abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 januari 2008 @ 00:45:39 #1
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_55940441
Ik las net wat in het jongerentopic. Leuk om te lezen (ben zelf nl ook ooit jongere geweest ), maar ben nu ouder van een puber van 15......Pfffff, het leven met een 15 jarige valt niet mee! Zijn hier meer ouders met een puber van 15 (of zo ongeveer rond die leeftijd)?
pi_55940487
Mijn vriend heeft 2 dochters van 13 en 16, telt dat ook
  vrijdag 11 januari 2008 @ 00:54:15 #3
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_55940608
Hier een moeder een puberdochter van 15.
  † In Memoriam † vrijdag 11 januari 2008 @ 00:55:34 #4
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_55940629
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 00:54 schreef ayla1 het volgende:
Hier een moeder een puberdochter van 15.
Wat ben je nou? moeder of puberdochter?
pi_55941084
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 00:45 schreef childintime het volgende:
Ik las net wat in het jongerentopic. Leuk om te lezen (ben zelf nl ook ooit jongere geweest ), maar ben nu ouder van een puber van 15......Pfffff, het leven met een 15 jarige valt niet mee! Zijn hier meer ouders met een puber van 15 (of zo ongeveer rond die leeftijd)?
meld... ...ik vind het allemaal prachtig, mijn dochter is 17 en 15 was heel erg leuk...
  vrijdag 11 januari 2008 @ 08:29:09 #6
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_55943062
Eh bloos.

Moeder van.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 08:58:00 #7
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_55943370
Ik ben vader van twee puberdochters, waarvan de oudste het heftigste pubert.
Aangezien mijn refentiekader van de mannelijke slag is, is mijn inlevingsvermogen niet echt groot en sta ik er dus vaak tegen aan te kijken dat ik geen idee heb van wat er in de koppies omgaat..
Mede het hormonale gebeuren is me vreemd (referentiekader: vrouwen tijdnes de menstruatieperiode ).
Enfin, dan reageer ik dus pragmatisch en heb het dan natuurlijk ook weer helemaal gedaan: " Je begrijpt me niet, papa".
" Ehm, dat is omgekeerd ook zo, dochterlief."

Pfff kunnen we ze tijdens de puberteit niet in een kostschol proppen?

Neej liever niet, want ik zou ze erg missen.
Alea jacta est
  zondag 13 januari 2008 @ 00:05:55 #8
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_55986951
Haahaha!! Aangezien ik aan het omgekeerde van de pubertijd bezig ben, begrijp ik precies wat er in mijn dochter omgaat! Maar dat zorgt dus juist voor heel veel botsingen.....Eigenlijk is zij best nog wel "braaf", als ik zie hoe ik toen was en tot mijn 25e geweest ben, hou ik mijn hart vast in de hoop dat zij het anders doet

Maar soms heb ik weleens zo'n gevoel van "gaat het ooit over, wordt het ooit beter"......En al weet ik dat dat zo is; de weg er naar toe is soms erg lang......
pi_55991527
ik geef les aan pubers....telt dat ook ???
  zondag 13 januari 2008 @ 07:59:20 #10
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_55991632
Soms hè, heel soms. Vraag ik me af of je ook van je puber zou kunnen scheiden.
pi_55991922
ayla, dat zou je niet willen, net zoals cul_non_kul al zegt. We kunnen soms niet mét elkaar maar willen ook niet zonder elkaar

*meld*
Dochter van 16, zoon van bijna 14
Dochter's pubergedrag valt erg mee, de jongste gaat er net volop in. Hij gaat het gemiddelde hier in huis weer rechtzetten vrees ik

Wat ik érg mooi vind is de reclame voor een beleggingsproduct van Fortis: "Als je prinsesje thuis komt met door haar schattige lipje een piercing... (lang rampenverhaal) ... en ú denkt het is maar een fase ... " Alleen duren die fases soms zo lang
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
  zondag 13 januari 2008 @ 09:44:18 #12
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_55992165
Daarom zei ik ook soms, heel soms.

Momenteel is het weer even rustig maar je hebt van die dagen, GRRRRRRRRRRR

Gelukkig weet ik ook dat het een fase is, onze oudste dochter is al 29.
  maandag 14 januari 2008 @ 01:07:53 #13
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56014512
Die piercing zou ik nog het minst erge vinden.... "Gelukkig" ben ik alleenstaande ouder, dus gaat ze nog weleens een weekend naar haar vader. Dat zijn mijn "bijtankweekenden"

En Stout, een hele klas?! OMG, dat zou ik geen week volhouden!

Het kan soms ook erg gezellig zijn en dan vraag ik me dus weleens af wat er nou gisteren of eergisteren ofzo verkeerd ging dat dochterlief zich ineens ontpopte tot heks en zowat overging tot spontane zelfontbranding. Op de momenten dat het allemaal zo relaxed en ontspannen gaat, zie ik weer even dat lieve kind wat ze altijd was voor de hormoonstorm begon.
pi_56016054
NIet een klas maar 6....varierend van 14 tot 18 jaar... Met allerlei problemen.
pi_56016059
Volgens mij wordt lang niet iedere jongere een puber. Ik heb mij in ieder geval nooit kunnen verplaatsen in de beschrijvingen die ik lees over pubers.
  maandag 14 januari 2008 @ 11:08:08 #16
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56019067
quote:
Op zondag 13 januari 2008 07:18 schreef Stout het volgende:
ik geef les aan pubers....telt dat ook ???
Het leert ze je wel goed kennen, je bent dan immers niet alleen educatief bezig, maar ook opvoedkundig.
Alea jacta est
  maandag 14 januari 2008 @ 11:10:14 #17
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56019123
quote:
Op zondag 13 januari 2008 09:07 schreef anne_Chris het volgende:
ayla, dat zou je niet willen, net zoals cul_non_kul al zegt. We kunnen soms niet mét elkaar maar willen ook niet zonder elkaar

*meld*
Dochter van 16, zoon van bijna 14
Dochter's pubergedrag valt erg mee, de jongste gaat er net volop in. Hij gaat het gemiddelde hier in huis weer rechtzetten vrees ik

Wat ik érg mooi vind is de reclame voor een beleggingsproduct van Fortis: "Als je prinsesje thuis komt met door haar schattige lipje een piercing... (lang rampenverhaal) ... en ú denkt het is maar een fase ... " Alleen duren die fases soms zo lang
De piercing .... zucht ... ach ja, het is niet mijn kin/lip/navel ...ik heb het ten lange leste toegestaan, maar dat kwam mede doordat moeders haar instemming al had gegeven (co-ouderschap)... sja wat kan je dan nog als vader, behalve te accepteren dat kleine kinderen groot worden ...

Overigens over fases gesproken, ook wij volwassenen zijn onderhevig aan fases, die soms lang duren, een goede spiegel ervan kan zijn je relatie, je werk etc. ongemerkt beinvloeden wij daarmee ook de puber.
Los van het puberen, spiegelen die etterbakken ons ook nog wel eens...
En wij volwassenen willen er wel eens een handkje van hebben om te projecteren, waar de puber ook niet bepaald op zat te wachten.
Al met al blijft het een lastig "spel"tussen ouder en puber

[ Bericht 8% gewijzigd door cul_non_kul op 14-01-2008 12:46:49 ]
Alea jacta est
  dinsdag 15 januari 2008 @ 10:55:02 #18
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56043633
Soms lijkt het wel alsof ze van een andere planeet komen.... Ik:"Wil je alsjeblieft je rommel opruimen als je iets hebt zitten snoepen of drinken"...Zij:" Ik heb er geen last van hoor, zeur niet zo"..... Grrrr, nee, jij hebt er geen last van, wat zou je er dan van vinden als ik vanaf nu alle lege glazen, bekers, snoeppapiertjes en alles wat je achter je laat slingeren op je kamer gooi...?
  dinsdag 15 januari 2008 @ 12:06:21 #19
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56045148
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 10:55 schreef childintime het volgende:
Soms lijkt het wel alsof ze van een andere planeet komen.... Ik:"Wil je alsjeblieft je rommel opruimen als je iets hebt zitten snoepen of drinken"...Zij:" Ik heb er geen last van hoor, zeur niet zo"..... Grrrr, nee, jij hebt er geen last van, wat zou je er dan van vinden als ik vanaf nu alle lege glazen, bekers, snoeppapiertjes en alles wat je achter je laat slingeren op je kamer gooi...?
Hahaha, ja idd ... erg herkenbaar...
Net zoals niet snoepen en eten op de kamer ... stiekum toch doen en ik daarna de bedorven resten moeten opruimen...pfff ik leg ze de volgende keer gewoon in hun bed... "hun probleem, ze moeten dan ook maar niet zeuren"

Alea jacta est
pi_56046348
Of als ze de "varkensstal" die zij liefkozend slaapkamer noemen, moeten opruimen. Is hier altijd hetzelfde gezeur. "Mam, wat maak je er druk om, is jouw kamer toch niet?" Nee fijn, maar wel in mijn huis!
this bitch bites
  dinsdag 15 januari 2008 @ 19:23:02 #21
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56055105
Die kamer ja.....Pffff 1 doffe ellende. Ik heb nu de afspraak dat er niemand op de kamer op visite mag als het zo'n zwijnenstal is en dat werkt hier wel!

Vanavond vroeg ik of Lief even de vaatwasser wilde vullen. Ze keek me aan alsof ik gek was geworden. Ze zei tegen me dat ze dat echt niet ging doen, want dat vond ze wel zo vies! Ik vroeg toen aan haar of ik even een betoog moest gaan houden van wat ik nou echt vies vond en onder veel binnensmonds gemopper ging ze toen toch maar de vaatwasser vullen, hihihi.......
  dinsdag 15 januari 2008 @ 19:37:36 #22
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56055540
Mijn oudste dochter heeft soms nog wel een goede bui en neemt de stofzuiger ter hand nadat ze de boel aan kant heeft gemaakt.
Maar dan....haar prullenmand, met zooi die ze gewoon voller en voller laat worden, totdat ik het uiteindelijk maar weggooi.
En de top is natuurlijk het "ik-laat-alles-overal-slingeren" gedrag
Alea jacta est
  dinsdag 15 januari 2008 @ 21:50:09 #23
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56058966
Ja, dat is iets waar ik mij ook enorm aan erger. Dan kom ik uit m'n werk, ben het best wel zat en dan kan ik eerst de rotzooi van mevrouw op gaan lopen ruimen. En overal de lichten laten branden; ook al zit ze hier beneden, boven brandt ook overal licht. 86 Keer doe ik het uit, draai me om en het brandt weer. Vanavond kwam haar vriendje. Toen hij kwam zat zij boven met de laptop. Samen gingen ze hier beneden zitten, achter de pc. Dus ik op een gegeven moment naar boven om de laptop te halen. Beneden in de gang, boven op de gang, op d'r kamer (105 watt, halogeen) en de kerstlichtjes die ze nog steeds om haar raam heeft, alles brandde. De laptop stond gewoon nog aan en ook de radio.

Ik heb haar weleens gevraagd waarom ze nou nooit vergeet om alles aan te doen als ze een ruimte in komt. Ik begrijp het gewoon niet, als je een ruimte verlaat is het toch logisch om iig de lichten uit te doen??
pi_56059219
Ik hoor hier gewoon mijn ouders, over mij in de puberteit.

Het gaat ècht weer over hoor, ik ruimde nooit wat op, liet alle lichten branden, vond het een wereld van oneerlijkheid als ik èn de vaatwasser moest inpakken èn de hond uit moest laten, vond mijn ouders de grootste zeurkousen die er bestonden, die helemaal niet begrepen waar het in het leven nou eigenlijk om draaide (mij) en wie het zo zwaar had (ik).

Nu zeur ik tegen mijn vriend dat hij het licht in huis eens uit moet doen als hij slapen gaat, kan ik niet meer werken in een onopgeruimde kamer en pak ik de vaatwasser in, ook weer uit, en maak zelfs de kattebak schoon.

Ik geef les aan pubers, en feit is dat in die koppies hun wereld om hun draait. Zij staan in het middelpunt. Als zij struikelen dan lacht de hele wereld ze uit, als hun haar niet goed zit dan vind werkelijk ie-de-reen ze lelijk en kunnen ze zo echt niet naar school hoor. En dat is ook normaal op die leeftijd. Wat ik geleerd heb is dat je ze maar een beetje moet laten gaan. Je niet te druk maken, het wordt namelijk toch niet beter als je er bovenop zit, en uiteindelijk gaat het vanzelf weer over en worden het stuk voor stuk leuke, normale, lampen-uitdoende en kamers-opruimende mensen.
  dinsdag 15 januari 2008 @ 22:03:27 #25
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56059304
Hahaha....idd....als het vriendje er is gaat-ie voor alles en is de ruimte ineens de hunne ...
Wat voor ons logica is, is voor pubers schijnbaar een onbeduidend iets, wat, op het moment dat je er wat van zegt, afgedaan wordt als gezeur, of beantwoord wordt met een verongelijkt gezicht...
Een soort omgekeerde relativering
Alea jacta est
pi_56059880
Oh, nee het wordt nog erger!!! (grapje)

Ik moet meestal wel lachen om het pubergedrag van mijn dochter (12). Het blijft nu voornamelijk bij het chagerijnige gezicht, zwaar ongeintresseerd en verveeld voor de tv hangen.

Ik heb zelf heeeeel erg gepuberd, eigenlijk vind ik het allemaal wel meevallen. Soms kan ik er wel pissig om worden, maar dan denk ik er gewoon aan wat ik mn ouders allemaal heb aangedaan, en dan valt het allemaal wel mee. Pubertijd is ook gewoon een moeilijke tijd! Het is gewoon heel moeilijk om van kind naar volwassene te gaan.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 15 januari 2008 @ 23:10:35 #27
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56061193
Ik vind wel dat ze de laatste paar maanden wat rustiger is geworden. Niet meer zo heel heftig. Blijkbaar begint haar lichaam te wennen aan al die hormonen en kan ze er wat beter mee omgaan

Maar ik wil wel dat ze gewoon leert haar eigen troep op te ruimen. Als ik steeds na mijn werk eerst hier thuis haar puinhoop op moet ruimen......Soms kom ik thuis en zit zij te msnen, terwijl er dan overal rommel ligt. Ik ben geen werkster of bediende, dat zal ze toch echt zelf moeten gaan leren. Ik heb dat ook moeten leren vroeger. Wij waren met 4 kinderen, ik zie al dat mijn moeder dat de hele dag voor ons liep te doen. En een beetje meewerken in huis kan echt geen kwaad. Het kost mij uiteraard veel energie om haar steeds weer overal op te moeten wijzen, maar ik weiger gewoon om het dan maar steeds zelf te doen omdat dat veel gezeur voorkomt.

En idd als Vriendje komt is Lief ineens de meest actieve die er rondloopt
  woensdag 16 januari 2008 @ 01:14:54 #28
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_56064089
Ow wat een warm bad van herkenning.

MSN en rotzooi opruimen blijft maar niet samen te kunnen gaan.

Onze dochter begint sinds kort pas met die fratsen, ik dacht nog dat het wel meeviel maar nu ze vijftien is is het hek van de dam.

Dus Tricootje je bent er nog niet.
pi_56065205
Het leuk van lesgeven is dat je ze ook ziet veranderen. In klas 2-3 zijn hetvaak onuitstaanbare ******** wezens, dat loopt door tot zeg maar (heel gemiddeld) halverwege klas 4. En dan ineens beseffen ze dat er meer dingen op deze wereld rondlopen: ander mensen !!! Ineens kunnen ze overleggen, met elkaar praten zonder dat je er ongeveer tussen moet gaan staan en elkaar helpen !!
NOg leuker is het de grootste raddraaiers pakweg 6 jaar later weer te zien Wat zijn het dan onwijs lieve meiden en jongens geworden die zowat verlegen zijn met hun eigen gedrag van vroeger !!
  donderdag 17 januari 2008 @ 23:05:47 #30
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56116552
Ik vind dat nu al minder worden (sinds een maand of 3). Oke, de chaos rondom haar is onverandert en als ik niet af en toe kijk of haar hamster nog leeft was'ie allang doodgeweest, maar de schreeuw / jank en hysterische buien zijn minder aan het worden en dat is al heel wat waard.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 00:59:26 #31
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_56119254
Chaos herken ik wel maar geen jank of hysterische buien hier. Wel angstvallig stilzwijgen zo nu en dan.
pi_56119693
Mijn moeder gooide gewoon al mijn rommel op mijn bed, dan moest ik het wel opruimen. Oke, ik gooide het regelmatig op de grond, maar als je niet meer kan lopen ga je vanzelf opruimen.
En ook was ze gestopt met het strijken van mijn kleding.
Het werkte trouwens wel.
Tegenwoordig woon ik samen en ben ik heel erg netjes, dus er is nog hoop.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 12:53:29 #33
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56127331
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 01:26 schreef appelsap het volgende:
Mijn moeder gooide gewoon al mijn rommel op mijn bed, dan moest ik het wel opruimen. Oke, ik gooide het regelmatig op de grond, maar als je niet meer kan lopen ga je vanzelf opruimen.
En ook was ze gestopt met het strijken van mijn kleding.
Het werkte trouwens wel.
Tegenwoordig woon ik samen en ben ik heel erg netjes, dus er is nog hoop.
Als het te gortig werd met de rommel, gooide mijn vader alles gewoon hopla de container in en was ik het kwijt...
Dat is 1 keertje gebeurd en ik had gelijk mijn lesje geleerd. Vanaf dat moment schoof ik alles onder het bed en hing de sprei ervoor
Alea jacta est
  zondag 20 januari 2008 @ 00:13:53 #34
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56167918
Dat doen we hier wekelijks tegenwoordig. Eerst wachtte ik geduldig tot ze het zelf in zag. Maar die hoop heb ik inmiddels laten varen. Dus verplicht wordt er iedere week de kamer geinspecteerd en "samen" opgeruimd.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 07:16:27 #35
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56215907
quote:
Op zondag 20 januari 2008 00:13 schreef childintime het volgende:
Dat doen we hier wekelijks tegenwoordig. Eerst wachtte ik geduldig tot ze het zelf in zag. Maar die hoop heb ik inmiddels laten varen. Dus verplicht wordt er iedere week de kamer geinspecteerd en "samen" opgeruimd.
Heeft ze inmiddels een minimalstische kamer overgehouden aan deze acties?
Mocht ze klagen, verwijs je naar Lucebert: Alles van waarde is weerloos" of laat je haar de weg van Boeddha volgen, dan heeft ze geen aardse bezittingen meer nodig
Mijn dochter kan er overigens niet om lachen als ik dit soort uitspraken doe
Alea jacta est
  dinsdag 22 januari 2008 @ 09:59:24 #36
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56217644

Ik wil geen losse troep op die kamer. Voor de zomervakantie bleek dat er al een week een dode muis lag onder het bed, daar gedumpt door de kat, die dus helemaal niet op de slaapkamer mag komen Toen besloot ik tot deze actie. Toen ze met haar vader op vakantie was, heb ik die hele kamer leeggehaald; je wil niet weten wat er allemaal uitkwam, daar kon je zowat een tweede huis mee inrichten!

Ze ziet nu ook wel in dat het fijn is als die kamer opgeruimd is, alleen tot zelfstandige acties komt het helaas nog niet Maar sinds kort heeft ze een vriendje en ik heb de regel gesteld dat er alleen iemand op haar kamer mag als'ie opgeruimd is en dat werkt wel, er slingert al veel minder rond.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 14:58:50 #37
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56225377
Owh drama, dat van die muis is mij ook overkomen, op mijn eigen slaapkamer notabene...ik rook een vreemde geur en vroeg me af wat het was, ik ging op de geur af en eindigde idd onder het bed, waar poeslief een cadeautje voor me had gedeponeerd wat in staat van ontbinding was geraakt. Aangezien mijn katten ook niet boven mogen komen, had ik dit ff niet verwacht.
Die truuk van " het vriendje en de kamer" vind ik wel een goeie
Alea jacta est
pi_56226906
Is een kamer opruimen niet te regelen met wel of geen kleed/zakgeld??

Ik kan me voorstellen dat als het hier te gek wordt dat ik dan zeker iets in die hoek zal afspreken met haar. Priscil houdt haar kamer wel netter de laatste tijd. Hij is sowieso netter als mijn kamer vroeger. Zelfs kleding ligt allemaal in de kast en niet op de bank. Nee qua kamer mag ik eigenlijk niet klagen. Dingen laten slingeren door het hele huis heeft ze ook een handje van gehad, maar ik verzamel gewoon dagelijks de zooi van haar en gooi het gewoon terug op haar kamer. Maar doordat ik dat dus consequent doe laat ze echt weinig meer slingeren.
Nu de vloer ook leeg is kan ik er ook wekelijks een mop door de kamer heen halen. Dan ruikt het ook nog eens lekker.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 16:39:35 #39
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56228056
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:52 schreef Ticootje het volgende:
Is een kamer opruimen niet te regelen met wel of geen kleed/zakgeld??
De omkoop- resp. afpersmethode

Nadeel is dat ik een co-ouderschap heb, dat maakt de zaken soms wat lastig, mede als er onverwachte switches plaatsvinden.
Alea jacta est
pi_56233757
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:39 schreef cul_non_kul het volgende:

[..]

De omkoop- resp. afpersmethode

Nadeel is dat ik een co-ouderschap heb, dat maakt de zaken soms wat lastig, mede als er onverwachte switches plaatsvinden.
Die werkt zo goed
  dinsdag 22 januari 2008 @ 23:10:08 #41
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56238357
Die regel hanteer ik al met op tijd naar bed gaan

Ze krijgt 30 euro zakgeld per maand. Iedere avond (doordeweeks) dat ze na half 11 in bed ligt, trek ik er een euro af. Daarentegen, als ze het een maand redt om op tijd in bed te liggen heb ik haar iets extra's beloofd, alleen dat is nog niet voorgekomen

@ c_n_k, de muis die onder haar bed lag bewoog, terwijl'ie al een week ofzo dood was......

Met dat vriendje werkt het wel! Het liefst willen ze natuurlijk op haar kamer , maar in het verleden slingerde daar ook allerlei vuil wasgoed rond. En ineens merk ik dat ze dat steeds in de wasmand doet zonder dat ik het 16 keer hoef te zeggen
  woensdag 23 januari 2008 @ 00:28:43 #42
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_56240470
`Hihihi ja kleren in de wasmand gooien zonder dat ze vuil zijn werkt hier beter dan ze opruimen.
Mijn oudste kreeg dan ook een wasmachine van me mee toen ze op zichzelf ging wonen en dat heb ik jongste ook vast beloofd. No way dat ik die ladingen blijf wassen als ze de deur al uit zijn.

Mooi dat oudste binnen een week veel minder wasgoed had dan toen ze nog thuis woonde.

[ Bericht 0% gewijzigd door ayla1 op 23-01-2008 01:03:22 ]
  woensdag 23 januari 2008 @ 00:43:45 #43
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56240708
Nou, het zijn dus vieze kleren. Meestal sokken en Bjorn Borgs....En als Vriendje komt, schaamt ze zich dan dood en kan het ineens wel in de wasmand gegooid worden. Schone kleren leg ik in stapeltjes op haar bed en die legt ze dan zelf in de kast.
  woensdag 23 januari 2008 @ 01:03:52 #44
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_56240988
Ik was ze wel maar opvouwen en in de kast leggen doet ze zelf.
  woensdag 23 januari 2008 @ 09:15:27 #45
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56243008
Getver, als die dode muis bewoog, was het of aan het reincarneren of in een erg verregaande staat van ontbinding

Het truukje met op tijd naar bed is wel een goeie, maar dan moet het bij mij worden na 22u niet meer bellen met je vriendje (urenlang) en na 22u30 televisie uit.
En dan een euro per keer dat het goed gaat ipv met aftrek

Hm, klinkt goed ...

(de afpersmethode ik voel me net Don Corleone )
Alea jacta est
  donderdag 24 januari 2008 @ 01:00:00 #46
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56266341
Die muis was in het tweede stadium

Sinds ze 15 werd, kreeg ze 30 euro zakgeld, ipv 20 die ze eerst kreeg. Ik heb het een tijdje geprobeerd om het er niet af te trekken, maar bij het bedrag wat ze kreeg iets te doen als het goed ging. Dat heeft ze precies 2 keer gedaan. Ze had toch die 30 euro, dus vond ze dat voldoende.

Dat bellen en smsen vind ik ook zoiets...Dan gaat ze om half 11 in bed en ligt volgens mij nog tot een uur of 1 te smsen; haar vriendje heeft adhd, dus heeft genoeg aan 5 uurtjes slaap; zij echter niet, zij moet minimaal een uur of 8 slapen, want anders is ze helemaal gebroken. Laatst had hij haar voor het laatst gesmst om 1 uur s'nachts en toen weer om 10 over 6 s'morgens en dan loopt ze als een zombie de hele dag rond.

Kun je een 15 jarige verbieden om de telefoon s'nachts mee te nemen. Dat vind ik ook zoiets; het schijnt een heel normaal verschijnsel te zijn tegenwoordig, maar zij gaat er helemaal kapot aan. Als ze 5 minuten bij me in de auto zit, zit ze te slapen. Als ze uit school komt en op de bank gaat zitten, zit ze te slapen......t'Is net een hoogbejaarde en dat moet nog beginnen aan een leven en carriere......
pi_56267617
Bij ons worden de telefoons 's avonds ingeleverd. Om de reden die childintime noemt, maar de directe aanleiding was dat er één "ergens" in huis lag en midden in de nacht begon te rinkelen. Wij klaarwakker want we schrokken ons lam. De eigenaar sliep vredig door Dat was the bloody limit.
hier kommt die Sonne!
  donderdag 24 januari 2008 @ 09:39:30 #48
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56269067
Zij heeft hem op trillen staan (ligt onder d'r kussen ). Ik hoor dat dus niet. Ze is ermee begonnen toen ze hem als wekker gebruikte. Tot ik een paar keer s'morgens al om 6.30 wakker werd van dat pokkeding en zij doorsliep omdat ze te moe was om wakker te worden. Toen zei ik dat dat niet meer mocht en heeft ze hem op trillen gezet. Maar sinds ze een vriendje heeft smst ze dus tot diep in de nacht (tenminste, reageert op zijn smsjes) en s'morgens vroeg begint dat alweer. Doordeweeks vind ik het s'morgens niet zo erg, maar dat doet'ie ook in het weekend, terwijl zij dan normaal gesproken tot een uur of 11, 12 slaapt.
  donderdag 24 januari 2008 @ 10:30:25 #49
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56269975
Dat mobiele gebeuren is een draak idd.
I kwas een keer in slaap gesukkeld beneden en werd om 1u30 wakker en bewoog me richting bed.
Wat schetste mijn verbazing toen uit de slaapkamer gegiechel kwam. Niet te faluw, trek ik de deur open, na geklopt te hebben en spreek haar aan op tijdstip en gedrag...
Het antwoord luidde: "Pap, ik heb vakantie!"
Ik dacht even dat ik uit mijn voegen zu barsten, maar heb me beheerst en haar gesommeerd direct de verbinding te verbreken. Voor wat de vaste lijn betreft (boven en beneden staat een telefoon), na tien uur, stekker eruit.
En alleen ik mag nog bellen na die tijd.
Alea jacta est
  donderdag 24 januari 2008 @ 12:15:37 #50
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56272524

Vaste lijn heb ik gelukkig boven niet. Ik zit idd te denken om de telefoons (mevr. heeft er 2, 1 speciaal voor vriendje ) s'avonds beneden te laten. Ik moet alleen nog even bedenken hoe ik dat ga "aankleden" zonder dat de hel hier losbarst......
  donderdag 24 januari 2008 @ 13:00:28 #51
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_56273429
Tijdens de vakantie moet ze zelf weten hoelaat ze gaat slapen maar door de week is het half tien naar boven en hopelijk om half elf er in liggen. Ze weet dat ze dan ook niet meer mag smsen. Gelukkig kan ik een gespecificeerde rekening op internet bekijken en als er een potje van gemaakt wordt is het telefoon beneden 's nachts. Tenslotte gaat om half zeven de wekker alweer.

Ze msn en smsen zich al te pletter tegenwoordig.
pi_56273567
Wie betaalt bij jullie de telefoon?
  donderdag 24 januari 2008 @ 18:06:01 #53
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56279890
D'r eigen telefoon betaal ik. Die ze gebruikt om te smsen met vriendje, kreeg ze van hem, speciaal om met hem te smsen. Hij betaald dat dus ook.
pi_56280616
Ok, hier gewoon een telefoon met beltegoed. En dat moet ze zelf betalen.
  donderdag 24 januari 2008 @ 19:28:22 #55
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56281738
Ze betaalt haar beltegoed van haar zakgeld\
en soms krijgt ze een tientje van mij (afpersmethode)
Alea jacta est
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:27:08 #56
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56283191
De Corleone tactiek
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:32:49 #57
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_56283348
Ze betaald haar eigen abonnementje van 15 euro per maand. Ze had prépaid en betalde dt ook zelf maar wou graag dit abonnement. Prima maar zelf betalen.

Krijgt 50 euro aan kleed en zakgeld per maand en de rest moet ze maar bijverdienen.
pi_56284208
Zodra Priscilla naar de middelbare gaat krijgt ze ook het bedrag van ongeveer 50 euro. Nu moet ze het doen met 30 euro per maand.

De afpersmethode heb ik nog niet gebruikt. Maar het is echt een geldwolf, ik denk dat de taktiek hier heel goed zal werken. Maar het is gewoon nog niet nodig geweest.

Kleedgeld/zakgeld, moeten ze daar echt alles van kopen? Wij hebben de afspraak dat wij de schoenen en jassen financieren, maar de rest moet ze wel zelf betalen. Dus ook sportkleding... dat ene ondergoedsetje... die ene spijkerbroek...geurtjes, zalfjes, smeersels. Allemaal zelf betalen. We doen nog niet heel lang kledinggeld hier, maar ik merk nu al dat ze eindelijk gaat inzien dat spulletjes toch wel duur zijn.

Ze wilde trouwens zelf kledinggeld. Ze was gewaarschuwd..
pi_56284232
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 13:07 schreef Ticootje het volgende:
Wie betaalt bij jullie de telefoon?
Het apparaat hebben wij eens gegeven bij een gelegenheid. Per maand mag ze 10 euro beltegoed; wat ze meer verbelt is voor haar eigen rekening. Wij hebben trouwens wel een regeling waardoor we onderling gratis bellen als gezin Een tijdje terug was mevrouw onbereikbaar terwijl ze juist daarvoor haar telefoon heeft gekregen, dus de eerstvolgende 10 euro was voor eigen rekening. Ik was echt ongerust
hier kommt die Sonne!
  donderdag 24 januari 2008 @ 22:13:06 #60
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56286467
Daar was ik ook snel klaar mee ja! Opnemen als zij dat wil, maar wel mij 26 keer bellen als het haar uitkwam. Toen ze me dat 2 keer flikte zei ik ook direkt dat een 3e keer betekende dat de telefoon voorlopig even exit was. Na die tijd heeft ze dat niet meer gedaan

Zij krijgt 30 euro zakgeld per maand en 50 euro kleedgeld. Voorlopig wil ik niet dat ze echt werkt naast haar school; school kost haar al zoveel energie en ik wil liever dat ze dat dan gebruikt om te leren. Ze loopt wel stage en dat vind ik voorlopig even voldoende.
pi_56286525
Je zal als kind maar (een) ouder(s) hebben die op een forum als fok zit(ten).

_!
  donderdag 24 januari 2008 @ 22:30:06 #62
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56287017
Dan val je wel even mooi door de mand ja
pi_56287232
Wat ik sowieso niet begrijp is dat geklooi met die telefoons....damzz wie zijn nou de ouders?

Niet dat ik nu de braafste was vroeger, maar dat soort dingen werd echt niet geaccepteerd.
Mijn ouders waren echt niet superstreng maar je wist wel als puber waar zo ongeveer de grenzen lagen.
pi_56287365
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 18:41 schreef Ticootje het volgende:
Ok, hier gewoon een telefoon met beltegoed. En dat moet ze zelf betalen.
ja hier dus ook en vreemd genoeg wordt er heeeeel weinig gebeld sinds ze dat ding heeft...
  donderdag 24 januari 2008 @ 23:51:10 #65
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56289712
@ SeaOfLove; er verandert nu eenmaal heel veel. Ik vind mijn puber nog heel braaf vergeleken bij hoe ik vroeger was. Toen ik 16 was, had ik zowat alles gedaan wat god verboden heeft. Mijn puber is bijna 15 en half en zoent met haar vriendje en smst s'nachts......

Aangezien de tijden steeds veranderen kun je je niet vast blijven houden aan dingen die "vroeger" zo gedaan werden. Toen ik puber was, waren er helemaal geen mobieltjes, dus hoe dat toen ging kan ik niet uit ervaring weten, maar daarom is het wel leuk, om af en toe een reflectie te krijgen van hoe anderen daarmee om gaan of hoe ze daarover denken.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 00:55:08 #66
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_56290938
Hier idem hoor childintime.

Ik had op mijn vijftiende al vette verkering met alles erop en eraan, dat is nu 39 jaar geleden.

Mijn dochter van vijftien is vorig weekend voor het eerst naar de discotheek geweest en moet nog niks van jongens hebben.

Ze moet hier ook alles van haar kleedgeld doen Tricootje, behalve inderdaad jassen en goeie schoenen. Zelf koopt ze wel eens een paar goedkope zomerchoentjes of laarzen bij Scapino e.d.

[ Bericht 0% gewijzigd door ayla1 op 25-01-2008 01:00:28 ]
  vrijdag 25 januari 2008 @ 00:59:40 #67
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_56291048
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 22:36 schreef SeaOfLove het volgende:
Wat ik sowieso niet begrijp is dat geklooi met die telefoons....damzz wie zijn nou de ouders?

Niet dat ik nu de braafste was vroeger, maar dat soort dingen werd echt niet geaccepteerd.
Mijn ouders waren echt niet superstreng maar je wist wel als puber waar zo ongeveer de grenzen lagen.
Ik heb twee lichtingen meiden, eentje van 29 en eentje van 15.

In die 14 jaar is er zoveel veranderd dat is bijna niet bij te houden.

Mocht bijvoorbeeld de oudste op haar 14de al 1 avond per maand naar de disco, nu komen ze er voor hun 16de niet eens in, alleen be schoolfeesten.

Had oudste pas na haar 20ste een mobieltje, jongste kreeg er eentje bij het naar de middelbare school gaan.

Je kunt gewoon weg niet met "vroeger" vergelijken.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 09:06:46 #68
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56292824
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 20:27 schreef childintime het volgende:
De Corleone tactiek
Si si, sono de la mafia

Tieners en hun wereld in afkortingen:
MSN
SMS
TMF
MTV

[ Bericht 8% gewijzigd door cul_non_kul op 25-01-2008 09:14:53 ]
Alea jacta est
  vrijdag 25 januari 2008 @ 09:36:30 #69
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56293252
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 09:06 schreef cul_non_kul het volgende:

[..]

Si si, sono de la mafia

MSN
SMS
TMF
MTV

Of in een smsje of op MSN van vriendje: hvj, ntb, wjnmk. In het begin had ik echt zoiets van

Toch was het "in mijn tijd" wel een stuk simpeler. Je wist idd precies wat wel en niet kon en er was ook veel meer sociale controle. Vaak was ook 1 van de ouders thuis voor de kinderen. Tegenwoordig werken vaak beide ouders, of wonen kinderen bij een alleenstaande ouder, die natuurlijk ook gewoon moet werken.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 10:24:36 #70
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56294113
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 09:36 schreef childintime het volgende:

[..]

Of in een smsje of op MSN van vriendje: hvj, ntb, wjnmk. In het begin had ik echt zoiets van

Toch was het "in mijn tijd" wel een stuk simpeler. Je wist idd precies wat wel en niet kon en er was ook veel meer sociale controle. Vaak was ook 1 van de ouders thuis voor de kinderen. Tegenwoordig werken vaak beide ouders, of wonen kinderen bij een alleenstaande ouder, die natuurlijk ook gewoon moet werken.
Wat dat betreft is alles tegenwoordig anders ja, eenoudergezinnen en andessoortige gezinsconstructies, sleutelkinderen etc. Wij zullen als ouder dus onze keuze moeten bepalen, qua hoe en welke normen en waarden wij overdragen.
Alea jacta est
  vrijdag 25 januari 2008 @ 18:37:26 #71
194524 tgs.
unleash hell at my command
pi_56304606
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 00:45 schreef childintime het volgende:

Is het raar als ik het afdoe met: welcome to the real world babe!
"When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
  vrijdag 25 januari 2008 @ 18:40:55 #72
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56304706
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 09:06 schreef cul_non_kul het volgende:

[..]

Si si, sono de la mafia

MSN
SMS
TMF
MTV
Ik heb twee tienerdochters, maar ze mogen geen MSN en hebben geen mobiel. TMF en MTV zitten niet eens op onze tv

Ben benieuwd hoe lang we dit nog vol kunnen houden
pi_56305091
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 18:40 schreef Tan het volgende:

[..]

Ik heb twee tienerdochters, maar ze mogen geen MSN en hebben geen mobiel. TMF en MTV zitten niet eens op onze tv

Oh Tan... Ik heb daar wel respect voor. MSN is hier niet weg te denken. Wel stellen we perken aan het computergebruik... Maar tegenhouden is ons niet gelukt.

TMF en MTV staat hier wel eens aan. Maar daar houdt manlief ook van.
pi_56307283
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 21:02 schreef Ticootje het volgende:
Zodra Priscilla naar de middelbare gaat krijgt ze ook het bedrag van ongeveer 50 euro. Nu moet ze het doen met 30 euro per maand.

De afpersmethode heb ik nog niet gebruikt. Maar het is echt een geldwolf, ik denk dat de taktiek hier heel goed zal werken. Maar het is gewoon nog niet nodig geweest.

Kleedgeld/zakgeld, moeten ze daar echt alles van kopen? Wij hebben de afspraak dat wij de schoenen en jassen financieren, maar de rest moet ze wel zelf betalen. Dus ook sportkleding... dat ene ondergoedsetje... die ene spijkerbroek...geurtjes, zalfjes, smeersels. Allemaal zelf betalen. We doen nog niet heel lang kledinggeld hier, maar ik merk nu al dat ze eindelijk gaat inzien dat spulletjes toch wel duur zijn.

Ze wilde trouwens zelf kledinggeld. Ze was gewaarschuwd..
Bo krijgt 2,50 per week!
Daar mag ze 50 cent "zomaar" van opmaken en de rest moet ze sparen... Voor als ze iets wil kopen voor zichzelf of als er een vriendinnetje ofzo jarig is...
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_56307342
Hier is het geen msn meer maar (net als mama ) hyves.
TMV en MTV staat hier ook wel eens op
  vrijdag 25 januari 2008 @ 20:53:06 #76
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56307598
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 18:40 schreef Tan het volgende:

[..]

Respect!
Voor MSN heb ik de kookwekkermethode. Toen de madammen dachten slim te zijn door de wekker te verdraaien, ontdekten ze dat "di Papa" een tweede kookwekker had staan
Alea jacta est
  zaterdag 26 januari 2008 @ 08:28:45 #77
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56314999
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 18:58 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Oh Tan... Ik heb daar wel respect voor. MSN is hier niet weg te denken. Wel stellen we perken aan het computergebruik... Maar tegenhouden is ons niet gelukt.

TMF en MTV staat hier wel eens aan. Maar daar houdt manlief ook van.
De kinderen hebben wel een eigen PC, maar die is voor schoolgebruik, zit geen internet op

De PC in huis is de enige PC waar ze achter mogen internetten, en ook dat is alleen voor schoolgebruik. Ze mogen wel spelletjes doen, lees: Sims en Rollercoaster (die zijn goedgekeurd door mij en mijn vriend) of de spellen uit de favorietenmap van internet. Maar de regel is: alleen 's weekends of 's woensdagmiddags (geldt ook voor TV, maar die staat eigenlijk iedere ochtend en middag wel een half uurtje - klein uurtje aan voor mijn eigen rust: vier kinderen op 30 m² word je niet altijd even blij van ).

Klinkt misschien streng, maar ze talen er nog steeds niet naar. Ik wacht al jaren dat ze zeuren om een spelcomputer (hebben/krijgen ze absoluut niet), mobieltje (hebben ze ook niet) of MSN (dat heb ik zelf wel, maar mogen zij nog niet gebruiken, en heb al meegedeeld dat het straks als ze op de middelbare school zitten mag voor huiswerkoverleg, niet voor chatten, dan stappen ze maar op hun fietsje om naar het betreffende klasgenootje toe te gaan, net als ik vroeger).

Ze hebben vriendinnen en buren die zo'n beetje verslaafd zijn aan spelcomputers en TV, maar ze vinden dat maar dom, balen juist omdat die meisjes nooit eens buiten komen spelen.
Ik snap ook niet hoe ik dat zo braaf voor elkaar heb gekregen, vooral niet omdat ze het overal anders zien. Zoals ik al zei, verwacht ik al heel lang dat het iedere moment anders kan gaan, maar tot op heden zeuren ze er nooit over, niet eens geïrriteerde blikken waar vooral de oudste erg goed in is.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 08:37:56 #78
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56315050
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 20:53 schreef cul_non_kul het volgende:

[..]

Respect!
Voor MSN heb ik de kookwekkermethode. Toen de madammen dachten slim te zijn door de wekker te verdraaien, ontdekten ze dat "di Papa" een tweede kookwekker had staan
Haha, dat vind ik wel een goede, zal het onthouden. Tot nu toe gaat het hier wel goed, maar dat komt omdat allevier de kinderen op de PC willen, ze onthouden voor henzelf wel dat de ander er lang genoeg achter zit

Overigens staat er hier geen TMF of MTV op omdat ik me groen geel en paars erger aan die halfnaakte wijven die doen alsof ze de ander opgeilen en dat heet dan dansen.
Maar we zijn wel allemaal dol op goede muziek (= zeldzaam op die muziekzenders), dus het is wel jammer dat dat soort videoclips ten koste gaan van de goede. Gelukkig is er youtube voor de clips die wel aanvaardbaar/goed zijn.

Overigens probeer ik mijn kinderen niet af te schermen van de boze buitenwereld, ze vinden het zelf ook ranzig (die videoclips) en ik ben van mening als je uitlegt waarom je iets verbiedt of afkeurt, dat je in ieder geval enige vorm van respect behoudt tussen jezelf als ouder en de kinderen. Maar goed. Ik heb nog niet zulke hele oude tieners/pubers, dus geen idee hoe dit over drie jaar gaat als ze vijftien zijn.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 10:26:31 #79
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_56315602
Hier ook pas MSN en mobieltje toen ze o pde middelbare school kwam hoor.

Zonder internet kan dan zowiezo niet meer omdat veel huiswerkopgaven via internet van de schoolsite gehaald moeten worden. Ze werken hier met "it's learning".

MSN wordt veel gebruikt voor overleg met klasgenootjes uit andere dorpen en het samen werkstukken maken. Daarbuiten mag per dag een uur gechat worden.

Mobieltje is ook voor ons wel een lekker gevoel daar ze 15 kilometer heen en terug naar school moet fietsen.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 10:35:46 #80
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56315680
@Ayla, ja, dat is nu al, dat ze internet voor school nodig hebben, dat mag onbeperkt, maar wel in huis, niet op hun kamer. Dat is nog haalbaar nu, maar straks met twee kinderen op de middelbare wordt het denk ik onhandiger, maar dan hebben we nog een andere pc ter beschikking, ook niet op hun eigen kamer.
MSN mag hier dus ook alleen voor 'werkoverleg' als dat evt. nodig mocht zijn. Maar voor chat vind ik persoonlijk onzin. Ik heb zelf wel MSN, maar heb maar één vriendin voor de chat, de rest van mijn zeer korte lijst spreek ik zelden, alleen ter vervanging van telefoongesprek (voornamelijk familie). Dus ze hebben ook niet echt het voorbeeld hier dat hun leven niks meer voorstelt zonder MSN maar denk dat dat op de middelbare school wel anders wordt - zien we dan wel.

En v.w.b mobiel heb ik dezelfde regel als jij denk ik. VWO hier is alleen de eerste twee jaar hier in het dorp, dan moet ze ook naar een stad, veertig minuten fietsen verderop. Dan mag, nee moet ze een mobieltje, gewoon met een beltegoed voor nood, de rest mag ze uit eigen zak betalen.

Trouwens, leuk om te lezen hoe anderen dat allemaal doen. Met deze leeftijd heb ik nog totaal geen ervaring. Op internet wordt veel besproken over baby's en peuters/kleuters, maar van deze leeftijd vind ik niet zo bijster veel.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 12:47:33 #81
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56317582
Dat van dat halfnaakt gedoe op die " muziek" zenders mogen ze van mij wel censureren.
Mss ben ik wel wat ouderwets dan, als ik zeg dat ik het aanstootgevend vind
Alea jacta est
pi_56319159
Het vele naakt op tv sowieso!! Kijk gewoon eens naar gtst: sex, verkrachting....

Hier worden ook geen "naveltruitjes" gedragen. Dat vind ik zo vreselijk ordinair.

Ze heeft dus wel een mobiel, maar dat is wel handig. Zo moet ze m altijd bij zich hebben, ik wil haar altijd kunnen bereiken. Ik heb namelijk geen zin om de buurt uit te kammen als ik weg wil. Verder is het handig voor het contact met haar moeder.

De kookwekker is wel een goed idee. Maar aan de andere kant vind ik het ook een beetje hypocriet. Ik zit zelf eigenlijk ook vaak achter de pc. En de tv die staat eigenlijk altijd aan. Ik kijk vaak naar discovery, national geografic, enz. Vaak de technische docu's, ik ben zelf een technicus en ik vind het vreselijk gaaf om te zien hoe bruggen of tunnels gemaakt worden of gewoon hoe dingen werken. Verder heb ik ook mn soapies. Dus de tv staat wel aan, maar vaak op "mijn" zenders. Die zinloze en nutteloze tekenfilmpjes zet ik altijd af, daar word ik namelijk helemaal kriegelig van. Het gaat gewoon nergens over.
pi_56324614
Hier krijgt mevrouw waarschijnlijk een mobieltje als ze naar de middebare school gaat, na de zomer dus. Dat is ook voor noodgevallen enzo... Naveltruitjes wil ze zelf gelukkig nog niet en ze haalt ook vaak dr neus op als ze ziet hoe sommige meisjes erbij lopen op de coladisco die hier eens per maand in het wijkcentrum gehouden wordt.... (hooguit 12 jaar en zó weggelopen uit één van de MTVclips...)
Gehyved, en gemaild wordt er alleen als ik erbij ben. En een pc op de kamer komt er misschien straks, maar dan inderdaad zonder internet.
Bij vaders hebben ze alle twee een tv met dvdspeler op hun kamer en schijnbaar straks ook een pc.....
  zaterdag 26 januari 2008 @ 23:22:45 #84
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56330612
Mijn puber heeft sinds kort een laptop op haar kamer, met internet. Ze gebruikt hem eigenlijk alleen voor MSN. Dit doet ze eigenlijk pas een half jaartje ofzo. Ik vind het toch wel belangrijk dat ze zich een beetje mengt in de puberdingen die er spelen. Voor die tijd deed ze dit nauwelijks en was toch een beetje "vreemd" voor anderen. Ik ben juist dus wel blij dat ze dat nu wat meer gaat doen, zonder 24 uur per dag mijn hand vast te willen houden. De pc beneden wordt voor van alles en nog wat gebruikt, dus ook voor huiswerk.

Een mobiel heeft ze sinds groep 8, omdat ik toen ook al onregelmatig werkte en ik haar en zij mij moest kunnen bereiken.

MTV en TMF heeft zij regelmatig opstaan. Toen ik haar leeftijd had was dat oa Toppop Wat mijn moeder ook verschrikkelijk vond; aanstootgevend en ordinair......
Zolang mijn dochter maar weet dat het nep is en dat je je in het echte leven niet zo gedraagt en kleedt vind ik het niet zo'n punt.
  zondag 27 januari 2008 @ 08:42:45 #85
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56334872
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 23:22 schreef childintime het volgende:
Mijn puber heeft sinds kort een laptop op haar kamer, met internet. Ze gebruikt hem eigenlijk alleen voor MSN. Dit doet ze eigenlijk pas een half jaartje ofzo. Ik vind het toch wel belangrijk dat ze zich een beetje mengt in de puberdingen die er spelen. Voor die tijd deed ze dit nauwelijks en was toch een beetje "vreemd" voor anderen. Ik ben juist dus wel blij dat ze dat nu wat meer gaat doen, zonder 24 uur per dag mijn hand vast te willen houden. De pc beneden wordt voor van alles en nog wat gebruikt, dus ook voor huiswerk.
En dit is dus precies wat ik wil voorkomen: kuddegedrag. Ik leer mijn kinderen juist dicht bij henzelf te blijven, ook als dit betekent dat ze daardoor wat 'vreemd' (en dat valt in de praktijk reuze mee) zijn.
Als zij willen MSN-en omdat iedereen het doet, terwijl ze er eigenlijk helemaal geen waarde aan hechten, dan zal ik ze daar wel op wijzen. Als ze willen MSN-en omdat het wel heel praktisch is, vind ik het anders.

Ik steek er al jaren energie in om te voorkomen dat ze bepaalde dingen doen puur omdat hun vriendinnen het doen, vooral de oudste is wat meeloperig van aard. Inmiddels werpt het zijn vruchten af en luistert ze meer naar wat ze zélf wil, ipv wat haar vriendinnen aanbevelen om te doen.
Ze ziet nu ook in dat het alleen maar leuk is om een eigen mening te hebben, en niet die van een dwangmatige meeloper. En daarmee wil ik haar niet leren om persé anders te zijn, maar om zichzelf te zijn. Of dat zo blijft op de middelbare is afwachten, maar ik hoop voor haarzelf van wel. (overigens vind ik licht kuddediergedrag niet erg, dat is menselijk... zoals bijv. de laatste mode bijhouden of muziek leuk vinden uit de top 40, noem maar wat.)

En excuus als ik wat fel overkom , maar dat komt omdat ik al van kind af aan een hekel heb aan meelopen met de meute
  zondag 27 januari 2008 @ 10:30:11 #86
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56335388
MSNen doen ze hoofdzakelijk om contact met elkaar te houden. Ik vind het prettig om te zien dat ze nu veel contact heeft met anderen en steeds zelfstandiger wordt in dingen afspreken en vrienden maken/houden. Zij is alleen met mij, heeft dus geen broers of zussen en geen reflectie van andere jongeren dichtbij. Daarom vind ik het heel belangrijk dat ze anderen om zich heen heeft om zich zodoende makkelijker van mij los te kunnen maken, want dat is voor haar niet zo vanzelfsprekend (een ander topic).

Met het weghouden of "verbieden" van dingen leren ze niets; ik vind dat mijn puber hier heel goed mee om gaat. Ze MSN't gemiddelt 2 uur per week, soms dagen niet en dan ineens een uur achter elkaar. Wat ik namelijk wel heb geleerd de afgelopen 2,5 jaar is dat hoe meer ik mijn idealen en normen en waarden probeerde over te brengen en duidelijk te maken, hoe meer zij juist een tegengestelde richting prefereerde.........

Zij moet haar eigen weg vinden (en haar eigen fouten maken) en ook al is dat niet de mijne of zoals ik het zou doen; een betere leerschool van het leven is er niet.

Net als met die telefoon s'nachts: Als ik die afpak om te voorkomen dat ze sms't dan ben ik de boeman en ziet ze zelf niet in wat er nu verkeerd aan dat gedrag is. Waar het mij om gaat is dat ze zelf leert inzien dat er iets moet veranderen omdat dit ten koste gaat van haar zelf. Zo heeft zij een abo voor de mobiel; als ze erover heen gaat, trek ik dat van haar kleedgeld af. Dit is 2 keer gebeurt en nu houdt ze zich netjes aan haar beltegoed. Ik doe dat dus niet als "straf" maar om te laten zien dat als ze straks zelf geld verdient, het ook het 1 of het ander is; dat ze keuzes moet maken.
pi_56335612
Nou zijn mijn "pubers" ook nog maar 11 en 10 en dan is die van 11 nog het hardst op weg een "echte" puber te worden. Ze mogen hun mail bekijken waar ik bij ben ( en dat betekend niet dat ik hun mail lees, maar "vreemde" mailtjes worden wél eerst door mij bekeken. )Mevrouw heeft op een voor haar harde manier geleerd waarom ik dat doe.... Een tijdje geleden was er zo'n kettingmailtje in omloop over een vermoord meisje oid..... Mevrouw had stiekem dr mail bekeken en was toch behoorlijk onderste boven van het mailtje...Sindsdien doet ze het nooit meer!
Hyven net zo... Dat gebeurd waar ik bij ben en er worden alleen vrienden toegevoegd waarvan ik weet wie het zijn en waar ze ze van kennen... Zo hadden ze eerst een oudere zus van een vriendje in hun msnlijstje staan...Die hebben ze zelf verwijderd omdat ze van die "rare" namen aannam.

Mevrouw is iemand die dr eigen weg wel gaat... Zo had ze van de zomer voor dr verjaardagsfeestje een creabea-achtig iets willen doen... Beetje disco in de tuin en wat mozaiken en dan zelf pizza's maken... Ze had al een lijstje klaar liggen met dames die ze uit wilde nodigen... Maar in de weken vóór het feestje was er redelijk wat onenigheid ontstaan en toen heeft mevrouw besloten dat ze maar met 1 vriendinnetje naar de film wilde! Ik ben meegegaan, we hebben eerst wat gegeten bij de Mac en toen heb ik ze naar de bioscoop gebracht... Daar hebben ze met zn tweetjes de film (hairspray) gekeken en stond ik toen het afgelopen was weer bij de uitgang. Ze heeft het er nog over hoe gezellig dat was.

Ander monster is heel erg beinvloedbaar en daar zit ik ook best wel bovenop dat ie vooral zn eigen plan moet trekken en dingen doen die HIJ leuk vindt en niet omdat iedereen dat doet.
pi_56335630
Extra geld verdienen kunnen ze doen door klusjes te doen (buiten de klusjes die ze al hebben) Zo mogen ze bijvoorbeeld af en toe de lege flessen wegbrengen en daar kunnen ze 50 cent mee verdienen.
  zondag 27 januari 2008 @ 15:14:02 #89
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56341007
@childintime, daar ben ik het wel mee eens , verbieden is niet altijd de oplossing, al zijn er er wel dingen die ik simpelweg verbied (in het donker over straat, noem maar wat), maar ik leg altijd uit waarom niet. Zoals ik al eerder schreef ook om het wederzijds respect.
pi_56341307
Hoe gaan jullie om met het onderwerp sex??

Je merkt dat ze wat meer belangstelling krijgen voor de jongens, en wat meer gaan doen dan alleen handje vasthouden.

Je kan het niet verbieden, alleen duidelijk zijn dat het iets is dat heel belangrijk is en niet zomaar met iedereen gedaan moet worden. Maar goed...ik ben een beetje bang voor het "kuddegedrag", want een ander vriendinnetje doet het wel... Ik hoop dat ze zo sterk is om gewoon niets tegen haar zin in te doen.

Hoe gingen jullie ermee om?? Ik vind het vreselijk moeilijk.
  zondag 27 januari 2008 @ 15:52:10 #91
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_56341807
Wij hebben altijd heel open over sex geproken met de kinderen. Zo gewoon mogelijk bijvoorbeeld onder het eten, afwas enz. Zodat het nu geen beladen onderwerp meer is en we alles kunnen bespreken.

In het donker alleen over straat mag hier nog steeds niet, ze moeten dan met meerdere zijn.
Ook alleen fietsen van school naar huis of andersom wil ik in het donker niet hebben. Heb mijn dochter ook uitgelegd waarom niet. Dat ik haar wel vertrouw maar andere mensen gewoonweg niet. Zelf zien ze geen gevaar en eigenlijk ben ik daar wel blij om ook.
  zondag 27 januari 2008 @ 21:26:48 #92
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56348847
Ze gaat weleens in het donker over straat. Meestal met iemand samen (vriendje of vriendin), maar soms weleens alleen. Niet ver, alleen hier in de buurt. Ze moet haar telefoon dan bij zich en aan hebben. Ik vind dit lastig, toen ik 16 was, ging ik gewoon uit en soms weleens om 1 of 2 uur s'nachts alleen naar huis. En de tijden zijn nu weliswaar erg verandert, maar de pubers van nu weten niet anders. Het is niet aan leeftijd gebonden; Ann en Eefje waren volgens mij al 18 toen ze verdwenen en ik kan het mijn dochter moeilijk eeuwig blijven verbieden. Maar ik vind het wel een heel moeilijk iets. Als ze weleens alleen om half 8 s'avonds nog even naar de winkel om de hoek gaat, zit ik hier echt niet prettig......Als ze naar de jeugd disco gaat, mag ze om half 12 thuis komen, maar dan wel met anderen samen, niet alleen.

En ik heb natuurlijk weinig keus. Als zij s'winters om half 4 uit school komt, begint het soms al donker te worden. Ik ben dan echter op mijn werk en ze zal toch naar huis toe moeten.

Sex is momenteel erg "hot" hier, want sinds kort heeft ze een vriendje Regelmatig haal ik bepaalde dingen aan. Ze vind het gek om daar met mij over te praten en krijgt steevast een giechelbui (terwijl het nooit een taboe is geweest, overal is altijd open over gesproken, maar nu ze een vriendje heeft, wil ze er niet meer zo openlijk over praten). Hij is net zo oud als zij en ook nog nooit verder gegaan dan zoenen. Nu geeft ze aan niet verder te willen en bij hem schijnt die behoefte er ook niet zo te zijn. Ik blijf er echter over bezig en maak haar steeds weer duidelijk dat zoiets ook ongepland kan gebeuren, dus dat je iig goed voorbereidt moet zijn, ipv achteraf te roepen dat je het niet wist. Ik had een informatief boek voor haar gekocht (2 jaar geleden al), maar daar wil ze niet in kijken, want ze wordt er misselijk van zegt ze Uit haar omgeving hoort ze natuurlijk wel dingen (echt bizarre dingen!), maar zelf holt ze niet zo hard. Ik moet zeggen dat vriendje ook veel respect voor haar heeft. Ik hoor ook regelmatig van haar dat het onder de jeugd heel normaal schijnt te zijn om maar met iedereen die wil te gaan lopen zoenen en leg dan iedere keer weer uit dat dat iets is wat je doet als je gek op iemand bent en niet zoiets als een hand schudden (buiten het risico's van SOA's om, die je ook zo kunt oplopen en overdragen).

Hier om de hoek woont een meisje die al sex heeft gehad met een jongen toen ze net 13 was ; ik heb dochter uitgelegd dat dat echt geen manier is om in aanzien te stijgen ofzo; dat het niet iets is om nou bepaald trots op te zijn......
  zondag 27 januari 2008 @ 23:41:24 #93
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_56352529
Hier meldt zich ook de moeder van een puber(dochter, bijna 14)

Wij hebben nog geen sexproblemen hier; mijn dochter weet van hoed en rand en heeft nog niet erg veel interesse.
Wat we wel hebben is dat we af en toe elkaar totaal niet begrijpen; ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom zij haar-door mij gestreken kleren- op de grond en op de bodem van haar kledingkast gooit; terwijl de rest van de kast leeg is.
Zij begrijpt niet waarom ik me daar druk over maak.

Nog een voorbeeldje: morgen moet ze voor het eerst naar de orthodontist, om 13.30; zij vindt dat als we daar om 14.00 klaar zijn we nog even lekker kunnen gaan winkelen. Ik vind dat ze daarna terug moet naar school; bonje dus, woedend naar boven. Van dat soort dingen dus.......
Herkenbaar?
But till then tramps like us baby we were born to run
  maandag 28 januari 2008 @ 09:37:36 #94
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56356261
Ja, helemaal

Mijn dochter gaat naar een speciale angsttandarts in het ziekenhuis. Daar zijn we zo'n 2,5 uur zoet mee. Zij vindt dan dat ze daarna niet meer naar school hoeft. Voor die 2,5 of 3 uur heeft dat geen zin meer vindt ze......

En die kleren Ik leg het netjes gevouwen en gestreken op bed en de volgende dag ligt het over de vloer. De combinatie bed-kast schijnt nogal ingewikkeld te zijn. Maar ja, da's dan pech hebben....Wat weer over de vloer ligt ga ik echt niet opnieuw wassen en strijken, na verloop van tijd heeft ze dus nog weinig over en dan heeft ze zelf een probleem.......
  maandag 28 januari 2008 @ 10:34:21 #95
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_56357294
quote:
Op maandag 28 januari 2008 09:37 schreef childintime het volgende:
Ja, helemaal

Mijn dochter gaat naar een speciale angsttandarts in het ziekenhuis. Daar zijn we zo'n 2,5 uur zoet mee. Zij vindt dan dat ze daarna niet meer naar school hoeft. Voor die 2,5 of 3 uur heeft dat geen zin meer vindt ze......

En die kleren Ik leg het netjes gevouwen en gestreken op bed en de volgende dag ligt het over de vloer. De combinatie bed-kast schijnt nogal ingewikkeld te zijn. Maar ja, da's dan pech hebben....Wat weer over de vloer ligt ga ik echt niet opnieuw wassen en strijken, na verloop van tijd heeft ze dus nog weinig over en dan heeft ze zelf een probleem.......
Dat kledingverhaal los ik het zelfde op als jij. Alleen..... mijn dochter gooit dan in een opruimactie alles wat op de grond ligt weer terug in de wasmand; waarna ik het dan weer terug leg op haar bed; zo zijn we lekker bezig!

Ach het is dan wel een puber en niet altijd even makkelijk; leuk is het toch ook wel weer om te zien hoe ze veranderd is in een zelfbewuste jonge vrouw.

Heeft jouw dochter zoveel problemen met haar gebit dat ze naar een speciale tandarts moet? Naar lijkt me dat.
pi_56357396
quote:
Op zondag 27 januari 2008 23:41 schreef doeka het volgende:
Hier meldt zich ook de moeder van een puber(dochter, bijna 14)

Wij hebben nog geen sexproblemen hier; mijn dochter weet van hoed en rand en heeft nog niet erg veel interesse.
Wat we wel hebben is dat we af en toe elkaar totaal niet begrijpen; ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom zij haar-door mij gestreken kleren- op de grond en op de bodem van haar kledingkast gooit; terwijl de rest van de kast leeg is.
Zij begrijpt niet waarom ik me daar druk over maak.

Nog een voorbeeldje: morgen moet ze voor het eerst naar de orthodontist, om 13.30; zij vindt dat als we daar om 14.00 klaar zijn we nog even lekker kunnen gaan winkelen. Ik vind dat ze daarna terug moet naar school; bonje dus, woedend naar boven. Van dat soort dingen dus.......
Herkenbaar?
Maar laat ik zeggen dat als we 's middags een afspraak hebben dat we daarna ook wel de stad in gaan hoor. Onze ortho zit in een andere stad. Dus om 2 uur klaar betekent dat ze ongeveer om 3 uur weer op school is, dan heeft ze een half uurtje... nou dan kunnen we net zo goed rustig aan doen en even lekker de stad in.

Kleding strijken doe ik niet. Ik haat strijken.
  maandag 28 januari 2008 @ 11:14:34 #97
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56358081
quote:
Op maandag 28 januari 2008 10:34 schreef doeka het volgende:

[..]

Dat kledingverhaal los ik het zelfde op als jij. Alleen..... mijn dochter gooit dan in een opruimactie alles wat op de grond ligt weer terug in de wasmand; waarna ik het dan weer terug leg op haar bed; zo zijn we lekker bezig!

Ach het is dan wel een puber en niet altijd even makkelijk; leuk is het toch ook wel weer om te zien hoe ze veranderd is in een zelfbewuste jonge vrouw.

Heeft jouw dochter zoveel problemen met haar gebit dat ze naar een speciale tandarts moet? Naar lijkt me dat.
Nee, niet met haar gebit. De reden dat ze daar naartoe gaat staat in een ander topic van mij We zijn juist heel blij met die tandarts; het is echt een schat en zo geduldig Maar het is alleen steeds dat stuk rijden en de tijd die ik ermee kwijt ben. Meestal probeer ik een afspraak zo rond 9.30 te krijgen, dat betekent dat we 8.30 weg moeten en pas rond 11.00/ 11.30 weer thuis zijn. En dan wil ze dus niet meer naar school.
  maandag 28 januari 2008 @ 13:05:46 #98
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56360403
Ik ben ook wel zo dat ik dan nog met haar ga winkelen nadien. Maar onze ortho zit ook in een andere stad Dat maakt het spijbelen wat makkelijker
Ook bij bezoekjes aan ziekenhuis ga ik gerust nog even uitgebreid met ze naar het tuincentrum of zo, dat zijn juist leuke 'stiekeme' momentjes vind ik. Misschien dat het aanzet tot spijbelen, maar volgens mij valt het wel mee. Mijn moeder deed het vroeger ook als ik naar het ziekenhuis moest en ik ben nooit echt gaan spijbelen, hooguit in het laatste schooljaar dat ik wel eens een godsdienstlesje wegbleef . Maar ik weet dat ze er op deze middelbare ongelooflijk streng in zijn. Je wordt als moeder direct gebeld als je kind niet in de les verschijnt (ze krijgen een gele kaart, twee gele = rode kaart = bellen naar thuisfront).

Kleding is hier niet zo'n probleem, alleen het op tijd in de was doen geeft nogal eens trammelant, maar ik heb wel gemerkt dat ik zelf ook niet zo consequent ben in het op tijd navragen of ze het wel in de was hebben gedaan
  maandag 28 januari 2008 @ 13:52:06 #99
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56361421
Zo dan, even bijlezen
Alea jacta est
pi_56362970
Ja Tan, dat "samen" spijbelen, ik denk niet dat dat uitlokt tot spijbelen hoor. Ik deed het vroeger ook met mijn mam. Spijbelen heb ik heel weinig gedaan, behalve godsdienst en O-uren (Dalton, maar ik had wel altijd mijn opdrachten ruim van tevoren afgetekend) Bij gym was ik heeeeel vaak ongesteld, ik had er echt een hekel aan.

Woensdag gaan mijn man en Priscil inschrijven bij de nieuwe school.
  maandag 28 januari 2008 @ 15:19:09 #101
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56363141
@Ticootje, ja idd, gym - een ramp, hoewel ik nooit ongesteldheden voordeed (lange leve de tampons), was ik zo'n klungelige oen - enkels bijna permanent verstuikt en duim uit de kom, dat soort dingen, dat de gymleraar de hoop dat dit ooit goed kwam met mij opgaf en mij in overleg met decaan en tekenlerares legaal toestemming gaf om te gaan tekenen in de uren van gym. Iets waar ik tenminste wel goed in was en ook leuk vond.

Sorry beetje offtopic info

[ Bericht 11% gewijzigd door Tan op 28-01-2008 15:24:28 ]
pi_56363169
Bij ons was het zo: 2 gymlessen missen = werkstuk. Maar ik vond werkstukken maken juist heel erg leuk. Toen ik wisselde van middelbare school vond ik gym wel heel leuk. Het lag echt aan de leraar.
  maandag 28 januari 2008 @ 16:38:44 #103
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_56364686
Ik ben ook net terug van spijbelen na het ortho bezoek; mijn dochter was helemaal zielig.
De ortho vroeg hoe het met haar ging en wat hij voor haar kon doen; zei ze gelijk:"Ik wil geen buitenboord beugel!" Man boos'" Ik heb nog niet eens gekeken; als het je niet bevalt ga je maar weer" Oeps, mamma op z'n allercharmants gezegd dat ze het niet zo bedoelde. Ook dat overkomt je met een puber.
  maandag 28 januari 2008 @ 23:18:50 #104
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56374305
Lekker pedagogisch bezig die man..... Hij had haar ook op een normale manier uit kunnen leggen dat hij eerst eens goed moest kijken. Gek is dat veel mensen vergeten schijnen te zijn hoe je je af en toe kunt voelen als puber; onzeker, angstig, instabiel ( en dan is een buitenboordbeugel wel het laatste op de wereld wat je kunt gebruiken). Op een moment dat hij zo'n antwoord geeft zet zo'n puber meteen haar stekels op en gaat in de verdediging, want ze willen niet meer op zo'n manier behandelt worden; ze zijn alleen zelf nog niet in staat dat wat genuanceerder te laten merken.

Ik merk duidelijk dat als ik op zulke momenten aan haar uitleg hoe dat bedoelt wordt, of wat haar ongenuanceerde gedrag voor invloed en uitwerking op een andermans gevoel heeft, ze over haar eigen gedrag nadenkt en inziet dat dat niet altijd even gepast is. Als ik haar echter ga afbekken en kleineren dan is er geen normale conversatie meer mogelijk en is het oorlog; logisch, ik zou dat zelf ook niet accepteren, alleen zou ik dat op een andere manier laten merken en dat vermogen hebben zij vaak nog niet.

Ik ging zelf voortijdig van school omdat ik daar echt niet op mijn plek zat. In mijn tijd was de sociale controle groot en pubers waren een "vergeten" groep. Het gevolg hiervan was dus dat je je nog heviger ging verzetten, met alle gevolgen van dien. Omdat ik nog geen 16 was toen ik van school ging, moest ik 1 dag per week verplicht naar school. Dit was meer een soort "hoe houden we ze van de straat opvang". Er was echter 1 leraar die op een andere manier met ons omging. Hij was al ouder, maar zo relaxed......Toen we op een dag op school kwamen vertelde hij dat hij een uitvoering van zijn toneelvereniging had gehad en dat het een groot succes was. Wij vroegen direkt waarom hij dat niet van te voren had verteld, zodat wij hadden kunnen komen. Toen zei hij dat hij niets liever had gewild, maar dat hij bang was geweest dat wij ons asociaal gedragen zouden hebben en hij dat dus niet aandurfde.....Wij zaten echt met onze bek vol tanden......Dit maakte meer indruk dan iedere straf die we tot dan toe hadden gehad en drukte ons keihard met onze neus op de feiten. Teruggeven wat het gedrag van een puber met anderen doet en ze zelf na laten denken over dat gedrag en hoe dat anders zou kunnen heeft 10 keer meer effekt dan straffen en allerlei ver- en ge-boden op te leggen.

[ Bericht 35% gewijzigd door childintime op 28-01-2008 23:58:17 ]
  dinsdag 29 januari 2008 @ 11:38:46 #105
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56381523
@Doeka, wat raar zeg. Mijn dochter had precies hetzelfde, en riep dit ook meteen. Maar ze werd heel lief opgevangen door de ortho (overigens een vrouw, misschien zijn die over het algemeen wat tactischer met kinderen? ), die haar geruststelde dat het misschien helemaal niet hoefde. Ik vind dat ook niet meer dan normaal. Pubers zijn misschien geen kleuters meer, maar het zijn ook geen volwassenen die alles kunnen relativeren.
pi_56382226
Priscil heeft alweer bijna een jaar haar beugel. Met een beetje geluk is ze er al vanaf als ze naar de middelbare gaat. Eerst vond ze het heel stoer een beugel. Daarna kwam ze erachter dat een beugel ook pijn kan doen. Elke keer gaat er een andere kleurencombi op.... Maar ik denk dat ze blij is als ze m weer kwijt is.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 23:20:38 #107
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56399097
Ik zit dit topic eens zo terug te lezen en het valt me op wat een leuk en interessant topic dit is geworden De onzekerheden van pubers, waar je als puber-ouder weer mee te maken krijgt en soms even niet zo goed weet hoe het aan te pakken (je krijgt er nou eenmaal geen gebruiksaanwijzing bij ) , maar toch nog altijd dat kind zien....Het is een kwestie van nabijheid en loslaten; je kind ineens zien veranderen in een jong volwassene en soms ineens weer die afhankelijkheid ervaren.......

Het is niet makkelijk, voor beide partijen, fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met twijfels of ik het wel goed doe
pi_56399295
Pubertijd vind ik heel leuk om te zien. Aan de ene kant willen ze zo vreselijk graag meer verantwoordelijkheden, voelen ze zich zo wijs, willen ze als volwassene behandeld worden. Aan de andere kant moet je ook de lievelingsknuffel niet kwijtmaken, of vergeten op vakantie. Of ze komen erachter dat papa en mama toch iets meer weten.

En de hormonen!!! Daar wordt je soms wel gek van hoor. Die razen echt door de lichamen.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 23:33:19 #109
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_56399406
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 23:20 schreef childintime het volgende:
Ik zit dit topic eens zo terug te lezen en het valt me op wat een leuk en interessant topic dit is geworden De onzekerheden van pubers, waar je als puber-ouder weer mee te maken krijgt en soms even niet zo goed weet hoe het aan te pakken (je krijgt er nou eenmaal geen gebruiksaanwijzing bij ) , maar toch nog altijd dat kind zien....Het is een kwestie van nabijheid en loslaten; je kind ineens zien veranderen in een jong volwassene en soms ineens weer die afhankelijkheid ervaren.......

Het is niet makkelijk, voor beide partijen, fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met twijfels of ik het wel goed doe
Ik vind het ook altijd prettig te horen dat andere ouders ook wel eens hun twijfels hebben.
Maar die pubers zijn niet alleen kommer en kwel; ik vind het ook echt heel leuk met zo'n grote dochter; het is spannend om te zien hoe ze veranderen en hoe slim ze zijn.

Het is leuk als ze zelf een kledingstuk kopen. Ermee thuiskomen; het passen; dan toch niet leuk vinden en dan zelf terug gaan naar de winkel.
Zo stoer!
  woensdag 30 januari 2008 @ 00:32:03 #110
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56400636
Pffff, die hormonen....Het ene moment staat ze gezellig met haar vriendje te zoenen en het andere moment verandert ze compleet in een heks, die zowat het behang van de muren krabt....

Dat vind ik het meest moeilijke, vooral omdat ik juist in de tegengestelde richting ga; dus ook last van al die rondvliegende hormonen heb. Nu ben ik wie ik ben, mijn persoonlijkheid is gevormd en heeft soms last van hormonen. Haar persoonlijkheid is nog niet gevormd en wordt bij tijd en wijle overschaduwd door hormonen.

Ik vind het ook wel heel leuk om te zien hoe zij haar weg vindt. Ze belt me dan op als ik op mijn werk ben, " Mam, er staat op het treinbord "geen informatie beschikbaar"; er komt vast geen trein meer vandaag, hoe moet ik nou naar mijn vader......" Ik moet haar daardoorheen loodsen, terwijl zij de volgende dag weer staat te schreeuwen dat ik me niet overal mee moet bemoeien en zij zelf wel weet hoe het moet........
pi_56404070
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 00:32 schreef childintime het volgende:
Pffff, die hormonen....Het ene moment staat ze gezellig met haar vriendje te zoenen en het andere moment verandert ze compleet in een heks, die zowat het behang van de muren krabt....

Dat vind ik het meest moeilijke, vooral omdat ik juist in de tegengestelde richting ga; dus ook last van al die rondvliegende hormonen heb. Nu ben ik wie ik ben, mijn persoonlijkheid is gevormd en heeft soms last van hormonen. Haar persoonlijkheid is nog niet gevormd en wordt bij tijd en wijle overschaduwd door hormonen.

Ik vind het ook wel heel leuk om te zien hoe zij haar weg vindt. Ze belt me dan op als ik op mijn werk ben, " Mam, er staat op het treinbord "geen informatie beschikbaar"; er komt vast geen trein meer vandaag, hoe moet ik nou naar mijn vader......" Ik moet haar daardoorheen loodsen, terwijl zij de volgende dag weer staat te schreeuwen dat ik me niet overal mee moet bemoeien en zij zelf wel weet hoe het moet........
Oh heerlijk! Ja echt een puber.
  woensdag 30 januari 2008 @ 10:25:16 #112
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56404249
Jeetje, wat is er al een hoop geschreven, weer ff bijlezen (terwijl ik werk).
Iig, mijn oudste loopt inmiddels stage (en deels betaald) dus ze verdient aar eigen zakgeld.
Mooi ,want zo leert ze beter de waarde van geld kennen (voorheen: pap, ik heb schoenen nodig, pap ik heb een jas nodig etc.etc. en dat terwijl ze toch kleedgeld kreeg)
Alea jacta est
pi_56420268
Mijn "puber" begon gister..."Als ik 13 ben mag ik folders lopen.."

Ik heb maar niets gezegd, want ik heb geen flauw idee waar de de tijd vandaan wilt halen. En ik ga zeker geen folders voor haar lopen. Dus ik ben blij dat dat nog 4 maanden duurt. Ik hoop dat ze het tegen die tijd is vergeten.

Vandaag jazz-schoenen wezen kopen. Ze hadden 2 soorten. Het huismerk en het "duurdere" merk. Nu het duurdere merk zaten natuurlijk beter, je kon het toch goed merken dat ze wat duurder waren.... (jaja)

Zolang je de geldkraan maar open laat staan blijven pubers toch lachen en vrolijk! Vandaag hadden we dus een hele leuke, vrolijke meid bij ons tijdens het shoppen.
  donderdag 31 januari 2008 @ 00:06:30 #114
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_56423745
Niks mis met folders lopen hoor, daar leren ze alleen maar van dat voor niks de zon opgaat er er echt wel iets gedaan moet worden om een paar centen te verdienen.

Onze oudste gaat vanaf 1 maart afwassen in de jeugdherberg iig tot haar zestiende. Vanaf dan zijn er meer mogelijkheden voor een bijbaantje.

Ze sport veel. twee keer i nde week trainen en nog 1 keer training geven aan een jeugdploegje. Op zaterdag 1 of 2 wedstrijden spelen en de jeugd coachen.
Zit in HAVO 3 en doet het prima en heeft nog tijd zat over dussssssss.

Ze wil het zelf en daar is niks mis mee volgend mij. Folders heeft ze ook gelopen en no way dat ik dat voor haar deed. Bij ziekte of vakantie was er altijd wel een vriendinnetje dat wat wou bij verdienen.
  vrijdag 1 februari 2008 @ 01:00:19 #115
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56449089
Pubers en bewustzijn. Soms plak ik ze liever even achter het behang. Grrrrr
Alea jacta est
  vrijdag 1 februari 2008 @ 09:40:28 #116
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56451838
Daarom kan ik er zo van genieten als ze het weekend naar haar vader is.....Even alleen maar aan mezelf hoeven denken
pi_56451911
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 09:40 schreef childintime het volgende:
Daarom kan ik er zo van genieten als ze het weekend naar haar vader is.....Even alleen maar aan mezelf hoeven denken
Het is inderdaad heel erg lekker dat je een weekend voor jezelf hebt! Eigenlijk zouden ze dat standaard moeten invoeren voor alle ouders, gescheiden of niet. Het is gewoon echt een uitkomst.
  vrijdag 1 februari 2008 @ 21:36:30 #118
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56467725
Vooral nu op deze leeftijd. Toen ze kleiner was, ging ze gewoon op tijd naar bed, maar nu wil ze de weekenden natuurlijk opblijven, dus gaat ze zo'n beetje gelijk met mij naar bed. De weekenden dat ze weg is doe ik niet eens veel bijzonders. Vroeger toen ze klein was ging ik dan nog wel uit ofzo, maar nu kan ik zo genieten van het alleen zijn, gewoon even niet met iemand anders bezig zijn......

Laatst was het 00.30 op een Zaterdag en na herhaaldelijk vragen van mijn kant of ze naar bed wilde gaan omdat ik ook zo ging, bleef ze gewoon zitten (bijna slapend). Ineens stond ik dus op en vroeg ze verbaasd wat ik ging doen. Ik zei dat ik natuurlijk naar bed ging; ze is nog nooit zo snel boven geweest , want het idee dat zij de lichten uit moest doen en naar bed zou moeten als ik er al in lag, stond haar ineens helemaal niet aan
pi_56469376
Mevrouw wil een navelpiercing. Ik dacht dat piercingshops die niet zette onder de 16, maar met ouders erbij blijkbaar wel. Nou ze moet het eerst maar vragen bij haar dansopleiding want daar hebben ze het helemaal niet op piercings.
Anders is het misschien wel een leuk verjaardagskadootje. Ik hou alleen mn hart vast, want alles ontsteekt bij haar. Dus er moet dan wel goud in, anders hebben we een zwaar probleem.
pi_56469941
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 22:49 schreef Ticootje het volgende:
Mevrouw wil een navelpiercing. Ik dacht dat piercingshops die niet zette onder de 16, maar met ouders erbij blijkbaar wel. Nou ze moet het eerst maar vragen bij haar dansopleiding want daar hebben ze het helemaal niet op piercings.
Anders is het misschien wel een leuk verjaardagskadootje. Ik hou alleen mn hart vast, want alles ontsteekt bij haar. Dus er moet dan wel goud in, anders hebben we een zwaar probleem.
Hier komen er ( als het aan mij ligt ) geen navelpiercings oid voordat ze 18 is! Ze heeft oorbellen ( en meneer ook 1) maar meer niet.
  vrijdag 1 februari 2008 @ 23:28:13 #121
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56470280
Mijn dochter had bijna 2 jaar geleden een neuspiercing laten zetten (juwelier). Na een half jaar heeft ze hem per ongeluk s'nachts eruit getrokken omdat het nog steeds irriteerde. Nu wil ze een piercing onder haar onderlip of in haar tong; NO WAY!! Ook bij haar ontsteken regelmatig haar oorpiercings nog (4 stuks, 3,5 jaar oud), dus ik vind dat niet goed. Ze mag opnieuw een neuspiercing of een wenkbrauwpiercing, maar piercings die echt door vlees gaan of ernstige gevolgen kunnen hebben (zoals navelpiercing buikvliesontsteking kan veroorzaken), krijgt ze van mij geen toestemming voor.

Officieel mag het ook echt niet onder de 15, ook niet als de ouders meekomen. Ik ken iemand die een tattoo/piercing studio heeft en hij is de enige waar mijn dochter een piercing mag laten zetten, omdat ik hem gewoon vertrouw. Hij heeft veel verstand van het menselijk lichaam, doet ook aan cosmetische tattoeage ism een chirurg bij bv vrouwen die een borstamputatie hebben gehad. Hij is zo'n beetje de enige die ik in deze vertrouw en als ze iets wil, dan mag ze dat bij hem laten doen. Maar hij doet het dus niet onder de 15, ook niet als de ouders toestemming geven.

Ik heb haar dus verteld dat ze er echt niet mee thuis hoeft te komen. Als er iets mis gaat, zit ik ook met de gevolgen. Ze mag dat van mij doen als ze zelf de volledige verantwoordelijkheid voor zoiets kan dragen. Vorige keer begon ze ineens over een tattoo...... Ik heb haar gezegd dat als ze daar mee thuiskomt, ik er persoonlijk voor zal zorgen dat'ie er binnen een week weer af is Ze wacht maar lekker tot haar 18e ofzo. Niet dat ik iets heb tegen tattoo's, ik heb ze zelf ook, maar dat is iets wat je niet als 15 jarige besluit.
  vrijdag 1 februari 2008 @ 23:36:20 #122
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56470470
@ Ticootje, ik zie nu ineens dat jij 16 had gezet; het mag dus vanaf 15 officieel.
pi_56475489
Ik heb zelf inderdaad ook een neuspiercing gehad, ook bij de juwelier. Ik heb een lippiercing en een navelpiercing (die er nu even uit is)

Piercings vind ik zelf niet zo erg, ben je het zat, dan haal je m eruit. Tatoo's zijn een ander verhaal. Dat is gewoon nee.
  zaterdag 2 februari 2008 @ 10:32:19 #124
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56475614
Het is idd wel lekker als je kid(s) om mhet weekend bij de andere ouder zitten.
Geeft weer even wat tijd voor jezelf.
Nadeel kan zijn, de communicatie tussen beide ouders. Zoals in mijn geval. Vaak weet ik niet wat er gebeurt of speelt, omdat ik niet wordt ingelicht.
Ik bel meestal wel als er zich iets voor heeft gedaan, op school of waar dan ook, of als er bijzonderheden zijn, waarvan het handig is dat ik het weet;
Maar omgekeerd gebeurd dat niet, waardoor ik meestal pas achteraf geinformeerd word.
" Oh pap, er was afgelopen woensdag een ouderavond", " oh pap, morgen gaan we op excursie", "...je wist het toch al, mama heeft vorige week een brief gehad".
Dat kan dus stukken beter, maar ja. Inmiddels informeert de school me overigens al lange tijd rechtstreeks, hoewel dat ook nog vaak mis gaat.

Vwb de piercings, mijn oudste had er op haar 14e eentje onder haar onderlip. TOF
Die heeft ze nu niet meer, ze heeft nu een navelpiercing. (dat valt tenminste niet zo op) en gelukkig groeien de gaatjes idd dicht.
Ook gelukkig: ze drinkt geen alcoholische dranken en rookt ook niet
Alea jacta est
  zaterdag 2 februari 2008 @ 12:33:31 #125
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56477309
De mijne rookt ook niet en drinkt alleen bij speciale gelegenheden wel eens een flesje breezer.

Tsja, die communicatie..... Dat is hier dus absoluut niet. Niet van mijn kant uit, maar van vaders kant. Van de week deelde hij nog weer even tussen neus en lippen door mee, dat hij het volgend weekend er niet is want hij moet met nieuw vriendinnetje een weekend naar een hotel (ze is tenslotte jarig), dus moet ik maar uitzoeken waar dochter blijft als ik moet werken. Aangezien ik onregelmatig werk (ook nachten), plan ik mijn kindloze weekend altijd iig 1 dienst in, zodat ik weer meer thuis ben als zij er is. En dan hebben we nog de wintersport, de weekendjes weg met vrienden, de stapavondjes en dergelijke.....En toevallig altijd als dochter daar zou "moeten" zijn......Hij heeft duidelijk bijzonder weinig interesse en zo langzamerhand merk ik dat dochter ook niet meer zo nodig hoeft, vooral nu ze pubert is er van zijn kant toaal geen interesse.

Zij heeft er iig geen moeite mee, omdat ze niet beter weet, maar ik vind dat weleens heel vervelend.
  maandag 4 februari 2008 @ 09:13:46 #126
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56520356
Owh dat kan ik me wel voorstellen, het klinkt ook wel een beetje "verdacht".
Zelf plan ik alles er een beetje omheen ook en als het een keertje echt anders loopt dan kunnen we daar wel afspraken over maken, dochterlief voert inmiddels ook een eigen agenda, dus ook zij heeft haar eigen plannen, bovendien loopt ze ook op zaterdag stage.
Alea jacta est
  maandag 25 februari 2008 @ 00:49:50 #127
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56960165
Nou, deze dochterlief is dus flink over de schreef gegaan gisteren Ze was het weekend bij vader en ging met een vriendin naar de jeugddisco. Ze had vader daar vandaan gebeld dat ze naar zijn woonplaats zou komen. Ze was echter even "vergeten" te melden dat ze eerst nog de kroeg in wilde gaan. De bewuste vriendin gebruikt overmatig alcohol en drugs dus was ik al niet blij dat ze met haar was.

Ik belde echter vader op, om te melden dat dochter van plan was eerst nog de kroeg in te gaan. Vader werd pislink en besloot in de auto te stappen en haar op te halen. Een half uur later kwam'ie haar hier afleveren. Ze zou het weekend bij hem zijn, maar hij stond op het punt om haar iets aan te doen, dus dumpte haar weer bij mij. Hij helemaal over de rooie, zij stomdronken (15 jaar).....

Fijn weekend, ik had Zaterdag een dagdienst en dacht even rustig van de Zondag te kunnen gaan genieten.....
  maandag 25 februari 2008 @ 08:18:20 #128
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_56962061
Ook lekker makkelijk van vader, zo was hij mooi van het probleem af en mg jij het oplossen.

Wat voor straf heeft ze gekregen?
  maandag 25 februari 2008 @ 08:22:33 #129
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_56962087
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 23:28 schreef childintime het volgende:
Mijn dochter had bijna 2 jaar geleden een neuspiercing laten zetten (juwelier). Na een half jaar heeft ze hem per ongeluk s'nachts eruit getrokken omdat het nog steeds irriteerde. Nu wil ze een piercing onder haar onderlip of in haar tong; NO WAY!! Ook bij haar ontsteken regelmatig haar oorpiercings nog (4 stuks, 3,5 jaar oud), dus ik vind dat niet goed. Ze mag opnieuw een neuspiercing of een wenkbrauwpiercing, maar piercings die echt door vlees gaan of ernstige gevolgen kunnen hebben (zoals navelpiercing buikvliesontsteking kan veroorzaken), krijgt ze van mij geen toestemming voor.

Officieel mag het ook echt niet onder de 15, ook niet als de ouders meekomen. Ik ken iemand die een tattoo/piercing studio heeft en hij is de enige waar mijn dochter een piercing mag laten zetten, omdat ik hem gewoon vertrouw. Hij heeft veel verstand van het menselijk lichaam, doet ook aan cosmetische tattoeage ism een chirurg bij bv vrouwen die een borstamputatie hebben gehad. Hij is zo'n beetje de enige die ik in deze vertrouw en als ze iets wil, dan mag ze dat bij hem laten doen. Maar hij doet het dus niet onder de 15, ook niet als de ouders toestemming geven.

Ik heb haar dus verteld dat ze er echt niet mee thuis hoeft te komen. Als er iets mis gaat, zit ik ook met de gevolgen. Ze mag dat van mij doen als ze zelf de volledige verantwoordelijkheid voor zoiets kan dragen. Vorige keer begon ze ineens over een tattoo...... Ik heb haar gezegd dat als ze daar mee thuiskomt, ik er persoonlijk voor zal zorgen dat'ie er binnen een week weer af is Ze wacht maar lekker tot haar 18e ofzo. Niet dat ik iets heb tegen tattoo's, ik heb ze zelf ook, maar dat is iets wat je niet als 15 jarige besluit.
Even snel. Je wenkbrauw zit nogal dicht bij je oog. Daar wil je echt geen ontsteking hebben. En uit ervaring kan ik je vertellen dat een wenkbrauwpiercing goed kan gaan zweren en als je hem verwijdert je altijd twee putjes bij je wenkbrauw blijft zien.
pi_56964199
Ach ik ben ook wel eens stomdronken geweest op mn 15e... Ik vind het wel kwalijk dat de vader zich er dus zo makkelijk vanaf maakt.

Bij mij thuis werd er niet echt gestraft voor het dronken zijn. Behalve dan dat er geen rekening werd gehouden met je de volgende dag. Sago of hoofdpijn hadden mijn ouders niets mee te maken. Ik werd dan ook gewoon vroeg wakker gemaakt op zondag voor de kerk... Het enige dat mijn vader er een keer van heeft gezegd is : "Zo was het lekker?? "

Ik weet niet zo goed hoe ik zou reageren als Priscil stomdronken thuiskomt. Maar als ze de volgende dag vroeg op moet dan ben ik degene die lachend naast haar bedje zit om haar lief wakker te maken.

Als je er een keer flink ziek van bent dan leer je er wel van.
  maandag 25 februari 2008 @ 21:59:03 #131
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_56973822
Nou ze had er blijkbaar de volgende dag geen last van, maar die nacht dat ze zo thuis kwam des te meer. Er was niet meer normaal met haar te praten en ze ging helemaal door het lint omdat zowel ik als vader niet wilden dat ze met die vriendin de kroeg in zou gaan. Ze is tenslotte pas 15 en mag nog helemaal niet in kroegen komen en ook geen alcohol drinken. Ze heeft al eens een taakstraf ondergaan dus moet extra voorzichtig zijn. Degeen waar ze mee was is 17 en haar ouders maakt het niet zoveel uit wat ze doet. Die was op die bewuste avond zo dronken geweest dat ze van haar kruk was gevallen en dan toch nog verder willen gaan.....

Trouwens, sinds vorige week Zaterdag heeft dochter een wenkbrauwpiercing. Ze vond het helemaal niet pijnlijk en het ziet er ook heel goed uit. Nou herinner ik er ook 2 maal daags aan om goed schoon te maken met zout water en wassen met unicura zeep en ze weet van de neuspiercing dat ze dat lang moet volhouden; we gaan het zien.....
pi_56980073
Childintime, jouw dochter is dus flink aan het puberen als ik het zo lees. Ik herken wel wat van jouw verhalen. Ik was ook bepaald geen makkelijke puber. Maar ik kan je wel een beetje geruststellen, zelfs met mij is alles helemaal goed gekomen.
Tja, alcohol blijft natuurlijk moeilijk. Ik dronk het ook (en veel en vaak) op die leeftijd. Mijn ouders deden er niet heel moeilijk over, dus het was ook niet echt voor de spanning. Het is meer zoiets om erbij te horen. Ik zou ook niet echt DE aanpak weten. Als je het verbiedt dan doen ze het omdat het niet mag, doe je er niet moeilijk over doen ze het alsnog om erbij te horen. Het blijft gewoon moeilijk. En natuurlijk maak je je als ouders zijnde zorgen over het dronkenschap. (Ik ben een keer bij de eerste hulp beland... van de fiets af gevallen) Het is een fase... maar helaas besef je op die leeftijd gewoon niet hoe gevaarlijk dit soort dingen kunnen zijn.
  woensdag 27 februari 2008 @ 01:10:06 #133
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_57002604
De pubertijd icm een IQ van 75 en een ontwikkelingsstoornis......

De moeilijkheid is dus waar je grenzen moet trekken in het belang van het kind zelf; het precies weten waar je haar zelf haar weg laat zoeken en waar je in moet grijpen, pfffff........

Ik was blij dat hij haar thuis bracht, want op zo'n moment kan ze het beste thuis zijn, in haar vertrouwde omgeving waar alles "normaal" en gestructureerd is. Maar aan de andere kant zijn die weekenden dat ze bij haar vader is juist voor mij even een adempauze waarin ik alleen maar even aan mezelf hoef te denken.

Zij ziet nergens gevaar in; ze stort zich erin en denkt absoluut niet na over de gevolgen. Die taakstraf had ze omdat ze met een vriendin op pad ging die haar leerde hoe je moest pikken. Nu heeft ze dus een vriendin die overmatig alcohol en drugs gebruikt en gaat ze daar weer in mee.......

Ik kan haar niet eeuwig klein houden en haar behoeden voor alles, maar een kind met een IQ van 75 kun je ook niet zomaar de wijde wereld insturen en maar af gaan zitten wachten of alles goed gaat.
pi_57005230
Ik snap je zorgen. Maar zoals je zelf al zegt, je kan ze echt niet meer voor alles behoeden. Ze moeten toch echt hun eigen fouten maken. Pubers zien gewoon nergens gevaar in, en overzien ook niet de consequenties van hun daden. (Daar wil ik mee zeggen dat dat gedrag misschien niet veel te maken heeft met haar IQ, maar meer met de leeftijd en de hormoonhuishouding)

Meeloopgedrag is gewoon niet leuk. Zeker als je weet dat je kind heel gevoelig is voor druk van anderen. Als je kind zich makkelijk voor het karretje laat spannen hebben anderen dat heel snel door. Jammer is dat. Misschien kan je haar eens tussen neus en lippen vertellen dat het helemaal niet stoer is om je voor iemand zijn karretje te laten spannen, maar dat het veel stoerder is om jezelf te zijn. (dat heeft hier wel geholpen)
  donderdag 28 februari 2008 @ 14:01:17 #135
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_57034570
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 09:56 schreef Ticootje het volgende:
Ik snap je zorgen. Maar zoals je zelf al zegt, je kan ze echt niet meer voor alles behoeden. Ze moeten toch echt hun eigen fouten maken. Pubers zien gewoon nergens gevaar in, en overzien ook niet de consequenties van hun daden. (Daar wil ik mee zeggen dat dat gedrag misschien niet veel te maken heeft met haar IQ, maar meer met de leeftijd en de hormoonhuishouding)

Meeloopgedrag is gewoon niet leuk. Zeker als je weet dat je kind heel gevoelig is voor druk van anderen. Als je kind zich makkelijk voor het karretje laat spannen hebben anderen dat heel snel door. Jammer is dat. Misschien kan je haar eens tussen neus en lippen vertellen dat het helemaal niet stoer is om je voor iemand zijn karretje te laten spannen, maar dat het veel stoerder is om jezelf te zijn. (dat heeft hier wel geholpen)
De beinvloedbaarheid op deze leeftijd is zeer groot, alsmede de onzekerheid over zichzelf, wat dan weer een prikkel is op "het erbij willen horen" is, waar dan weer allerhande acties uit kunnen voortvloeien die aan gezond verstand voorbijracen.
Zie dat bij mijn oudste ook, ze handelt soms zo ondoordacht en heeft zo een eigen tienerwereld, waarin egocentrisme hoogtij viert, alsmede rebelsheid....zucht....waren wij ook zo, vroeger?

Alea jacta est
pi_57038828
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:01 schreef cul_non_kul het volgende:

[..]

De beinvloedbaarheid op deze leeftijd is zeer groot, alsmede de onzekerheid over zichzelf, wat dan weer een prikkel is op "het erbij willen horen" is, waar dan weer allerhande acties uit kunnen voortvloeien die aan gezond verstand voorbijracen.
Zie dat bij mijn oudste ook, ze handelt soms zo ondoordacht en heeft zo een eigen tienerwereld, waarin egocentrisme hoogtij viert, alsmede rebelsheid....zucht....waren wij ook zo, vroeger?

minstens net zo erg...
pi_57040058
Met een laag IQ is het natuurlijk wel nog moeilijker om te relativeren en weerstand te bieden tegen de druk van leeftijdgenoten.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 11:03:43 #138
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_57056277
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 17:46 schreef sombie het volgende:
Met een laag IQ is het natuurlijk wel nog moeilijker om te relativeren en weerstand te bieden tegen de druk van leeftijdgenoten.
Mee eens.
Alea jacta est
  zaterdag 1 maart 2008 @ 01:22:29 #139
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_57074481
Doe mij een leap of time......sla die pubertijd maar over.....
Alea jacta est
  zondag 2 maart 2008 @ 11:08:31 #140
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_57100320
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 17:46 schreef sombie het volgende:
Het punt is dan dat als zij in de problemen komt door haar gedrag, ze niet weet hoe dit op te lossen. Degenen waar ze op dat moment mee omgaat zijn behoorlijk "gehaaid" en hebben altijd wel hun woordje klaar. Zij dus niet en als er problemen komen wordt ze overspoeld door paniek. Toch gaat ze steeds met dit soort jongeren om, idd omdat ze heel beinvloedbaar is en zonder vragen en na te denken achter ze aanloopt en mee doet. Zij is het soort meisje wat gepakt wordt als er gepikt is en de rest snel weg loopt en als de anderen dan later een smoes hebben waarom ze weg waren en zij als enige opgepakt is, dat nog gelooft ook.......
pi_57101028
Ja, precies, zo gaat dat dan. Heel triest. Ik kan me je zorgen dan ook goed voorstellen. Het moet vreselijk moeilijk zijn om dat te zien gebeuren. Heel veel sterkte ermee. Ik hoop dat het jullie lukt om haar hierin de goede kant op te krijgen, hoe moeilijk dat ongetwijfeld ook zal zijn.
  maandag 3 maart 2008 @ 00:14:57 #142
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_57117456
Dat is ook niet makkelijk maar ach weet je, ik weet natuurlijk niet beter dan dit, ik heb er maar 1. Maar juist nu, in de pubertijd geeft dit best problemen. Als jong kind liep ze niet in 7 sloten tegelijk, maar aangezien ik haar toch steeds meer los moet gaan laten loop je tegen dit soort dingen aan.

Het ene moment is ze een "gewone puber" en het andere moment heeft ze gewoon wat meer ondersteuning en begeleiding nodig, hoewel ze dat natuurlijk op dat moment zelf helemaal niet inziet
  maandag 3 maart 2008 @ 07:05:14 #143
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_57119450
quote:
Op maandag 3 maart 2008 00:14 schreef childintime het volgende:
Dat is ook niet makkelijk maar ach weet je, ik weet natuurlijk niet beter dan dit, ik heb er maar 1. Maar juist nu, in de pubertijd geeft dit best problemen. Als jong kind liep ze niet in 7 sloten tegelijk, maar aangezien ik haar toch steeds meer los moet gaan laten loop je tegen dit soort dingen aan.

Het ene moment is ze een "gewone puber" en het andere moment heeft ze gewoon wat meer ondersteuning en begeleiding nodig, hoewel ze dat natuurlijk op dat moment zelf helemaal niet inziet
Wat ik meestal doe is de gesprekjes na het eten, begint met de koetjes en de kalfjes, "hoe was je dag" en van lieverlee stip ik dingen aan, elke keer een beetje.
Het werkt niet altijd direct, maar door de ontspannen praatsfeer wil het nog wel eens beklijven.
Alea jacta est
  maandag 3 maart 2008 @ 07:06:35 #144
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_57119453
Alea jacta est
  maandag 3 maart 2008 @ 09:58:26 #145
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_57121196
  maandag 3 maart 2008 @ 10:35:02 #146
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_57121846
Puberpoep...bah
Alea jacta est
  maandag 3 maart 2008 @ 11:14:58 #147
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_57122554
Gisteren op visite geweest bij familie. Daar was een nichtje van 18, al bijna een volwassene dus. En toen dacht ik even van : Oh ja, daar doen we het allemaal voor
  maandag 3 maart 2008 @ 15:57:03 #148
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_57128602
Hmm...nog een paar jaartjes afzien dan maar
Alea jacta est
  maandag 3 maart 2008 @ 16:19:34 #149
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_57129113
  dinsdag 18 maart 2008 @ 02:38:50 #150
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_57445711
En tussentijds?
Alea jacta est
  dinsdag 18 maart 2008 @ 07:07:58 #151
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_57446155
Heeft onze puber haar profiel op school gekozen.

Ze wil de gezondheidszorg in en dus is het natuur en gezondheid geworden. Met wiskunde B, scheikunde en natuurkunde.
Ze zit nu nog in Havo 3 en doet het prima op school.

Vanaf aankomende zaterdag heeft ze een weekendbaantje als kamermeisje in het lokale hotel. Helemaal zelf geregeld. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
pi_57446226
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 07:07 schreef ayla1 het volgende:
Heeft onze puber haar profiel op school gekozen.

Ze wil de gezondheidszorg in en dus is het natuur en gezondheid geworden. Met wiskunde B, scheikunde en natuurkunde.
Ze zit nu nog in Havo 3 en doet het prima op school.

Vanaf aankomende zaterdag heeft ze een weekendbaantje als kamermeisje in het lokale hotel. Helemaal zelf geregeld. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
Dat klinkt allemaal erg positief...... Toch???
  dinsdag 18 maart 2008 @ 07:31:23 #153
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_57446252
Ja hoor het is best een gemakkelijke puber tot nu toe, wij hebben geen klachen.
pi_57446299
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 07:31 schreef ayla1 het volgende:
Ja hoor het is best een gemakkelijke puber tot nu toe, wij hebben geen klachen.

Hier was mn "pre"puber een tijdje geleden gevallen en had dr arm in het gips (eigenlijk alleen als "pijnspalkje") 't moest een week in het gips en daarna zouden ze op t ziekenhuis kijken of het beter ging....

Aan de ene kant behoorlijk geschrokken, t deed ook best pijn, maar t was natuurlijk ook best "interessant" voor op school
Maar t arme wicht had de pech dat dr broertje een tijdje later besloot dat ie het beter kon en met het schaatsen wel een breukje ( twijgtakbreukje) in zn pols wist te toveren en nu dus 2 weken in het gips zit!!

En toen had ze wel even zoiets van....Wat flikt ie nou...?!! Heb ik eens iets moet hij ook!!!
  dinsdag 18 maart 2008 @ 12:58:53 #155
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_57451423
::) Dat is ook wel bijzonder lullig natuurlijk. Kun je even lekker gebruik maken van de situatie. Moet je broertje je weer de loef afsteken.O
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:08:17 #156
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_57661724
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 02:38 schreef cul_non_kul het volgende:
En tussentijds?
Even doorbijten.....
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:25:21 #157
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_57662362
M'n dochter loopt 2 dagen per week stage. Ze doet dit bij een zorgcentrum. Zij volgt VMBO, speciaal onderwijs. Nu hoor ik de laatste tijd steeds dat ze; ramen moet lappen, de spoelruimte moet schoonmaken, 26 bedden moet soppen, bedden moet opmaken, tafels afruimen in de eetzaal, 6 vaatwassers leeghalen en weer vullen.......

Ik begin meer en meer het gevoel te krijgen dat ze als extra schoonmaakhulpje wordt gebruikt. Ik vind dit heel vervelend. Stage is mijns inziens je licht opsteken in een bepaald werkveld. Oke, ze is niet echt heel slim en heeft veel begeleiding en ondersteuning nodig. Maar zo'n instelling tekent toch een contract met zo'n school? Dat houdt toch ook in dat ze zichzelf verplichten om stagieres de ruimte te bieden dingen in dat werkveld te leren? Ik vroeg haar of de verzorgenden die daar werkten ook de spoelruimte schoonmaakten of ook ramen lapten. Dat was niet zo zei ze, daar is een schoonmaker voor.

Ik werk zelf als woonbegeleider bij verstandelijk gehandicapten. Als wij een stagiere hebben dan loopt die met je mee en ziet zoveel mogelijk van zijn/haar eventuele toekomstige werkveld. Kan voor schoolopdrachten "simpele" dingen met de bewoners doen. Maar ik laat een stagiere niet poetsen of bedden opmaken......

Ik krijg eigenlijk zin om eens een gesprek met haar stagebegeleider op school aan te gaan. Ze moet na dit jaar nog een heel jaar naar school, waarvan 2 dagen per week stage en ze krijgt er steeds meer een hekel aan. En ik krijg steeds meer het gevoel dat het lijkt alsof school zoiets heeft van :Met die kinderen wordt het toch niets, dus laat ze maar lekker schoonmaken. Mijn dochter kan het namelijk wel; ze kan functioneren op redelijk nivo, als ze maar wel in het begin de juiste begeleiding en vooral veel uitleg en herhaling krijgt. Als ze eenmaal snapt wat er bedoelt wordt, dan is ze ook extreem goed en perfectionistisch in haar handelen.

Ik zei haar dit aan te geven bij haar stegebegeleider van school, maar dat kan/durft ze niet; ze weet gewoon niet hoe dit te verwoorden. Ik ben gewoon bang dat ze onder haar nivo werkt en dus eigenlijk zich daaraan aan gaat passen en dus zodoende steeds minder "spirit" krijgt.... (snappen jullie het nog...)
pi_57663573
Ik zou je zorgen zeker uitspreken op school en daar informatie inwinnen.
  maandag 5 mei 2008 @ 23:13:10 #159
151400 EvilMarc
, gekkie!
pi_58502178
interesse-kick
Omnia dicta fortiora, si dicta Latina
  maandag 5 mei 2008 @ 23:52:04 #160
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_58503023
Tiener Verlegenheids Projectie

Groet aan allen, moet weer even teruglezen, was even afgeleid
Alea jacta est
pi_58565726
wat een geweldig topic!
we zijn druk lerende, met een meid van 12,5 jaar (en een jochie van 10, die zijn eigen aandaacht opeist)
dochter is puberend, met alle hormonenkwesties, menstruaties en van lief meisje naar heks transformerende periodes erbij.
vakantie is om op je bed te liggen en vooral niks te doen, zoiets.
pi_58585311
Doe mij maar een "opjebedligpuber" ipv een "dewereldontdekkenpuber"!!!

Pfff... 't mormeltje is nu 11 maar moeders moet er toch aan geloven geloof ik.... De wereld bestaat niet meer uit het rondje om het huis!
  zaterdag 10 mei 2008 @ 10:49:59 #163
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58590927
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 23:05 schreef vamperotica het volgende:
Doe mij maar een "opjebedligpuber" ipv een "dewereldontdekkenpuber"!!!

Pfff... 't mormeltje is nu 11 maar moeders moet er toch aan geloven geloof ik.... De wereld bestaat niet meer uit het rondje om het huis!
He wees blij! Hier bestaat de wereld uit de slaapkamer en af en toe de woonkamer als de tv aanstaat. Ja ook met het warme weer, moet je vooral binnen blijven zitten in je kamer en dan ook nog eens met je lange spijkerbroek aan.

En dan vervolgens 's avonds klagen over hoofdpijn en duizelig!
pi_58643243
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 10:49 schreef Ticootje het volgende:

[..]

He wees blij! Hier bestaat de wereld uit de slaapkamer en af en toe de woonkamer als de tv aanstaat. Ja ook met het warme weer, moet je vooral binnen blijven zitten in je kamer en dan ook nog eens met je lange spijkerbroek aan.

En dan vervolgens 's avonds klagen over hoofdpijn en duizelig!
Ow nee..Hier MOET het naar buiten...ZWEMMEN....En wel NU
  donderdag 3 juli 2008 @ 23:07:04 #165
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_59877518
Het is een tijdje stil geweest hier.
Ik dacht terug aan dit tiener/pubertopic, omdat we richting zomervakantie gaan en de schoolresultaten voor een hoop leerlingen inmiddels bekend zijn.
De tijd van overgaan, slagen, doubleren en zakken, examens, eindsprintjes, laatste loodjes, rapportbesprekingen, beslissingen over vervolgopleidingen, gestresste leerlingen en evt. ouders, teleurstellingen en feesten.

Vandaag raakte me daarom het berichtje van dat meiske wat van het balkon afkukelde en overleed, ergens aan een Spaanse Costa....net geslaagd en op vakantie, met een dramatisch einde.
(triestig ook van sensatiekrant De Telegraaf om er een etiketje op te plakken van "balkonspringen" zonder het eerst te toetsen)

Evengoed, mijn beide dochters gesproken, de jongste is nog in twijfel, ze kan het wel, maar is wat laconiek en staat daarom op het randje: zitten blijven, of overgaan naar de derde , haar paar jaar oudere zus meldde mij net dat ze is geslaagd voor het VMBO
Nu vroeg ik haar wat ze hierna wilde gaan doen, mbo of toch terug naar havo/vwo (wat ze qua iq prima aankan), maar we werden onderbroken, dus daar spreken we dan op een ander moment over.

Beiden hebben, na de brugklas met glans en verve te hebben afgerond, in de volgende jaren een te laconieke houding aangenomen, zoals werkstukken te laat maken en inleveren, te laat gaan leren voor een toets, verslappen met hun huiswerk e.d. M'n oudste zakte daardoor terug van havo/vwo naar vmbo en mijn jongste nu op dit punt van doubleren of overgaan (fingers crossed)... het puberen speelt een grote rol hierin, maar is nog altijd geen excuus ... Het is/was soms ook zo verrekte moeilijk om ze te motiveren, ondanks dat ik hen allebei een grandioos aanbod heb gedaan (hebben we de omkoopmethode weer ) Ze willen gewoon hún eigen dingen doen en zijn eigenwijs als het school aangaat...
Het is ook niet gemakkelijk om in deze leeftijd je koppie er helemaal bij te houden, hormonen gieren, fysieke en geestelijke veranderingen vinden plaats, het gedrag verandert, de interesses, enfin, het valt in ieders vertellingen in dit topic wel te lezen.

Pubers ... gatver
Alea jacta est
pi_59921533
euhm.... 30 euro zakgeld is veel.

toestaan dat ze tot 1 uur smsen is érg euhm coulant?

VOlgens mij ben ik heel streng
en ik dacht nog wel dat ik zo weinig regels had.....
pi_59921670
quote:
Op zondag 6 juli 2008 10:26 schreef Rimpelhond het volgende:
euhm.... 30 euro zakgeld is veel.

toestaan dat ze tot 1 uur smsen is érg euhm coulant?

VOlgens mij ben ik heel streng
en ik dacht nog wel dat ik zo weinig regels had.....
Oudste twee krijgen hier 2 euro 50 per week. Daar moet 2 euro van gespaard wroden voor kadootjes voor verjaardagen van klasgenootjes enzo en voor zaken die ze echt echt echt willen hebben (Ze zijn bezig voor een nintendo ds) en 50 cent mogen ze zo op maken... Wil Bo straks als ze nar de havo gaat een mobieltje geven voor dr verjaardag, maar vooral omdat ík dat "handig" vind...Zo kan ze even bellen als ze met riendinnen naar de stad wil, toch maar even bij Papa langs gaat, of een lekke band heeft (Of ik wil dat ze een boodschapje meeneemt!!!)
En die mobiel blijft gewoon beneden als ze 's avonds naar bed gaat!
pi_59923071
quote:
Op zondag 6 juli 2008 10:44 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Oudste twee krijgen hier 2 euro 50 per week. Daar moet 2 euro van gespaard wroden voor kadootjes voor verjaardagen van klasgenootjes enzo en voor zaken die ze echt echt echt willen hebben (Ze zijn bezig voor een nintendo ds) en 50 cent mogen ze zo op maken... Wil Bo straks als ze nar de havo gaat een mobieltje geven voor dr verjaardag, maar vooral omdat ík dat "handig" vind...Zo kan ze even bellen als ze met riendinnen naar de stad wil, toch maar even bij Papa langs gaat, of een lekke band heeft (Of ik wil dat ze een boodschapje meeneemt!!!)
En die mobiel blijft gewoon beneden als ze 's avonds naar bed gaat!

Bij mij thuis heeft de oudste ook een mobiel.
Als het aan mij had gelegen had hij er geen één gehad, maar zijn vader woont daar waar jouw zussie ook woont en wij wonen aan de andere kant van nederland. Het is dan wel leuk als die twee elkaar af en toe lekker kunnen spreken.
De regel is dat hij de telefoon mag oppakken van 's ochtends dat we opstaan tot 20.00 uur 's avonds. Daarna is hij telefonisch gewoon niet meer bereikbaar. Onder het eten.. idem. gééén telefoon.

en dat is prima.
  zondag 6 juli 2008 @ 17:00:23 #169
205006 Adolecens
a.k.a. Ado
pi_59928623
tvp'tje

mooie verhalen hier
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_59932433
Mijn puber klaagt dat hij niet altijd vrijuit kan schrijven op Fok! omdat moeders mee kan lezen. Maar ik kan dus ook niet vrijuit over puber schrijven. Hij leest mee
Pubers

Trouwens... ¤ 20,- per maand en wat je meer wil..... ga er maar voor werken. Niet hier thuis natuurlijk. Wat je hier doet is gewoon bijdragen aan het huishouden. Doe ik ook. Daar word ik niet voor betaald en hij dus ook niet.
Mobieltje wordt vaak vergeten. Het is niet handig. Je kunt het kwijtraken. Het kan gejat worden. Je moet erop letten.
Je moet zorgen voor beltegoed (nee, echt geen abonnement. Vergeet dat maar). Het beknot dus je vrijheid.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  maandag 7 juli 2008 @ 09:18:14 #171
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59941722
Priscil krijgt dus 30 euro per maand... Sparen??? Heeft ze nog nooit van gehoord.. Daar moet ze idd ook haar telefoon van betalen.

Zaterdag heeft ze vest nummer 4 aangeschaft. (Ja, weer een best, weer roze en weer met drukke figuren. En vooral aanhouden als het 30 graden is) Het is echt ongelofelijk, ze heeft zoveel mooie kleding! Als ik in haar kast kijk ligt er kleding van DKNY, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, mexx en ga maar door.... Het enige wat ik zie is een spijkerbroek met een vest....

Vorige week is ze op schoolkamp geweest, ze had het erg naar haar zin. Het was ook gelukkig goed weer. Vrijdag was ze helemaal gesloopt. Ze lag te slapen in de auto... (Gaan we nu naar huis??)

Even zomaar een vraagje: Hebben jullie pubers nog een bedtijd? En zo ja hoelaat is het tijd om naar bed te gaan? Ik vind 9 uur een mooie tijd voor een 13-jarige voor door de weeks. Zo heb ik ook nog wat aan de avond samen met mijn man even zonder kinderen....
pi_59941798
Tot afgelopen schooljaar was het doordeweeks 21.30 en in het weekend eerst 22.30. Dat is daarna behoorlijk vrijgelaten. Nu is het vakantie en heb ik de bedtijden helemaal losgelaten.
Dat kan hier omdat hij uit zichzelf op tijd naar bed gaat als hij vroeg op moet. Ik hoef dat niet te zeggen. En als ik privacy wil, dan voelt hij dat meestal goed aan. Ik kan het hem ook gewoon vragen en dan gaat hij lekker boven tv kijken en daar met de tv (natuuuuuurlijk) aan in slaap vallen.
Puber hier vaart beter bij het zelf bepalen en zijn neus af en toe stoten. Moet hem af en toe wijzen op verantwoordelijkheden.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_59941820
En over kleren: ik koop al jaren alleen nog datgeen waarvan ik zeker weet dat hij het zal dragen.
Vesten en spijkerbroeken dus. En broeken ook nauwelijks als hij er zelf niet bij is.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 7 juli 2008 @ 09:31:12 #174
35189 Troel
scherp en bot
pi_59941882
Ticootje, 9 uur lijkt mij een prima tijd, zeker als ze de volgende ochtend ook weer op tijd eruit moeten om naar school te gaan.
Ik heb aan het einde van de middelbare school een tv op mijn kamer gekregen en toen mocht ik wel langer opblijven, maar om half 9 (geloof ik) was het naar boven en mezelf op mijn kamer vermaken, beneden was dan voor mijn ouders, dat werkte ook prima.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_59942014
Hier ook 21 uur naar boven en half uurtje later licht uit.
Tv heeft ze wel alleen wij hebben digitale tv en dat mag zij ook, maar dan gaat het van haar zakgeld af (3,95 p/m) en ja dat wil ze niet.
  maandag 7 juli 2008 @ 09:48:54 #176
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59942133
Anitra, op digitenne mag je toch 3 tv's aansluiten??

Anyway, Priscil heeft nog geen tvaansluiting op haar kamer. Komt er wel, maar dan moeten we nog steeds even naar de primafoon..
pi_59942233
weet niet hoe dat zit we hebben 2 decoders staan, maar dan moet ze kijken wat ik kijk en das niet leuk, beneden heeft ze meer kans want Rick zit meestal toch achter de pc
  maandag 7 juli 2008 @ 10:08:48 #178
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59942468
Anitra, op 1 abonnement mag je volgens mij 3 tv's hebben. Je hebt dan natuurlijk wel 3 van die kastjes nodig en 3 kaarten. Wij hebben nu 2 kastjes, maar 1 kaart is defect. Dus we moeten even langs de primafoon om een nieuwe kaart te halen dan doet alles het weer.

Ik denk na de vakantie dat ik wel even langs ga. Dan heb ik ook de vrijdag weer zonder afspraken...

En mijn man moet haar tv dan even ophangen (waar ook alle spullen al voor in huis zijn) zodat ze in bed tv kan kijken. Dan blijft 9 uur gewoon naar bed, ik heb gewoon ook behoefte aan qualitytime met mijn man... En met 2 kinderen is dat soms best even zoeken. Maar dit lijkt mij gewoon een goede oplossing.
pi_59942469
quote:
Op maandag 7 juli 2008 09:18 schreef Ticootje het volgende:
Priscil krijgt dus 30 euro per maand... Sparen??? Heeft ze nog nooit van gehoord.. Daar moet ze idd ook haar telefoon van betalen.

Zaterdag heeft ze vest nummer 4 aangeschaft. (Ja, weer een best, weer roze en weer met drukke figuren. En vooral aanhouden als het 30 graden is) Het is echt ongelofelijk, ze heeft zoveel mooie kleding! Als ik in haar kast kijk ligt er kleding van DKNY, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, mexx en ga maar door.... Het enige wat ik zie is een spijkerbroek met een vest....

Vorige week is ze op schoolkamp geweest, ze had het erg naar haar zin. Het was ook gelukkig goed weer. Vrijdag was ze helemaal gesloopt. Ze lag te slapen in de auto... (Gaan we nu naar huis??)

Even zomaar een vraagje: Hebben jullie pubers nog een bedtijd? En zo ja hoelaat is het tijd om naar bed te gaan? Ik vind 9 uur een mooie tijd voor een 13-jarige voor door de weeks. Zo heb ik ook nog wat aan de avond samen met mijn man even zonder kinderen....
Door de week gaan ze hier na goede tijden slechte tijden naar bed (bijna 12 en 10)
In het weekeind en vakanties wil het nog wel eens verschillen
  maandag 7 juli 2008 @ 11:28:39 #180
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_59943977
30 euro? Wat veel.

De oudste, ze is 12, krijgt 1,50 per week. Een telefoon heeft ze niet, kleding betaal ik.

Doordeweeks gaat ze rond acht uur naar bed, weekend en vakantie een half uur later, maar dat loopt vaak uit omdat we dan iets leuks gaan doen (film of leuk tvprogr. kijken of een spelletje doen).
  maandag 7 juli 2008 @ 20:06:24 #181
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59955459
Ik denk dat het ook wel iets te maken heeft met hoeveel kinderen er in het huishouden zijn. Priscil krijgt nu 30 euro zakgeld en er wordt per maand 25 euro gespaard voor haar. (Nu ik het zo zit te typen is dat eigenlijk best veel)

Jen krijgt 30 euro per maand op haar spaarrekening.

Maar wij hebben dus maar 1 kind voor zakgeld. Tan jij hebt er 4!
pi_59986002
onze oudste is bijna 13 en krijgt 40 euro, 10 euro standaard naar internetspaarrekening en 10 euro voor de telefoon.
redt ze het prima mee, grote uitgaven als schoenen en winterjassen doen wij, verder koopt ze kadootjes voor vriendinnen en zichzelf, zwitsal vooral.
bedtijd is een beetje zoek, broertje heeft nog geen vakantie en gaat 21 uur naar boven, zij is al boven maar gaat ergens tussen half tien en half elf slapen.
vrijdag moet ze er om 7 uur uit om de boeken in te leveren, kan ze fijn weer tegelijkertijd met broertje slapen.
ze voelt zich al heel wat haha!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')