Inderdaadquote:Op vrijdag 11 januari 2008 15:17 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij kan een blinde hond nog best een goed leven hebben, vooral als hij een baasje heeft dat bereid is om wat aanpassingen te doen. Het betekent dus echt niet automatisch dat je hond wordt ingeslapen. Ik heb mensen gekend met een blinde hond, die verplaatsten dus nooit iets in huis, omdat de hond anders zijn weg niet meer wist.
Mijn ouders hadden een blinde kat. Dat ging ook best goed. Honden en katten hebben bijv. een heel sterk reukvermogen en kunnen zich daardoor nog prima redden. Volgens de dierenarts van mijn ouders kon hun kat beter zonder zicht dan zonder reuk.
Sterkte ermee.
Ik vind dat een rare reactie. Nee, blind zou een hond in de natuur nooit kunnen overleven. Maar waarom zou dat niet kunnen met een behulpzaam baasje?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 15:32 schreef JaapLiekefan het volgende:
Deze reactie kreeg ik op een ander forum..
Gepost op: 11-01-2008 15:24:23
Sorry voor het nieuws.. maar een hond kan blind niet overleven.. Met verlamde achterpoten, geen oren of 3 poten wel, maar niet met blindheid.. meestal worden honden die minder dan 10% zicht hebben ingeslapen..
Misschien is er nog iets aan te doen dat hij niet volledig blind word, maar je moet hem niet onnodig laten lijden.
Je kan aan je dierenarts vragen wat de opties zijn, meer kan je niet doen, maar bereid je maar voor op het ergste. (dan kan het altijd meevallen)
Inderdaad, als hij het heeft zal hij nu toch ook niet 100% zien met dat oog!quote:Op vrijdag 11 januari 2008 15:34 schreef senesta het volgende:
[..]
Inderdaad![]()
Vaak gaat het ook zo geleidelijk dat ze zich vaak al erg aangepast hebben.
Hoe oud is de hond TS?
Het baasje dus!quote:Op vrijdag 11 januari 2008 15:42 schreef beelz het volgende:
Moet je gewoon een blindegeleidemens voor hem halen
maar hoe laat je het dier dan uit?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 15:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind dat een rare reactie. Nee, blind zou een hond in de natuur nooit kunnen overleven. Maar waarom zou dat niet kunnen met een behulpzaam baasje?
Gezien zijn leeftijd lijkt het me geen probleem. Hij zal zich snel aanpassen.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 16:41 schreef JaapLiekefan het volgende:
Het is een westland high terrier van 5 jaar.
Wtf.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 22:19 schreef JaapLiekefan het volgende:
de dierenarts denkt (door de verhalen van me ouders) dat het beter is om hem in te laten slapen. hij zal binnenkort blind worden. naar verwacht zal hij deze maand, of begin volgende maand worden ingeslapen. ik heb hem net urenlang vastgehouden, veel gehuild en eigenlijk doe ik dat nog steeds..... ik ga hem zo erg missen.. [afbeelding]
Wtf? Waar slaat dat op?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 22:19 schreef JaapLiekefan het volgende:
de dierenarts denkt (door de verhalen van me ouders) dat het beter is om hem in te laten slapen. hij zal binnenkort blind worden. naar verwacht zal hij deze maand, of begin volgende maand worden ingeslapen. ik heb hem net urenlang vastgehouden, veel gehuild en eigenlijk doe ik dat nog steeds..... ik ga hem zo erg missen..
quote:Op vrijdag 11 januari 2008 15:42 schreef loveli het volgende:
Onze hond is 18 jaar geworden waarvan ze de eerste 3 jaar goed kon zien. Haar lens vertroebelde en ze had netvliesdegeneratie. Het heeft tot haar 7de geduurd tot ze helemaal niets meer zag, hooguit met een oog een klein beetje licht en donker. Op latere leeftijd werd ze doof en dat was eigenlijk erger.
Ik heb me erover verbaasd hoe goed zo'n beestje daarmee kan omgaan. Ze liep met de kop laag en neus vooruit tot ze ergens tegenaan liep en dan wist ze daar omheen te lopen. Er waren een aantal vaste routes van haar mand naar de keuken (doorlopen tot deur, linksaf tot muur, keuken in tot kastje en daar stond de etensbak), de mand naar de tuin (deurpost, bank, achterdeur, doorlopen tot struik, trapje af), van de tuin naar de mand en ga zo maar door.
Bij het uitlaten moesten we altijd opletten voor lantaarnpalen en auto's, ze begreep het precies wanneer ze de stoep op of af moest als we even aan de riem trokken. Als er verjaardagsvisite was geweest kon ze feilloos de hapjes van tafel pakken en die in haar mand opeten. Als wij voor het eten aan het bidden waren, probeerde zij het vlees van tafel te pakken. Bij "amen" zat ze onschuldig keurig op haar plaats.
Een nieuwe stoel of bank was binnen twee dagen opgenomen in het looppatroon en ook kleine kinderen en hun speelgoed wist ze heel goed mee om te gaan. Het grootste probleem waren de schrikreacties, ze zag bv. een aaiende hand niet aankomen. Je moest van te voren even haar naam noemen en dan wist ze dat er iets ging gebeuren. Toen ze later doof werd was het lastiger om haar te waarschuwen, dat was wel zielig.
Kortom, een hond kan best gelukkig oud worden ondanks het gemis van beide ogen. Je zegt dat je er nu weinig van merkt, goede kans dat jouw hond er ook goed mee kan omgaan. Sterkte ermee!!!!
Eh, watte?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 23:12 schreef Harajuku. het volgende:
No pun intended hè, natuurlijk.
Nou dat dus.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 11:05 schreef Viking84 het volgende:
Een blinde hond is natuurlijk wel wantrouwender, lijkt me. Als hij eerder ook al hapte naar vreemden, wordt dat idd miss alleen maar erger als hij blind is.
Wat een vervelende situatie zeg. Ik zou niet goed weten wat ik zou moeten doen.
Heel veel sterkte!.
Je moet natuurlijk wel onderscheid maken tussen dieren die altijd blind zijn geweest en dieren die eerder nog gezien hebben.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 11:20 schreef senesta het volgende:
[..]
Nou dat dus.
Ik kan me heel goed voorstellen dat als de hond er erg angstig van word en om zich heen gaat bijten het ook wel gevaarlijke situatie's oplevert.
Vergeet ook niet dat TS hierin niet het laatste woord heeft maar zijn ouders.
In ieder geval veel sterkte TS.
WTFquote:Op vrijdag 11 januari 2008 22:19 schreef JaapLiekefan het volgende:
de dierenarts denkt (door de verhalen van me ouders) dat het beter is om hem in te laten slapen. hij zal binnenkort blind worden. naar verwacht zal hij deze maand, of begin volgende maand worden ingeslapen. ik heb hem net urenlang vastgehouden, veel gehuild en eigenlijk doe ik dat nog steeds..... ik ga hem zo erg missen..
En andere ouders!quote:Op zaterdag 12 januari 2008 15:02 schreef Qwea het volgende:
[..]
WTFEedn hond kan best blind overleven
Ik zou een andere dierenarts opzoeken
Je mag ook onderscheid maken tussen dieren die plotseling blind worden en dieren waarbij het geleidelijk gaat. Er is volgens mij niet zozeer sprake van besef van het verlies van gezichtsvermogen, er wordt juist een beroep gedaan op het aanpassingsvermogen van het beestje.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 11:24 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk wel onderscheid maken tussen dieren die altijd blind zijn geweest en dieren die eerder nog gezien hebben.
Blind worden is een behoorlijk traumatische ervaring voor mensen en ik zou niet weten waarom dat voor dieren anders is. Zo'n hond weet niet wat hem overkomt als hij ineens niet meer ziet. Zijn hele vertrouwde wereldje stort ineen. En omdat hij ook niet begrijpt wat er met hem gebeurt, zal hij zeer angstig zijn en deze angst zal hij vermoedelijk weer uiten in agressie.
Als ik er zo over nadenk, dan denk ik dat het in dit geval beter is als jullie de hond laten inslapen, hoe verdrietig het ook is...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |