abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56366472
Vandaag gezien:
Persepolis. Al veel goeds over gehoord en dit bleek ook helemaal te kloppen. Het is een geweldige animatiefilm, gebaseerd op de autobiografische graphic novels van Marjane Satrapi. Hierin vertelt ze onder andere over hoe ze opgroeide in het Iran van voor en na de revolutie, hoe ze omging met de beperkingen die aan het volk werden opgelegd en de afweging tussen leven in Europa of Iran, die ze een paar keer heeft moeten maken. Dit klinkt als een vrij zwaar onderwerp, maar ze vertelt het op een erg humoristische manier, waardoor het zo helemaal niet aanvoelt. De stijl waarin het is gedaan is overigens ook erg mooi. Absoluut een aanrader dit.

En ook nog Little Flower, een Chinees oorlogsdrama uit 1980 met veel zoekgeraakte en teruggevonden familieleden. De film op zich was eigenlijk vrij matig, maar om de een of andere reden was dit een niet bepaald geweldige Engelse dub (had ik eigenlijk niet verwacht op het filmfestival), wat het toch weer aardig amusant maakte. In dit soort Chinese films wordt meestal toch al een beetje overdreven geacteerd en dat dan in het Engels, bijvoorbeeld met personages die soms opeens een enorm Brits accent hebben levert het een bij vlagen hilarische combinatie op. Het had net zo goed een slechte Hong Kong film kunnen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling was dat de zaal constant in een deuk lag, maar ik heb me in elk geval erg geamuseerd.

Vanavond ga ik nog naar Let The Right One In en voor Autumn Ball op vrijdag heb ik nu ook kaartjes.
pi_56367751
Lollig genoeg zet ik net m'n haar vast met speldjes van resp. Bride of Frankenstein en Frankenstein (zie plaatje Nepthys).
Na het eten op naar The Melvins.
Chinese, Japanese, Dirty knees, look at these!
pi_56374933
Vandaag gezien
  • The Skyjacker (Jeff Pickett, VS) Knappe film, blijft steeds spannend
  • Paranoid Park (Gus Van Sant, VS) Top! Verhaal, beeld, spanning, geluid, klopt allemaal.
  • Secret Sunshine (Lee Chang-Dong, Z. korea) Volgens de omschrijving een "meesterwerk", maar ik vond het helemaal niks. Het eerste half uur gaat nog, daarna krijg je allemaal reli-onzin en herhaalt het verhaal zich een paar keer. Het eind-shot is ook beroerd.
  • LYNCH (blackANDwhite) Leuk om wat meer over het maken van Inland Empire te zien (al snap ik nog steeds weinig van die film)

Zeer geslaagde dag, jammer dat Secret Sunshine zo'n misser was.
  • Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
    | Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
    pi_56375158
    quote:
    Op zondag 27 januari 2008 17:23 schreef JelleS het volgende:
    [...] En goed was het! [...] Het verhaal is simpel, maar aangrijpend, grappig, en vol symboliek en diepe thema's die je tot nadenken stemmen. [...] genoeg hilarische fragmenten [...] een prachtig einde
    Smaken verschillen. Een enkele glimlach, niet genoeg om al het gejank te compenseren.
    Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
    | Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
      dinsdag 29 januari 2008 @ 00:02:33 #155
    69957 Lonewolf2003
    Cool. Cool, cool, cool
    pi_56375398
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 23:50 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Smaken verschillen. Een enkele glimlach, niet genoeg om al het gejank te compenseren.
    Het is ook geen lach film.
      dinsdag 29 januari 2008 @ 00:28:07 #156
    69957 Lonewolf2003
    Cool. Cool, cool, cool
    pi_56375789
    Dagje 1 van IFFR:

Lynch (2007, VS, blackANDwhite (=David Lynch))
    Ja, leuk voor de Lynch fans, die hem bezig willen zien. Het blijft een bizarre man en er zitten een geinige momenten in. Maar als je echt iets wil leren over de achtergrond David Lynch kan je net beter wikipedia lezen.
    cijfer: 7 (=afgescheurd bij 3)

Margot at the Wedding (2007, VS, Noah Baumbach)
    Zo'n heel erge Amerikaan probeert wanhopig Europese, intelligente, intelectuele, anti-Hollywood film te maken. Met van die irritante quasi-intelligente dysfunctionele types (Margot is een schrijfster uit New York), quasi-intellectuele conversaties (zoals niemand praat in het echt of ik heb medelijden met je), wat gevloek om ons zogenaamd te shockeren en een totaal overbodige masturbatie scené.
    cijfer: 5.5 (=2)
      dinsdag 29 januari 2008 @ 14:29:22 #157
    194524 tgs.
    unleash hell at my command
    pi_56385868
    Gisteravond een heel vervelend iets meegemaakt.
    Vanavond naar de Australische band Men's Group in Pathe om 22:00 uur i.i.g.
    "When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
      dinsdag 29 januari 2008 @ 14:46:37 #158
    21704 SHE
    Shaven, not furred
    pi_56386326
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 14:29 schreef tgs. het volgende:
    Ik vind dat jij een beetje hoog van de toren blaast.
    Pers en daar bedoel ik dit soort jankerds mee, maken evenementen alsd IFFR echt tot een treurig gebeuren.
    Gelukkig hebben wij tegenwoordig ook de pers behoorlijk op afstand; want als ze het even niet naar hun zin heb gehad, niet genoeg freebees krijgen of niet genoeg drank, verschijnt er acuut een kutstuk waar je met je goede gedrag genadeloos wordt neergesabeld.

Jij hebt nog een hoop te leren.
    pi_56386803
    +1. Gelukkig had het publiek het wel naar z'n zin (vooal Spook House met begeleidende desolate soundtrack was geweldig). Was ook van heinde en verre gekomen. Heb de pers niet gemist.
    pi_56386887
    Edit that.
    pi_56389866
    quote:
    Je vindt jezelf nogal belangrijk hè?

Alsof een artiest gaat staan wachten tot de pers 'ns een keertje tijd heeft. Alsof het IFFR afhankelijk is van een paar misnoegde journalistjes. Volgens mij snap jij de verhoudingen nog niet helemaal. Het IFFR draait om film, niet om pers. Zonder films, zonder artiesten, was er überhaupt geen festival. Dat jij daar als pers toegelaten wordt kan voor alle partijen voordelig zijn, maar het festival is niet om jou begonnen, het draait niet om jou. Arrogante mafkees.
      Admin dinsdag 29 januari 2008 @ 18:15:52 #162
    725 crew  Breuls
    Bad Wolf
    pi_56391345
    quote:
    Oh mijn god wat ee schande. Je moet je wel helemaal als oud vuil behandeld voelen. Je hebt het zoo moeilijk. Gossie gossie toch.

I am a leaf on the wind.
    Watch how I soar.
    pi_56391523
    quote:
    nou nou, tut tut.

je moet je houding even bijstellen, je bent niet DIE FUCKING BELANGRIJKE MEDIA, je bent gewoon een pers muskiet die ook eens graag wat wil doen.
    lijkt me beter, en als je je wat meer bescheiden opstelt, kom je nog eens ergens binnen
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
      dinsdag 29 januari 2008 @ 19:09:36 #164
    194524 tgs.
    pi_56392566
    Nou voor al diegenen de fout bij ons de media leggen ondanks dat ik aangaf dat het aan de uitloop van een Awardshow was bij Lantaren.

Die nozem die heeft meer noten op zijn zang door allerlei afiches die door de IFFR organisatie was aangebracht ter verhoging van de sfeer in de zaal weg te laten halen. Letterlijk: " ik als kunstenaar acht deze versiering een ondermijning van mijn artistieke kwaliteiten " Wat een arrogante lul is dat toch.!

edit: Er is i.i.g een excuus gemaakt door zijn manager want dit gedrag acht hij alleen maar schadelijk voor de artiest op langer termijn en ons is alsjeblieft gevraagd vanavond en morgen opnieuw langs te komen voor een registratie van beiden concerten. Morgen,woensdag is het klapstuk doordat de Japanners en Melvin allebei optreden. Kijken of het in ons schema past.
    pi_56393100
    Gisteren gezien: Let The Right One In. Een Zweedse film die aandoet als een soort van gruwelijke versie van een kinderfilm over vriendschap/liefde en die bol staat van de zwarte humor. Het verhaal gaat over een eenzame jongen van twaalf die op school vreselijk gepest wordt en niks terug durft te doen. Hij sluit vriendschap met het wel heel vreemd meisje dat net naast hem is komen wonen en vanaf dat moment komen er ook opeens een hoop mensen uit de buurt op een bloederige manier aan hun einde. Toffe film met een mooi contrast tussen de horrorstukjes en het onschuldige kinderverhaal (min of meer), tot alles bij elkaar komt. Er wordt ook wel leuk gespeeld met de vampierfilmconventies en de finale is echt geweldig.
    pi_56394963
    quote:
    Nou voor al diegenen de fout bij ons de media leggen ondanks dat ik aangaf dat het aan de uitloop van een Awardshow was bij Lantaren.
    'Ons de media' hoeft toch niet voltallig aanwezig te zijn bij een awardshow terwijl er elders een stipte afspraak staat? Je kan er toch rekening mee houden dat iets uitloopt?
    quote:
    Die nozem die heeft meer noten op zijn zang door allerlei afiches die door de IFFR organisatie was aangebracht ter verhoging van de sfeer in de zaal weg te laten halen. Letterlijk: " ik als kunstenaar acht deze versiering een ondermijning van mijn artistieke kwaliteiten " Wat een arrogante lul is dat toch.!
    Right back atcha! De organisatie maakt er kennelijk geen punt van en jouw betoog wordt hier bepaald niet sterker van. Hooguit geef je 'ons de media' (ik ook, zij het niet op het IFFR) een nogal kinderachtig gezicht. Moge je morgen weer geweigerd worden!
    pi_56395381
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 19:09 schreef tgs. het volgende:
    Wat een arrogante lul is dat toch.!
    It takes one to know one...
    pi_56396190
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 19:32 schreef Nepthys het volgende:
    Gisteren gezien: Let The Right One In. Een Zweedse film die aandoet als een soort van gruwelijke versie van een kinderfilm over vriendschap/liefde en die bol staat van de zwarte humor. Het verhaal gaat over een eenzame jongen van twaalf die op school vreselijk gepest wordt en niks terug durft te doen. Hij sluit vriendschap met het wel heel vreemd meisje dat net naast hem is komen wonen en vanaf dat moment komen er ook opeens een hoop mensen uit de buurt op een bloederige manier aan hun einde. Toffe film met een mooi contrast tussen de horrorstukjes en het onschuldige kinderverhaal (min of meer), tot alles bij elkaar komt. Er wordt ook wel leuk gespeeld met de vampierfilmconventies en de finale is echt geweldig.
    was ook aanwezig, genoten, hoogte punt, was toch de scene met de katten
    Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
    -Rabia Al-Basri
      woensdag 30 januari 2008 @ 12:22:12 #169
    69957 Lonewolf2003
    Cool. Cool, cool, cool
    pi_56406843
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 19:09 schreef tgs. het volgende:

edit: Er is i.i.g een excuus gemaakt door zijn manager want dit gedrag acht hij alleen maar schadelijk voor de artiest op langer termijn en ons is alsjeblieft gevraagd vanavond en morgen opnieuw langs te komen voor een registratie van beiden concerten. Morgen,woensdag is het klapstuk doordat de Japanners en Melvin allebei optreden. Kijken of het in ons schema past.
    Dat hij arrogant is, maakt jou nog niet tot een minder zielig persoon.
    pi_56408173
    Vrijdagavond naar No Country for Old Men in het Oude Luxor
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
      woensdag 30 januari 2008 @ 18:01:31 #171
    117680 JelleS
    film- en muziekreviewer
    pi_56414069
    Vandaag naar Lynch geweest. Lych is een geen normale regisseur en daarom is dat dan ook geen normale documentaire. Alhoewel documentaire misschien niet echt de juiste term is. Het heeft mij weinig nieuws geleerd, maar ik heb alles met plezier bekeken, Af en toe vraa je je af waarom een bepaalde scene er in godsnaam inzit, maar dat heb je bij zijn films ook. Dus tegelijkertijd zegt de film niks over Lynch zelf, maar eigenlijk ook weer alles. Diep he!
    pi_56415269
    Hoe krap is het oude luxor....
    een avondje daar zitten kost gewoon je knieen

maar was het waard

Hoe is Dairies of the Dead !?
    pi_56415869
    Morgenmiddag begin ik aan mijn 3-daagse marathon.
    Lekker luchtig met King of the Ping Pong, lekker zwaar met Magnus en lekker cultureel met I'm not there over Dylan. Iemand al 1 van dezen gezien?
    pi_56416650
    Diary of the dead is vermakelijk, goed gemaakt en de gore ziet er goed uit, maar ik vond 'm niet bijster spannend. REC daarentegen enorm! Draait ook nog zaterdag
    pi_56417382
    Ik kan me het oude Luxor niet herinneren als overdreven krap. Maar goed, bij de enige film die ik er (tijdens een vorig festival) gezien heb, ben ik na een half uur weggelopen. Er was geen touw aan vast te knopen.

Ik vind de grote zaal van de Doelen onprettig voor films. En Cinerama is tof.
      woensdag 30 januari 2008 @ 21:03:06 #176
    69957 Lonewolf2003
    Cool. Cool, cool, cool
    pi_56418131
    Cinerama is sowieso een toffe bios, vind ik. Die een beetje tussen een filmhuis en de grote multiplexen in zit qua sfeer.
    pi_56418242
    Plus lekkere broodjes.
    pi_56418694
    ja de broodjes zijn daar erg lekker
    Cinerama is inderdaad stoer Moest meteen terug denken aan de AFFF's in de Amsterdamse vestiging
      woensdag 30 januari 2008 @ 21:27:29 #179
    69957 Lonewolf2003
    Cool. Cool, cool, cool
    pi_56418832
    crosspost:
    Gisteren een volle dag IFFR gehad:

Ping-pongkingen (The King of Ping Pong) (2007, Zw, Jens Jonsson)
    Coming-of-age verhaaltje over een nerd, die twijfelt of zijn vader wel zijn echte vader is. Het enige wat die een beetje kan is Ping-pongen, vandaar de titel.
    Het was een rustig vermakelijk begin van de dag, maar de film mist net dat ene om echt goed te worden.
    cifjer: 7

Fantastic ja-sal-so-dong (Fantastic Parasuicides) (2007, ZK, Park Soo-Young, Cho Chang-Ho, Kim Sung-Ho)
    Deze film bestaat uit drie korte verhalen over zelfmoord, maar dan op een komische manier.
    Het eerste was ver uit het grappigste deel. De film zit vol met bizare, geweldadige grappen. De hele film straalt ongein uit en neemt zichzelf lekker niet te serieus
    Het tweede deel was een stuk minder. Het begon aardig met een man, die tegen een kip praat. En ook het einde was komisch. Maar het stuk er tussen was saai te noemen.
    Het derde deel was weer wat beter. Een leuk orgineel verhaal met een geinig karakter en een verrassend einde.
    cijfer: 7.5

Jie kou (Crossroads) (2007, Ch, Wang Jing
    Ik zal met het goede beginnen, debutante Wang Jing heeft een groot talent om heel gedetaileerd beeld te geven en sfeer te creeëren van het echte leven. Ze laat tot in de kleinste details zien hoe het (normale) China van nu er uit ziet. Het straatbeeld klopt gewoon precies.
    Maar nu het slechte nieuws. De halve zaal was halverwege de film ongeveer weg gelopen. De film is namelijk gewoon doodsaai te noemen. Er gebeurt niet veel concreet om de aandacht vast te houden. Er is veels te groot aantal karakters, zodat je al na korte tijd al niet meer weet wie nou wie is. Waardoor je geen band met de karakters krijgt. De film duurt dan ook nog eens 2 en een half uur. Dat vergt heel veel van de kijker.
    cijfer: 5

Charly (2007, Fr, Isild Le Besco)
    Nicolas is een niet al te snuggere slungelige puber, die wegloopt van zijn arme ouders vanwege een plaatje op een ansichtkaart. Onderweg ontmoet hij het hoertje Charly, die hem onderdak biedt in haar caravan. Bieden zijn niet de grootste praters. Charly kan alleen maar in bevelde vorm spreken en Nicolas antwoord op alles: "Weet niet." Natuurlijk onstaat er een band tussen de twee.
    De film is geschoten met een hand-held camera. Het had imho een heel groot "net-afgestudeerde van film academie, die interessant en vernieuwend wil doen" gehalte, terwijl het dat niet is.
    cijfer: 6

Import/Export (2007, Oost, Ulrich Seidl)
    Deze film zit zo vol met ellende, dat je er zwaar depressief van zou kunnen worden. Ware het niet dat de film al deze ellende brengt met zo veel humor en grappen, dat ik iig na afloop met een grote glimlach de zaal verliet.
    cijfer: 8
    pi_56422427
    Uno de los dos no puede estar equivocado. Deze Spaanse film gaat over de duivel, die op een dag zijn grote liefde tegenkomt, maar haar op hun tweede date toch maar laat zitten. Na een paar jaar komen ze elkaar weer tegen en wil hij het graag opnieuw proberen, maar inmiddels heeft ze een gezin wat ze niet in de steek kan laten. Voor de verandering eens geen duivel die de mensheid wil vernietigen, uit is op zielen of graag andere grote narigheden uithaalt (nou ja, behalve dan als een boze buurman zijn muziek uit komt zetten). De film heeft eigenlijk ook wel iets liefs en is geen straf om naar te kijken, maar toch heb ik het idee dat er wel meer uitgehaald had kunnen worden. Heel veel meer dan de omschrijving houdt het plot ook niet in en ik kreeg ook het idee dat het verhaal en de dilemma's daarin net ingeleid waren toen de film opeens was afgelopen. Beetje jammer dus, maar wel leuk voor tussendoor.

Paranoid Park. Erg veel heb ik eigenlijk ook niet toe te voegen aan wat al is gezegd. Het is een soort van portret van een skater die betrokken raakt bij een dodelijk ongeval en daarna ook niet helemaal meer weet wat hij met de situatie aanmoet. Dat de film een erg open einde heeft maakt niet zo veel uit, aangezien de sfeer al enorm weet te boeien en gelukkig zit er ook wat meer tempo in dan in Van Sants laatste trilogie.
      vrijdag 1 februari 2008 @ 01:36:09 #181
    62828 Wolfwood
    God's Lonely Man
    pi_56449520
    De hint op de site over de verrassingsfilm :
    quote:
    De hoofdrol voor jonge acteur die als een van de beste van zijn generatie geldt, en 6 jaar geleden voor het laatst op het IFFR te zien was.
    Dat is denk ik Michael Pitt in de film Bully. Dus de Funny Games remake waarschijnlijk?
    Welcome to Text-only Counterstrike.
    You are in a dark, outdoor map.
    > GO NORTH
    You have been pwned by a grue
      vrijdag 1 februari 2008 @ 13:22:54 #182
    194524 tgs.
    pi_56457051
    Gisteravond dus de eerste interessante Awardshow genaamd Gouden MovieSquad Award met aansluitend een verpletterd slotfeest van diverse bedrijven w.o. Inholland en de Rutger Hauer Film Factory.

IFFR's eigen "Nicklelodeon" jury onder de naam MovieSquad Jury

De eerste prijs voor beste script in een short film wordt uitgereikt

De eerste prijs voor de beste montage in een short film wordt uitgereikt

De MovieSquad Award voor de animatie-film Persepolis en IFFR's directeur in het midden
    de makers zelf zaten in Hollywood ivm de Oscar nominatie aldaar

De hostesses van de autosponsor die ons bij het slotfeest verwelkomde

Een doodvermoeide Rutger Hauer in gesprek met een chinese regisseur
    Hauer heeft 6 dagen achtereen van 08:00 tot 22:00 uur 'gewerkt'

Oud IFFR's bestuurslid Chiem van Houweninge met sigaar

Derek de Lint met ringbaard is er ook

zelfs een voormalig Gouden kalf winnares geeft acte de presence

Oud ANWB directeur dhr. Nouwe & vrouw zijn ook aanwezig

Wat doet deze ex FOX TV presentatrice Karlein Nolet hier?

en dan nu.. VAKANTIE VANAF VOLGENDE WEEK !
      vrijdag 1 februari 2008 @ 13:51:58 #183
    117680 JelleS
    film- en muziekreviewer
    pi_56457773
    Welke korte films waren precies genomineerd? Kon iedereen zelf inzenden ofzo? (aangezien de winnaars er nogal jong uitzien)
      vrijdag 1 februari 2008 @ 16:01:38 #184
    45532 ziggyziggyziggy
    wisselwachter, vlaggenzwaaier
    pi_56460735
    quote:
    Op vrijdag 1 februari 2008 01:36 schreef Wolfwood het volgende:
    De hint op de site over de verrassingsfilm :
    Oeh, dit is leuk. Ik heb gisteren de verrassingsfilm gemonteerd... dus ik weet het al.
    Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
      vrijdag 1 februari 2008 @ 16:18:16 #185
    117680 JelleS
    film- en muziekreviewer
    pi_56461069
    Ik weet het ook, Lars and the real girl. Een gok natuurlijk, maar ik kan me niet voorstellen dat ik er naast zit Ryan Gosling, absoluut 1 van de beste van zijn generatie (Pitt is dat niet), The Believer in 2002.

Was mijn eerste ingeving toen ik de hint las , dus het zal wel kloppen. Film is ook al in Nederland vertoont (PV) en het geschikt voor een groot publiek. Schijnt ook een hele leuke film te zijn, en past ook perfect in het rijtje Juno en
    The Darjeeling Limited
    pi_56461258
    Nou lekker Ryan Gosling kijken vanavond, heb er zin in .

Gisteren gezien:

The King of the Ping Pong
    Niet erg geslaagde coming of age film over een te dikke puber en de verhouding met zijn broertje en vader. Mooie beelden van sneeuw en vlaktes maar een irritant zwijgende hoofdrolspeler.

Magnus
    Jongen wil zelfmoord plegen en vader begrijpt het uiteindelijk. Een niet onbelangrijk gegeven is dat de hoofdrolspeler het zelf heeft meegemaakt waardoor de laatste 5 minuten van de film een soort documentair karakter krijgen en erg indrukwekkend zijn. Op zich indrukwekkende film maar niet heel overtuigend in de opbouw.

I'm not there
    Misschien moet ik hem nog een keer zien maar ik vond hem zwaar tegenvallen. Todd Haynes gaat drie keer over de top in deze hallucinerende fim waar tegen het eind geen touw meer aan vast te knopen is.

Vandaag is een topdag tot nu toe:

Stellet licht
    Filmisch zeer geslaagd. Prachtig geschoten en mooi stil verhaal over een Mennonitische man die op een andere vrouw verliefd is.

Redacted
    Brian de Palma klaagt de oorlog in Irak aan middels een combi van gefakete documentaire en een home movie van een soldaat. Schokkend omdat het op de waarheid is gebaseerd. Belangrijk pamflet.
      vrijdag 1 februari 2008 @ 20:40:38 #187
    30408 California
    Ondergewaardeerd mysterie.
    pi_56466398
    Dit was mijn IFFR dit jaar. Maandag:

Secret Sunshine
    Ik was de samenvatting op basis waarvan ik de film had uitgezocht alweer vergeten, waardoor ik niet wist wat ik kon verwachten. Anders had de aanloop die wordt genomen misschien wat lang geleken, maar dit blijkt tekenend voor de hele film. Meer dan eens dacht ik 'Dit zou een prima einde kunnen zijn', waarna weer een nieuw 'hoofdstuk' begon. Die vond ik niet allemaal even onderhoudend (de religieuze/emotionele zoektocht ging wat lang door), maar tegelijkertijd houdt die onvoorspelbaarheid de film wel interessant. Maar de indruk die de film maakt is te danken aan de cast, met name hoofdrolspeelster Jeon Do-yeon, bekroond in Cannes. Ze is geloofwaardig in alles dat haar personage overkomt en laat haar nergens onsympathiek worden.

The Darjeeling Limited (met Hotel Chevalier vooraf)
    Intens genoten. Misschien heb ik Anderson nooit helemaal begrepen (alleen Rushmore lang geleden en The Life Aquatic laatst weer eens gezien) en misschien begrijp ik hem nog steeds niet, maar ik kan niks bedenken dat aan deze film mankeert. En op de eerste rij zitten voor een 10m breed doek was nog niet eens zo storend - dat maakt alle kleurrijke details des te overdonderender.

Trumbo
    Documentaire over een intrigerende persoon en een fascinerende periode in Hollywoods geschiedenis: Dalton Trumbo en de blacklist. De vorm is passend: naast familie, vrienden en historici die over hem vertellen, ligt de nadruk op wat hij ondanks de omstandigheden constant deed: schrijven. Brieven en een enkel gedicht van zijn hand worden voorgedragen/gespeeld door acteurs. In archiefmateriaal is Trumbo zelf ook veel te zien en hij is een dankbaar onderwerp. Alleen doordat de film soms de focus wat verbreedt, raakt de film jammer genoeg een beetje uit evenwicht.

En gisteren:

Margot at the Wedding
    Ik weet niet of mijn verwachtingen te hoog waren of gewoon verkeerd, maar hij viel me een beetje tegen. Hij deed me (in de verte - ik wil niet nog meer verkeerde verwachtingen kweken) denken aan Happiness, alleen is die grappiger (!). Ik dacht dat ik me zou kunnen verkneukelen om een vreselijk slecht functionerende familie, maar hun verbitterde hatelijkheden hebben ook hun effect op de kijker en ik verwenste Margot na een tijdje net zo veel als haar zus en aanstaande zwager dat deden. Kidman, Leigh en de kinderen zijn erg overtuigend.

Magnus
    Als mijn Rotterdam-bezoek dit jaar als thema 'slechte ouders/familie' heeft, is dit een dieptepunt. Magnus kreeg als kind te horen dat hij ziek was en niet oud zou worden, maar wordt als tiener genezen. Inmiddels is hij zo verwaarloosd door zijn ouders en geobsedeerd met leven en dood dat hij emotioneel al dood is. Zijn vader probeert op zijn incompetente manier (met drugs en hoeren) voor hem te zorgen maar geeft uiteindelijk toe dat zijn zoon voor zichzelf moet beslissen. De laatste scène, waarin de vader zijn beslissing motiveert, is ofwel documentair of onvoorstelbaar goed gespeeld door deze amateur (net als de rest van de cast).

Stellet Licht
    Zoals ik al vermoedde was dit geen handige keus als derde film op een dag: lange, statische shots en weinig dialoog. Ik ben een paar keer weggezakt en kan dus eigenlijk niet echt oordelen (was deze versie serieus 50 min. korter dan de oorspronkelijke?). Wat ik wel heb gezien zag er in elk geval prachtig uit en de laatste scène is zowaar spannend.

I'm Not There
    Moet je hiervoor meer over Dylan weten/hem meer waarderen? Ed Lachman vergeleek de film geloof ik met een Dylan-song: je hoeft niet alles te begrijpen. Ik begreep de symboliek van Richard Gere's Billy the Kid inderdaad niet helemaal, maar die 'episode' was verder sterk genoeg in dramatisch en visueel opzicht dat ik me er niet aan kon storen. De Robbie Clark/Ledger-lijn was zo eenduidig en voorspelbaar dat ik alleen niet begreep wat dit in de film deed. Aan de andere kant zijn de scènes met Blanchett en Marcus Carl Franklin en de beelden van Lachman sterk genoeg om dit op z'n minst een aanrader te maken.
    The short weekend begins with longing...
      Admin vrijdag 1 februari 2008 @ 21:45:48 #188
    725 crew  Breuls
    Bad Wolf
    pi_56467943
    Nou, ik had weer last van mijn jaarlijkse probleem: te weinig tijd tijdens het fesival en op de momenten dat ik wel tijd heb geen idee hebben welke film ik moet gaan zien.

Misschien volgend jaar maar eens vrij nemen ofzo.
    I am a leaf on the wind.
    Watch how I soar.
      zaterdag 2 februari 2008 @ 00:54:01 #189
    9030 Mr.Black
    sucks to be me
    pi_56472440
    Morgen naar King of Ping Pong. Ben benieuwd
    Don't love if you want to die in peace.
    pi_56473215
    Ben net terug van No Country for Old Men. Masterlijke film.
      zaterdag 2 februari 2008 @ 01:39:03 #191
    43642 Bayswater
    What'sYourFunctionInLife?
    pi_56473326
    quote:
    Op zaterdag 2 februari 2008 01:33 schreef magnifor het volgende:
    Ben net terug van No Country for Old Men. Masterlijke film.
    Wel weer pijn in mijn reet in dat oude Luxor.

Het juweeltje van de gebroeders Coen maakte alles goed.
    Life lies a slow suicide
    Orthodox dreams and symbolic myths
    From feudal serf to spender
    This wonderful world of purchase
    pi_56485767
    Nou, ik hou het weer voor gezien. Voor mij op de gedeelde eerste plaats: Persepolis en I'm not there. Strizh vond ik de slechtste film. Nu is het tijd om bij te slapen
    pi_56486210
    Ik heb het bij 9 films gelaten en mijn kaartjes verder doorverkocht. Lekker voetbal kijken vanavond.

Recensies volgen nog.

Verrassingsfilm was
    pi_56492252
    Nog even kort de films die ik donderdag en vrijdag heb gezien:

Marrakech Inshallah. Jongetje van het Marokkaanse platteland reist naar Marrakech, achter zijn broer aan die eerder al naar de stad is vertrokken. Daar aangekomen moet hij op straat zien te overleven en tegelijkertijd zijn broer zoeken. Niet zo'n heel opzienbarende film. Door het lage tempo was het af een toe een beetje saai en het verhaal eindigde nogal abrupt en onbevredigend.

Un lugar en el cine . Documentaire over het Italiaanse neorealisme, waarbij de nadruk ligt op Pasolini en twee andere regisseurs wiens namen me helemaal niks zeggen. De hele film bestaat alleen maar uit interviews, waarin niet echt een duidelijke lijn lijkt te zitten. Er zitten een hoop anekdotes in die nog net aardig genoeg waren om me wakker te houden, maar voor de rest was het een hele saaie film. Het grootste minpunt is nog wel dat het lijkt alsof de makers helemaal zijn vergeten om al de verhelderende film- en archiefbeelden in te monteren, want die zijn er niet. Wat heb je nou aan een film met mensen die over obscure films zitten te praten, zonder dat je ook maar iets van die films ziet.

Allein in vier Wänden. Nog een documentaire, over een instelling voor criminele jongeren in Rusland. De regels zijn er streng, maar gek genoeg hebben de meesten het er wel naar hun zin. Waarom blijkt wel uit de verhalen van een aantal van de de jongens, die allemaal onder zeer slechte omstandigheden leefden en zo in de criminaliteit terecht zijn gekomen. Erg schokkend om te zien hoe zo'n jochie van een jaar of negen eerst om zijn moeder zit te huilen en even later vertelt hoe hij een moord heeft gepleegd, maar het levert wel een interessante documentaire op.

Staub. Deze documentaire gaat, zoals de titel al doet vermoeden, over stof. Allerlei mensen, plaatsen en activiteiten die iets met stof te maken hebben komen aan bod, zoals een stofzuigerfabriek, museummedewerkers die zich bezighouden met het stofvrij maken van de kunstwerken en een steengroeve waar veel stof vanaf komt. Het geheel doet een beetje aan als een lange thema aflevering van Klokhuis en is wat dat betreft ook erg leerzaam, maar soms verzandde het helaas ook in een hoop technisch en wetenschappelijk geneuzel van geleerden.

Autumn Ball. Estse film over een aantal bewoners van een zeer deprimerende grijze flat. Allemaal doen ze pogingen om gelukkiger te worden, waarbij hun wegen elkaar soms kruisen, maar het wil maar niet echt lukken. Gelukkig voor ons levert dit wel een hoop rare situaties vol zwarte humor op. Leuke film

En tot zover het filmfestival voor mij dit jaar....
    pi_56492294
    Pathe is toch wel super, behalve zaal 7.

Dat ouwe Luxor is bijna niet te doen qua bipsgesteldheid en beenruimte.
      zondag 3 februari 2008 @ 01:01:32 #196
    95427 Hephaistos.
    ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
    pi_56492568
    quote:
    Op zondag 3 februari 2008 00:49 schreef SCH het volgende:
    Pathe is toch wel super, behalve zaal 7.

Dat ouwe Luxor is bijna niet te doen qua bipsgesteldheid en beenruimte.
    Ik zat de laatste keer in m'n eentje in zo'n loveseat. Het klinkt misschien wat sneu, maar het zat wel lekker
    pi_56496085
    Persepolis wint dus de publieksprijs, niet gezien

Wel de nummer 2 gezien; Estomago - a gastronomic story - is volgens mij aangekocht en komt in de bioscopen en wordt vast een grote hit. Een heerlijk droog-komische film die je gewoon maar moet gaan zien.

En van de 3 Tiger winnaars heb ik Wonderful Town gezien. Ik ben er bij in slaap gevallen maar het meeste wel gezien, je kent het wel, zo'n lichte wakker-scrhik-slaap, en het is wel een mooie maar vooral trage film over 'na de tsunami' met een nogal heftig einde waardoor ik wel weer wakker is.

Verder nog gezien Abel Danger - een conspiracy film over 9/11 in film noir stijl met James Bond elementen - erg goed gedaan.

En de verrassingsfilm Lars and the real girl - een simpel en nogal flauw gegeven maar zo consequent en lief en goed uitgewerkt dat het een ontroerende film oplevert met brilljant acteerwerk.
    pi_56523461
    Gisteren een toffe Volskrantdag gehad. Mijn route:
  • La maison jaune
  • Let The Right One In
  • No Country for Old Men
  • Go with Peace Jamil
  • Dagen zonder lief
  •   maandag 4 februari 2008 @ 16:21:01 #199
    45532 ziggyziggyziggy
    wisselwachter, vlaggenzwaaier
    pi_56528510
    Het was een tof festival. Een slordige 130 uur gewerkt, naar schatting 60 films gemonteerd of gedemonteerd en dus zo'n 180 kilometer aan filmmateriaal verwerkt.
    En drie films gezien: Una Novia Errante (aardig, maar niet erg spannend), Still Orangutans (erg goede en interessante one-take-film) en Evening Rain (overdreven melodramatisch en belerend).

[ Bericht 0% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 04-02-2008 18:58:10 ]
    Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
    pi_56533817
    quote:
    Op maandag 4 februari 2008 12:13 schreef k_man het volgende:
    Gisteren een toffe Volskrantdag gehad. Mijn route:
  • La maison jaune
  • Let The Right One In
  • No Country for Old Men
  • Go with Peace Jamil
  • Dagen zonder lief
  • Ook ik ben gister naar de Volkskrantdag geweest. Zelfde films, andere volgorde. Ik vond de Belgische wel de leukste, geloof ik. Jij?

[ Bericht 0% gewijzigd door snellejelle op 04-02-2008 21:25:59 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')