Mooi zo. Het is ook meer bedoeld om te oefenen en te kijken wat ik graag wil doen (inzoomen, macro's, groothoek of gewoon alles.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 23:23 schreef Re het volgende:
[..]
als beginners lens is de 18-55 wel ok, verwacht er niet teveel van, hij is niet lichtgevoelig dus echt binnen fotograferen of met slechte lichtomstandigheden wordt het al snel een brij. 18-55 betekent ook 3x zoom ongeveer in het brede spectrum van de fotografie
Zoals ik hierboven al zeg, eerst maar eens kijken hoe dit bevalt en er goed mee om leren gaan. Lenzen komt daarna wel.quote:de canon en nikon bedoel je? Als dat zo is dan maakt het idd weinig uit wat je neemt, ik neem aan dat je niet al te snel qua lenzen zal gaan uitbreiden? (tenzij je de Nikon D40x in je handen hebt gehad, die pakt alleen de wat duurdere digitaal (DX) exclusieve lenzen)
Daar heb ik ook aan zitten denken, alleen dan kom ik weer terug bij mijn probleem met dat irritante wachten voordat er scherpgesteld is en als het fotograferen me echt goed bevalt en ik wil meer, dan zit ik met zo'n ding waar ik geen lens op kan schroeven.quote:Op woensdag 9 januari 2008 00:04 schreef Dickies het volgende:
Waarom inderdaad geen high-end compact?
Een high-end compact kan een stuk goedkoper zijn, ligt eraan welke je neemt. Verder weet ik eigenlijk niet hoe het momenteel zit met de snelheid van die camera's, wellicht kun je dat eens uitproberen in de winkel? (Het is wel een heel stuk verbeterd de laatste jaren!)quote:Op woensdag 9 januari 2008 13:46 schreef NJ het volgende:
[..]
Daar heb ik ook aan zitten denken, alleen dan kom ik weer terug bij mijn probleem met dat irritante wachten voordat er scherpgesteld is en als het fotograferen me echt goed bevalt en ik wil meer, dan zit ik met zo'n ding waar ik geen lens op kan schroeven.
Dan liever voor hetzelfde geld een wat mindere spiegelreflex, maar wel eentje waarmee ik een paar jaar kan doen en uitbreiden.
Om die reden ben ik dus vorige week voor een Canon Powershot A650IS gegaan. Die is volledig handmatig instelbaar, maar toch 'compact', zodat je hem net nog in je zak kan meenemen.quote:Op woensdag 9 januari 2008 17:32 schreef Elefes het volgende:
Een high-end compact kan een stuk goedkoper zijn, ligt eraan welke je neemt. Verder weet ik eigenlijk niet hoe het momenteel zit met de snelheid van die camera's, wellicht kun je dat eens uitproberen in de winkel? (Het is wel een heel stuk verbeterd de laatste jaren!)
Het is namelijk makkelijk om met een compact uit te vinden wat je precies wilt, en of je het fotograferen leuk vindt en er meer mee wil dan je met je compact kunt. Die kun je altijd nog voor ernaast houden als je dan over een tijd toch besluit voor een dSLR te gaan.
Compact en dSLR hebben beide voor- en nadelen, maar een compact is dan iets meer op "safe" vind ik altijd.
quote:Op dinsdag 8 januari 2008 22:50 schreef admiraal_anaal het volgende:
Kan dat niet in het centrale topic? of moet hier een speciaal topic voor worden aangemaakt
Ik zou geen D40x kopen. Dat beperkt je erg in objectieven en voor mij was dat geen optie. Ik heb overigens een (2e hands) d70 gekocht en meer geld uitgegeven aan glas. Dat vond ik een zinvollere besteding. Over een jaar is je body toch weer veroudert en je objectieven niet denk ik.quote:Op woensdag 9 januari 2008 18:01 schreef Mr.Noodle het volgende:
Koop gewoon een Canon 400D of Nikon D40x. Niet echt uitleg nodig, behalve dat het instapmodel dSLR camera's zijn. Moet zeggen dat ze vrij makkelijk onder de knie te krijgen zijn. En je kan het zo moeilijk maken zoals jezelf wilt qua experimenteren. En lenzen zijn gewoon niet goedkoop op de 50mm na dan..
Nou ik heb een panasonic FZ-18 en een Nikon D50 maar ik merk het verschil wel degelijk, de Nikon is echt vele malen sneller.quote:Op woensdag 9 januari 2008 17:56 schreef Re het volgende:
er zit tegenwoordig geen verschil meer tussen een high end compact en goedkopere DSRL qua focus en afdrukvertragingen
Wat hij zegt.quote:Op woensdag 9 januari 2008 23:17 schreef dubidub het volgende:
Zeg, kan dit niet in het centrale topic
Aangezien het dan niet meer aan de body ligt zou je naar de lens kunnen kijken die er bij zit. Allebij 18-55, maar die canon kitlens (zo heet een lens die je bij de aanschaf van je camera kan krijgen) staat bekend als compleet nutteloos (laag contrast en gewoon niet scherp). Die nikon lens daarintegenquote:Op dinsdag 8 januari 2008 23:17 schreef NJ het volgende:
Aha, duidelijk..
Ze lagen beide eigenlijk net zo goed in de hand. Ik had op het moment van vasthouden niet echt een sterke voorkeur voor de één of de ander.
Dat wist ik inderdaad wél.quote:
Nou, ... niet zozeer om de de Canon/Nikon discussie aan te wakkeren, maar praat dan ook geen poep. Ik heb jarenlang met groot plezier met de kitlens gewerkt en zie dat om mij heen ook gebeuren, er schijnen brakke exemplaren te zijn, maar de kitlens van Canon een onding noemen ... daar doe je de lens echt tekort mee.quote:Op woensdag 9 januari 2008 23:28 schreef chris89 het volgende:
Aangezien het dan niet meer aan de body ligt zou je naar de lens kunnen kijken die er bij zit. Allebij 18-55, maar die canon kitlens (zo heet een lens die je bij de aanschaf van je camera kan krijgen) staat bekend als compleet nutteloos (laag contrast en gewoon niet scherp). Die nikon lens daarintegen
(verwacht boze canon eigenaren reacties...)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |