Wow, heb gigantisch de behoefte om te zwelgen en te klagen. Doe dat dus hier maar, want het gaat immers over mijn ex. Mijn ex waar ik in totaal bijna zeven jaar een relatie mee heb gehad. In totaal, omdat deel I vier jaar duurde, deel II ongeveer twee en een half jaar.
Ik heb zelf de stekker uit deel II van onze relatie getrokken, in deel I was zij degene die de biezen pakte, en het is sinds september uit. Redelijks vers zou je kunnen zeggen, maar dat is nou ook weer niet het geval. Ik heb sowieso een jaar te lang in deze relatie gezeten en in het laatste jaar ben ik geestelijk meer en meer op afstand gaan staan. En hoewel wij tweeën over grote veranderingen hadden en ik ze uiteindelijk ook ging uitvoeren bracht dat ons geestelijk echter nog verder uit elkaar.
Ik woonde in Nijmegen waar ik heb gestudeerd, maar wij wilden graag samenwonen. Ik wilde sowieso na jaren een LAT-relatie in dezelfde stad wonen en dat als uitvalsbasis gebruiken om 'het leukste appartement' te zoeken. Ik heb toen werk gezocht en ben uit Nijmegen verhuisd na een tijdje. De eerste maanden toen ik werk had woonden we op haar kamer en pendelde ik naar Nijmegen omdat ik twee baantjes had. Al die tijd hadden we een LAT-relatie gehad en zo dicht op elkaar bracht de nodige spanning en frictie met zich mee.
Mijn ex-vriendin was iemand die nogal het nodige aan 'onderhoud' nodig had, ze was erg onzeker en onzelfstandig. Zelfs over de kleinste dingen werd mijn mening gevraagd of werd ik ingeschakeld om hulp te bieden. Nu ben ik van nature iemand die erg hulpvaardig is en dit te pas en te onpas kan doen. Ook wel eens ongevraagd. Daar liep het in deel I van onze relatie ook wel spaak. Wij hadden samen een soort van samenwerkingsverband gecreëerd waarmee we elkaars hulpbehoefte en onzelfstandigheid in stand hielden. Ik had iemand om te helpen, zij iemand om van te ontvangen en vice versa. In deel I was ik erg onzelfstandig en kon op dezelfde manier aan iemand zuigen als mijn vriendin dat in deel II zou doen. Wij brachten eigenlijk niet beste in elkaar naar boven, wij brachten elkaar eerder omlaag. En dat was zeker het geval in het laatste gedeelte van deel II. In plaats van 1 + 1 = 3 was het meer een geval van 1 + 1 = -2. Geestelijk werd er zo'n claim gedaan dat ik dit op een gegeven moment niet meer trok.
Toen wij aan deel II begonnen waren wij ons heel erg bewust van die zorgrelatie en gingen er soms zelfs een beetje te krampachtig mee om. Eigen vrijheid, zelfstandigheid en eigenheid staan bij mij in een relatie hoog in het vaandel. Totdat de ex dus in één keer meer hulp nodig had en steeds meer onzeker werd. Ik heb haar werkelijk waar met vanalles en nogwat geholpen, en dan heb ik het vooral over mentale kwesties, onzekerheden en keuzes maken. Op z'n tijd gaf ik mij grens aan, zodat zij wist waar ze stond en sommige dingen toch echt zelf moest regelen, of er maar iemand anders voor moest inschakelen. En op een gegeven moment, na een lange lange tijd besloot ik dat het genoeg was. Ik kon het gewoon niet meer aan. Ik heb haar duidelijk verteld waar mijn grenzen lagen, wat ik wel wilde en niet en waarom ik dat zo wilde en hoe ik mij daarbij voelde.
Zij kon hier niet mee omgaan en wij hebben hierover flinke, flinke ruzie gehad. En het ging ook steeds slechter met onze relatie nadat ik duidelijk ben geweest. Enfin, om een lang verhaal kort te maken, wij hadden steeds meer ruzie, ik trok mij steeds meer terug en ging alleen nog maar naar haar toe om samen te slapen. Ik zag haar steeds minder en op een gegeven moment hadden we echt alleen maar ruzie (woorden).
Dat was voor mij de spreekwoordelijke druppel en ik heb de keuze gemaakt om te stoppen met de relatie. Het voelde als een bevrijding, hoewel ik in eerste instantie niet eens wist hoe het voelde.
Zij wilde de relatie nog een kans geven en had nog hoop op een verbetering, dit was alleen hoop en verder had ze geen concreet plan. Die passiviteit was ik zat en ik heb doorgezet om de relatie te verbreken.
Goed, nu zijn er een aantal fouten die ik gemaakt heb, ik ben nooit heel erg duidelijk en eerlijk geweest omdat ik de relatie eigenlijk veel eerder had willen verbreken. Hierdoor heb ik langer in deze relatie gezeten dan ik eigenlijk wilde. Ook vervelend dat ik vanuit Nijmegen vertrokken ben waar ik inmiddels al vijf jaar woonde en een vaste vriendenkring heb opgebouwd. Nu vind ik het niet per se een fout dat ik ben verhuisd, er zijn een aantal goede dingen uit voort gekomen, waaronder the break up. Nog een fout is de relatie niet verbreken omdat ik niet alleen wilde zijn, omdat het veilig was bij haar. Ik kan alleen zijn, soms wil ik alleen zijn en ik ben erg gehecht aan mijn ruimte, maar het is zo fijn om ook samen te zijn.
Onder het moto van je moet het berenvel niet verkopen voordat je de beer geschoten hebt was ik ook al een beetje verliefd op iemand anders. Daar heb ik nooit wat mee gedaan in mijn relatie met mijn ex. Dit vind ik niet kunnen en ik zou uberhaupt nooit vreemd kunnen gaan. Toen het uit was heb ik na een tijdje contact met dat meisje gezocht, we hebben nu inmiddels twee maanden wat. En het is echt geweldig, echt, ik zou haar niet kwijt willen want ze is (goh, misschien wel een dooddoener) echt het tegenovergestelde van mijn ex in veel dingen. Ze lijkt in veel zaken ook op mij, we hebben veel gedeelde interesses en vooral veel plezier en lol samen. Na een lange lange tijd had ik niet weer gedacht dat relaties ook leuk konden zijn. Ik heb niet het idee dat zij een 'rebound-chick' is, iemand die mij moet helpen om over mijn ex te komen. Ik ben trouwens ook niet iemand die in het rond neukt of allerlei losse dingen heb ofzo.
Toch is er het feit, en niet alleen het feit, dat het ook lastig kan zijn om over je ex heen te komen. En dat helemaal na een (LAT)relatie die in totaal ongeveer zeven jaar geduurd heeft. In andere woorden, de laatste paar weken heb ik daar erg veel moeite mee. Ik ben erg zelfs helemaal somber van. Een reden waarom ik er nu meer moeite mee heb is omdat ik te weten ben gekomen dat ze is afgestudeerd en binnenkort haar diplomauitreiking heeft. Ik ben wel blij voor haar, en vind het jammer dit moment niet te kunnen delen. Ik kan er niet bij zijn. En zo is dat het geval met veel dingen. Nu weet ik wel dat dat zo hoort als je een relatie verbreekt en dat die afstand ook goed is. Toch is het nu pijnlijk om niet bij die mooie mijlpalen aanwezig te kunnen zijn.
Ik weet eigenlijk niet wat ik van jullie vraag, maar het is al prettig om dit van mij af te kunnen schrijven. Ik vind het erg jammer dat ik haar mis en was graag al nog meer over haar geweest. Maanden in de aanloop naar het verbreken van onze relatie heb ik het in mijn hoofd al meerdere malen uitgemaakt en al geestelijk ook afstand genomen, zodoende was ik al een paar stapjes verder toen het echt uit ging, maar toch haalt een gevoel mij nu in. Ik zit toch in zak en as.
Eigenlijk zou ik het misschien ook een beetje moeten delen met mijn huidige vriendin, niet ten volste volle, maar gewoon benoemen. Ik weet dat zij daar wel open voor staat, ik heb toch het idee dat ik haar dus niet met mijn ex-verhalen wil lastig vallen. Die lading hoort ook gewoon niet bij haar. Ik heb wel een vriend die ongeveer in dezelfde situatie heeft gezeten maar die kreeg zijn nieuwe vriendin een half jaar nadat hij alleen was geweest. Maar met hem praat ik moeilijk over dat soort zaken. Ook omdat zijn vriendin goede vrienden is met mijn ex. Handig, gedeelde vrienden.
Zijn er misschien andere mensen die een soort van overlap hadden of een korte periode tussen het einde van hun oude relatie en de start van de nieuwe. Ik ben wel benieuwd hoe jullie daar mee om zijn gegaan. Soms is het moeilijk om naar mensen toe te gaan om over dit soort zaken te praten. Hopelijk hebben jullie het een en ander meegemaakt wat iets vergelijkbaars is zodat we de ervaringen kunnen delen.
En voor andere vragen of steunbetuigingen: brand maar los!