abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 januari 2008 @ 20:53:06 #76
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56307598
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 18:40 schreef Tan het volgende:

[..]

Ik heb twee tienerdochters, maar ze mogen geen MSN en hebben geen mobiel. TMF en MTV zitten niet eens op onze tv

Ben benieuwd hoe lang we dit nog vol kunnen houden
Respect!
Voor MSN heb ik de kookwekkermethode. Toen de madammen dachten slim te zijn door de wekker te verdraaien, ontdekten ze dat "di Papa" een tweede kookwekker had staan
Alea jacta est
  zaterdag 26 januari 2008 @ 08:28:45 #77
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56314999
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 18:58 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Oh Tan... Ik heb daar wel respect voor. MSN is hier niet weg te denken. Wel stellen we perken aan het computergebruik... Maar tegenhouden is ons niet gelukt.

TMF en MTV staat hier wel eens aan. Maar daar houdt manlief ook van.
De kinderen hebben wel een eigen PC, maar die is voor schoolgebruik, zit geen internet op

De PC in huis is de enige PC waar ze achter mogen internetten, en ook dat is alleen voor schoolgebruik. Ze mogen wel spelletjes doen, lees: Sims en Rollercoaster (die zijn goedgekeurd door mij en mijn vriend) of de spellen uit de favorietenmap van internet. Maar de regel is: alleen 's weekends of 's woensdagmiddags (geldt ook voor TV, maar die staat eigenlijk iedere ochtend en middag wel een half uurtje - klein uurtje aan voor mijn eigen rust: vier kinderen op 30 m² word je niet altijd even blij van ).

Klinkt misschien streng, maar ze talen er nog steeds niet naar. Ik wacht al jaren dat ze zeuren om een spelcomputer (hebben/krijgen ze absoluut niet), mobieltje (hebben ze ook niet) of MSN (dat heb ik zelf wel, maar mogen zij nog niet gebruiken, en heb al meegedeeld dat het straks als ze op de middelbare school zitten mag voor huiswerkoverleg, niet voor chatten, dan stappen ze maar op hun fietsje om naar het betreffende klasgenootje toe te gaan, net als ik vroeger).

Ze hebben vriendinnen en buren die zo'n beetje verslaafd zijn aan spelcomputers en TV, maar ze vinden dat maar dom, balen juist omdat die meisjes nooit eens buiten komen spelen.
Ik snap ook niet hoe ik dat zo braaf voor elkaar heb gekregen, vooral niet omdat ze het overal anders zien. Zoals ik al zei, verwacht ik al heel lang dat het iedere moment anders kan gaan, maar tot op heden zeuren ze er nooit over, niet eens geïrriteerde blikken waar vooral de oudste erg goed in is.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 08:37:56 #78
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56315050
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 20:53 schreef cul_non_kul het volgende:

[..]

Respect!
Voor MSN heb ik de kookwekkermethode. Toen de madammen dachten slim te zijn door de wekker te verdraaien, ontdekten ze dat "di Papa" een tweede kookwekker had staan
Haha, dat vind ik wel een goede, zal het onthouden. Tot nu toe gaat het hier wel goed, maar dat komt omdat allevier de kinderen op de PC willen, ze onthouden voor henzelf wel dat de ander er lang genoeg achter zit

Overigens staat er hier geen TMF of MTV op omdat ik me groen geel en paars erger aan die halfnaakte wijven die doen alsof ze de ander opgeilen en dat heet dan dansen.
Maar we zijn wel allemaal dol op goede muziek (= zeldzaam op die muziekzenders), dus het is wel jammer dat dat soort videoclips ten koste gaan van de goede. Gelukkig is er youtube voor de clips die wel aanvaardbaar/goed zijn.

Overigens probeer ik mijn kinderen niet af te schermen van de boze buitenwereld, ze vinden het zelf ook ranzig (die videoclips) en ik ben van mening als je uitlegt waarom je iets verbiedt of afkeurt, dat je in ieder geval enige vorm van respect behoudt tussen jezelf als ouder en de kinderen. Maar goed. Ik heb nog niet zulke hele oude tieners/pubers, dus geen idee hoe dit over drie jaar gaat als ze vijftien zijn.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 10:26:31 #79
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_56315602
Hier ook pas MSN en mobieltje toen ze o pde middelbare school kwam hoor.

Zonder internet kan dan zowiezo niet meer omdat veel huiswerkopgaven via internet van de schoolsite gehaald moeten worden. Ze werken hier met "it's learning".

MSN wordt veel gebruikt voor overleg met klasgenootjes uit andere dorpen en het samen werkstukken maken. Daarbuiten mag per dag een uur gechat worden.

Mobieltje is ook voor ons wel een lekker gevoel daar ze 15 kilometer heen en terug naar school moet fietsen.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 10:35:46 #80
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56315680
@Ayla, ja, dat is nu al, dat ze internet voor school nodig hebben, dat mag onbeperkt, maar wel in huis, niet op hun kamer. Dat is nog haalbaar nu, maar straks met twee kinderen op de middelbare wordt het denk ik onhandiger, maar dan hebben we nog een andere pc ter beschikking, ook niet op hun eigen kamer.
MSN mag hier dus ook alleen voor 'werkoverleg' als dat evt. nodig mocht zijn. Maar voor chat vind ik persoonlijk onzin. Ik heb zelf wel MSN, maar heb maar één vriendin voor de chat, de rest van mijn zeer korte lijst spreek ik zelden, alleen ter vervanging van telefoongesprek (voornamelijk familie). Dus ze hebben ook niet echt het voorbeeld hier dat hun leven niks meer voorstelt zonder MSN maar denk dat dat op de middelbare school wel anders wordt - zien we dan wel.

En v.w.b mobiel heb ik dezelfde regel als jij denk ik. VWO hier is alleen de eerste twee jaar hier in het dorp, dan moet ze ook naar een stad, veertig minuten fietsen verderop. Dan mag, nee moet ze een mobieltje, gewoon met een beltegoed voor nood, de rest mag ze uit eigen zak betalen.

Trouwens, leuk om te lezen hoe anderen dat allemaal doen. Met deze leeftijd heb ik nog totaal geen ervaring. Op internet wordt veel besproken over baby's en peuters/kleuters, maar van deze leeftijd vind ik niet zo bijster veel.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 12:47:33 #81
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56317582
Dat van dat halfnaakt gedoe op die " muziek" zenders mogen ze van mij wel censureren.
Mss ben ik wel wat ouderwets dan, als ik zeg dat ik het aanstootgevend vind
Alea jacta est
pi_56319159
Het vele naakt op tv sowieso!! Kijk gewoon eens naar gtst: sex, verkrachting....

Hier worden ook geen "naveltruitjes" gedragen. Dat vind ik zo vreselijk ordinair.

Ze heeft dus wel een mobiel, maar dat is wel handig. Zo moet ze m altijd bij zich hebben, ik wil haar altijd kunnen bereiken. Ik heb namelijk geen zin om de buurt uit te kammen als ik weg wil. Verder is het handig voor het contact met haar moeder.

De kookwekker is wel een goed idee. Maar aan de andere kant vind ik het ook een beetje hypocriet. Ik zit zelf eigenlijk ook vaak achter de pc. En de tv die staat eigenlijk altijd aan. Ik kijk vaak naar discovery, national geografic, enz. Vaak de technische docu's, ik ben zelf een technicus en ik vind het vreselijk gaaf om te zien hoe bruggen of tunnels gemaakt worden of gewoon hoe dingen werken. Verder heb ik ook mn soapies. Dus de tv staat wel aan, maar vaak op "mijn" zenders. Die zinloze en nutteloze tekenfilmpjes zet ik altijd af, daar word ik namelijk helemaal kriegelig van. Het gaat gewoon nergens over.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_56324614
Hier krijgt mevrouw waarschijnlijk een mobieltje als ze naar de middebare school gaat, na de zomer dus. Dat is ook voor noodgevallen enzo... Naveltruitjes wil ze zelf gelukkig nog niet en ze haalt ook vaak dr neus op als ze ziet hoe sommige meisjes erbij lopen op de coladisco die hier eens per maand in het wijkcentrum gehouden wordt.... (hooguit 12 jaar en zó weggelopen uit één van de MTVclips...)
Gehyved, en gemaild wordt er alleen als ik erbij ben. En een pc op de kamer komt er misschien straks, maar dan inderdaad zonder internet.
Bij vaders hebben ze alle twee een tv met dvdspeler op hun kamer en schijnbaar straks ook een pc.....
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  zaterdag 26 januari 2008 @ 23:22:45 #84
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56330612
Mijn puber heeft sinds kort een laptop op haar kamer, met internet. Ze gebruikt hem eigenlijk alleen voor MSN. Dit doet ze eigenlijk pas een half jaartje ofzo. Ik vind het toch wel belangrijk dat ze zich een beetje mengt in de puberdingen die er spelen. Voor die tijd deed ze dit nauwelijks en was toch een beetje "vreemd" voor anderen. Ik ben juist dus wel blij dat ze dat nu wat meer gaat doen, zonder 24 uur per dag mijn hand vast te willen houden. De pc beneden wordt voor van alles en nog wat gebruikt, dus ook voor huiswerk.

Een mobiel heeft ze sinds groep 8, omdat ik toen ook al onregelmatig werkte en ik haar en zij mij moest kunnen bereiken.

MTV en TMF heeft zij regelmatig opstaan. Toen ik haar leeftijd had was dat oa Toppop Wat mijn moeder ook verschrikkelijk vond; aanstootgevend en ordinair......
Zolang mijn dochter maar weet dat het nep is en dat je je in het echte leven niet zo gedraagt en kleedt vind ik het niet zo'n punt.
  zondag 27 januari 2008 @ 08:42:45 #85
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56334872
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 23:22 schreef childintime het volgende:
Mijn puber heeft sinds kort een laptop op haar kamer, met internet. Ze gebruikt hem eigenlijk alleen voor MSN. Dit doet ze eigenlijk pas een half jaartje ofzo. Ik vind het toch wel belangrijk dat ze zich een beetje mengt in de puberdingen die er spelen. Voor die tijd deed ze dit nauwelijks en was toch een beetje "vreemd" voor anderen. Ik ben juist dus wel blij dat ze dat nu wat meer gaat doen, zonder 24 uur per dag mijn hand vast te willen houden. De pc beneden wordt voor van alles en nog wat gebruikt, dus ook voor huiswerk.
En dit is dus precies wat ik wil voorkomen: kuddegedrag. Ik leer mijn kinderen juist dicht bij henzelf te blijven, ook als dit betekent dat ze daardoor wat 'vreemd' (en dat valt in de praktijk reuze mee) zijn.
Als zij willen MSN-en omdat iedereen het doet, terwijl ze er eigenlijk helemaal geen waarde aan hechten, dan zal ik ze daar wel op wijzen. Als ze willen MSN-en omdat het wel heel praktisch is, vind ik het anders.

Ik steek er al jaren energie in om te voorkomen dat ze bepaalde dingen doen puur omdat hun vriendinnen het doen, vooral de oudste is wat meeloperig van aard. Inmiddels werpt het zijn vruchten af en luistert ze meer naar wat ze zélf wil, ipv wat haar vriendinnen aanbevelen om te doen.
Ze ziet nu ook in dat het alleen maar leuk is om een eigen mening te hebben, en niet die van een dwangmatige meeloper. En daarmee wil ik haar niet leren om persé anders te zijn, maar om zichzelf te zijn. Of dat zo blijft op de middelbare is afwachten, maar ik hoop voor haarzelf van wel. (overigens vind ik licht kuddediergedrag niet erg, dat is menselijk... zoals bijv. de laatste mode bijhouden of muziek leuk vinden uit de top 40, noem maar wat.)

En excuus als ik wat fel overkom , maar dat komt omdat ik al van kind af aan een hekel heb aan meelopen met de meute
  zondag 27 januari 2008 @ 10:30:11 #86
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56335388
MSNen doen ze hoofdzakelijk om contact met elkaar te houden. Ik vind het prettig om te zien dat ze nu veel contact heeft met anderen en steeds zelfstandiger wordt in dingen afspreken en vrienden maken/houden. Zij is alleen met mij, heeft dus geen broers of zussen en geen reflectie van andere jongeren dichtbij. Daarom vind ik het heel belangrijk dat ze anderen om zich heen heeft om zich zodoende makkelijker van mij los te kunnen maken, want dat is voor haar niet zo vanzelfsprekend (een ander topic).

Met het weghouden of "verbieden" van dingen leren ze niets; ik vind dat mijn puber hier heel goed mee om gaat. Ze MSN't gemiddelt 2 uur per week, soms dagen niet en dan ineens een uur achter elkaar. Wat ik namelijk wel heb geleerd de afgelopen 2,5 jaar is dat hoe meer ik mijn idealen en normen en waarden probeerde over te brengen en duidelijk te maken, hoe meer zij juist een tegengestelde richting prefereerde.........

Zij moet haar eigen weg vinden (en haar eigen fouten maken) en ook al is dat niet de mijne of zoals ik het zou doen; een betere leerschool van het leven is er niet.

Net als met die telefoon s'nachts: Als ik die afpak om te voorkomen dat ze sms't dan ben ik de boeman en ziet ze zelf niet in wat er nu verkeerd aan dat gedrag is. Waar het mij om gaat is dat ze zelf leert inzien dat er iets moet veranderen omdat dit ten koste gaat van haar zelf. Zo heeft zij een abo voor de mobiel; als ze erover heen gaat, trek ik dat van haar kleedgeld af. Dit is 2 keer gebeurt en nu houdt ze zich netjes aan haar beltegoed. Ik doe dat dus niet als "straf" maar om te laten zien dat als ze straks zelf geld verdient, het ook het 1 of het ander is; dat ze keuzes moet maken.
pi_56335612
Nou zijn mijn "pubers" ook nog maar 11 en 10 en dan is die van 11 nog het hardst op weg een "echte" puber te worden. Ze mogen hun mail bekijken waar ik bij ben ( en dat betekend niet dat ik hun mail lees, maar "vreemde" mailtjes worden wél eerst door mij bekeken. )Mevrouw heeft op een voor haar harde manier geleerd waarom ik dat doe.... Een tijdje geleden was er zo'n kettingmailtje in omloop over een vermoord meisje oid..... Mevrouw had stiekem dr mail bekeken en was toch behoorlijk onderste boven van het mailtje...Sindsdien doet ze het nooit meer!
Hyven net zo... Dat gebeurd waar ik bij ben en er worden alleen vrienden toegevoegd waarvan ik weet wie het zijn en waar ze ze van kennen... Zo hadden ze eerst een oudere zus van een vriendje in hun msnlijstje staan...Die hebben ze zelf verwijderd omdat ze van die "rare" namen aannam.

Mevrouw is iemand die dr eigen weg wel gaat... Zo had ze van de zomer voor dr verjaardagsfeestje een creabea-achtig iets willen doen... Beetje disco in de tuin en wat mozaiken en dan zelf pizza's maken... Ze had al een lijstje klaar liggen met dames die ze uit wilde nodigen... Maar in de weken vóór het feestje was er redelijk wat onenigheid ontstaan en toen heeft mevrouw besloten dat ze maar met 1 vriendinnetje naar de film wilde! Ik ben meegegaan, we hebben eerst wat gegeten bij de Mac en toen heb ik ze naar de bioscoop gebracht... Daar hebben ze met zn tweetjes de film (hairspray) gekeken en stond ik toen het afgelopen was weer bij de uitgang. Ze heeft het er nog over hoe gezellig dat was.

Ander monster is heel erg beinvloedbaar en daar zit ik ook best wel bovenop dat ie vooral zn eigen plan moet trekken en dingen doen die HIJ leuk vindt en niet omdat iedereen dat doet.
pi_56335630
Extra geld verdienen kunnen ze doen door klusjes te doen (buiten de klusjes die ze al hebben) Zo mogen ze bijvoorbeeld af en toe de lege flessen wegbrengen en daar kunnen ze 50 cent mee verdienen.
  zondag 27 januari 2008 @ 15:14:02 #89
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56341007
@childintime, daar ben ik het wel mee eens , verbieden is niet altijd de oplossing, al zijn er er wel dingen die ik simpelweg verbied (in het donker over straat, noem maar wat), maar ik leg altijd uit waarom niet. Zoals ik al eerder schreef ook om het wederzijds respect.
pi_56341307
Hoe gaan jullie om met het onderwerp sex??

Je merkt dat ze wat meer belangstelling krijgen voor de jongens, en wat meer gaan doen dan alleen handje vasthouden.

Je kan het niet verbieden, alleen duidelijk zijn dat het iets is dat heel belangrijk is en niet zomaar met iedereen gedaan moet worden. Maar goed...ik ben een beetje bang voor het "kuddegedrag", want een ander vriendinnetje doet het wel... Ik hoop dat ze zo sterk is om gewoon niets tegen haar zin in te doen.

Hoe gingen jullie ermee om?? Ik vind het vreselijk moeilijk.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')