abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55909852
Ik heb een vraagje over de toepassing van 't kofschip op een voltooide tijd. In principe is het mij duidelijk hoe het werkt.

Ik heb jou gemisT, want de S van 'miss(en)' zit in 't kofschip.

Maar nu!

Waarom is het 'geweest' en niet 'geweesd'? Het voltooid deelwoord 'geweest' komt van 'wezen'. of van 'zijn' . Beiden zitten NIET in 't kofschip! (edit: zijn is ook geen werkwoord op -en, trouwens?)

Het is duidelijk dat de juiste spelling van geweest met een t is, maar hoe kan dat verklaard worden?
  woensdag 9 januari 2008 @ 22:18:52 #2
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_55909902
door de s klank denk ik

http://www.onzetaal.nl/advies/kofschip.php

daar staat het uitgebreider.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_55909951
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:18 schreef Catch22- het volgende:
door de s klank denk ik

http://www.onzetaal.nl/advies/kofschip.php

daar staat het uitgebreider.
volgens mij staat daar geen 'geweest' tussen
pi_55909969
Het staat beter.
Maar zo is het wel, toch?
  woensdag 9 januari 2008 @ 22:22:10 #5
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_55910015
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:20 schreef erikkll het volgende:

[..]

volgens mij staat daar geen 'geweest' tussen
dat klopt. maar als je even zou lezen kom je erachter hoe het zit.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_55910022
Omdat t kofschip alleen opgaat voor regelmatige werkwoorden en zijn een onregelmatig werkwoord is...
pi_55910063
De stam van wezen is wees.(Wees gegroet!, Wees blij!).
De s zit in 't Kofschip, dus krijgt het een t aan het eind van het voltooid deelwoord. Geweest.
pi_55910115
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:23 schreef Razztwizzle het volgende:
De s zit in 't Kofschip, dus krijgt het een t aan het eind van het voltooid deelwoord. Geweest.
het gaat niet om de stam, het gaat om het hele werkwoord -en.

maar Coelho heeft inderdaad gelijk, het staat ook op wikipedia.
pi_55910130
Zijn is een sterk werkwoord, missen zwak
pi_55910134
opgelost, slotje!
pi_55910160
Uitzonderingen zal je altijd houden he.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_55910183
Gewoon een stokpaartje dat bijna altijd opgaat? maar er zijn altijd uitzonderingen? Maar goed toepasbaar in het algemeen.
  woensdag 9 januari 2008 @ 22:31:45 #13
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_55910339
Wezen is heul geen werkwoord.
Toch?

Waren en Was en Zijn zijn de werkwoorden van geweest.
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
pi_55910431
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:31 schreef Ingetje79 het volgende:
Toch?

"Wie kan dat nou wezen?"
pi_55910434
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:31 schreef Ingetje79 het volgende:
Toch?

Eng wezen
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_55910472
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:27 schreef Billary het volgende:
Gewoon een stokpaartje dat bijna altijd opgaat? maar er zijn altijd uitzonderingen? Maar goed toepasbaar in het algemeen.
ezelsbruggetje bedoel je denk ik en als het al een stokpaardje was dan wel graag met d want de "r" zit niet in 't fokschaap
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 9 januari 2008 @ 22:35:15 #17
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_55910474
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:34 schreef erikkll het volgende:

[..]

"Wie kan dat nou wezen?"
Da's spreektaal...het moet zijn "wie kan dat nou zijn"
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
pi_55910578
quote:
Terug naar de basisschool

Stam van wezen is wees? Wtf
Een signature is spang man.
  woensdag 9 januari 2008 @ 22:40:08 #19
64949 Gappie
the one and only
pi_55910651
't Kofschip?

Het Fokschaap bedoel je!
d(-_-)b
pi_55910680
Oja er moet nog een x bij het kofschip, zoals bijvoorbeeld het 'moderne' (stond letterlijk in mijn boek )woord faxxen.

Je kan dat onthouden met de gedachte dat de x het anker van het kofschip is
gr gr
pi_55910917
quote:
't kofschip wordt niet toegepast op de stam, maar op het "infinitief -en".

bijvoorbeeld "beven"...

Het infinitief -en geeft "bev", de v van "bev" zit niet in 't kofschip, dus is het "gebeefd".

Als je, zoals jij beweert, met de stam zou werken, krijg je:
De stam van beven is beef. De f van beef zit in 't kofschip, dus is het "gebeeft"... En da's fout.

[ Bericht 10% gewijzigd door Jordy-B op 09-01-2008 22:53:40 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_55911175
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:40 schreef Quyxz_ het volgende:
Oja er moet nog een x bij het kofschip, zoals bijvoorbeeld het 'moderne' (stond letterlijk in mijn boek )woord faxxen.

Je kan dat onthouden met de gedachte dat de x het anker van het kofschip is
De x als "iks" zien... eindigt op een s, die zit in het kofschip, dus volgt een t.

De "moderne" woorden uit het Engels bevatten wel regelmatig instinkers...

Updaten -> ik update, hij updatet, ik heb geüpdatet...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_55911266
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:57 schreef Jordy-B het volgende:

De "moderne" woorden uit het Engels bevatten wel regelmatig instinkers...

Updaten -> ik update, hij updatet, ik heb geüpdatet...
bij engelse werkwoorden geldt dat je moet luisteren waarop ze eindigen. 'ik updeejT'
dus met een t.
pi_55911334
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:59 schreef erikkll het volgende:

[..]

bij engelse werkwoorden geldt dat je moet luisteren waarop ze eindigen. 'ik updeejT'
dus met een t.
Dat snap ik, maar die 'valse e' is voor veel mensen wat lastig.

Dat het geüpdatet is, in plaats van geüpdate.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 09-01-2008 23:08:29 ]
pi_55911767
ja of deleten
gr gr
  donderdag 10 januari 2008 @ 06:14:35 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55915301
Ik weet niet beter of de stam van het werkwoord bepaal je door -en van het hele werkwoord weg te halen. Dus de beweringen 'je moet niet naar de stam kijken maar naar het werkwoord minus -en' kloppen niet.

Daarnaast gaat de kofschip-regel inderdaad niet op voor het werkwoord 'zijn', waarvan 'geweest' het voltooid deelwoord is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_55920643
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 06:14 schreef Lienekien het volgende:
Ik weet niet beter of de stam van het werkwoord bepaal je door -en van het hele werkwoord weg te halen. Dus de beweringen 'je moet niet naar de stam kijken maar naar het werkwoord minus -en' kloppen niet.
Dan is het je verkeerd geleerd. De stam is niet hetzelfde als het "infinitief -en", omdat er voor het krijgen van de stam ook rekening gehouden moet worden met extra spellingsregels... Deze regels maken bijvoorbeeld dat de stam van "beven" niet "bev", maar "beef" wordt. Voor de toepassing van 't kofschip heb je echter wèl "bev" nodig. Dus het infinitief -en.
De stam van een werkwoord is over het algemeen hetzelfde als de "ik-vorm" in de tegenwoordige tijd.

De stam van lopen is "loop", niet "lop"
De stam van leven is "leef", niet "lev"
  donderdag 10 januari 2008 @ 13:02:41 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55921125
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 12:47 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dan is het je verkeerd geleerd. De stam is niet hetzelfde als het "infinitief -en", omdat er voor het krijgen van de stam ook rekening gehouden moet worden met extra spellingsregels... Deze regels maken bijvoorbeeld dat de stam van "beven" niet "bev", maar "beef" wordt. Voor de toepassing van 't kofschip heb je echter wèl "bev" nodig. Dus het infinitief -en.
De stam van een werkwoord is over het algemeen hetzelfde als de "ik-vorm" in de tegenwoordige tijd.

De stam van lopen is "loop", niet "lop"
De stam van leven is "leef", niet "lev"
Nou, ik vraag me toch ernstig af wie van ons de juiste taalkundige definitie van de stam van een werkwoord hanteert.

De stam van 'leven' is dus juist niet 'leef'. Dan zou het 'geleeft' zijn en dat is fout.

Edit op die laatste twee zinnen: 'leef' is wel de stam, maar voor het bepalen van het voltooid deelwoord kijk je toch naar de 'v' in 'leven'.

Ik heb hier gekeken. Ik blijf toch de regel initiatief min - en hanteren.

Nog een edit. Volgens deze bron heb ik weer wél gelijk, is de stam van 'leven' 'leev'.

[ Bericht 8% gewijzigd door Lienekien op 10-01-2008 13:11:12 ]
pi_55933609

Kunnen we het er in ieder geval over eens zijn dat je voor het vinden van het voltooid deelwoord sowieso gebruik maakt van het infinitief -en afgezien van of dit nu wèl of niet de stam is?

Ik ken de stam eigenlijk alleen van het vervoegen van werkwoorden in de tegenwoordige tijd...
stam+t gebeuren, zeg maar... Ze hebben mij echt niet geleerd dat de stam van leven "leev" is, hoor. De stam was altijd gewoon "leef"... Ik leef, hij leeft, wij leven...
  donderdag 10 januari 2008 @ 20:44:30 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55933668
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 20:42 schreef Jordy-B het volgende:

Kunnen we het er in ieder geval over eens zijn dat je voor het vinden van het voltooid deelwoord sowieso gebruik maakt van het infinitief -en afgezien van of dit nu wèl of niet de stam is?

Ik ken de stam eigenlijk alleen van het vervoegen van werkwoorden in de tegenwoordige tijd...
stam+t gebeuren, zeg maar... Ze hebben mij echt niet geleerd dat de stam van leven "leev" is, hoor. De stam was altijd gewoon "leef"... Ik leef, hij leeft, wij leven...
Over dat eerste zijn we het volgens mij ook eens.

Ik heb dus wél geleerd dat strikt gezien de stam is zoals ik eerder heb gezegd, maar dat is taalkundig gezien. En jij hebt 't waarschijnlijk anders, praktischer, geleerd, op basis- of middelbare school.

Persoonlijk vind ik het lastig om kinderen te leren dat je naar de uitgang van de stam moet kijken en dat de stam is wat je achter 'ik' zet (dat ezelsbruggetje wordt dan vaak gegeven). Dan ga je dus de mist in met bijvoorbeeld 'verhuizen'.
pi_56095211
Ben nieuw hier ... Beetje mosterd na de maaltijd, maar taal intereseert me. Die stam: ik heb het geleerd zoals het bij Onze Taal op de site staat. De stam = vaak de 'ik'-vorm, maar bij werkwoorden als 'beven' en 'geloven' juist niet. http://www.onzetaal.nl/advies/stam.php
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')