Valt wel mee. Als de motor normaal op half-syn kan het geen kwaad beetje bij te vullen met vol-syn. Wat je niet moet doen is half-syn in een vol-syn motor gooien of minerale olie gebruiken.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:16 schreef LaTiNo het volgende:
ik weet alleen dat je nooit vol synthetische en half synthetische olie moet mengen. Denk aan 10w60 bijv.
Dat denk ik wel, want anders had je 90% kans gehad dat je motor problemen geeft met koude motor (slecht tot niet starten, of uitvallen bij koude motor)quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:24 schreef MrDoegewoon het volgende:
Dan neem ik aan dat er al 5W/30 inzit
Waarom niet ?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:23 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Valt wel mee. Als de motor normaal op half-syn kan het geen kwaad beetje bij te vullen met vol-syn. Wat je niet moet doen is half-syn in een vol-syn motor gooien of minerale olie gebruiken.
Kan ook gewoon Sowieso is de olie in de winkel vaak geen 100% synthetische olie. (esters en di-ester)quote:Op dinsdag 8 januari 2008 16:28 schreef raulbouli het volgende:
[..]
Waarom niet ?
Dan had mijn blok al kuren moeten vertonen ? heeft nu bijna 2 ton op de teller, zonder problemen.
om even terug te komen op TS in de zomer kan je gerust 10w40 in je blok gooien.
Waarom moet je bij het mengen van half en vol syntheet aan 10w60 denken dan?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:16 schreef LaTiNo het volgende:
ik weet alleen dat je nooit vol synthetische en half synthetische olie moet mengen. Denk aan 10w60 bijv.
Onzin.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:16 schreef LaTiNo het volgende:
ik weet alleen dat je nooit vol synthetische en half synthetische olie moet mengen. Denk aan 10w60 bijv.
Onzin.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:17 schreef -chefke- het volgende:
2 soorten viscositeid is niet al te best nee voor een auto mochten er nu wel twee verschillende inzitten zo snel mogenlijk een olie verversbeurt laten doen (dan meteen een liter extra vragen in zo`n fles)
Onzin.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:23 schreef Den_Haag het volgende:
Wat je niet moet doen is half-syn in een vol-syn motor gooien of minerale olie gebruiken.
Ozin.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:33 schreef danny91184 het volgende:
Dat denk ik wel, want anders had je 90% kans gehad dat je motor problemen geeft met koude motor (slecht tot niet starten, of uitvallen bij koude motor)
quote:Most vehicle manufacturers today specify 5W-30 or 10W-30 motor oil for year-round driving. Some also specify 5W-20. Always refer to the vehicle owners manual for specific oil viscosity recommendations, or markings on the oil filler cap or dipstick.
As a rule, overhead cam (OHC) engines typically require thinner oils such as 5W-30 or 5W-20 to speed lubrication of the overhead cam(s) and valve-train when the engine is first started. Pushrod engines, by comparison, can use either 5W-30, 10W-30 or 10W-40.
As mileage adds up and internal engine wear increases bearing clearances, it may be wise to switch to a slightly higher viscosity rating to prolong engine life, reduce noise and oil consumption. For example, if an engine originally factory-filled with 5W-30 now has 90,000 miles on it, switching to a 10W-40 oil may provide better lubrication and protection. The thicker oil will maintain the strength of the oil film in the bearings better so the engine will have more oil pressure. This will also reduce engine noise and reduced bearing fatigue (which can lead to bearing failure in high mileage engines).
For sustained high temperature, high load operation, an even heavier oil may be used in some situations. Some racing engines use 20W-50, but this would only be recommended for an engine with increased bearing clearances. Increasing the viscosity of the oil also increases drag and friction, which can sap horsepower from the crankshaft. That's why 20W-50 racing oil would not be the best choice for everyday driving or cold weather operation for most vehicles.
O3?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 17:49 schreef Worldbeater het volgende:
Ozon.
quote:Op dinsdag 8 januari 2008 18:12 schreef worldpimber het volgende:
O3?
Heiligschennis!quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:11 schreef MrDoegewoon het volgende:
Heb nog nooit olie vervangen en echt verstand van auto's heb ik niet
er zit een motor in het is geen motor...quote:
quote:Op dinsdag 8 januari 2008 18:36 schreef frenkck het volgende:
Alle motorolie kan bij elkaar geflikkerd worden zonder problemen, klaar.
Na wat zoek werk lees ik anders verdacht veel verhalen van mensen die stil vallen als ze iets anders dan 5w/30 in hun Escort gooien.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 17:49 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Onzin.
[..]
Onzin.
[..]
Onzin.
[..]
Ozin.
[..]
Vreemd dat zo'n oude bak zo gevoelig is voor de soort olie.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 19:32 schreef MrDoegewoon het volgende:
[..]
Na wat zoek werk lees ik anders verdacht veel verhalen van mensen die stil vallen als ze iets anders dan 5w/30 in hun Escort gooien.
Zoals eerder gemeld, heb geen verstand van auto's. Maar las ergens anders te maken had met kleppen die open bleven staan.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 19:44 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Vreemd dat zo'n oude bak zo gevoelig is voor de soort olie.
Maar een halve liter van wat voor olie dan ook om 5W30 bij te vullen moet geen probleem zijn.
Bij normale auto's tenminste.
quote:Op dinsdag 8 januari 2008 18:36 schreef frenkck het volgende:
Alle motorolie kan bij elkaar geflikkerd worden zonder problemen, klaar.
Olie zit tussen de oren, net als tanken en denken dat je auto 200% lekkerder rijdt op 1 dag nieuwere benzine.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 19:32 schreef MrDoegewoon het volgende:
Na wat zoek werk lees ik anders verdacht veel verhalen van mensen die stil vallen als ze iets anders dan 5w/30 in hun Escort gooien.
Het zal wel, de reden om het pijl weer eens te checken was dat ie minder ging optrekken en ik op internet weer ergens las dat dat wel eens kon komen door te weinig olie.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 21:47 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
[..]
Olie zit tussen de oren, net als tanken en denken dat je auto 200% lekkerder rijdt op 1 dag nieuwere benzine.
Die mensen die stil vallen hadden al lang olie moeten verversen, net als jij.
Dat is veel belangrijker dan 5W40, 10W40, 10W50 etc. Shame on you!
Zie bovenstaand verhaal, het kan ver gaan.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 22:33 schreef MrDoegewoon het volgende:
Het zal wel, de reden om het pijl weer eens te checken was dat ie minder ging optrekken en ik op internet weer ergens las dat dat wel eens kon komen door te weinig olie.
En ej, er zit nu toch weer genoeg olie in
Zover was het niet gegaan bij mij hoor, keek het altijd wel na. Maar nu was het er een tijd niet van gekomen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 22:34 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Zie bovenstaand verhaal, het kan ver gaan.
Op tijd nieuwe olie + filtertje er in en een beetje warm rijden en die dingen gaan veel langer mee.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 21:47 schreef Worldbeater het volgende:
...
Die mensen die stil vallen hadden al lang olie moeten verversen, net als jij.
Dat is veel belangrijker dan 5W40, 10W40, 10W50 etc. Shame on you!
Een voetballer met brains.quote:Op woensdag 9 januari 2008 18:36 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
5w30, 5w40, 10w40. Dat maakt geen ruk uit.
quote:Op dinsdag 8 januari 2008 22:33 schreef Worldbeater het volgende:
WB werd laatst door twee hele leuke dames aangesproken of ik even hun olie wilde peilen.
Ze hadden al een rood lampje met rijden gehad. Gelukkig wel vlak voor het pompstation.
Geen druppel olie aan de stok.
De eerste fles ging er zonder verder tussentijds te controleren in.
Geen druppel olie aan de stok.
De tweede fles ging er zonder verder tussentijds te controleren in.
3 mm olie op de stok, moest er nog een halve liter bij.
Ze hadden nog geluk dat de auto überhaupt nog iets deed.
Er zat dus nog maar 1.5 liter in het hele blok, waar er 4 in hoort.
Wel jammer dat mijn vriendin ondertussen in de auto zat te wachten.
En of ik na enige uitleg de tweede en derde fles niet aan de dames had kunnen overlaten.
Dat probleem had ik ook bij mijn Escort..quote:Op dinsdag 8 januari 2008 19:32 schreef MrDoegewoon het volgende:
[..]
Na wat zoek werk lees ik anders verdacht veel verhalen van mensen die stil vallen als ze iets anders dan 5w/30 in hun Escort gooien.
5W30 en 10W40 verschilt uiteraard wel, maar ontlopen elkaar weinig qua starten.quote:Op maandag 28 april 2008 10:31 schreef danny91184 het volgende:
Dat probleem had ik ook bij mijn Escort..
En dat had dus 1 of andere stomme oetlul gedaan, terwijl er op het blok geschreven was dat er 5w30 in moest..
Toen ik em kocht had ik geen problemen, echter na een aantal dagen werd het wat kouder en de problemen begonnen.. Uiteindelijk na een aantal dingen te hebben nagekeken hebk de olie vervangen voor 5w30 en natuurlijk een nieuw oliefilter.
De oude olie was weliswaar vrij nieuw, maar zichtbaar dikker!
Probleem was opgelost nadat ik er 5w30 ingegooid had
Dus dat het onzin is, is onzin
Heb nog wel een motorblad waar ze het hebben over olie en shit.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 17:15 schreef Patrick281 het volgende:
En is de Ford al geklapt?
Als je klachten krijgt, zal het pas zijn met de winter (daar had ik het met 10w40 olie)..quote:Op maandag 28 april 2008 17:28 schreef MrDoegewoon het volgende:
Leuk dat topic een kick gekregen heeft, van de week heeft ie een grote beurt gehad. En hebben ze er dus 10 w 40 in gegooid .
Hij rijd nog gewoon goed, maar ik wacht gespannen af
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |