abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56085274
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 21:29 schreef du_ke het volgende:
pssst matti, ze heeft al jaren schapen en laat die al jaren volgens de regels slachten.
Misschien zie ik iets teveel beren op de weg. Maar dat komt eigenlijk omdat ik het een halfslachtig plan vind. Alles of niets zou ik zeggen.
pi_56085381
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 21:31 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Misschien zie ik iets teveel beren op de weg. Maar dat komt eigenlijk omdat ik het een halfslachtig plan vind. Alles of niets zou ik zeggen.
Met alles of niets weet je zeker dat je gaat falen in Nederland.

Dan is een pragmatische aanpak verstandiger .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 16 januari 2008 @ 21:39:56 #103
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56085549
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 21:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

Met alles of niets weet je zeker dat je gaat falen in Nederland.

Dan is een pragmatische aanpak verstandiger .
Ik snap wat je bedoelt, eerst een hele hoge muur bouwen zodat je er niet meer uit kan en dan de ladder verbranden.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_56108944
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 21:13 schreef du_ke het volgende:
Maar Sigme, je houdt toch ook nog wel van regelmatig mooie reizen maken? Heb je daar dan nog wel de middelen voor?

Daar zal ik dan bij tijd & wijle extra voor moeten werken, denk ik zo.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56109151
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 18:15 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik bespeur enige hypocrisie of een pragmatische opstelling zoals du_ke het zou zeggen.
pi_56109484
Zeg, als jij bij autarkisch leven gecombineerd met auto, internet, geld verdienen niet herkent als pragmatisch dan heb je wat gemist denk ik.

Maar ik heb me nooit zo verplicht gevoeld tot fundamentalistisch/extremistisch/dogmatisch perverteren van idealen tot het idioteriën zijn .
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56117829
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 18:37 schreef sigme het volgende:

Maar ik heb me nooit zo verplicht gevoeld tot fundamentalistisch/extremistisch/dogmatisch perverteren van idealen tot het idioteriën zijn .
Niet? .
I´m back.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 00:10:27 #108
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_56118260
edit, nevermind, moet me eerst wat inlezen...
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
pi_56120612
Sigme, waarom ga je niet gewoon lekker voor jezelf beginnen als testbureau? Dan verdien je twee keer zoveel per uur, hoef je nóg minder te werken en krijg je een stevige belastingaftrek. Je moet wel voldoende opdrachtgevers hebben om freelancer te mogen heten. Bovendien moet je aannemelijk kunnen maken dat je de urennorm gehaald hebt. Dat ga je niet -je wilt immers 'lui' zijn- maar om dat te ondervangen voeg je een tweede activiteit aan je bedrijvigheden toe: Schapenhoeden! Kun je het voer en de inentingen van die herkauwers meteen aftrekken.

Dat lui zijn wordt volgens mij trouwens niks, met al dat houthakken, vachten ontvetten en wol spinnen krijg je het waarschijnlijk drukker dan ooit.

Misschien kun je ter inspiratie ook hier eens een kijkje nemen - het zijn weliswaar geen echte autarkten, maar ik weet dat ze al sinds eind jaren 70 met zelfvoorzienende windmolentjes, tegelkachels en stro-toiletten bezig zijn: http://www.de12ambachten.nl
pi_56120688
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 03:23 schreef dvr het volgende:
Sigme, waarom ga je niet gewoon lekker voor jezelf beginnen als testbureau? Dan verdien je twee keer zoveel per uur, hoef je nóg minder te werken en krijg je een stevige belastingaftrek. Je moet wel voldoende opdrachtgevers hebben om freelancer te mogen heten. Bovendien moet je aannemelijk kunnen maken dat je de urennorm gehaald hebt. Dat ga je niet -je wilt immers 'lui' zijn- maar om dat te ondervangen voeg je een tweede activiteit aan je bedrijvigheden toe: Schapenhoeden! Kun je het voer en de inentingen van die herkauwers meteen aftrekken.

Dat lui zijn wordt volgens mij trouwens niks, met al dat houthakken, vachten ontvetten en wol spinnen krijg je het waarschijnlijk drukker dan ooit.

Misschien kun je ter inspiratie ook hier eens een kijkje nemen - het zijn weliswaar geen echte autarkten, maar ik weet dat ze al sinds eind jaren 70 met zelfvoorzienende windmolentjes, tegelkachels en stro-toiletten bezig zijn: http://www.de12ambachten.nl
De 12 ambachten ken ik, de site kom ik wel eens, in werkelijkheid ben ik er nooit geweest (mijn moeder wel dacht ik). Zo'n mooie tegelkachel krijg ik ook, niet van hun trouwens. De onderdelen zijn er al, komend zomer maar eens in elkaar knutselen (metselen).

Ik begint niet voor mezelf omdat ik al niet zo goed ben in het onderhouden van een netwerk, maar het me schier onmogelijk lijkt een netwerkt te bouwen & onderhouden bij maar 3 mnd/jaar werk.
Dat van die meerdere opdrachtgevers en die urennorm helpt ook niet.

Natuurlijk is houthakken en wol spinnen etc een hoop werk, maar voor een deel is het zo leuk om te doen dat ik het toch als luieren kan zien. Houthakken bijvoorbeeld . En zoveel werk is het allemaal nou ook weer niet. Op één dag verwerk je (makkelijk) een kuub (zagen, kloven, stapelen), en per jaar zal ik rond de 14 kuub verbruiken.
pi_56120693
.
I´m back.
pi_56137861
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 18:15 schreef sigme het volgende:

[..]

Is in elk geval een goed vooruitzicht om voor aan de slag te gaan .
pi_56137943
tss 14 kuub, laf gestook is dat.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 19:59:26 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56138306
Die 12 Ambachten zijn in Boxtel! Daar wilde ik onlangs nog bijna gaan wonen!!

Maar goed, zelfs de site is op kringlooppapier gedrukt. Dat wil toch wat zeggen!
The End Times are wild
pi_56144960
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 03:49 schreef sigme het volgende:
Natuurlijk is houthakken en wol spinnen etc een hoop werk, maar voor een deel is het zo leuk om te doen dat ik het toch als luieren kan zien. Houthakken bijvoorbeeld . En zoveel werk is het allemaal nou ook weer niet. Op één dag verwerk je (makkelijk) een kuub (zagen, kloven, stapelen), en per jaar zal ik rond de 14 kuub verbruiken.
Misschien is het handiger om dan één dag in de week minder te gaan werken en dan die ene dag lekker te gaan houthakken.

Even serieus. Denk je nu echt dat houthakken leuk is als het pure noodzaak is omdat je jezelf warm moet houde?
  zaterdag 19 januari 2008 @ 00:16:39 #116
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56145198
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 00:06 schreef Fastmatti het volgende:

Even serieus. Denk je nu echt dat houthakken leuk is als het pure noodzaak is omdat je jezelf warm moet houde?
Yep. Honger maakt rauwe bonen zoet, enzo.

Ik weet niet of ik dezelfde motieven heb als sigme, maar ik zou d'r op zich niets op tegen hebben om ook een tijdje zelfvoorzienend te gaan. Houthakken in canada ofzo -- best tof. Ja, natuurlijk is dat koud, en hongerig en all that, maar 't is wel een stuk intenser. Ik heb wel 't idee dat je dan een stuk bewuster leeft.

Maar goed, je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je leven weg te dutten bij de centrale verwarming. Da's op zich wel zo comfortabel.

D'r zitten natuurlijk ook nadelen aan: 't kost je effectief x jaar van je leven, en de wereld draait ondertussen gewoon door. Ik denk dat je na een jaar of tien best een aardige cultuurschok kunt krijgen. Maar goed, sigme heeft dan wel het voordeel dat ze wel internet aanhoudt, en gewoon in nederland blijft.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56147444
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 00:06 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Misschien is het handiger om dan één dag in de week minder te gaan werken en dan die ene dag lekker te gaan houthakken.

Houthakken verveelt natuurlijk.
Dat is zo met heel dit experiment: het verveelt zoiets, denk ik. Het is veel makkelijker om mee te doen in de 'retrees' dan niet.
I´m back.
pi_56147786
Nah, het is niet zo dat ik nu opeens heel extreem mijn leven omgooi ofzo, ik werk hier al een aantal jaar langzaam naartoe en het zal nog wel even duren voordat het zo zelfredzaam is al ik het wil hebben.

Moeten houthakken voor de warmte is nou niet echt iets nieuws voor mij. Het heeft me mijn leven lang nog niet verveeld, dus ik zou niet weten waarom het dat nu zou gaan doen. Wat nieuw is, is dat ik dat hout ook graag zelf zou verbouwen. Dat duurt nog even voordat ik jaarlijks 14 kuub kan produceren, haha.
pi_56147798
Haha, maar hoezo nou wrede wereld, sigme?
Wat is er nou zo wreed aan de wereld, aan onze wereld?
Dat je dit wilt doen.
I´m back.
pi_56151106
Hmm jaarlijks 14kuub, dan is het handiger om een al bestaand bosperceeltje te kopen denk ik .
pi_56155874
Ik heb al wel wát staan . Trouwens, het moet (minstens) drie jaar drogen voor die kachel van me, dus momenteel slaan we gewoon alvast gekloofd hout in. Hoef ik alleen maar aanmaakhoutjes te hakken.
pi_56156035
Ja Sigme appelboom brand prima maar er zit niet zoveel hout aan, dat schiet niet op . Plus dat je appeltjes dan ook niet meer komen.

Wat is eigenlijk goed kachelhout? Eiken brandt prima maar is wel prijzig volgens mij. Naaldhout is minder geschikt en snelle groeiers zijn ook niet je van het.
pi_56156046
Ik denk dat het op deze manier juist helemaal niet gaat vervelen. Genoeg afwisseling tussen autarkje spelen en een gewone baan hebben, tussen provisorisch houthakken en in de moestuin bezig zijn, en in de decadente auto of PC-met-internet kruipen.

Je ziet het hier in Nijmegen best veel, alternatievelingen-met-volkstuin-en-uitzendbaantjes wanneer nodig, of bewust levende freelancers met weer diezelfde volkstuin.
pi_56156372
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:36 schreef du_ke het volgende:
Ja Sigme appelboom brand prima maar er zit niet zoveel hout aan, dat schiet niet op . Plus dat je appeltjes dan ook niet meer komen.
Die appelboompjes kan je nog geen avond kampvuurtje van stoken .
Nee, er staat hier een aantal grienden, meest zwarte els.
quote:
Wat is eigenlijk goed kachelhout? Eiken brandt prima maar is wel prijzig volgens mij. Naaldhout is minder geschikt en snelle groeiers zijn ook niet je van het.
Naaldhout is ook prima, maar dat hars kan vervelend zijn. En eigenlijk alle hout is goed, voor mijn kachel, maar de benodigde droogtijd verschilt erg. Even uit mijn hoofd: mijn hout mag niet meer dan 20% water bevatten.

Lijstje erbij gepakt: Populier, wilg, berk, els: 2 jaar drogen. Beuk, iep, eik: 5 tot 7 jaar.
We hebben populier aangeplant.
pi_56156575
Populier groeit inderdaad wel redelijk snel. Al duurt het ook dan vrij lang voor je flink wat kuub hebt staan. Moest wel even opzoeken wat grienden zijn, handig voor je aanmaakhout.
En in een goed kampvuurtje gaat er met wat pech wel een kuub per avond doorheen . Dan schiet een appelboompje inderdaad niet op .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')