Ben ik niet mee eens, er is een redelijke concensus over welke encrypties wel en niet kraakbaar zijn (met de huidige wiskundige kennis).quote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dit zat er natuurlijk aan te komen.Op den duur blijkt het dat vrijwel iedere beveiliging gekraakt kan worden. Ik ben benieuwd wanneer de details van de hack op internet staan, wellicht wel leuk om de hack ook eens zelf uit te voeren. Een oneinding OV-budget lijkt mij wel wat.
Encryptie zelf niet. Via beleid wel. Als je nu al ziet dat men de database van alle OV-reizigers, mét reisgegevens, via internet beschikbaar wilt maken, kun je wel raden dat men niet met een generatortje gaat werken, maar gewoon een vast wachtwoord welke hooguit eens in de 3 maanden veranderd moet worden. En daarnaast wil de NS dit voor marketing gaan gebruiken.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 18:51 schreef ThinkTank het volgende:
[..]
Ben ik niet mee eens, er is een redelijke concensus over welke encrypties wel en niet kraakbaar zijn (met de huidige wiskundige kennis).
Misschien doet de NSA het beter, maar een robuuste encryptie wordt niet door hackers gekraakt.
Je was niet overal traceerbaar.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 18:48 schreef Yildiz het volgende:
Wát was er nu zo verschrikkelijk mis met het huidige?
Met een kaartlezer zou je het veilig kunnen maken.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 18:53 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Encryptie zelf niet. Via beleid wel. Als je nu al ziet dat men de database van alle OV-reizigers, mét reisgegevens, via internet beschikbaar wilt maken, kun je wel raden dat men niet met een generatortje gaat werken, maar gewoon een vast wachtwoord welke hooguit eens in de 3 maanden veranderd moet worden.
En dát soort grappen zijn zo lek als een mandje.
Uiteraard, het is niet de bedoeling dat iedere hapsnurk dat gebruikt voor eigen gerief, of hij er toegang toe heeft of niet. Het was dan ook niet de bedoeling dat 250 ambtenaren in het dossier van Van Persie kon kijken terwijl ie verdacht was.
Dat weet ik, maar ik durf er om te wedden dat men dat niet wil voor het gebruiksgemak voor de gebruikers van die database.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 18:57 schreef ThinkTank het volgende:
[..]
Met een kaartlezer zou je het veilig kunnen maken.
Net zoals (veilig!) PC-banking
Helaas is het alleen uitstel van executie.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 18:53 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Je was niet overal traceerbaar.
Daarom ben ik wel tevreden met dit berichtje
Idd en een hoop filesquote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:12 schreef Lucille het volgende:
Misschien is gratis OV wel een betere oplossing. Geen chipcard, geen poortjes, geen controles. Scheelt een hoop centen.
Gratis benzine heeft (afgezien van de gemiste accijns) een veel lager kostenkaartje dan gratis OV...quote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:12 schreef Lucille het volgende:
Misschien is gratis OV wel een betere oplossing. Geen chipcard, geen poortjes, geen controles. Scheelt een hoop centen.
Dat is interessant, kun je dat eens (beter) onderbouwen?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 20:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Gratis benzine heeft (afgezien van de gemiste accijns) een veel lager kostenkaartje dan gratis OV...
Dan kunne ze beter snel het rekeningrijden invoeren aangezien meer mensen met de auto gaan.quote:Op woensdag 9 januari 2008 08:03 schreef JohnDope het volgende:
OV chipkaart is gemaakt om de maatschappij nog beter te kunnen controleren.
Dat zijn ze toch van plan?quote:Op woensdag 9 januari 2008 09:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan kunne ze beter snel het rekeningrijden invoeren aangezien meer mensen met de auto gaan.
Laat DTO het maar niet horenquote:Op woensdag 9 januari 2008 15:55 schreef Ofyles2 het volgende:
Aangezien geen enkele ICT'er bij de overheid wil werken, is het kraken van de OV-chipkaart slechts het topje van de ijsberg.
Of misschien het middenstuk al.
ICT wil best goed werken bij de overheid hoor. De Belastingdienst is daar jarenlang een goed voorbeeld van geweest. Problemen ontstaan pas als politici denken het beter te weten dan mensen met 40 jaar ervaring in de automatisering.quote:Op woensdag 9 januari 2008 15:55 schreef Ofyles2 het volgende:
Aangezien geen enkele ICT'er bij de overheid wil werken, is het kraken van de OV-chipkaart slechts het topje van de ijsberg.
Of misschien het middenstuk al.
Rekeningrijden isquote:Op woensdag 9 januari 2008 09:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan kunne ze beter snel het rekeningrijden invoeren aangezien meer mensen met de auto gaan.
Of zouden de gemiddelde openbaar vervoer reizigers door de tijd die men in het OV doorbrengt meer tijd hebben om over zulke thru zaken na te denken en zodoende een groter gevaar vormen voor de controleurs. (Wie zijn dan dan eigenlijk die controleurs?)
Ik heb er zin aanquote:En het maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd, 17 [en] dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft.
18 Hier is de wijsheid: wie verstand heeft, berekene het getal van het beest, want het is een getal van een mens, en zijn getal is zeshonderd zesenzestig.
De vraag is of je daarmee niet een situatie gaat creeren waarbij de wegen helemaal vol gaan zitten. Gratis OV is een manier om files tegen te gaan en is dus in economische zin een aardig idee. Het vervelende is alleen dat het OV tegenwoordig in handen is van commerciele ondernemingen, dus moet er winst gemaakt worden. Zou het OV een staatsbedrijf zijn dan kan je er over nadenken of het noodzakelijk is of er winst wordt behaald.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 20:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Gratis benzine heeft (afgezien van de gemiste accijns) een veel lager kostenkaartje dan gratis OV...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |