op een maandcontract, het hele project zou een maand of drie moeten duren.
Omdat ik geen VAR had heb ik nog een tussenpersoon moeten inschakelen die de verloning doet à 2,50 per uur, anders had ik een euro per minuut verdiend (bruto, dat dan nog wel).
pi_84695035
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 04:38 schreef sigme het volgende:

[..]

2010 loopt vrij aardig, al zeg ik het zelf. Ik heb me een freelanceklus veroverd, vlakbij, voor slechts 16 uur/week. Op een maandcontract, het hele project zou een maand of drie moeten duren.
Omdat ik geen VAR had heb ik nog een tussenpersoon moeten inschakelen die de verloning doet à 2,50 per uur, anders had ik een euro per minuut verdiend (bruto, dat dan nog wel).
^O^

Je update wordt gewaardeerd.

:*
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zaterdag 31 juli 2010 @ 09:01:56 #269
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_84695544
Volgens mij word je he-le-maal gek. Het is gewoon dodelijk saai. Het is net als werkloos zijn, de eerste week denk je "TOF!". De tweede maand denk je "Goddamn, wat ben ik nutteloos!".

Sterkte nonetheless...
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_84695665
Anders lees je het topic door, Oma? Ik heb wel een fabuleuze pizza-oven.. Houtgestookt.

Ik heb het topic helemaal teruggelezen. Er werd gerept over varkens, wel, we hebben sinds een paar maanden varkens. Vier forse bargen. Slachten wordt nog een heel gedoe, maar ik weet in elk geval 1 slager te vinden die varkens slacht. Vangen wordt nog lastig, en ze zijn ook wel erg lef..

D'r kwam ook iemand met de suggestie van een koe. Ook die hebben we sinds kort (nou ja, een kalf dan). Ietwat onverwacht, maar goed, we hebben een koe. Nu nog een geschikte stal.

Met name in verband met dat koetje (en één koetje is sneu, dus er komt twee koe), gaan we wat extra land bijpachten. Meer kosten dus. En die koeien gaan dat niet terugverdienen :N.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 09:28:46 #271
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_84695765
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 09:17 schreef sigme het volgende:
Anders lees je het topic door, Oma? Ik heb wel een fabuleuze pizza-oven.. Houtgestookt.
Zie ik eruit of ik tijd teveel heb? I guess... :)
Ik heb 1 pagina gelezen. Dat was wel weer genoeg. Kennelijk niet voor jou... Doe of ik niet gereageerd heb... ;)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  † In Memoriam † zaterdag 31 juli 2010 @ 11:04:48 #272
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_84697045
quote:
Op maandag 14 januari 2008 14:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik ruil :). Lamsvlees voor ander vlees. Er zijn nogal wat liefhebbers van ons heerlijke lamsvlees :P
[..]

Schapen hebben de magische eigenschap lammetjes uit te broeden. Ieder jaar zijn dat er eens stuk of tien. Dat zijn er eigenlijk een paar teveel, in de komende jaren willen we de kudde iets verschralen en de ooien iets meer terugfokken naar wat raszuiverder exemplaren. Dan geeft een ooi nog maar één lam, in plaats van twee zoals deze ooien doen.

Afgelopen jaren hebben we er steeds zelf een ram bij gehad, voor de komende jaren zullen we (vanwege dat fokken), een ram huren.
quote:
Tevens schapen vlees en lamsvlees te bestellen;
Prijs per kilo verpakt: ¤ 10,=
Prijs heel lam of schaap onverpakt: ¤ 105,=
Prijs heel lam of schaap verpakt: ¤120,=
  zaterdag 31 juli 2010 @ 11:29:22 #273
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_84697470
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 09:01 schreef JeOma het volgende:
Volgens mij word je he-le-maal gek. Het is gewoon dodelijk saai. Het is net als werkloos zijn, de eerste week denk je "TOF!". De tweede maand denk je "Goddamn, wat ben ik nutteloos!".

Sterkte nonetheless...
:X

Volg dit topic anders met veel plezier, en er zijn veel loonslaafbaantjes die minder voldoening geven dan (voor een groot deel) zelfvoorzienend te zijn (al is dat natuurlijk subjectief).
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_84732483
Tof, wanneer ik klaar ben met studeren wil ik ook zoiets kunnen. Hopelijk blijven de updates komen :)
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_84741589
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 09:01 schreef JeOma het volgende:
Dan moet je wel echt een kutleven hebben.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 14 september 2010 @ 16:41:00 #276
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_86427007
Schopje, met vraag voor een update.

Verder een andere vraag: Laat je van alle planten in je moestuin één exemplaar uitbloeien/doorschieten om er zo zaad van te krijgen voor volgend seizoen? Zo ja, heb je dat zaad dan gewoon bij de tuincentra/boerenbond oid gekocht? Dit i.v.m. hybride rassen en het niet produceren van vruchten van de 2e generatie planten.
Ben zelf ook een moestuin begonnen en t zou fijn zijn (en natuurlijk kosten schelen) wanneer je slechts één keer zaad hoeft te kopen en dan voor altijd klaar bent met aanschaf van zaad.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_86430621
Wel, ik heb nog steeds m'n freelanceklus, en dat is wel nodig ook want het geld stroomt met bakken de deur uit. Een paar koetjes in een boomgaard betekende dat er toch eindelijk een sterke omheining om de bomen moest, en er moet een schuilstalletje komen. Afijn, 1000 euro verder, en dan moeten die beesten ook nog vreten hebben en we hadden niet gerekend op twee kalfjes, dus hebben we kuil en hooi moeten kopen..

Zelf zaad winnen van moestuinplanten kan prima, zolang je geen F1-rassen neemt dacht ik. Ik doe het zelf niet - ben er nog te lui voor. In mijn moestuinbijbel staat wel bij elke plantesoort vermeld hoe je er zaad van kan winnen.
pi_86431656
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 18:06 schreef sigme het volgende:

Zelf zaad winnen van moestuinplanten kan prima, zolang je geen F1-rassen neemt dacht ik. Ik doe het zelf niet - ben er nog te lui voor. In mijn moestuinbijbel staat wel bij elke plantesoort vermeld hoe je er zaad van kan winnen.
Kunnen zelfs zaadjes die je in tomaten aantreft dan gebruikt worden of moet je dan de tomaten toch langer laten hangen?

Ik woon in een appartement dus autarkisch worden gaat nogal moeiljik worden.

Mjin plan is wel om volgend jaar op mijn balkon aan aarbeien en tomaten te beginnen en daarmee in ieder geval wat te telen.

Aangezien ik te lui ben om deze dingen dagelijks water te gaan geven heb ik wel al daarvoor iets gevonden. www.blumat.nl.
  vrijdag 24 september 2010 @ 21:23:17 #279
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_86806562
Had diergaarde en moestuintopic al eens doorgespit maar zie deze nu pas. Ik vind het fantastisch en kan me er helemaal in vinden. Is altijd al mijn droom geweest en hoop hier over een paar jaar ook de mogelijkheid voor te kunnen creeren.

Ik blijf dit dus even volgen O+
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zondag 26 september 2010 @ 21:35:28 #280
300556 Tom_Poes
Marten bedankt!
pi_86876838
Tvp :$
pi_87369645
Leuk dit! Ik vind je beestenboel geweldig en als je op deze manier kan leven (heb niet hele topic gelezen, maar de OP wel :)) lijkt me dat fantastisch! Ik ga dit volgen... ^O^
pi_87370171
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 23:27 schreef Beijtje het volgende:
Leuk dit! Ik vind je beestenboel geweldig en als je op deze manier kan leven (heb niet hele topic gelezen, maar de OP wel :)) lijkt me dat fantastisch! Ik ga dit volgen... ^O^
Moet je doen joh ! Je bent in elk geval ruim op tijd voor het eerste lustrum van dit topic en bijbehorend experiment.
-
pi_87379368
Interessant. tvp
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
-Albert Einstein
pi_87380816
Je zou ook een reis kunnen maken door Oost-Europa. Het gros van het plattelandsbevolking leeft op dezelfde manier als wat jij tracht te doen. Dus zoveel mogelijk zelfvoorzienend proberen te zijn en waar het kan geld verdienen voor zaken die ze niet zelf kunnen produceren.

Maar goed, dat doen ze dan uit noodzaak en zeker niet uit idealisme...
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
-Albert Einstein
pi_87382202
Hou een dag boek bij :)
pi_87385092
wat leuk om te lezen signe! Ik ben benieuwd in hoeverre je het lukt, welke obstakels je tegenkomt en hoe je ze (natuurlijk :Y) ) overwint.

Ik lees hier nogal eens in het topic dat je dit ideaal (zelfvoorzienend zijn) niet uit kan voeren, waarom eigenlijk niet? Ik denk zelf dat je, ook met kinderen, een heel eind kunt komen maar ben benieuwd wat ik dan over het hoofd zie.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_91875746
Hoe gaat het zo vandaag de dag ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_91914001
De klus is afgelopen, 5 maanden prachtige klus aan gehad, lekker dichtbij, zeer beperkt aantal uren per week en het was nog leuk ook.
Aan de andere kant moeten we ons huis renoveren (moet, het is langzamerhand onveilig), en gaat dat méér kosten dan we daarvoor hadden gespaard. Dat geld gaat naar de aannemer, maar zelf moeten we ook veel doen, dus komende maanden worden daaraan besteed.

Eén van de consequenties daarvan is dat we niet genoeg tijd gaan hebben ook nog de moestuin bij te houden, dus 2011 doen we geen moestuin.

Er zijn twee varkens geslacht; ongeveer 1 zit er in de diepvries (kilo of 50 ofzo). Dat zou voor ruim een jaar minstens genoeg vlees & ham moeten leveren. Het haardhout gaat er vrij snel door en we komen maar niet toe aan het omzagen van eigen bomen, dus ook daar zal helaas wel gewoon geld tegenaan gegooid moeten worden.

Al met al zal er in de loop van dit jaar weer geld verdiend moeten gaan worden, denk ik zo. En komen we aan aflossen van hypotheek niet toe, dit jaar.
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:21:36 #289
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91914158
hoe ging het slachten? Was het moeilijk?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_91914685
Slachten is altijd vervelend. Gelukkig zijn de slagers zelf altijd heel vriendelijk en ben ik er inmiddels wat aan gewend. Een varken afvoeren is wel moeilijker dan een schaap - zowel praktisch als emotioneel.
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:32:02 #291
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91914870
quote:
7s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:29 schreef sigme het volgende:
Slachten is altijd vervelend. Gelukkig zijn de slagers zelf altijd heel vriendelijk en ben ik er inmiddels wat aan gewend. Een varken afvoeren is wel moeilijker dan een schaap - zowel praktisch als emotioneel.
Oh ik had in m'n hoofd zitten dat je dat zelf ging doen :).
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:38:16 #292
294141 tarantism
hups in die kont
pi_91915208
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:32 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Oh ik had in m'n hoofd zitten dat je dat zelf ging doen :).
neeje, goed slachten is echt een specialistenwerkje. Anders eindig je onder het bloed en de stront met een halfdood hysterisch varken dat de inboedel aan het kapotstampen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door tarantism op 26-01-2011 21:38:49 (een varken dat, ipv een varken die) ]
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:43:41 #293
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_91915532
En volgens mij mag je officieel niet eens zelf slachten zonder vergunningen e.d.
pi_91915680
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:38 schreef tarantism het volgende:

[..]

neeje, goed slachten is echt een specialistenwerkje. Anders eindig je onder het bloed en de stront met een halfdood hysterisch varken dat de inboedel aan het kapotstampen is.
Dat ten eerste, en inderdaad, het mag absoluut niet. En de varkens -en het overige vee- staat allemaal keurig geregistreerd dus uiteindelijk zou het gaan opvallen wanneer er hier varkens spoorloos verdwijnen ;).
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:49:45 #295
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_91915926
Wel fijn om weer even te horen hoe het gaat. Vind dit een heel interessant topic/experiment.
Het is echter wel jammer om te horen dat je toch vaak met de 'buitenwereld' verbonden moet zijn (voornamelijk voor geld te verdienen) en dus niet 100% autarkisch kunt zijn.

Wat jammer dat je geen moestuin gaat doen dit jaar, gaat er zoveel tijd in de verbouwing zitten dan? Scheelt ook weer veel in groenten die je nu ook weer moet kopen (hoewel dat geen grote bedragen zijn)
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:54:52 #296
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91916296
Ga je die verbouwing ook doen met gerecyclede materialen, zoals die mensen vandaag bij dat programma op sbs6?
Een gedicht over Maanvis
pi_91917913
quote:
7s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:19 schreef sigme het volgende:Het haardhout gaat er vrij snel door en we komen maar niet toe aan het omzagen van eigen bomen, dus ook daar zal helaas wel gewoon geld tegenaan gegooid moeten worden.
Sowieso is nat hout HEEL zwaar om te zagen (misschien dat een kettingzaag het makkelijker maakt) en duurt het wel een jaar of zo voordat hout genoeg uitgedroogd is dat het echt haardhout is en makkelijk te zagen in blokken die je met de bijl kunt splijten (heb enige ervaring met stoken van een echte oven, lol)
pi_95420461
Hoe gaat het, dit beter voor voor zo'n experiment he ;).
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 13 april 2011 @ 11:59:47 #299
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95437138
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:49 schreef T_Killer het volgende:

Het is echter wel jammer om te horen dat je toch vaak met de 'buitenwereld' verbonden moet zijn (voornamelijk voor geld te verdienen) en dus niet 100% autarkisch kunt zijn.

Dat kun je sowieso niet. Of kun je in geval van nood je eigen blindedarm verwijderen en hou je ook zelf de boeven en terroristen van je land?

Je zal altijd gebruik maken van voorzieningen waar de rest voor werkt, en dat zijn lang niet altijd 'luxe producten'.

In die zin vind ik het ook niet meer dan fair om een beetje te werken en belasting te betalen, je maakt immers ook een beetje gebruik van voorzieningen.
  woensdag 13 april 2011 @ 12:03:09 #300
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')