abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55951997
onze hond heeft vorig jaar glaucoom gekregen, waarna uiteindelijk zijn oog eruit is gehaald. het zag er vreselijk uit, maar nu is het helemaal hersteld en heel mooi genezen. het erge nieuws is: we hebben nu ontdekt dat ook het andere oog nu aangetast is door glaucoom. het ziet er naar uit dat ook dit oog verwijderd zou moeten worden...

betekent dit, als ik hiermee naar de dierenarts ga, dat mijn zal worden ingeslapen? of zou hij ook goed leven kunnen hebben blind? ik wil hem gewoon uiteraard gewoon in leven houden en ook met 1 glaucoomoog (waardoor je bijna niks meer ziet) merk je helemaal 0,0 van zijn blindheid....

jullie reacties graag

[ Bericht 2% gewijzigd door JaapLiekefan op 13-01-2008 13:57:27 ]
  vrijdag 11 januari 2008 @ 15:17:32 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55952221
Volgens mij kan een blinde hond nog best een goed leven hebben, vooral als hij een baasje heeft dat bereid is om wat aanpassingen te doen. Het betekent dus echt niet automatisch dat je hond wordt ingeslapen. Ik heb mensen gekend met een blinde hond, die verplaatsten dus nooit iets in huis, omdat de hond anders zijn weg niet meer wist.

Mijn ouders hadden een blinde kat. Dat ging ook best goed. Honden en katten hebben bijv. een heel sterk reukvermogen en kunnen zich daardoor nog prima redden. Volgens de dierenarts van mijn ouders kon hun kat beter zonder zicht dan zonder reuk.

Sterkte ermee.
The love you take is equal to the love you make.
pi_55952239
Hij kan best leven hoor blind, ken in elk geval via via mensen die ook een blinde hond hadden, liep weleens ergens tegenaan, maar heeft nog een aantal jaren geleefd.

Denk dat de hond ook niet het bewustzijns niveau heeft om er daadwerkelijk wat van te merken.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 11 januari 2008 @ 15:20:39 #4
154193 TheYoung1
Lief zijn loont nog steeds!!
pi_55952306
Wat Droogdok zegt!
Heb het ook bij mensen gezien met een blinde hond en een kater. Ging goed, het is alleen dat ze idd nog wel eens ergens tegen aan lopen. Maar meestal bewegen ze dan ook al wat trager.
Hij kan dus best nog een goed leventje hebben. Inslapen hoeft echt niet!!

Sterkte ermee !!
ik zeg maar zoo, dierentuin is me te lang.
Patat, dat is het!!
pi_55952360
Mijn ouders willen hem in laten slapen nu de glaucoom ook aan het andere oog zit, ze zeggen dat een blinde hond 'niet te doen is'..
pi_55952608
Deze reactie kreeg ik op een ander forum..

Gepost op: 11-01-2008 15:24:23

Sorry voor het nieuws.. maar een hond kan blind niet overleven.. Met verlamde achterpoten, geen oren of 3 poten wel, maar niet met blindheid.. meestal worden honden die minder dan 10% zicht hebben ingeslapen..
Misschien is er nog iets aan te doen dat hij niet volledig blind word, maar je moet hem niet onnodig laten lijden.

Je kan aan je dierenarts vragen wat de opties zijn, meer kan je niet doen, maar bereid je maar voor op het ergste. (dan kan het altijd meevallen)
  Moderator vrijdag 11 januari 2008 @ 15:34:18 #7
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_55952652
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 15:17 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij kan een blinde hond nog best een goed leven hebben, vooral als hij een baasje heeft dat bereid is om wat aanpassingen te doen. Het betekent dus echt niet automatisch dat je hond wordt ingeslapen. Ik heb mensen gekend met een blinde hond, die verplaatsten dus nooit iets in huis, omdat de hond anders zijn weg niet meer wist.

Mijn ouders hadden een blinde kat. Dat ging ook best goed. Honden en katten hebben bijv. een heel sterk reukvermogen en kunnen zich daardoor nog prima redden. Volgens de dierenarts van mijn ouders kon hun kat beter zonder zicht dan zonder reuk.

Sterkte ermee.
Inderdaad
Vaak gaat het ook zo geleidelijk dat ze zich vaak al erg aangepast hebben.
Hoe oud is de hond TS?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  vrijdag 11 januari 2008 @ 15:38:19 #8
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_55952753
Veel honden die ouder worden, worden blind. Die worden niet allemaal afgemaakt, hoor. Maar als jouw ouders het niet te doen vinden, dát is een ander verhaal.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 15:41:07 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55952812
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 15:32 schreef JaapLiekefan het volgende:
Deze reactie kreeg ik op een ander forum..

Gepost op: 11-01-2008 15:24:23

Sorry voor het nieuws.. maar een hond kan blind niet overleven.. Met verlamde achterpoten, geen oren of 3 poten wel, maar niet met blindheid.. meestal worden honden die minder dan 10% zicht hebben ingeslapen..
Misschien is er nog iets aan te doen dat hij niet volledig blind word, maar je moet hem niet onnodig laten lijden.

Je kan aan je dierenarts vragen wat de opties zijn, meer kan je niet doen, maar bereid je maar voor op het ergste. (dan kan het altijd meevallen)
Ik vind dat een rare reactie. Nee, blind zou een hond in de natuur nooit kunnen overleven. Maar waarom zou dat niet kunnen met een behulpzaam baasje?
The love you take is equal to the love you make.
  Vis een optie? vrijdag 11 januari 2008 @ 15:42:06 #10
70532 loveli
N
pi_55952830
Onze hond is 18 jaar geworden waarvan ze de eerste 3 jaar goed kon zien. Haar lens vertroebelde en ze had netvliesdegeneratie. Het heeft tot haar 7de geduurd tot ze helemaal niets meer zag, hooguit met een oog een klein beetje licht en donker. Op latere leeftijd werd ze doof en dat was eigenlijk erger.

Ik heb me erover verbaasd hoe goed zo'n beestje daarmee kan omgaan. Ze liep met de kop laag en neus vooruit tot ze ergens tegenaan liep en dan wist ze daar omheen te lopen. Er waren een aantal vaste routes van haar mand naar de keuken (doorlopen tot deur, linksaf tot muur, keuken in tot kastje en daar stond de etensbak), de mand naar de tuin (deurpost, bank, achterdeur, doorlopen tot struik, trapje af), van de tuin naar de mand en ga zo maar door.

Bij het uitlaten moesten we altijd opletten voor lantaarnpalen en auto's, ze begreep het precies wanneer ze de stoep op of af moest als we even aan de riem trokken. Als er verjaardagsvisite was geweest kon ze feilloos de hapjes van tafel pakken en die in haar mand opeten. Als wij voor het eten aan het bidden waren, probeerde zij het vlees van tafel te pakken. Bij "amen" zat ze onschuldig keurig op haar plaats.

Een nieuwe stoel of bank was binnen twee dagen opgenomen in het looppatroon en ook kleine kinderen en hun speelgoed wist ze heel goed mee om te gaan. Het grootste probleem waren de schrikreacties, ze zag bv. een aaiende hand niet aankomen. Je moest van te voren even haar naam noemen en dan wist ze dat er iets ging gebeuren. Toen ze later doof werd was het lastiger om haar te waarschuwen, dat was wel zielig.

Kortom, een hond kan best gelukkig oud worden ondanks het gemis van beide ogen. Je zegt dat je er nu weinig van merkt, goede kans dat jouw hond er ook goed mee kan omgaan. Sterkte ermee!!!!
crap in = crap out
  vrijdag 11 januari 2008 @ 15:42:35 #11
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_55952840
Moet je gewoon een blindegeleidemens voor hem halen
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_55953451
ik heb op tv weleens gezien dat ze een soort beugel voor de neus van de hond langs hadden gemaakt. Deze was bevestigd aan haar rug. Zodat als ze ergens tegenaan liep dat ze dat voelde. Dit zal vast minder pijnlijk zijn dan vol met de neus tegen een muur aan botsen.
pi_55953485
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 15:34 schreef senesta het volgende:

[..]

Inderdaad
Vaak gaat het ook zo geleidelijk dat ze zich vaak al erg aangepast hebben.
Hoe oud is de hond TS?
Inderdaad, als hij het heeft zal hij nu toch ook niet 100% zien met dat oog!
Hij zal even moeten wennen maar volgens mij komt het met een beetje aandacht en liefde allemaal wel goed hoor!
pi_55953565
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 15:42 schreef beelz het volgende:
Moet je gewoon een blindegeleidemens voor hem halen
Het baasje dus!
Op maandag 14 september 2009 10:46 schreef Buschetta het volgende:
Oplosing is simpel.
Koop een paar kuikentjes. Als je er meer als 3 kapot kan stampen voor een groepje kleuters dan ben je een bikkel.
pi_55953961
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 15:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik vind dat een rare reactie. Nee, blind zou een hond in de natuur nooit kunnen overleven. Maar waarom zou dat niet kunnen met een behulpzaam baasje?
maar hoe laat je het dier dan uit?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_55954007
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 16:23 schreef simmu het volgende:

[..]

maar hoe laat je het dier dan uit?
Aan de riem!
Honden ruiken wel waar ze moeten zijn hoor!
pi_55954131
heb een afspraak vanavond met dierenarts.
pi_55954385
Het is een westland high terrier van 5 jaar.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 16:44:50 #19
136 V.
Like tears in rain...
pi_55954468
Sterkte iig!!!

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_55954523
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 16:41 schreef JaapLiekefan het volgende:
Het is een westland high terrier van 5 jaar.
Gezien zijn leeftijd lijkt het me geen probleem. Hij zal zich snel aanpassen.

Sterkte en houd je ons op de hoogte?
pi_55961479
de dierenarts denkt (door de verhalen van me ouders) dat het beter is om hem in te laten slapen. hij zal binnenkort blind worden. naar verwacht zal hij deze maand, of begin volgende maand worden ingeslapen.

[ Bericht 17% gewijzigd door JaapLiekefan op 13-01-2008 13:58:33 ]
  vrijdag 11 januari 2008 @ 22:32:15 #22
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_55961814
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 22:19 schreef JaapLiekefan het volgende:
de dierenarts denkt (door de verhalen van me ouders) dat het beter is om hem in te laten slapen. hij zal binnenkort blind worden. naar verwacht zal hij deze maand, of begin volgende maand worden ingeslapen. ik heb hem net urenlang vastgehouden, veel gehuild en eigenlijk doe ik dat nog steeds..... ik ga hem zo erg missen.. [afbeelding]
Wtf.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 22:32:38 #23
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_55961826
Oh, en sterkte.
pi_55961888
hoezo wtf?
  vrijdag 11 januari 2008 @ 22:36:49 #25
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_55961923
quote:
de dierenarts denkt (door de verhalen van me ouders) dat het beter is om hem in te laten slapen. hij zal binnenkort blind worden. naar verwacht zal hij deze maand, of begin volgende maand worden ingeslapen. ik heb hem net urenlang vastgehouden, veel gehuild en eigenlijk doe ik dat nog steeds..... ik ga hem zo erg missen..
Wtf? Waar slaat dat op?

Blinde mensen geef je toch ook geen spuitje of wat?

wat een bullshit, net alsof een hond geen leven meer zou kunnen hebben als ie blind is. Vreemde dierenarts ook, dan.. slaat echt nergens op.
Huilen dan.
  Moderator vrijdag 11 januari 2008 @ 22:36:52 #26
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_55961924
Wat zielig Jaap, je ouders zien er niets in om het proberen met een blinde hond?
In ieder geval heel veel sterkte..
pi_55961956
ze denken dat hij dan iemand gaat bijten (af en toe bijt hij nu ook als iemand hem wilt aanraken ofzo)... en dat hij tegen dingen op gaat lopen... maar hij heeft maar 1 oog en die heeft zware glaucoom en alles gaat nog perfect..
  vrijdag 11 januari 2008 @ 22:48:32 #28
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_55962192
Heb je die lange post hierboven gelezen?
pi_55962279
ik zie geen lange post.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 22:53:51 #30
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_55962298
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 15:42 schreef loveli het volgende:
Onze hond is 18 jaar geworden waarvan ze de eerste 3 jaar goed kon zien. Haar lens vertroebelde en ze had netvliesdegeneratie. Het heeft tot haar 7de geduurd tot ze helemaal niets meer zag, hooguit met een oog een klein beetje licht en donker. Op latere leeftijd werd ze doof en dat was eigenlijk erger.

Ik heb me erover verbaasd hoe goed zo'n beestje daarmee kan omgaan. Ze liep met de kop laag en neus vooruit tot ze ergens tegenaan liep en dan wist ze daar omheen te lopen. Er waren een aantal vaste routes van haar mand naar de keuken (doorlopen tot deur, linksaf tot muur, keuken in tot kastje en daar stond de etensbak), de mand naar de tuin (deurpost, bank, achterdeur, doorlopen tot struik, trapje af), van de tuin naar de mand en ga zo maar door.

Bij het uitlaten moesten we altijd opletten voor lantaarnpalen en auto's, ze begreep het precies wanneer ze de stoep op of af moest als we even aan de riem trokken. Als er verjaardagsvisite was geweest kon ze feilloos de hapjes van tafel pakken en die in haar mand opeten. Als wij voor het eten aan het bidden waren, probeerde zij het vlees van tafel te pakken. Bij "amen" zat ze onschuldig keurig op haar plaats.

Een nieuwe stoel of bank was binnen twee dagen opgenomen in het looppatroon en ook kleine kinderen en hun speelgoed wist ze heel goed mee om te gaan. Het grootste probleem waren de schrikreacties, ze zag bv. een aaiende hand niet aankomen. Je moest van te voren even haar naam noemen en dan wist ze dat er iets ging gebeuren. Toen ze later doof werd was het lastiger om haar te waarschuwen, dat was wel zielig.

Kortom, een hond kan best gelukkig oud worden ondanks het gemis van beide ogen. Je zegt dat je er nu weinig van merkt, goede kans dat jouw hond er ook goed mee kan omgaan. Sterkte ermee!!!!
pi_55962706
Dankje. Dat zeg ik ook altijd, maar ze zeggen dat dat onzin is en dat ik alleen aan mezelf denk en niet aan het dier zelf.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 23:11:44 #32
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_55962725
Dan laat jij jouw ouders dat maar lezen, want dit is absurd.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 23:12:29 #33
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_55962743
No pun intended hè, natuurlijk.
pi_55962762
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 23:12 schreef Harajuku. het volgende:
No pun intended hè, natuurlijk.
Eh, watte?
  zaterdag 12 januari 2008 @ 02:18:32 #35
105098 lexine
"Het Kattenvrouwtje"
pi_55965983
Heb jij geen meebeslissingsrecht met wat er met de hond gebeurd?
Ik vind het ontzettend egoistisch van je ouders en erg traumatisch voor jou!
Blinde honden als wel katten kunnen perfect functioneren en dat bijten... gewoon zeggen dat de hond niet geaaid mag worden. Paar kleine nieuwe regeltjes hanteren, da's niet zo moeilijk lijkt me.
Sterkte!
Het leven bestaat voor 10% uit wat je overkomt en voor 90% hoe je er mee omgaat.
  zaterdag 12 januari 2008 @ 03:43:08 #36
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_55966866
Bejaardenhuizen zitten ook vol met blinde mensen, laten we die en de gehandicapten ook maar inslapen, scheelt een hoop premie's!

Echt belachelijk om een verder gezonde hond in te slapen omdat ie niks ziet, als je moeder blind word laat je haar ook niet inslapen.

Mijn hondje van nu net 4 jaar is sinds Mei steeds slechter gaan zien en ziet nu nog echt heel weinig dus is met een maand of 2 ook stekeblind.

Oorzaak: onbekend

Ik zou er nog niet eens over nadenken om haar in te laten slapen, ze is verder zo gezond als een vis en speelt nog elke dag als een jonge pup met haar jongere zusje ook al ziet ze niks.

Ze gebruikt haar neus nu om te kijken voelen waar ze is, ze kent het hele huis/tuin uit haar hoofd maar durft alleen de trap niet meer op, als er een stoel verplaatst is stoot ze 1x voorzichtig de neus en daarna gaat ze er feilloos omheen.

Het is misschien lastiger leven omdat je elke dag rekening moet houden met je hond maar waarom neem je anders een huisdier?
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_55967848
nou lekker respectloos is het als je je hond om die reden laat inslapen.
zoals prowl zeg wij gaan ons hondje echt niet laten in slapen.
als iemand zou zeggen laat je hem niet inslapen, zeg ik zal ik jou laten inslapen.

belachelijk
mama van 3 kids!
pi_55968697
ben ik helemaal mee eens. maar onze hond hapt en heel soms bijt ineens vanuit het niets naar mensen die hij niet kent... en ze zijn bang dat hij een keer (als hij echt blind is) goed doorbijt enzo..
  zaterdag 12 januari 2008 @ 11:05:03 #39
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55968817
Een blinde hond is natuurlijk wel wantrouwender, lijkt me. Als hij eerder ook al hapte naar vreemden, wordt dat idd miss alleen maar erger als hij blind is.
Wat een vervelende situatie zeg . Ik zou niet goed weten wat ik zou moeten doen.
Heel veel sterkte! .
Niet meer actief op Fok!
  Moderator zaterdag 12 januari 2008 @ 11:20:56 #40
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_55969076
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 11:05 schreef Viking84 het volgende:
Een blinde hond is natuurlijk wel wantrouwender, lijkt me. Als hij eerder ook al hapte naar vreemden, wordt dat idd miss alleen maar erger als hij blind is.
Wat een vervelende situatie zeg . Ik zou niet goed weten wat ik zou moeten doen.
Heel veel sterkte! .
Nou dat dus.
Ik kan me heel goed voorstellen dat als de hond er erg angstig van word en om zich heen gaat bijten het ook wel gevaarlijke situatie's oplevert.
Vergeet ook niet dat TS hierin niet het laatste woord heeft maar zijn ouders.
In ieder geval veel sterkte TS.
  zaterdag 12 januari 2008 @ 11:24:41 #41
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55969148
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 11:20 schreef senesta het volgende:

[..]

Nou dat dus.
Ik kan me heel goed voorstellen dat als de hond er erg angstig van word en om zich heen gaat bijten het ook wel gevaarlijke situatie's oplevert.
Vergeet ook niet dat TS hierin niet het laatste woord heeft maar zijn ouders.
In ieder geval veel sterkte TS.
Je moet natuurlijk wel onderscheid maken tussen dieren die altijd blind zijn geweest en dieren die eerder nog gezien hebben.
Blind worden is een behoorlijk traumatische ervaring voor mensen en ik zou niet weten waarom dat voor dieren anders is. Zo'n hond weet niet wat hem overkomt als hij ineens niet meer ziet. Zijn hele vertrouwde wereldje stort ineen. En omdat hij ook niet begrijpt wat er met hem gebeurt, zal hij zeer angstig zijn en deze angst zal hij vermoedelijk weer uiten in agressie.

Als ik er zo over nadenk, dan denk ik dat het in dit geval beter is als jullie de hond laten inslapen, hoe verdrietig het ook is...
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 12 januari 2008 @ 15:02:16 #42
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_55973748
quote:
de dierenarts denkt (door de verhalen van me ouders) dat het beter is om hem in te laten slapen. hij zal binnenkort blind worden. naar verwacht zal hij deze maand, of begin volgende maand worden ingeslapen. ik heb hem net urenlang vastgehouden, veel gehuild en eigenlijk doe ik dat nog steeds..... ik ga hem zo erg missen..
WTF Eedn hond kan best blind overleven Ik zou een andere dierenarts opzoeken
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_55973759
Maar het is wel heel geleidelijk gegaan. Juni t/m september werd hij blind. In september werd zijn oog eruit gehaald. Toen heeft hij 2 maanden met 1 goed oog geleefd, en toen werd ook deze aangetast. Nu ziet hij dus bijna niks meer, maar je merkt er helemaal niets van. Hij rent voortdurend trap op en af, doorzoekt alle kamers, de tuin, het bos enzo.... ziet alles, zelfs van meterslange afstanden..
pi_55974466
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 15:02 schreef Qwea het volgende:

[..]

WTF Eedn hond kan best blind overleven Ik zou een andere dierenarts opzoeken
En andere ouders!
I will take the sun in my mouth
  zaterdag 12 januari 2008 @ 15:43:59 #45
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_55974554
Ik zou desnoods met mn hond in een hutje op de hei gaan zitten maar daar wordt ie niet voor afgemaakt. Zeker niet op die leeftijd.
  zaterdag 12 januari 2008 @ 15:52:41 #46
199699 Impala-neuker
Aepyceros melampus
pi_55974728
Zielig man, bestaan er geen hondenbrillen/lenzen ofzo?
Passie voor kadavers, en hun anus in 't bijzonder.
pi_55974897
Ook onze kleine hond Demi is zo goed als blind. Ze ziet nog wel wat licht donker verschillen en als ze heel dichtbij iets staat dan ziet het soms wel, soms niet. En ik kan je vertellen, er is prima mee te leven hoor

Ik kan haar zelfs gewoon, samen met mijn andere hond, los uitlaten in het park. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze der hele leventje al wordt uitgelaten in dit park en dat ze de route echt goed kent.. tevens loopt ze dan dichtbij me en is het pad waarop we lopen verhard (iets wat ze voelt aan der poten natuurlijk). Als er echter fietsers, wandelaars of andere 'obstakels' op de weg zijn moet ik haar even vast doen of optillen. Van groep mensen (die aan het wandelen zijn bijvoorbeeld) wordt ze erg onzeker omdat ze het dan niet meer snapt waar al die benen nu vandaan komen en dan wordt ze bang.

In het huis moet je in principe niet heel erg veel veranderen.. maar als je dat wel doet is ze ook binnen een paar dagen op de hoogte en loopt ze der prima omheen. Gelukkig hebben honden hun neus nog.. daar kunnen ze heerlijk op vertrouwen! Ik denk dat een hond het erger vinden om niet meer te kunnen ruiken ipv niet meer te kunnen zien. Dat lijkt me een grotere beperking.

Conclusie: het blinde hond vergt wat aanpassingen, maar ze kan zeker nog een heel lekker leven hebben hoor! Het baasje moet wat aanpassingen doen en een beetje rekening houden met bepaalde dingen, maar dat is (voor mij iig) prima te doen
  Moderator zaterdag 12 januari 2008 @ 16:06:25 #48
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_55974966
Misschien dat je je ouders de verhalen eens kunt laten lezen in dit topic, TS?
  Vis een optie? zaterdag 12 januari 2008 @ 21:42:35 #49
70532 loveli
N
pi_55982918
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 11:24 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Je moet natuurlijk wel onderscheid maken tussen dieren die altijd blind zijn geweest en dieren die eerder nog gezien hebben.
Blind worden is een behoorlijk traumatische ervaring voor mensen en ik zou niet weten waarom dat voor dieren anders is. Zo'n hond weet niet wat hem overkomt als hij ineens niet meer ziet. Zijn hele vertrouwde wereldje stort ineen. En omdat hij ook niet begrijpt wat er met hem gebeurt, zal hij zeer angstig zijn en deze angst zal hij vermoedelijk weer uiten in agressie.

Als ik er zo over nadenk, dan denk ik dat het in dit geval beter is als jullie de hond laten inslapen, hoe verdrietig het ook is...
Je mag ook onderscheid maken tussen dieren die plotseling blind worden en dieren waarbij het geleidelijk gaat. Er is volgens mij niet zozeer sprake van besef van het verlies van gezichtsvermogen, er wordt juist een beroep gedaan op het aanpassingsvermogen van het beestje.
Onze hond rende op een gegeven moment de verkeerde kant uit als we met een stok gooiden. We stuurden haar ook de tuin in als er een kat zat, dan rende ze ook alle kanten op. Als de post kwam rende ze altijd rechtstreeks naar de brievenbus, toen het slechter ging was het een ware flipperkast (vanuit de tuin kwam ze aangerend, binnen knalde ze tegen de bank, daarna tegen het kastje naast de deur, de muur in de gang werd ook aangedaan om uiteindelijk fanatiek de post op te pakken en bij ons langs te brengen).
Toen ze haar gezichtsvermogen helemaal kwijt was rende ze niet meer zo hard, maar de post werd nog wel elke dag gehaald, bijna tot aan haar einde toe.

En ja, ze heeft best weleens gehapt. Zeker toen ze doof was. Maar dat hing heel erg af van hoe je haar benaderde. Wacht eerst af hoe de hond reageert voor dat hij preventief "geruimd" wordt.
Onze dierenarts wilde onze hond niet eens afmaken toen we om advies vroegen omdat ze bejaard, doof en blind was. Ondanks de gebreken dacht hij dat het beestje nog een prima leven had. Pas echt aan het einde van haar leven toen ze door haar pootjes zakte bij het lopen hebben we besloten dat het tijd was om haar te laten inslapen.
crap in = crap out
pi_55985257
deze dierenarts wilde hem nu wel in laten slapen, terwijl je eigenlijk helemaal niets aan hem merkt qua blindheid... en hij is pas ruim 5... ik weet neit wat ik moet doen... mijn ouders vinden het niet normaal dat ik de inslaapplannen blokkeer en alleen maar aan mezelf denk en niet aan de hond... maar ik vind dat een blinde hond (met aanpassingen, oefeningen enzo) gewoon nog een goed leven kan hebben...

[ Bericht 1% gewijzigd door JaapLiekefan op 13-01-2008 13:59:33 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')