abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_55868203
quote:
Geheime code van ov-kaart ligt op straat
AMSTERDAM - De veiligheid van de ov-chipkaart, het vervoersbewijs dat de strippenkaart zal vervangen, is in het geding. Duitse hackers hebben de geheime code gekraakt van de chip die in de kaart is verwerkt. Voor Rop Gonggrijp, Nederlands bekendste hacker, en initiatiefnemer van de actie tegen stemcomputers, zijn de gevolgen duidelijk: ‘Deze chipkaarttechnologie is weg, stuk, niet meer te gebruiken.’

Wanneer Gonggrijp gelijk heeft, is dat een nieuwe tegenvaller voor de ov-chipkaart, een project dat geplaagd wordt door veel vertraging. De kaart zou dit jaar landelijk worden ingevoerd, maar dat wordt nu op zijn vroegst ergens in 2009. Een harde invoerdatum durft niemand meer te geven.

Doordat de chip is gekraakt, kunnen reizigers straks wellicht gratis reizen. Ook zou privacygevoelige informatie van de reiziger op straat kunnen komen.

Fraudegevoeligheid
Translink systems, het bedrijf dat in Nederland de ov-chipkaart invoert, vindt het nog te vroeg om te oordelen. Het wacht op de analyse van de Nederlandse chipproducent NXP – voorheen de chipsdivisie van Philips – die wereldwijd al 2 miljard van deze chips heeft verkocht. Volgens Translink is de fraudegevoeligheid van het ov-chipkaartsysteem niet in het geding, omdat er ook ‘andere maatregelen zijn genomen’.

De twee Duitse onderzoekers presenteerden hun doorbraak op het 24ste Chaos Computer Congres in Berlijn, eind vorig jaar. Het kraken van deze ‘Mifare’-chip geldt al jaren als de hoofdprijs in hackerskringen.

Voor een juichende en klappende zaal computerhackers pelden zij de beveiliging van de Mifarechip uit elkaar. Rop Gonggrijp was erbij en vond het ‘briljant’. Karsten Nohl en Henryk Plötz toonden aan dat met spullen ter waarde van nog geen 100 euro volledige controle wordt verkregen over de chip. De Mifarechip van NXP is een zogenoemde RFID-chip, die radiogolven herkent en terugstuurt.

Geheime sleutel
‘We onderzoeken nu de gevolgen, dat is duidelijk’, zegt NXP-woordvoerder Alexander Tarzi. Hij benadrukt dat nu weliswaar onthuld is hoe de chip werkt, maar dat de geheime sleutel in de chip intact zou zijn. Ook meldt hij, net als Translink, dat de veiligheid van de NXP-systemen van meer afhankelijk is dan alleen de chip.

Gonggrijp moet erom lachen: ‘Producenten reageren altijd hetzelfde. Geloof me, NXP heeft ongelooflijke fouten gemaakt. Hun technologie blijkt kinderlijk eenvoudig te breken.’

NXP heeft een duurdere chipvariant beschikbaar, met meer geheugen, die volgens de Duitse hackers wel bestand is tegen aanvallen. Translink wil niet speculeren over wie er eventueel voor de extra kosten daarvan opdraait.
Het kost teveel, heeft ontzettend veel vertraging, levert privacyvragen op en nu is 't ook nog eens gekraakt . De betuwelijn is er niks bij .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_55868406
Dat ze het maar snel invoeren, dan kan iedereen met een investering van 100 euro gratis gaan reizen.
pi_55868635
Het lijkt wel of als je geld op de OV kaart zet het alleen geregistreerd wordt op de chip en niet op de computers van het RET. Als je op beide systemen het saldo zou registreren en het saldo zou afwijken kan je de kaart weigeren.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 11:27:50 #4
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_55868687
Godsklere wat een prutsers heeft het ministerie weer aangenomen. Leuk hoor, die computerzut, maar het is net zo lek als een papierenabonnementje.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 11:29:43 #5
179239 Poekel
That orphanage attacked ME!
pi_55868736
Whehehe. Gratis reizen!
"The meaning of life is 'bucket'."
  dinsdag 8 januari 2008 @ 11:34:28 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_55868842
Geweldig! De overheid en automatisering gaat nooit lekker.... Zie de enorme verspilling in ICT budgetten, de onbetrouwbare stemcomputers en nu dit!
Ik hoop op hetzelfde voor rekeningrijden!
censuur :O
pi_55868867
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 11:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik hoop op hetzelfde voor rekeningrijden!
Betalen doen we 't allemaal hoor, dus je hoopt maar .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_55868968
Wellicht leuk om te weten. Het heeft Connexxion zo'n 13.000 euro per bus gekost om die OV lezers en base unit in te bouwen. Wellicht wordt duidelijk waarom de chauffeurs weinig tot geen loonsverhoging krijgen. Ik vraag me af hoeveel euro er nu geinvesteerd is, en hoeveel dagen gratis OV dat had geweest.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  dinsdag 8 januari 2008 @ 13:02:49 #9
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_55871015
Op RTL Z ontkende een woordvoerder dat er enig beveilingsprobleem is, omdat het maar één kleine schakel in in een beveilingsketen. Ben benieuwd of die uitspraak stand gaat houden de komende dagen.
Down[br]Under
pi_55871228
Dit zat er natuurlijk aan te komen. Op den duur blijkt het dat vrijwel iedere beveiliging gekraakt kan worden. Ik ben benieuwd wanneer de details van de hack op internet staan, wellicht wel leuk om de hack ook eens zelf uit te voeren. Een oneinding OV-budget lijkt mij wel wat.
pi_55871235
Misschien is gratis OV wel een betere oplossing. Geen chipcard, geen poortjes, geen controles. Scheelt een hoop centen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_55873595
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 13:12 schreef Lucille het volgende:
Misschien is gratis OV wel een betere oplossing. Geen chipcard, geen poortjes, geen controles. Scheelt een hoop centen.
Dat... of het feit dat er geen 'gratis' bestaat.
pi_55874256
Het staat ook op de FP .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  dinsdag 8 januari 2008 @ 15:08:56 #14
141482 Q.
JurassiQ
pi_55874278
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 13:12 schreef Lucille het volgende:
Misschien is gratis OV wel een betere oplossing. Geen chipcard, geen poortjes, geen controles. Scheelt een hoop centen.
Is het daklozen-probleem ook meteen opgelost: die kunnen dan mooi in de nachttrein slapen. De maatschappij betaalt wel!
For great justice!
pi_55874652
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:08 schreef Q. het volgende:

[..]

Is het daklozen-probleem ook meteen opgelost: die kunnen dan mooi in de nachttrein slapen. De maatschappij betaalt wel!
Dan moeten ze het nachtnet nog wel verder uitbereiden. Anders is het niet eerlijk voor de zwervers buiten de randstad.
pi_55875216
Nounou het is weer paniekvoetbal hoor! Ik heb even het einde van die conferentie van de hackers bekeken (het echt belangrijke stukje). Ze hebben inderdaad een manier gevonden om de indentificatiecode te faken. Wat ze nog niet kunnen is dus daadwerkelijk met gegeven op z'on kaart aan de haal. (Maargoed, wat niet is kan natuurlijk altijd nog komen).

Los hiervan kan de overheid hier niet zoveel aan doen, je gaat er toch vanuit dat een bedrijf als NXP (vroegah Philips Semiconductors) je een degelijk product verkoopt? Kosten? Als dit werkelijk een probleem is zullen de NL overheid en vele anderen (chip wordt heel veel gebruikt) stomweg een claim kunnen neerleggen bij NXP.

Tot slot is het RFID, niet alle poortjes hoeven vervangen te worden! Vervang gewoon de RFID chip in die plastic kaartjes door een ander type. Ze hebben nu gewoon de goedkoopste gekozen maar zoals die hackers al aangaven voor een paar cent per chip meer heb je er eentje met meer geheugen en dus een veel betere beveiliging. Software in de poortjes aanpassen en klaar is kees .
pi_55876318
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:46 schreef Scheepschroef het volgende:
Nounou het is weer paniekvoetbal hoor! Ik heb even het einde van die conferentie van de hackers bekeken (het echt belangrijke stukje). Ze hebben inderdaad een manier gevonden om de indentificatiecode te faken. Wat ze nog niet kunnen is dus daadwerkelijk met gegeven op z'on kaart aan de haal. (Maargoed, wat niet is kan natuurlijk altijd nog komen).

Los hiervan kan de overheid hier niet zoveel aan doen, je gaat er toch vanuit dat een bedrijf als NXP (vroegah Philips Semiconductors) je een degelijk product verkoopt? Kosten? Als dit werkelijk een probleem is zullen de NL overheid en vele anderen (chip wordt heel veel gebruikt) stomweg een claim kunnen neerleggen bij NXP.

Tot slot is het RFID, niet alle poortjes hoeven vervangen te worden! Vervang gewoon de RFID chip in die plastic kaartjes door een ander type. Ze hebben nu gewoon de goedkoopste gekozen maar zoals die hackers al aangaven voor een paar cent per chip meer heb je er eentje met meer geheugen en dus een veel betere beveiliging. Software in de poortjes aanpassen en klaar is kees .
en dan wordt het gekraakt vlak voor de invoering of erger als het net is ingevoerd en dan??? weer een nieuwe chip met meer geheugen en weer wachten tot het gekraakt is? face it in deze moderne tijd is er altijd wel iemand die het voor elkaar krijgt te hacken dat is geen kwestie van of maar wanneer...

iedere debiel had dit kunnen voorspellen! kijk maar naar de gemiddelde CPU kracht van een PC die is enorm en is het dus een kwestie van een paar maand hooguit en je bent erdoor met een brute force, met een bot netwerk gok ik op een paar dagen tot een week...

weggegooid geld als je het mij vraagt, maar goed daar is de regering nogal goed in
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_55876423
Spoeddebat dan maar .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  dinsdag 8 januari 2008 @ 16:42:34 #19
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_55876661
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 16:29 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

en dan wordt het gekraakt vlak voor de invoering of erger als het net is ingevoerd en dan??? weer een nieuwe chip met meer geheugen en weer wachten tot het gekraakt is? face it in deze moderne tijd is er altijd wel iemand die het voor elkaar krijgt te hacken dat is geen kwestie van of maar wanneer...

iedere debiel had dit kunnen voorspellen! kijk maar naar de gemiddelde CPU kracht van een PC die is enorm en is het dus een kwestie van een paar maand hooguit en je bent erdoor met een brute force, met een bot netwerk gok ik op een paar dagen tot een week...
Waarom pc's nog gebruiken. Paar playstation 3's aan elkaar linken en je hebt vele malen meer kracht voor een fractie van het bedrag.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_55877572
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 14:43 schreef Xith het volgende:
Dat... of het feit dat er geen 'gratis' bestaat.
Met deze hack in ieder geval wel.

Deze kwestie is trouwens wellicht cruciaal voor de staatssecretaris op V&W, Tineke Huizinga-Heringa. Zij ligt al langer onder vuur vanwege falend optreden bij de OV-chipkaart en er is al eens eerder gespeculeerd op haar aftreden. Deze kwestie zal die vraag wellicht opnieuw doen oplaaien.
pi_55877676
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 17:20 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Met deze hack in ieder geval wel.
Hoe kom je d'r bij ? Ze kunnen hem uitlezen(beperkt), niet veranderen.
pi_55877720
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 11:26 schreef Ultralaser het volgende:
Het lijkt wel of als je geld op de OV kaart zet het alleen geregistreerd wordt op de chip en niet op de computers van het RET. Als je op beide systemen het saldo zou registreren en het saldo zou afwijken kan je de kaart weigeren.
Dat is erg lastig denk ik. Allereerst moet de transactie-tijd heel erg laag zijn want anders ontstaan er opstoppingen voor de poortjes bij een hoog reizigersvolume. Verder zijn de chipkaart-scanners in bussen, trams en treinen niet zo makkelijk aan een netwerk te koppelen als dat bij de metro-poortjes het geval is. Communicatie via het spoor is wellicht complex vanwege automatische treinbeïnvloeding en dus kom je denk ik al snel uit op draadloze communicatie. Die verbindingen zijn relatief traag waardoor dat ook weer niet zomaar kan.
pi_55877781
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 17:25 schreef gelly het volgende:
Hoe kom je d'r bij ? Ze kunnen hem uitlezen(beperkt), niet veranderen.
Als je de kaart uit kan lezen kan je deze ook kopiëren. Het is dus denk ik goed mogelijk om op andermans kosten te reizen. Omdat de rechtmatige kaarthouder wellicht niks te verwijten valt kan je de kosten van het extra reizen niet zomaar op hem verhalen waardoor je dus in feite gratis moet kunnen reizen.
pi_55878057
Te kansloos weer. Te duur, te laat, te onveilig. Alle vooroordelen over de overheid weer in 1 project
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_55878090
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 17:27 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat is erg lastig denk ik. Allereerst moet de transactie-tijd heel erg laag zijn want anders ontstaan er opstoppingen voor de poortjes bij een hoog reizigersvolume. Verder zijn de chipkaart-scanners in bussen, trams en treinen niet zo makkelijk aan een netwerk te koppelen als dat bij de metro-poortjes het geval is. Communicatie via het spoor is wellicht complex vanwege automatische treinbeïnvloeding en dus kom je denk ik al snel uit op draadloze communicatie. Die verbindingen zijn relatief traag waardoor dat ook weer niet zomaar kan.
Wat ik van een Connexxion insider heb begrepen is dat ze voor ogen hadden om bijvoorbeeld bussen als ze bij hun garage zijn te voorzien met een nieuwe blacklist van kaarten. En dat ze de transacties dus weldegelijk opslaan. (Privacy?!)

Echter nu draait Connexxion natuurlijk gewoon op GPRS, dus zou het best kunnen dat transacties direct worden opgestuurd. Dat zou opzich ook consument vriendelijk gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld: hoeveel mensen zitten er in een bus, te veel? dan laten we een extra bus rijden.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_55878134
Laten we hopen dat nu wordt afgezien van de OV-chipkaart, al is die kans natuurlijk erg klein.. helaas.
pi_55878477
Rover wil alles stopzetten .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_55878655
Rover zou het liefts weer stoomtrammen laten rijden.
pi_55879129
Het zou me wel wat lijken om een soort van actie op te zetten op het internet dat iedereen op de noodknop gaat druken bij die poortjes. Bijvoorbeeld in Rotterdam en Amsterdam.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  dinsdag 8 januari 2008 @ 18:41:59 #30
97745 Thorical
finding a way
pi_55879475
Maar nu is de vraag vind men het erg dat die ov-chip kaart gekraakt is?
Waarschijnlijk niet want hoeveel mensen zullen overgaan naar het gebruik van zo'n gekraakte kaart.
Betrekkelijk weinig de meeste forenzen hebben een abonnement en normale burgers zullen wel 2 keer nadenken voordat ze zoiets gaan gebruiken als ze wetten welke sanctie hierop staat.
Wat blijft over, mensen die het wel kunnen maar nooit met het openbaarvervoer reizen en een groep arme mensen die toch al niets te verliezen heeft.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 18:48:56 #31
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_55879664
Wát was er nu zo verschrikkelijk mis met het huidige?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 18:51:28 #32
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_55879713
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 13:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dit zat er natuurlijk aan te komen. Op den duur blijkt het dat vrijwel iedere beveiliging gekraakt kan worden. Ik ben benieuwd wanneer de details van de hack op internet staan, wellicht wel leuk om de hack ook eens zelf uit te voeren. Een oneinding OV-budget lijkt mij wel wat.
Ben ik niet mee eens, er is een redelijke concensus over welke encrypties wel en niet kraakbaar zijn (met de huidige wiskundige kennis).
Misschien doet de NSA het beter, maar een robuuste encryptie wordt niet door hackers gekraakt.
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 18:53:30 #33
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_55879758
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 18:51 schreef ThinkTank het volgende:

[..]

Ben ik niet mee eens, er is een redelijke concensus over welke encrypties wel en niet kraakbaar zijn (met de huidige wiskundige kennis).
Misschien doet de NSA het beter, maar een robuuste encryptie wordt niet door hackers gekraakt.
Encryptie zelf niet. Via beleid wel. Als je nu al ziet dat men de database van alle OV-reizigers, mét reisgegevens, via internet beschikbaar wilt maken, kun je wel raden dat men niet met een generatortje gaat werken, maar gewoon een vast wachtwoord welke hooguit eens in de 3 maanden veranderd moet worden. En daarnaast wil de NS dit voor marketing gaan gebruiken.

En dát soort grappen zijn zo lek als een mandje.

Uiteraard, het is niet de bedoeling dat iedere hapsnurk dat gebruikt voor eigen gerief, of hij er toegang toe heeft of niet. Het was dan ook niet de bedoeling dat 250 ambtenaren in het dossier van Van Persie kon kijken terwijl ie verdacht was.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 18:53:50 #34
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_55879765
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 18:48 schreef Yildiz het volgende:
Wát was er nu zo verschrikkelijk mis met het huidige?
Je was niet overal traceerbaar.

Daarom ben ik wel tevreden met dit berichtje
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  dinsdag 8 januari 2008 @ 18:57:00 #35
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_55879851
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 18:53 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Encryptie zelf niet. Via beleid wel. Als je nu al ziet dat men de database van alle OV-reizigers, mét reisgegevens, via internet beschikbaar wilt maken, kun je wel raden dat men niet met een generatortje gaat werken, maar gewoon een vast wachtwoord welke hooguit eens in de 3 maanden veranderd moet worden.

En dát soort grappen zijn zo lek als een mandje.

Uiteraard, het is niet de bedoeling dat iedere hapsnurk dat gebruikt voor eigen gerief, of hij er toegang toe heeft of niet. Het was dan ook niet de bedoeling dat 250 ambtenaren in het dossier van Van Persie kon kijken terwijl ie verdacht was.
Met een kaartlezer zou je het veilig kunnen maken.
Net zoals (veilig!) PC-banking
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 19:00:29 #36
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_55879927
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 18:57 schreef ThinkTank het volgende:

[..]

Met een kaartlezer zou je het veilig kunnen maken.
Net zoals (veilig!) PC-banking
Dat weet ik, maar ik durf er om te wedden dat men dat niet wil voor het gebruiksgemak voor de gebruikers van die database.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_55880168
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 18:53 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Je was niet overal traceerbaar.

Daarom ben ik wel tevreden met dit berichtje
Helaas is het alleen uitstel van executie.
En als we straks(uiteindelijk) trajectcontrole in heel Nederland krijgen kan je nergens meer, behalve te voet of per fiets, gaan zonder datmen weet waar je bent.

Vrijheid. Privacy. .
pi_55880367
Ik hoorde op 1 vandaag dat ze zogenaamd bang waren dat het niet door de keuring van DNB kwam als veilig betaal middel. Nu heb ik altijd begrepen dat DNB sowieso tegen contactloze kaartjes en betalen was.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  dinsdag 8 januari 2008 @ 19:20:22 #39
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_55880413
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 13:12 schreef Lucille het volgende:
Misschien is gratis OV wel een betere oplossing. Geen chipcard, geen poortjes, geen controles. Scheelt een hoop centen.
Idd en een hoop files
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 8 januari 2008 @ 20:19:56 #40
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_55881986
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 13:12 schreef Lucille het volgende:
Misschien is gratis OV wel een betere oplossing. Geen chipcard, geen poortjes, geen controles. Scheelt een hoop centen.
Gratis benzine heeft (afgezien van de gemiste accijns) een veel lager kostenkaartje dan gratis OV...
censuur :O
pi_55882061
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 20:19 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Gratis benzine heeft (afgezien van de gemiste accijns) een veel lager kostenkaartje dan gratis OV...
Dat is interessant, kun je dat eens (beter) onderbouwen?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_55890314
OV chipkaart is gemaakt om de maatschappij nog beter te kunnen controleren.

[ Bericht 48% gewijzigd door JohnDope op 09-01-2008 08:13:20 ]
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_55890848
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 08:03 schreef JohnDope het volgende:
OV chipkaart is gemaakt om de maatschappij nog beter te kunnen controleren.
Dan kunne ze beter snel het rekeningrijden invoeren aangezien meer mensen met de auto gaan.

Of zouden de gemiddelde openbaar vervoer reizigers door de tijd die men in het OV doorbrengt meer tijd hebben om over zulke thru zaken na te denken en zodoende een groter gevaar vormen voor de controleurs. (Wie zijn dan dan eigenlijk die controleurs?)
  woensdag 9 januari 2008 @ 09:44:46 #44
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_55891456
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 09:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan kunne ze beter snel het rekeningrijden invoeren aangezien meer mensen met de auto gaan.
Dat zijn ze toch van plan?
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:55:18 #45
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_55899898
Aangezien geen enkele ICT'er bij de overheid wil werken, is het kraken van de OV-chipkaart slechts het topje van de ijsberg.

Of misschien het middenstuk al.
pi_55899938
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 15:55 schreef Ofyles2 het volgende:
Aangezien geen enkele ICT'er bij de overheid wil werken, is het kraken van de OV-chipkaart slechts het topje van de ijsberg.

Of misschien het middenstuk al.
Laat DTO het maar niet horen
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_55899963
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 15:55 schreef Ofyles2 het volgende:
Aangezien geen enkele ICT'er bij de overheid wil werken, is het kraken van de OV-chipkaart slechts het topje van de ijsberg.

Of misschien het middenstuk al.
ICT wil best goed werken bij de overheid hoor. De Belastingdienst is daar jarenlang een goed voorbeeld van geweest. Problemen ontstaan pas als politici denken het beter te weten dan mensen met 40 jaar ervaring in de automatisering. Zoals dat bijvoorbeeld bij het Toeslagen-systeem is gebeurd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bolkesteijn op 09-01-2008 16:03:13 ]
pi_55910417
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 09:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan kunne ze beter snel het rekeningrijden invoeren aangezien meer mensen met de auto gaan.

Of zouden de gemiddelde openbaar vervoer reizigers door de tijd die men in het OV doorbrengt meer tijd hebben om over zulke thru zaken na te denken en zodoende een groter gevaar vormen voor de controleurs. (Wie zijn dan dan eigenlijk die controleurs?)
Rekeningrijden is Wij 'benne' allang een stapje verder hoor , nog even en de chip in de lichaam wordt ons verplicht.
quote:
En het maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd, 17 [en] dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft.
18 Hier is de wijsheid: wie verstand heeft, berekene het getal van het beest, want het is een getal van een mens, en zijn getal is zeshonderd zesenzestig.
Ik heb er zin aan
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_55910623
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 20:19 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Gratis benzine heeft (afgezien van de gemiste accijns) een veel lager kostenkaartje dan gratis OV...
De vraag is of je daarmee niet een situatie gaat creeren waarbij de wegen helemaal vol gaan zitten. Gratis OV is een manier om files tegen te gaan en is dus in economische zin een aardig idee. Het vervelende is alleen dat het OV tegenwoordig in handen is van commerciele ondernemingen, dus moet er winst gemaakt worden. Zou het OV een staatsbedrijf zijn dan kan je er over nadenken of het noodzakelijk is of er winst wordt behaald.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_55911445
dubbel.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_56038465
Student van de uni in Nijmegen heeft 'm nu definitief gekraakt
.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  dinsdag 15 januari 2008 @ 00:20:06 #52
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_56038791
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 00:02 schreef PietjePuk007 het volgende:
Student van de uni in Nijmegen heeft 'm nu definitief gekraakt
.
Zo hèhè, de VVD kan soms wel wat.
quote:
[..] Ook de VVD wil deze week opheldering van Huizinga over de ov-chipperikelen. Volgens de liberalen mag er geen cent belastinggeld meer naar het project. [..]
Mooi pwnd, trouwens.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_56038840
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 00:02 schreef PietjePuk007 het volgende:
Student van de uni in Nijmegen heeft 'm nu definitief gekraakt
Ik wil nog steeds weten hoe deze hack staat ten opzichte van de hack die de studenten uit Amsterdam voor de zomer hadden gedaan met de anonieme kaart.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  dinsdag 15 januari 2008 @ 00:39:32 #54
198365 Morendo
The Real Deal
pi_56039183
Waarom moet die kaart er überhaupt komen? Zo slecht is het huidige systeem toch niet.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_56039287
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 00:02 schreef PietjePuk007 het volgende:
Student van de uni in Nijmegen heeft 'm nu definitief gekraakt
.
when will they learn
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 00:39 schreef Morendo het volgende:
Waarom moet die kaart er überhaupt komen? Zo slecht is het huidige systeem toch niet.
privacy? gemak? ik vind het iig kul
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_56039326
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 00:39 schreef Morendo het volgende:
Waarom moet die kaart er überhaupt komen? Zo slecht is het huidige systeem toch niet.
Het idee was goed, geen gezeik met papieren dingen. Echter het gezeik werd groter toen contactloze 'chipknip' door De Nederlandse Bank werd afgekeurd. Dus bedacht men dat er een nieuw kaartje moest komen.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_56045426
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 00:02 schreef PietjePuk007 het volgende:
Student van de uni in Nijmegen heeft 'm nu definitief gekraakt
.
Mehehe, deze persoon werkte vroeger bij het bedrijf waar ik nu zit, krijg net een mailtje van hem met PDF:
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 00:22 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Ik wil nog steeds weten hoe deze hack staat ten opzichte van de hack die de studenten uit Amsterdam voor de zomer hadden gedaan met de anonieme kaart.
http://www.cs.ru.nl/~flaviog/OV-Chip.pdf dus voor de uitleg, de kosten voor het hack machientje: 40 EUR...

[ Bericht 2% gewijzigd door Xith op 15-01-2008 13:33:26 ]
  dinsdag 15 januari 2008 @ 12:30:08 #58
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_56045622
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 12:20 schreef Xith het volgende:

[..]
Een stukje verder staat zijn adres ook...
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_56048133
quote:
OV-chipkaart blijft in gebruik
DEN HAAG - De kritiek op de ov-chipkaart, die in 2009 de strippenkaart moet vervangen, zwelt aan. Toch blijft de kaart voorlopig gewoon in gebruik.

De klant loopt geen risico's, ondanks de problemen met de beveiliging van de kaart, zo verzekerde dinsdag directeur Pedro Peters van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. In Rotterdam wordt volop proefgedraaid met het vervoersbewijs.

Privacy
De OV-chipkaart ligt steeds meer onder vuur. Maandag bleek dat studenten de chip van de dagkaart hadden gekraakt, dinsdag stelde het College Bescherming Persoonsgevens (CBP) in een onderzoeksrapport dat de kaart zoals die wordt ingezet bij een proef in Amsterdam in strijd is met de wet.

Het CPB heeft in de tweede helft van vorig jaar onderzoek gedaan naar het gebruik van de kaart in de metro in Amsterdam. Daar bleek uit dat veel te veel persoonsgegevens worden vastgelegd en gebruikt. Volgens CPB-voorzitter Jacob Kohnstamm schrijft de wet voor dat gegevens pas verzameld mogen worden als daar noodzaak toe zou zijn.

Reisgedrag
Ook worden de gegevens, zoals het reisgedrag, bijna zeven jaar lang bewaard en dat is veel langer dan de logica van de wet toelaat. Het zou volgens Kohnstamm veel beter zijn als het reisgedrag van grote groepen mensen wordt gevolgd in plaats van individuen. Het is namelijk wel nuttig om te zien hoeveel en wanneer grote groepen mensen reizen.

Failliet
Het CBP zegt in de rol van handhavende toezichthouder dat het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam het gebruik van de chipkaart moet staken tot het verbeterd is, anders riskeert het GVB boetes. "Die boetes zijn zo hoog dat ze kunnen leiden tot het failliet van het bedrijf", aldus Kohnstamm tijdens de presentatie van het rapport.

Stoppen
Alle openbaarvervoersbedrijven, inclusief de Nederlandse Spoorwegen, zullen tot 2010 geen privégegevens van individuele reizigers verzamelen en gebruiken voor marketingdoeleinden, zo maakten zij dinsdag in een reactie op het CBP-rapport bekend.

"We hebben tot 2010 de tijd om tot overeenstemming te komen met het CBP over het rechtmatig gebruik van de gegevens", stelde commercieel directeur Boukje Bugel van NS Reizigers.

Gekraakt
Ook in Rotterdam zijn problemen met de chipkaart. Maandag werd bekend dat studenten van de Radboud Universiteit in Nijmegen de chip van de dagkaart hadden gekraakt. Met de gekopieerde kaart kan onbeperkt gratis worden gereisd.

Rover
Woordvoerder Rikus Spithorst van reizigersvereniging Rover zei dinsdag in een reactie dat vervoersbedrijf RET alle apparatuur moet uitzetten waarmee de OV-chipkaart wordt getest.

Volgens Spithorst komt bij de OV-chipkaart "het ene lijk na het andere uit de kast". Hij vindt het zonde om met de proef te stoppen omdat de kaart grote voordelen heeft, maar vindt wel dat eerst alle problemen moeten zijn opgelost.

Toets
Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) geeft meldde dinsdag in de Tweede Kamer dat ze alsnog opdracht geeft tot een onafhankelijke toets van het onderzoek naar de beveiliging van de ov-chipkaart.

Trans Links Systeem (TLS), de producent van de chipkaart, heeft onderzoeksbureau TNO ingeschakeld voor een onderzoek naar de werking van de kaart, die een geliefd doelwit van hackers is geworden.

Consumentenbond
Huizinga liet eerst weten dat zij de TNO-bevindingen wilde afwachten. Daarop kwam kritiek vanuit de Tweede Kamer. De Consumentenbond eiste dat Huizinga zelf een onafhankelijk onderzoek zou instellen, in plaats van dit over te laten aan marktpartijen zoals TLS.

Huizinga wil nu echter van de kaartproducent weten of er risico's voor de gebruikers zijn. Als die risico's onverantwoord zijn, wil zij weten hoe TLS die gaat oplossen. "Die antwoorden ga ik onafhankelijk laten toetsen", aldus de staatssecretaris.
Wordt vervolgd.........
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')